Toon posts:

PC start niet

Pagina: 1
Acties:
  • 347 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Soms start mijn pc niet op en blijft hij precies hangen bij de initialisatie van de hardware. Wanneer ik de power op zet gaan alle lichtjes aan en blijft hij dan hangen.

Wanneer ik de stroomkabel even uittrek, of de stroom aan de achterkant van de PC uitzet en 10 sec wacht en de power terug aanzet doet de PC het terug wel.

Heb de BIOS al eens gereset en de CMOS jumper er eens afgehaald en de PC zo opgestart, maar hier was net hetzelfde probleem. Ik zette de CMOS jumper terug en herstarte de PC en hij startte op zonder probleem.

PC SPECS:

Moederbord: ASUS AK77- 8XN
Grafische Kaart: GeForce MX 440
Monitor : IIyama Vision Master Pro 455
Processor: AMD 2400 +

Waarnemingen:

Wanneer pc niet start blijft scherm ook in standby

Waaraan zou dit kunnen liggen?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2008 20:33 ]

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-03 14:09
Wat zijn je specs? Welk OS praten we over? Zonder enige informatie te geven kunnen wij niet meer dan gissen ;)

Zie ook PMG Beleid

edit/
Wanneer pc niet start blijft scherm ook in standby
No shit, Sherlock :o Komt doordat het scherm geen signaal krijgt => stand-by

[ Voor 32% gewijzigd door Bitage op 03-02-2008 20:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
update bericht

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens stap voor stap door. Er is blijkbaar een onderdeel dat gezeur veroorzaakt, dus het is de taak om te achterhalen welke dat is.

Verwijderd

Topicstarter
Heb elk aparaat al 1 voor 1 losgekoppeld en nog steeds dit probleem...

• prism103
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-01 17:57
Misschein moet je een geaard stopcontact gebruiken

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 20:36:
Hoe bedoel je zonder CPU of moederbord of geheugen kun je niet echt testen of je PC wel aan wil. :P Of heb je ander geheugen en een andere CPU en of moederbord geprobeerd. Dan zou het probleem toch weg moeten zijn na het vervangen van alle onderdelen. :9

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2008 20:47 ]

• ctrl_alt_del
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 04-01 16:30
Firmware update? Heb vaker meegemaakt dat dit hielp!

Verwijderd

ctrl_alt_del schreef op zondag 03 februari 2008 @ 20:40:
Firmware update? Heb vaker meegemaakt dat dit hielp!
Waarvan DVD speler :?
Of bedoel je bios update

@TS heb je misschien ook bolle/lekkende condensatoren op je moederbord dat zou namelijk ook dit probleem kunnen verklaren.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2008 20:46 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 20:22:

Wanneer ik de stroomkabel even uittrek, of de stroom aan de achterkant van de PC uitzet en 10 sec wacht en de power terug aanzet doet de PC het terug wel.
Wat bedoel je hier?

Pc lijkt oud, sinds waneer heb je hier last van, wat is er gebeurt sinds je de laatste keer nog wel opstarte, of is het zomaar? Piept het moederbord als je ram er uit laat of zo?

Verwijderd

over geclocked? probeer eens met stock settings?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 20:36:
MAar welke apparaten doen het dan nog wel en welke geven problemen. Dat moet nu toch duidelijk zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Ja mijn CD drive werkte niet meer goed dus deze heb ik zoizo losgekoppeld...

Bios Update is gisteren gebeurd. Het probleem is al van vorige maand begonnen en heb niets speciaal aan de pc gedaan. Heb hem ook al is geformateerd en windows xp terug opnieuw geinstalleerd maar probleem blijft aanhouden.

Lekkende of bolle condensatoren heb ik niet, heb hier naar gekeken.

Verder wanneer ik power uitzet moet ik wachten totdat lichtje op moederbord uit is voor hem terug aan te zetten. Wanneer ik de power terug aanzet wanneer het lichtje niet helemaal is gedoofd lukt het nog niet...

• Bitage
Dit doet me allemaal sterk denken aan reststroom, en hier zou je mobo eigenlijk weinig problemen mee moeten geven (hier staat er ook nog steeds spanning op het mobo als ik hem uitschakel, maar doet niet vreemd).

Je zou misschien een andere voeding kunnen proberen, mocht je dit nog niet gedaan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom start hij dan soms wel wanneer ik de stroom onderbeek tot het lampje uit is?

• Bitage
Omdat de stroom dan uit het moederbord is weggevloeid wanneer het lampje uitgaat ;)

Verwijderd

Topicstarter
ja dat had ik al door:) Maar snap niet wat dit dan me de voeding te maken heeft dat de pc hierna wel start, zou dan eerder zeggen dat het met het moederbord te maken heeft...

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2008 21:00 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 20:58:
ja dat had ik al door:) Maar snap niet wat dit dan me de voeding te maken heeft dat de pc hierna wel start, zou dan eerder zeggen dat het met het moederbord te maken heeft...
Brakke voedingen kunnen prima zorgen voor een niet goed bootend systeem hoor. Als de spanningen bij niet stabiel zijn kan het systeem gewoon weigeren te starten. Vervang de voeding dus eens en kijk wat dat oplevert, dit staat overigens ook in de troubleshooter waar ik je eerder op wees. Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is al vaak zat genoemd.

Helaas zijn resultaten van de eerste stappen erin (mbt voeding en aarding) niet genoemd. Als jij jezelf niet wilt helpen kunnen wij ook weinig voor je doen. Doe gewoon de dingen die je zelf kunt doen, dan kom je er zelf achter. Wij kunnen op afstand niet ruiken wat er zou gebeuren als jij bepaalde handelingen uit zou proberen. Dat is iets waar alleen jij achter kunt komen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.