[MacBook] afgebroken audioplug

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Een tijdje geleden heb ik een verlengkabel gekocht voor mijn koptelefoon. Het vreemde aan deze kabel was, dat als ik hem gebruikte dat ik alleen maar mono geluid had. Toen had er eigenlijk al een lichtje bij me moeten gaan branden.

In ieder geval, nadat ik de kabel al vaker gebruikt had ben ik er een keer in blijven haken waardoor die uit mijn macbook kwam. Althans dat was mijn gedachte. De plug is afgebroken en zit nu in mijn macbook en ik krijg hem er niet meer uit. De plug moet dus al een scheur hebben gehad, want die breken niet zo snel af en daarom had ik ook alleen maar mono geluid en geen stereo.

Ik heb al een hoop geprobeerd. Heb bepaalde gereedschappen (pincet, kleine tangetjes) plat geslepen zodat ik in het gat kan komen maar tot nu toe is het me niet gelukt. Ik wil nu de macbook gaan open schroeven, maar ik heb dat nog niet gedaan. De vragen waar ik mee zit:

Verlies ik mijn garantie (macbook is 4/5 maanden oud)?
Kan ik de plug verwijderen als ik macbook open heb gemaakt of kom ik er dan nog niet goed aan?

Natuurlijk hoor ik natuurlijk ook andere tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat denk je nu zelf? |:(

Natuurlijk verlies je de garantie als je em open schroeft. Als je alleen een klepje open maakt om bijvoorbeeld het geheugen te vervangen kun je vaak wel de garantie behouden, maar echt zo ver dat je bij het moederbord kunt komen kun je het shaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:51
Misschien kun je even langsgaan bij een AASP, deze mogen de macbook openmaken met behoud van garantie. Dit kost je waarschijnlijk wel wat uurloon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Dun staafje, kleine schroevendraaier met een mini drupje secondelijm erop en héél voorzichtig op het plugje proberen te landen? Alleen doen als je een vaste hand hebt en natuurlijk erg rustig aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:02

Geckoo

Good news, everyone!

of vast solderen :)
maar ik vermoed dat de methode van muthas de beste/goedkoopste/makkelijkste is...

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Dat met die secondenlijm ga ik eens proberen. Denk dat ik hem dan niet zelf ga openmaken, want als ik in later stadium iets eraan heb kan ik fluiten naar de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:20
stin schreef op zondag 03 februari 2008 @ 19:02:
Dat met die secondenlijm ga ik eens proberen. Denk dat ik hem dan niet zelf ga openmaken, want als ik in later stadium iets eraan heb kan ik fluiten naar de garantie.
Dag garantie :+

Ik zou gewoon contact opnemen met apple, of langs een apple store gaan.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stin schreef op zondag 03 februari 2008 @ 19:02:
En als je de lijm per ongeluk in de ingang laat druppelen dan creëer je gelijk een barriere waardoor die plug er natuurlijk nooit meer uitkomt. Ik vrees dat je je verlies moet nemen als je garantie wilt behouden, door naar een reparatiecentrum (Applestore?) te gaan. Kost waarschijnlijk wel iets, maar zelf knoeien lijkt me niet juist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Mijn ervaring is dat secondenlijm niet voldoende is voor zulke dingen omdat metaal nu eenmaal niet zo goed lijmt, helemaal niet op zo'n klein opppervlak. Waarschijnlijk maak je er het probleem alleen maar erger mee.

Op de afbeeldingen die ik heb gezien van de binnenkant van de Macbook lijkt het dat de audio in en uit connector en samen in een metalen behuizing zitten die aan (niet op) het moederbord is gesoldeerd. Je hebt er dus ook weinig aan om hem zelf open te maken omdat het enige wat je kan doen is de connector vervangen wat betekent dat je moet solderen op het moederbord.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:47

airliner

Swell

kun je niet ergens aan een sterke elektrromagneet komen? wel eerst je hdd ff verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

airliner schreef op zondag 03 februari 2008 @ 20:10:
kun je niet ergens aan een sterke elektrromagneet komen? wel eerst je hdd ff verwijderen
dat gaat niet werken denk ik ;)

ik zou die secondelijm truc eens proberen, en probeer een zo breed moelijk oppervlak te maken, met ee nafgesneden sateprikker ofzo :)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Op iFixit staan goede guides hoe je je MacBook uit elkaar kunt halen. Het is relatief eenvoudig om de upper case los te halen, je moet alleen oppassen dat je ribboncable niet kapot trekt. Wellicht kun je er op die manier er wat beter bij.

Het is uiteraard wel zo, dat als je iets sloopt tijdens het openmaken, je hier geen garantie op hebt. Als je het risico niet wilt lopen, dan is de beste optie om 'm bij een Apple Authorized Service Provider langs te brengen. Misschien dat die uit coulance de reparatie onder de garantie doen, maar reken daar niet op.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik ga er toch maar voor kiezen om langs de apple store te gaan. Als ik geen garantie had, zou ik hem wel openschroeven. Stel er gaat iets mis of na een tijdje gaat er iets stuk, dan heb ik geen poot meer om op te staan.

Vraag me alleen af wat zoiets zou kosten. Wat is het uurloon eigenlijk en hoelang zou je daarmee bezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

65E was het bij youmac in eindhoven 1.5 jaar geleden.
Ik gok half uurtje - uurtje...

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Boudewijn schreef op maandag 04 februari 2008 @ 00:31:
65E was het bij youmac in eindhoven 1.5 jaar geleden.
Ik gok half uurtje - uurtje...
En dan zou ik zelf echt niet meer gaan prutsen. Een paar tientjes doet even pijn, maar een laptop van een slordige 1000 lijkt me dat wel waard. Leer er wat van.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 18:54

Japie.G

Colour Classic

Heb zelf ooit eens zoiets geprobeerd met secondelijm, maar het heeft nog een groot nadeel. Ik gebruikte secondelijm van de sterkste categorie uit de modelbouw wereld. Dat spul dampt als de ziekte, met als gevolg dat de schacht onder een dun laagje lijm gedampt wordt en niet meer bruikbaar is. Zeker niet proberen dus en gewoon een paar tientjes uitgeven!!

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Is dat stukje metaal niet hol, dat je er gewoon een dun schroefje voorzichtig in kunt draaien en het o terug kunt trekken?

Ik zou iig niet zo snel lijm in mijn laptop steken :P

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Ik heb de laptop langsgebracht bij een apple store in de buurt. Het zou ongeveer 10 dagen (!) duren, schijnbaar nogal druk :?
Minimaal kost het me €70 (standaard onderzoekskosten). In het ergste geval moet mijn moederbord vernieuwd worden. Daar vallen echt mijn schoenen van uit. Ik hoop toch niet dat ze met zo een conclusie aankomen, want dan is het toch de laatste keer dat ik in een apple store ben geweest.

Maargoed, ik zal eerst maar eens afwachten wat ze te vertellen hebben. Ik ga er maar vanuit dat ze me niet zomaar een peperdure rekening maken voor een klein klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 18:51:
Wat denk je nu zelf? |:(

Natuurlijk verlies je de garantie als je em open schroeft. Als je alleen een klepje open maakt om bijvoorbeeld het geheugen te vervangen kun je vaak wel de garantie behouden, maar echt zo ver dat je bij het moederbord kunt komen kun je het shaken.
Zo erg is 't nou ook weer niet. Als je 'm open maakt en je sloopt niks is er qua garantie niks aan de hand hoor.

Als je echter bang bent wat te slopen moet je 'm mischien gewoon alleen al daarom langsbrengen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:51

BCC

CyBeR schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:36:
[...]
Zo erg is 't nou ook weer niet. Als je 'm open maakt en je sloopt niks is er qua garantie niks aan de hand hoor.
Inderdaad, heb nog nooit meegemaakt dat Apple problemen maakte omdat ik iets had opgeschroefd. Je loopt hoogstens het risico dat jij een gedeelte van de kosten moet betalen vanwege User Abuse, wat mij ook logisch lijkt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
Dan had ik het beter zelf kunnen doen. Het openmaken is geen probleem. Het verliezen van de (totale) garantie wel. Nu is dat dus schijnbaar niet zo. Maar hopen dat de rekening dan niet extreem wordt, dan is het nog te overzien.

[ Voor 21% gewijzigd door stin op 08-02-2008 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14:24
stin schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 21:33:
Ik heb de laptop langsgebracht bij een apple store in de buurt. Het zou ongeveer 10 dagen (!) duren, schijnbaar nogal druk :?
Minimaal kost het me €70 (standaard onderzoekskosten). In het ergste geval moet mijn moederbord vernieuwd worden. Daar vallen echt mijn schoenen van uit. Ik hoop toch niet dat ze met zo een conclusie aankomen, want dan is het toch de laatste keer dat ik in een apple store ben geweest.

Maargoed, ik zal eerst maar eens afwachten wat ze te vertellen hebben. Ik ga er maar vanuit dat ze me niet zomaar een peperdure rekening maken voor een klein klusje.
zo'n onzin :P er hoeft niks onderzcoht te worden, want het probleem is al bekend -> het connectortje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:50

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ik weet niet of het bij de MacBook ook zo is, maar bij de iBook waren de schroeven van de behuizing wel verzegeld, dat houdt in dat er een soort verf op zit die je gedeeltelijk verwijderd zodra je hem openschroeft zodat men kan zien dat hij geopend is geweest, en je garantie kunnen laten vervallen.

Daarnaast denk ik nog steeds dat je dit probleem niet zelf had kunnen verhelpen door hem open te schroeven.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Johnny schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 22:59:
Ik weet niet of het bij de MacBook ook zo is, maar bij de iBook waren de schroeven van de behuizing wel verzegeld, dat houdt in dat er een soort verf op zit die je gedeeltelijk verwijderd zodra je hem openschroeft zodat men kan zien dat hij geopend is geweest, en je garantie kunnen laten vervallen.
Onzin. Dat spul is geen verf voor detectie, da's gewoon locktite zodat de schroeven er niet zo makkelijk uittrillen.

Nog niet aan gedacht dat je, omdat te kunnen verifieren, eerst die schroeven er uit moet halen of wat..?

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeR op 08-02-2008 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Niet online
maarud schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 22:59:
[...]

zo'n onzin :P er hoeft niks onderzcoht te worden, want het probleem is al bekend -> het connectortje ;)
Ja, ik vind het ook beetje onzin want het is nu niet zo dat het probleem onbekend is. Maargoed, het kan ook onderzoek zijn hoe ze het probleem kunnen oplossen. Ze vroegen ook mijn wachtwoord. Waarom hebben ze dat nodig? Heb het ook niet gegeven.

[ Voor 8% gewijzigd door stin op 08-02-2008 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

stin schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 23:16:
[...]

Ja, ik vind het ook beetje onzin want het is nu niet zo dat het probleem onbekend is. Maargoed, het kan ook onderzoek zijn hoe ze het probleem kunnen oplossen. Ze vroegen ook mijn wachtwoord. Waarom hebben ze dat nodig? Heb het ook niet gegeven.
Standaardvragen. Je had ws. niet te maken met de td maar met een meer receptionist-achtig persoon die dat gewoon allemaal invult op een formuliertje dat meegestuurd wordt.

• stin
  • Niet online
Zo, even weer een update.

De applestore heet me vandaag gebeld. Ze krijgen de plug niet eruit. Als ik het toch eruit wil hebben, kost het me €1100 (nieuw moederbord). Nu moet ik alleen de onderzoekskosten te betalen van €70. Ze hebben hem wel helemaal open gehad en hem proberen eruit te duwen, maar dit mocht niet baten.

Alle mogelijke tips zijn natuurlijk bruikbaar.

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Soul__assasin

de Belbelg

Het spijtig is dat het stuk is door jouw fout en niet door hun fout. ik denk dat de enige optie zelf proberen of betalen is.

www.weefab.com

Verwijderd

wtf... 1100 euro???

kunnen ze niet gewoon dat dingetje waar de jack inzit vervangen? :s

• Soul__assasin
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

Soul__assasin

de Belbelg

een multi layer PCB is niet zo makkelijk te herstellen hoor onderdelen vervangen op het moderbord is nooit simpel

Ik spreek uit ervaring. ik had een slepende systeemfan in mijn MBP en toen hebben ze ook gelijk het hele logicboard vervangen

www.weefab.com

Verwijderd

mss kun je met een fijn boortje (1 of 1.5 mm oid) proberen een gaatje in je plug te boren, waarna een schroefje meer grip heeft, maar kijk uit dat je je plug niet opensplijt, want dat krijg je hem er mss nooit meer uit

afhankelijk van hoe je je macbook gebruikt kun je ook een usb hoofdtelefoon of een ext geluidskaart kopen

• Glewellyn
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-09 08:10

Glewellyn

is er ook weer.

Dat idee van een boortje klinkt mij redelijk in de oren. Zeker omdat dit soort connectortjes hol zijn. Als je dus een boortje neemt dat je in dat connectortje kan boren kan je daarna het connectortje met boor en al eruit trekken.

Bij modelbouwwinkels verkopen ze dit soort boortjes:
Afbeeldingslocatie: http://uk.games-workshop.com/storefront/newimage.asp?Size=A&Img=259728

*zucht*

• ZanomiX
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 13-06-2019
Zou een sterke magneet niet lukken? Ik weet dat harde schijven enz. gevoelig zijn hiervoor, maar het zit er toch ver af... Heb je misschien een foto, is er veel ruimte naast?

[ Voor 17% gewijzigd door ZanomiX op 14-02-2008 17:03 ]

http://parkingwerchter.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:52
tja weet je wat het is, door die stomme "Contact" veertjes zit hij er natuurlijk klem in, die zul je eerst wat ruimer moeten krijgen zodat er minder wrijfing is vervolgens zou ik gaan voor de secondenlijm optie (In gel vorm icm doorgesneden staté prikker (vlakke achterkant) even laten drogen natuurlijk en dan met een ruk eruit rossen dit lijkt me beter werken dan de langzame aanpak maar ik kan me vergissen, je moet natuurlijk door de weerstand van de contactpunten heen zien te komen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ZanomiX schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 17:02:
Zou een sterke magneet niet lukken? Ik weet dat harde schijven enz. gevoelig zijn hiervoor, maar het zit er toch ver af... Heb je misschien een foto, is er veel ruimte naast?
Plugje is te licht ervoor, en wss ook nog eens koper.
Slecht plan dus ;)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik zal niet met lijm gaan klooien en ook niet met boortjes. Met boren komt er slijpsel vrij wat kortsluiting kan veroorzaken in de plug, maar ook op de rest van het moederbord.

Wellicht is het toverwoord: vacuüm

Zit je op school? Bij scheikunde hebben ze die dingen. Bouwen anders zelf iets met een omgebouwde fietspomp.

Een holle naald en buisje regelen en deze op de slang bevestigen. En dan zoveel tegendruk gebruiken als nodig!

Edit:

Of zo'n insectenbeetzuigding kopen/lenen en aanpassen voor buisje/naald.

[ Voor 8% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 18-02-2008 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaan een soort boortjes/schroefjes met een punt en linkse schroefdraad. Deze zijn speciaal bedoelt om afgebroken schroefjes te verwijderen. Zeker als het stukje hol is moet dit kunnen werken.
Volgens mij heet dit linkse tap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
stin schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:18:
Zo, even weer een update.

De applestore heet me vandaag gebeld. Ze krijgen de plug niet eruit. Als ik het toch eruit wil hebben, kost het me €1100 (nieuw moederbord). Nu moet ik alleen de onderzoekskosten te betalen van €70. Ze hebben hem wel helemaal open gehad en hem proberen eruit te duwen, maar dit mocht niet baten.

Alle mogelijke tips zijn natuurlijk bruikbaar.
Plaats eens een foto dan van hoe het er uit zag als je die hebt. Als ik kijk bij iFixit dan zou je er als je je MacBook open hebt toch wel een stuk beter bij moeten kunnen met bijvoorbeeld een tangetje.

Link naar iFixit foto waar dat te zien is: klik

En het zit dus niet vast aan het moederbord, het Left I/O board kun je ook alleen vervangen en dat kost zeker geen 1100 euro.

[ Voor 8% gewijzigd door donaldo op 18-02-2008 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deephouse
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Soul__assasin schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:46:

Ik spreek uit ervaring. ik had een slepende systeemfan in mijn MBP en toen hebben ze ook gelijk het hele logicboard vervangen
:X Dat kun je niet menen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Soul__assasin schreef op donderdag 14 februari 2008 @ 15:46:
een multi layer PCB is niet zo makkelijk te herstellen hoor onderdelen vervangen op het moderbord is nooit simpel

Maar dan gaat het over dingen als SMD componenten en IC's. Die krijg je niet eenvoudig verwisseld. Om voor een fan het hele mainboard te vervangen is IMO qua hardware verspilling. Ik durf te wedden dat het met wat geduld en voorzichtigheid heel goed mogelijk is om de connectors waar de koptelefoon in moet los te solderen van het mainboard en te vervangen, of te repareren en terug te solderen. Dat dit door een apple service centrum niet gedaan wordt heeft er vooral mee te maken dat er een persoon lang mee bezig is en langs die route voor de fabrikant duurder is dan een nieuw mainboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donaldo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-12-2024
Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 13:36:
[...]

Maar dan gaat het over dingen als SMD componenten en IC's. Die krijg je niet eenvoudig verwisseld. Om voor een fan het hele mainboard te vervangen is IMO qua hardware verspilling. Ik durf te wedden dat het met wat geduld en voorzichtigheid heel goed mogelijk is om de connectors waar de koptelefoon in moet los te solderen van het mainboard en te vervangen, of te repareren en terug te solderen. Dat dit door een apple service centrum niet gedaan wordt heeft er vooral mee te maken dat er een persoon lang mee bezig is en langs die route voor de fabrikant duurder is dan een nieuw mainboard.
Kijk dan naar de foto die ik hierboven heb gepost. Dat onderdeel zit dus niet vast aan het logic board. Op ebay kun op zo'n onderdeel bieden vanaf USD 1,- : link

Laat maar, het is toch alleen het frame als ik nog eens goed kijk. Weet niet of je er dan wel echt beter bij kan.

[ Voor 5% gewijzigd door donaldo op 18-02-2008 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 18 februari 2008 @ 12:55:
Er bestaan een soort boortjes/schroefjes met een punt en linkse schroefdraad. Deze zijn speciaal bedoelt om afgebroken schroefjes te verwijderen. Zeker als het stukje hol is moet dit kunnen werken.
Volgens mij heet dit linkse tap.
audioplug draait gewoon mee in de connector dus dat gaat toch echt niet werken O-)

Die boortjes zijn overigens wel geniaal want mijn skeelerassen al regelmatig uitgeborod met een linkse tap _/-\o_
Pagina: 1