Mac Mini +Panasonic TH 42pv70 Resolutie probleem

Pagina: 1
Acties:

• Mellachi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-02 17:39
Hallo iedereen,

Om te beginnen is dit mijn eerste post binnen dit forum. Ik namelijk net mijn eerste mac gekocht en voor zover ben ik heel erg te spreken. Het is een Mac Mini, 1,83 met een 1gb.

Mijn intentie is om de mac te gaan gebruiken als een HTPC. Ik heb hem met een vga kabel aangesloten om een Panasonic TH42PV70 Plasma, welke een native resolutie heeft van 1024x768.
En dit werkt prima. Helaas geeft dit uitgerekt beeld.

Mijn probleem is dat ik alleen maar 4:3 resoluties heb die de mac detecteert. Voor zover ik weet moet het voor beide apparaten geen probleem zijn om met hdready res om te gaan, ik geloof 1280x720.

Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb geprobeerd om met Displayconfigx handmatig in te stellen, maar dit is vrij ingewikkeld en ik weet niet precies alle instellingen voor mijn tv. Ik ben wel zo dichtbij gekomen dat ik op 1280x720 draaide, maar toen was het beeld verschoven en te hoog.

Het een en ander via google uitgezocht, maar ik kom er niet uit. Ik heb heel erg het gevoel dat het moet werken, maar ik zie alleen niet hoe.

Verwijderd

Als de native resolutie van je TV 1024*768 is, zal de Mac Mini ook niet hoger kunnen nee :) Dat is gewoon het aantal beeldlijnen dat je TV heeft, zal je Mac Mini niets aan kunnen veranderen.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 16:58:
Als de native resolutie van je TV 1024*768 is, zal de Mac Mini ook niet hoger kunnen nee :) Dat is gewoon het aantal beeldlijnen dat je TV heeft, zal je Mac Mini niets aan kunnen veranderen.
Dit scherm kan je gewoon op hogere resoluties aansturen. Je zou gewoon een resolutie moeten forceren.

Dat Plasma TV scherm is geen computerscherm. 1:1 pixelmapping enzo gaat sowieso niet lukken zonder dit soort vage oprekgebeuren.

Die TV is wel een schitterend apparaat om video op te kijken. Je kunt hem daarom het best aansturen op 720x1280 (720p). Het scherm schaalt het zelf naar de goede resolutie (en dat ziet er dan goed uit met video :)). Probeer het anders via HDMI. Die moet sowieso wel op de bekende "720p" ingesteld kunnen worden :)

Overigens heeft Voodooless in dit topic een goede oplossing voor een mac.
Op mijn macbook heb ik ook een optie om hem 1024x768 in streched mode aan te sturen. Maar stiekem is dat ook gewoon 1080p :9 en heb je dus nog steeds geen 1:1 pixelmapping. Echter is de desktop dan wel goed leesbaar.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Mellachi
Bedankt JvS, maar de probleem zit em in de mac denk ik. Ik weet inderdaad dat er het een en ander omgeschroeft worden en dat het nooit 1:1 gepixeled kan worden. Maar ik kan nergens om de mac aangeven dat ie op 1280:720 moet uitsturen. En helaas heb ik de (streched) resoluties er nergens bij staan.

Ik heb het idee dat de mac van de tv krijgt te horen "zo dit zijn mijn aantal pixels en daar doe je het maar mee" en omdat dit zowiezo een 4:3 verhouding is heb ik een lichtelijk plat gedrukt beeld. Ik weet dat het op de achtergrond iets anders werkt maar voorruit.

Met programma's als DisplayconfigX kun ji zelf resoluties toevoegen, maar deze heb ik nooit volledig werkend gekregen. De informatie die je daar in moet vullen is mij iets te technisch en hoewel ik gedetelijk de info van internet en van mijn tv menu kan halen is het nooit volledig. Het zal daarom ook niet werken.

Maar JvS jij denkt dat met een dvi kabel en dan een dvi naar hdmi converter het probleem op te lossen is of krijg ik dan weer problemen met overscan of weet ik veel.

Het allerbelangrijkste wat ik al wel geleerd heb over de mac is dat je voordat je begint met kloten van de resolutie instellingen je eerst remote beheer aan zit :) En dan maar blij zijn dat je schoonbroer zijn macbook hier heeft laten liggen. Dat zijn van die moment dat je eerst vloekt en vervolgens huilt van geluk :)

• Mellachi
Maar uhm voordat ik een nieuwe kabel en dvi-hdmi adapter ga halen is er niemand die ervaring heeft met het aansluiten van de mac via dvi? Zal mijn mac mini dan echt een andere monitor zien en vervolgens andere resoluties als gevolg geven en dan nog het liefst breedbeeld (1280x720)?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

Mijn macbook detecteert naast 1024x768 ook 1280x720 en 1080p en 1080i. Meestal gerbuik ik voor films 1080p, maar 720p werkt ook prima (beter voor desktop stuff). Aangezien de mini-mac de zelfde chipset heeft als mijn macbook, zou dat dus zo'n beetje 't zelfde moeten zijn.

Maareh, hoe heb je hem aangesloten? HDMI of VGA? Zelf gebruik ik namelijk HDMI.

[ Voor 3% gewijzigd door voodooless op 04-02-2008 22:26 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Mellachi
Ik heb em nu met vga aangesloten en hiermee heb ik eigenlijk alleen maar standaard 4:3 resoluties. Dus ik hoop inderdaad dat ik met dvi naar hdmi ook 1280x720 kan draaien. Ik zou het alleen raar vinden dat het dan wel goed gaat. Of is er een reden waarom de mac dan in 1 keer wel de resoluties ziet?

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
Dit had ik ook met onze tv, een panasonic plasma scherm, aangesloten via vga. deze heeft een natieve resolutie van 1366*768. Ik heb SwitchresX gebruikt om deze resolutie met de hand in te voeren.

Met dit proggy selecteer je gewoon je scherm ("settings of"), drukt op het plusje onder de lijst van resoluties, voert de in te stellen resolutie in (is vaak 1366*768, maar misschien bij jouw wel anders), vink "use simplified settings" aan (heb ik verder niets aan verandert) en druk op ok. Je kunt nu deze resolutie instellen voor je scherm.

Denk dat het hiermee wel lukt :)

...

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:17

voodooless

Sound is no voodoo!

Als je trouwens via HDMI aansluit, en je kiest 1024x768 heb je nog steeds geen 1:1 pixelmapping. De TV wordt namelijk gewoon 1080p aangestuurd, en de videokaart scaled zelf 1024x768 naar 1080p. Dus erg zinvol is het niet om deze resolutie daadwerkelijk te gebruiken.

Of 1:1 pixelmapping echt mogelijk is weet ik eigenlijk niet. Voor films is dat ook niet zo heel interessant eigenlijk. Verder zit je nog met de niet 1:1 pixelaspect ratio natuurlijk, die zowel OS als de meeste software niet snappen (VLC kan er wel mee overweg).

Edit: Er valt trouwens altijd een randje weg omdat het scherm gewoon wat overscan heeft. Daar is helaas niet veel aan te doen vrees ik.

[ Voor 11% gewijzigd door voodooless op 05-02-2008 12:09 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Mellachi
Bedankt voor de tips!!! De resolutie 1366x768 komt wel heel erg in de buurt, maar helaas niet helemaal. Ik heb inderdaad switchresx geinstalleerd, custom resolutie toevoegen met simplified settings en dan de res 1366x768 ingesteld. Helaas geeft dit wel de juiste resolutie, maar is het beeld niet op de juiste plaats. Te ver naar links en te hoog. Nu kun je "simplified settings" uitvinken ne vervolgens met de pijltjes link in het scherm het beeld gaan verschijven. Ik krijg het beeld hiermee horizontaal goed, maar helaas niet verticaal. Ik kan het beeld op een gegeven moment niet verder naar beneden halen hiermee.

Verder heb ik niet 1024x768 gekozen vanwege 1:1 pixelmapping, maar omdat het de grootste resolutie is die ik kan kiezen en ik zou dus graag groter willen, met de juiste verhouding. Mijn vraag is of de dvh-hdmi aansluiting hier verschil in kan maken?

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
ik had inderdaad ook dat het beeld niet goed op het scherm kwam, maar kon met de TV zelf nog regelen dat het wel goed staat.

Overigens had ik m'n PC (niet mac, maar zal niet veel verschil maken) aangesloten met een DVI>HDMI kabel. Ik had toen geen 1:1 pixelmapping toen ik hem instelde op 720p of 1080i (veel slechter dan via vga). Ik heb deze maar weer weggebracht en via VGA aangesloten.

misschien staat er in het boekje van je scherm of ergens in google welke reso hij precies is? dat je die kan instellen met switchresx?

...

• Mellachi
Het gaat om een plasma scherm van Panasonic met een resolutie van 1024x768. Ik ben bang dat ik dit verder heel weinig kan instellen in de tv zelf. In de menu's vind ik bitter weinig opties terug.

Ik heb gisteren de mac via dvi aangesloten en dan zie je inderdaad dat de tv 720p of 1080p herkent, maar dan heb je in elk geval te kampen met overscan. Nu kun je op je mac instellen dat hij overscan uitschakelt, maar dan is het beeld weer te klein en dan heb je een grote zwarte rand.

Geeft een full HD scherm eigenlijk de zelfde problemen?

[ Voor 5% gewijzigd door Mellachi op 06-02-2008 10:24 ]

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 16:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Daar ga je niet onderuit komen. Ik zal mezelf even quoten:
JvS schreef op dinsdag 29 januari 2008 @ 22:47:
Mjah, moet het helemaal met voodooless eens zijn. Die HD ready plasmaschermen zijn gewoon geen PC beeldschermen. Voor weergave van windows, word, internet explorer zijn ze simpelweg niet zo geschikt.

Goed genoeg om snel iets op te zoeken of een film te starten, maar totaal ongeschikt om echt op te werken. 720p via HDMI is de beste manier om hem goed aan te sluiten :).

Voor video zijn ze wel weer de beste en ondanks dat ik 90% van mijn materiaal via een PC afspeel, zou ik hetzelfde scherm kopen als jij hebt :).
Ik zou dat overscan niet echt een probleem vinden in elk geval. Tenzij je echt heftig op je computer wilt gaan werken en internetten enzo.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

Ik heb sinds gisteren ook een Mac mini.Tracht de juiste settings te vinden om deze op mijn 42pv70 aan te sluiten.
Via HDMI heb ik rondom mijn beeld een zwarte balk die ik enkel weg krijg door de functie overscan aan te vinken maar dan ben ik boven en onder stuk beeld kwjt.

Via DVI naar analoge (vga?) aansluiting heb ik perfect volledig beeld maar als ik een DVD film afspeel met quicktime heb ik boven en onder grote zwarte balken.

Aangezien ik mijn bueaublad volledig en correct zie op mijn plasma ga ik er van uit dat mijn resolutie goed staat?Hoe komt het dan dat DVD's met balken boven en onder afgespeeld worden,films zijn formaat 16:9.

Christophe

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
Mellachi schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 00:34:
Ik heb em nu met vga aangesloten en hiermee heb ik eigenlijk alleen maar standaard 4:3 resoluties. Dus ik hoop inderdaad dat ik met dvi naar hdmi ook 1280x720 kan draaien. Ik zou het alleen raar vinden dat het dan wel goed gaat. Of is er een reden waarom de mac dan in 1 keer wel de resoluties ziet?
Ik denk dat er een grotere kans is dat dat wel gaat werken. Hier thuis hangt nl. dezelfde Panasonic TV met een HDMI > DVI kabel, gekoppeld aan een iMac. ;)
Verwijderd schreef op zondag 13 juli 2008 @ 13:39:
Ik heb sinds gisteren ook een Mac mini.Tracht de juiste settings te vinden om deze op mijn 42pv70 aan te sluiten.
Via HDMI heb ik rondom mijn beeld een zwarte balk die ik enkel weg krijg door de functie overscan aan te vinken maar dan ben ik boven en onder stuk beeld kwjt.

Via DVI naar analoge (vga?) aansluiting heb ik perfect volledig beeld maar als ik een DVD film afspeel met quicktime heb ik boven en onder grote zwarte balken.

Aangezien ik mijn bueaublad volledig en correct zie op mijn plasma ga ik er van uit dat mijn resolutie goed staat?Hoe komt het dan dat DVD's met balken boven en onder afgespeeld worden,films zijn formaat 16:9.

Christophe
Ja dat is hier dus ook, echt vervelend :( Hier staat 'ie gewoon op 1980x1200 (of iets in die richting.)

[ Voor 43% gewijzigd door NickvdB op 13-07-2008 13:53 ]

Pagina: 1