Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Naar aanleiding van dit bericht en dit filmpje vroeg ik mij af waarom dit zo revolutionair is.

Ik meen ooit gelezen te hebben dat de NASA hier ook mee bezig was om tijdens interstellaire reizen de bemanning van vers voedsel te voorzien.

Ook schijnt het energieverbruik 75% gereduceert te kunnen worden door gebruik van LED verlichting. Toch is men pas sinds kort hiermee bezig. Ik woon bijvoorbeeld in Rotterdam en onlangs hebben ze de Coolsingel van LED verlichting voorzien.

Het lijkt mij enorm grappig om hiermee te experimenteren en ik vraag mij af of dit voor consumenten te verkrijgen is. Als ik zoek op dit onderwerp kom ik al gauw op wietfora uit, maar ook hier is er eigenlijk weinig te vinden. Is de verlichting nog zo duur of is het zo revolutionair?

Stel dat ik dit zou willen en ik knup wat blauwe leds en wat rode leds aan elkaar werkt dat dan zomaar of heb je speciale golflengtes nodig. Het zou een grappige casemod zijn, een case met een autonoom kasje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Ga je plantjes kweeken in je kas(t) :+

Je moet een everwicht zien te zoeken in de blauwe en rode leds.. Geloof 3x blauwe en 4x rood. Rood geeft mider licht af dan bauw.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Ik vraag mij af of die kas ook echt tomaten gaat produceren. En leuke link Ik zit het net te lezen, wel grappig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Jouw ogen denken : rood+groen+blauw=wit=natuurlijk. Planten hebben geen ogen; chlorofyl reageert anders. Het idee blijfft wel bruikbaar, mits je de goede frequentie gebruikt. Wikipedia heeft uiteraard een topic: Wikipedia: Grow light - Wikipedia, the free encyclopedia

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
DeDooieVent schreef op zondag 03 februari 2008 @ 13:28:
Ik woon bijvoorbeeld in Rotterdam en onlangs hebben ze de Coolsingel van LED verlichting voorzien.
Nu vraag ik mij persoonlijk af: Why?!?

Hoog-vermogens-LED's hebben een lagere luminous efficacy dan bijv moderne gasontladingslampen. Enorm moderne LED's zijn al wel beter dan de vorige generaties uiteraard, maar op hogere vermogens zijn ze nog niet je-van-het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:37
Osiris schreef op maandag 04 februari 2008 @ 20:58:
[...]

Nu vraag ik mij persoonlijk af: Why?!?

Hoog-vermogens-LED's hebben een lagere luminous efficacy dan bijv moderne gasontladingslampen. Enorm moderne LED's zijn al wel beter dan de vorige generaties uiteraard, maar op hogere vermogens zijn ze nog niet je-van-het?
Gasontladingslampen stralen in alle richtingen uit, dus ook richtingen waar je geen licht wil hebben. Dus als zo'n lamp bijv. 200 lumen/Watt produceert, maar waar slechts 40% van wordt gebruikt in de richting die je wil hebben, dan heb je er nog niet veel aan. Dan heb je dus spiegels nodig die het licht de goede richting in weerkaatsen. LED's stralen al hun licht uit in de richting die je wil hebben, zonder hulpmiddelen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is niet relevant in dit topic.

[ Voor 116% gewijzigd door Confusion op 05-02-2008 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Reactie op irrelevante post geknipt.

[ Voor 88% gewijzigd door Confusion op 05-02-2008 10:56 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pardon :X

Heeft een LED niet het gebrek dat het geen UV-licht en infrarood uitstraalt.
Is het niet zo dat fotosynthese niet onder een LED kan plaatsvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
Verwijderd schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 16:52:
Pardon :X

Heeft een LED niet het gebrek dat het geen UV-licht en infrarood uitstraalt.
Is het niet zo dat fotosynthese niet onder een LED kan plaatsvinden?
:X ik denk het van wel, en als je de linkjes had gevolgd was je waarschijnlijk tot dezelfde conclusie gekomen. Ook de link naar het wietforum laat plaatjes zien van planten die inderdaad groeien onder led licht. Ik blijf het ook intrigerend vinden...

Ik heb in mijn hoofd al een mini kasje met dat spookachtige licht met 1 of ander groene plant erin die door het licht diepzwart lijkt (groen licht is er niet om te weerkaatsen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm,

Ik beredeneerde het zo en dus fout:

LED's hebben een relatief klein vermogen en ik wist niet dat een zulk laag vermogen fotosynthese in werking kon zetten. In de zomer levert de zon ongeveer 1130 watt/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fotosynthese vindt plaats bij rood en blauw licht. Je hebt hiervoor (met name voor het blauw) vrij specifieke golflengten nodig. De plantwetenschap gaat er van uit dat diverse pigmenten in een blad ook groen licht kunnen omzetten tbv fotosynthese, zij het iets minder efficiënt. Het zelfde lichtvermogen wit licht (rood + groen + blauw) zou in iets minder fotosynthese, dus groei, resulteren dan alleen rood en blauw licht. De groeiverbetering is er dan wel, maar bij lange na niet met de geclaimde factor.

Gasontladingslampen zijn voorzover bekend momenteel nog efficiënter dan LED's. Het grote voordeel van LED's is dat je de geproduceerde warmte makkelijker kunt afvoeren (waterkoeling) dan de warmte van gasontladingslampen. Daardoor kun je het klimaat beter beheersen. Dat koelen moet je ook doen, want het rendement van LED's loopt hard terug als ze warm worden; bovendien verouderen ze dan veel sneller.

Het klopt dat gasontladingslampen volledig rondom stralen (360°). Daar zijn echter goede reflectoren voor. De toegepaste LED's stralen ook behoorlijk rondom (bijna 180°), dus daar win je niet zoveel mee.
Pagina: 1