Toon posts:

HDD maakt tikkend geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn Lacie Externe harde schijf, (usb 2.0 design Fa porsche 250 gig.) is er gisteren mee gestopt. Ik luisterde gewoon wat muziek, opeens stopt deze en begint het apparaat te tikken. Aan of uit zetten helpt niet, op een andere computer doet hij het ook niet. Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat ie het na een jaar al zou gaan begeven en heb dus ook gewoon vrolijk alle troep die ik liever niet op mijn laptop wou hebben erop gezet inclusief al mijn documenten van mijn studie :( Is er een mogelijkheid om deze informatie terug te krijgen? Ook al is het maar een deel? DE schijf wordt niet meer herkend in deze computer. Is openmaken misschien een optie?

http://images.amazon.com/images/P/B00019OWU4.01.LZZZZZZZ.jpg
Plaatje van de schijf

Alvast bedankt!

• FaZe
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-12 13:16
Ai...das inderdaad erg rot, zeker als de schijf niet meer herkend wordt.
Als de data je lief is en de garantie verlopen zou ik hem zeker openmaken.

Zelf hang ik defecte schijven altijd met een sata2usb en ide2usb kabel aan mn pc, zodat de schijf niet de rest kan slopen. (Heb wel eens een defecte hardeschijf gezien waar letterlijk een vlam uit kwam bij het aanzetten van de pc... en ja.. deze kon ook goed het moederbord slopen...)

Als de hardeschijf nog gaat draaien heb je nog een kans. Volgens mij staat in de FAQ trouwens ook het een en ander over wat je kan proberen, met als laatste middel in de vriezer leggen. (dit heeft bij mij nooit geholpen trouwens)..

ALS de schijf toch gaat draaien en er iets van herkenning is, vind ik persoonlijk tooltjes als getdatabackfat en getdatabackntfs gewoon lekker werken. (Let op: standaard demo versie die dus niks kan herstellen).

Eerste punt is dus openmaken en een mogelijkheid verzinnen om aan je pc te hangen en hopen dat met een andere interface er nog wat leven uit komt

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:19

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 11:23:
Ik heb er eigenlijk nooit bij stil gestaan dat ie het na een jaar al zou gaan begeven en heb dus ook gewoon vrolijk alle troep die ik liever niet op mijn laptop wou hebben erop gezet inclusief al mijn documenten van mijn studie :(
Ik snap niet dat er anno 2008 nog mensen bestaan die hun belangrijkste data niet even backuppen op een DVD'tje of een USB stickje dat geen drol meer kost...

Als een schijf alleen maar tikt en niet eens meer herkend wordt door je PC dan valt er weinig meer te proberen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
FaZe schreef op zondag 03 februari 2008 @ 12:02:
Ai...das inderdaad erg rot, zeker als de schijf niet meer herkend wordt.
Als de data je lief is en de garantie verlopen zou ik hem zeker openmaken.

Zelf hang ik defecte schijven altijd met een sata2usb en ide2usb kabel aan mn pc, zodat de schijf niet de rest kan slopen. (Heb wel eens een defecte hardeschijf gezien waar letterlijk een vlam uit kwam bij het aanzetten van de pc... en ja.. deze kon ook goed het moederbord slopen...)

Als de hardeschijf nog gaat draaien heb je nog een kans. Volgens mij staat in de FAQ trouwens ook het een en ander over wat je kan proberen, met als laatste middel in de vriezer leggen. (dit heeft bij mij nooit geholpen trouwens)..

ALS de schijf toch gaat draaien en er iets van herkenning is, vind ik persoonlijk tooltjes als getdatabackfat en getdatabackntfs gewoon lekker werken. (Let op: standaard demo versie die dus niks kan herstellen).

Eerste punt is dus openmaken en een mogelijkheid verzinnen om aan je pc te hangen en hopen dat met een andere interface er nog wat leven uit komt
Ik heb ondertussen de vriezer dus al geprobeert zonder effect helaas :(

@Exirion, je hebt ook mensen die er niet bij stilstaan dat zulke apparaten kapot gaan, meestal is alles wel te herstellen...

Ik heb gisteren de helpdesk van lacie een mail gestuurd, waar ik hopelijk vandaag een reactie op krijg, ik heb nog garantie dus dat betekent in ieder geval dat hij gerepareerd wordt...

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 12:36:
[...]

@Exirion, je hebt ook mensen die er niet bij stilstaan dat zulke apparaten kapot gaan, meestal is alles wel te herstellen...
Niet om je aan te vallen, maar elektronica kan nu eenmaal kapot gaan. harde schijven zijn zelfs lastig te repareren indien dit gebeurt. En niet alleen kapot gaan, maar wat als je PC afbrand of deze gestolen is? Genoeg redenen om eens in de zoveel tijd je belangrijke data elders te back-uppen :)

Maar goed, dat snap je nu wel denk ik. Spijtig van je data in ieder geval.

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-11 13:52

Krentenbol

Prutz0r

Exorcist schreef op zondag 03 februari 2008 @ 13:50:
[...]

Niet om je aan te vallen, maar elektronica kan nu eenmaal kapot gaan. harde schijven zijn zelfs lastig te repareren indien dit gebeurt. En niet alleen kapot gaan, maar wat als je PC afbrand of deze gestolen is? Genoeg redenen om eens in de zoveel tijd je belangrijke data elders te back-uppen :)

Maar goed, dat snap je nu wel denk ik. Spijtig van je data in ieder geval.
Niet om jou aan te vallen, maar de kans dat je PC gejat of in brand vliegt is kleiner dan dat je HDD er gewoon mee ophoudt. Wil natuurlijk niet zeggen dat dit helemaal niet voorkomt ;)
Zelf maak ik geen back-ups, omdat ik toch niets importants op mijn schijf heb staan en (omdat ik nog middelbare scholier ben) het voor mij financieel niet interessant is (mede omdat er dus niets onvervangbaars op staat).

[ Voor 0% gewijzigd door Krentenbol op 03-02-2008 14:11 . Reden: Typo ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Verwijderd

Topicstarter
Niet om jullie beiden aan te vallen, maar het idee dat iets wat nog geen jaar oud is zomaar zonder aanwijsbare reden kapot gaat vindt ik nogal klein, daarnaast, het kan nou eenmaal gebeuren en ik heb er echt geen moment bij stil gestaan dat mijn HDD zomaar de geest zou geven...

Maar, zijn er nog mensen die misschien een oplossing weten? :O

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:28

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het nu eenmaal dat een hadreschijf ook meganischedelen bevat, deze zijn over het algemeen nog gevoeliger voor fouten door wat dan ook. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een externe schijf verplaatsen terwijl deze aan staat, nooit doen. Ik wil niet zeggen dat bij jou is gebeurd. ;) Maar goed, ook een nieuw produkt van nog geen dag oud kan defect raken.

Om je nu verder te helpen een tip: Persoonlijk denk ik dat je hier zelf niets meer aan kunt redden. het tikkende geluid geeft aan dat de schijf meganisch defect is. De koppen zullen niet meer in de juiste positie gezet kunnen worden waardoor er geen data meer uitgelezen kunnen worden.

Wanneer de data voor jou erg belangrijk is en je hebt er geld voor over dan raad ik aan zelf niets meer te proberen en eens contact op te nemen met www.harddisk-recovery.nl , dit is een Nederlands bedrijf wat in Delft gevestigd is. Zij kunnen op een professionele manier data terug halen van beschadigde schijven. In jouw geval zullen de platters waarschijnlijk overgezet moeten worden in een nieuwe behuizing, dit is zelf niet te doen, tenzij je een geheel stof vrije ruimte hebt. Zij doen dit op een "No Cure No Pay" basis, je betaald per terug gewonnen MB/GB.

Wanneer zij er niet uitkomen, dan kan het zijn dat zij aanraden de schijf door te sturen naar Palmer DataRecovery in Londen-England. Dit bedrijf werkt eveneens op een "No Cure No Pay" basis.

Op de site kun je oevrigens wel richtprijzen terug vinden. Je kunt schrikken van de prijzen, maar of het duur is ligt volledig aan de waarde die jij hecht aan jouw data, dat zul je zelf moete beslissen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

_Dune_ schreef op zondag 03 februari 2008 @ 16:24:
Het nu eenmaal dat een hadreschijf ook meganischedelen bevat, deze zijn over het algemeen nog gevoeliger voor fouten door wat dan ook. Een goed voorbeeld is bijvoorbeeld een externe schijf verplaatsen terwijl deze aan staat, nooit doen. Ik wil niet zeggen dat bij jou is gebeurd. ;) Maar goed, ook een nieuw produkt van nog geen dag oud kan defect raken.

Om je nu verder te helpen een tip: Persoonlijk denk ik dat je hier zelf niets meer aan kunt redden. het tikkende geluid geeft aan dat de schijf meganisch defect is. De koppen zullen niet meer in de juiste positie gezet kunnen worden waardoor er geen data meer uitgelezen kunnen worden.

Wanneer de data voor jou erg belangrijk is en je hebt er geld voor over dan raad ik aan zelf niets meer te proberen en eens contact op te nemen met www.harddisk-recovery.nl , dit is een Nederlands bedrijf wat in Delft gevestigd is. Zij kunnen op een professionele manier data terug halen van beschadigde schijven. In jouw geval zullen de platters waarschijnlijk overgezet moeten worden in een nieuwe behuizing, dit is zelf niet te doen, tenzij je een geheel stof vrije ruimte hebt. Zij doen dit op een "No Cure No Pay" basis, je betaald per terug gewonnen MB/GB.

Wanneer zij er niet uitkomen, dan kan het zijn dat zij aanraden de schijf door te sturen naar Palmer DataRecovery in Londen-England. Dit bedrijf werkt eveneens op een "No Cure No Pay" basis.

Op de site kun je oevrigens wel richtprijzen terug vinden. Je kunt schrikken van de prijzen, maar of het duur is ligt volledig aan de waarde die jij hecht aan jouw data, dat zul je zelf moete beslissen.
Dat klopt als een bus en daarom gebruik ik een strategy om de schijf zo lang mogelijk in de llucht te houden.

We weten de dat buitenste regonen van de harddisk, dus het begin op de buitenste rand staat en des te verder naar buiten des te minder vibratie (G's) op de platter al spreken over een heel klein verschil.
Door de schijf te partitioneren en door Windows op de binnenste regio te zetten, dus aan het eind van de schijf vallen mij 2 dingen meteen op.
-Geen geratel meer, zo stil als een muis
-Net zo snel als in het begin van de harddisk, dus voor Windows is rouwe datadoorvoer niet de versnellende factor.

Geen geratel komt omdat de kop nu heel dicht tegen het binnenste aanligt en de weg van fibratie naar de spil het korst is. Op de buitenste regionen maakt een harddisk meer lawaai en dat is niet erg, maar komt doordat de kop aan het begin van de platters staat en zoals je weet van een slag in het wiel bij een fiets, het midden fibreert minder als de buitenkant.
De platters fibreren aan de outter zone het meest en die ruimte is voor games die wel baat hebben bij een snelle doorvoer liever dan zoeken.

Dus met een externe disk doe ik dat ook zo. Dat ding heeft 3 partities elk even groot en ik begin bij de achterste partitie met vullen. Hij is al een keer geketst van 1 meter hoogte, niet saan het handje.

PS: Door de verlaagde fibratiegraat leidt een schijf ook minder en kan het beter tegen schokken.

De mijne doet dit al 3 jaar 8 uur per dag zonder een kik te geven.
Pagina: 1