Hoi mensen
Kheb een klein overclock raadseltje
mijn huidige systeempje:
Mainboard:P5b E-Plus FSB @ 333 mhz
CPU: E6600 B2 @ 3.0 ghz
Geheugen: Corsair PC5300 667mhz 1gb maal 2 in dual channel
Voeding : LC Power Lc 8700 ( 700 watt peak , 625 watt gewoon)
Koeler: Scythe Ninja Rev b
minder belangrijk specs bij dit probleem
vid kaart :Ati radeon 1950xt
74 gb raptor
500gb western digital
2x 250 gb Raid 0
De clock specs:
FSb = 333mhz
vcore: 1,3875
PCI ex staat vast op 100 mhz
pci clock staat vast op 33.33 mhz
Heb dram voltage op auto staan en heb niks aan latency's veranderd.
Ram staat 1:1 met de FSB
Het probleem:
Onder verschillende games (Anno 1701,UT3, The Witcher) lijkt het alsof het moederbord crashed.
om te kijken waar het aan zou kunnen liggen had ik alle setting's weer naar de default waardes gezet .
Bleek hey hij doet het weer perfect, is dus een overclock probleem.
Maar toen ging ik op de trial en error manier kijken tot waar die het wel goed zou doen . en nu loopt die stabiel op een FSB clock van 330. een FSB 331,332,333 crashen de spellen wel onder.
Wat het waarschijnlijk niet is onder de FSB 333 clock:
Ik dacht namelijk zelf temperatuur of stroom probleem.
Idle is de temp van de cpu's met TAT 27/28 graden
stressed via tat worden ze 51/52 graden ( core temp komt 2 graden boven tat uit)
daarna dacht ik dat het misschien met video kaart of ram in combinatie zou kunnen zijn
vervolgens atitool(rond draaiende kubus) + Ramtest / cpu test tegelijke tijd gedraaid.
Hij wil niet crashen onder die omstandigheden.
Te weinig stroom toch even getest
Voltage van de cpu naar 1.4 gezet
nog gestressed even the witcher gedraait ( die crashed na + - 5 min. rest doet er langer over)
blijft stabiel door gaan deze machine.
Heb ook een ram test van uurtje of 3 gedaan hij geeft geen error's ram is dus niet stuk lijkt mij.
Ik weet even niet zo wat het zou kunnen zijn, ram is bedoeld voor 667 zou het opgelost kunnen worden door er 800 mhz (Pc6400 ) in te zetten. hij loopt namelijk dus wel stabiel onder 333 alleen die spellen crashed die.
Of moet ik de Dram voltages toch handmatig instellen?
Call of Duty 4 speelt die vlekkeloos , en bij Ut3 komt het probleem pas na + - anderhalf uur en Anno na ongeveer 20 min. Heb ook aan de videokaart gedacht , maar als ik de setting's lager zet gebeurt het nogsteeds.
Heeft iemand zoiets gehad ? , ben beetje in de war geraakt door de vreemde resultaten die ik krijg .
want als je alles in windows door elkaar test loopt die dus perfect.
Kheb een klein overclock raadseltje
mijn huidige systeempje:
Mainboard:P5b E-Plus FSB @ 333 mhz
CPU: E6600 B2 @ 3.0 ghz
Geheugen: Corsair PC5300 667mhz 1gb maal 2 in dual channel
Voeding : LC Power Lc 8700 ( 700 watt peak , 625 watt gewoon)
Koeler: Scythe Ninja Rev b
minder belangrijk specs bij dit probleem
vid kaart :Ati radeon 1950xt
74 gb raptor
500gb western digital
2x 250 gb Raid 0
De clock specs:
FSb = 333mhz
vcore: 1,3875
PCI ex staat vast op 100 mhz
pci clock staat vast op 33.33 mhz
Heb dram voltage op auto staan en heb niks aan latency's veranderd.
Ram staat 1:1 met de FSB
Het probleem:
Onder verschillende games (Anno 1701,UT3, The Witcher) lijkt het alsof het moederbord crashed.
om te kijken waar het aan zou kunnen liggen had ik alle setting's weer naar de default waardes gezet .
Bleek hey hij doet het weer perfect, is dus een overclock probleem.
Maar toen ging ik op de trial en error manier kijken tot waar die het wel goed zou doen . en nu loopt die stabiel op een FSB clock van 330. een FSB 331,332,333 crashen de spellen wel onder.
Wat het waarschijnlijk niet is onder de FSB 333 clock:
Ik dacht namelijk zelf temperatuur of stroom probleem.
Idle is de temp van de cpu's met TAT 27/28 graden
stressed via tat worden ze 51/52 graden ( core temp komt 2 graden boven tat uit)
daarna dacht ik dat het misschien met video kaart of ram in combinatie zou kunnen zijn
vervolgens atitool(rond draaiende kubus) + Ramtest / cpu test tegelijke tijd gedraaid.
Hij wil niet crashen onder die omstandigheden.
Te weinig stroom toch even getest
Voltage van de cpu naar 1.4 gezet
nog gestressed even the witcher gedraait ( die crashed na + - 5 min. rest doet er langer over)
blijft stabiel door gaan deze machine.
Heb ook een ram test van uurtje of 3 gedaan hij geeft geen error's ram is dus niet stuk lijkt mij.
Ik weet even niet zo wat het zou kunnen zijn, ram is bedoeld voor 667 zou het opgelost kunnen worden door er 800 mhz (Pc6400 ) in te zetten. hij loopt namelijk dus wel stabiel onder 333 alleen die spellen crashed die.
Of moet ik de Dram voltages toch handmatig instellen?
Call of Duty 4 speelt die vlekkeloos , en bij Ut3 komt het probleem pas na + - anderhalf uur en Anno na ongeveer 20 min. Heb ook aan de videokaart gedacht , maar als ik de setting's lager zet gebeurt het nogsteeds.
Heeft iemand zoiets gehad ? , ben beetje in de war geraakt door de vreemde resultaten die ik krijg .
want als je alles in windows door elkaar test loopt die dus perfect.
"The two most common elements in the universe are hydrogen and stupidity."