fans: verhouding omvang, geluid, airflow, voltage

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Zitten zoeken maar dit specifieke issue nog niet tegengekomen. Waarschijnlijk omdat er geen verhouding toe te passen is, maar wie weet is mijn aanname fout.

Is er een verhouding aan te geven wanneer je bijv. een 80mm fan vergelijkt met een 120mm fan.
Zie het volgende staatje/voorbeeld (zijn Sharkoon Silent Eagles btw)
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/sharkoon.jpg

De 80mm variant doet dus 38,5m3 airflow bij 17,8dB
De 120mm variant doet dus 129,7m3 airflow bij 36,1dB

Nu wil ik bijv. minstens de airflow hebben van de 80mm (38m3) maar dan met de 120mm, hoeveel geluid zou die 120mm dan maken? De airflow tussen beide modellen verschilt dus ongeveer een factor 3 (3,36), als ik diezelfde factor loslaat op het geluid kom ik uit op: 36,1 / 3,36 = 10,7. Maar volgens mij mag ik dit niet zo doen, of wel?

Zelfde kun je 'toepassen' op voltages, maar dan bijv. ook op 1 model: dus de 80mm 'doet' 38,5 bij 12volt/2000RPM, hoeveel lucht verplaatst ie met hoeveel geluid als je het voltage verlaagt naar bijv. 9 volt. Dat is 3/4 van 12volt, maar alles x3/4 doen lijkt me niet de manier, toch?

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik denk niet dat het makkelijk is om het te berekenen. Als je kijkt naar hoeveel lucht die fan per omwenteling verplaatst kan je berekenen hoeveel omwentelingen je moet maken. En het aantal db is ook lastig. Ze hebben het over db(a) dus afgestemd op het menselijk gehoor. Waarschijnlijk heeft het langzamer draaien van de fan invloed op de frequentie en dus het aantal db(a) van de fan.

Er zijn zoveel variabele en dingen waar je rekening mee moet houden, het lijkt mij makkelijker om het gewoon te testen. Koop de fan en speel met de voltages, kijk wat het beste uitkomt.

• kaajee
Ja, dat vermoeden had ik (dus) ook al, wel jammer. Want voor 'echt' proberen heb je nog al wat fans nodig. Welke 12cm fan geeft nou bij welke snelheid (voltage) de door mij gewenste airflow.....
En geluid is nog enigzins te 'horen' maar airflow (voelen/beleven/meten) is al weer een stuk lastiger.........

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk anders een op www.silentpcreview.com. Dit is een site dedicated op stille hardware voor oa Mediacenters. Zij testen veel componententen, waaronder fans.

bijvoorbeeld:

Fan roundup #1: 80 x 25 mm Fans

Fan roundup #2: 120 mm Fans

Met behulp van deze twee links zou je een aardige vergelijking tussen 80 en 120 mm fans moeten kunnen maken.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-01 07:26
Fans hebben teveel variables om goed te berekenen hoeveel een 120mm zal maken, denk aan vorm, motor, bearing, weerstand etc. het beste is, zoals Question Mark hierboven al zei: reviews te lezen en de fan zoeken die het best bij je eisen past qua geluidsproductie en cfms.

• kaajee
www.silentpcreview.com ken ik, de beide round ups ook (uit den treure), maar ik vind de info die ik zoek daar niet terug. Tuurlijk wel 'hun 'beste fans, maar daar schiet ik vaak niets mee op.

Enfin, nog even concreet, ik heb hier voor me een Yate Loon 12cm DC brushless (D12SH-12) fan die ik wil gaan gebruiken als CPU fan. Op 12Volt maakt dat ding veel te veel herrie. Op 5 Volt echter is ie muisstil, alleen hoeveel lucht zou dat ding dan nog verplaatsen? Iemand enig idee?

De (fabrieks)specs zijn als volgt: 12volt, 2200RPM, 88CFM en 40dB(A). 5 volt is dus 5/12e = 0.42 (factor?)

Iemand die een gooi wil (kan) doen?
RPM?
CFM?
dB(A)?

• prism103
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-01 17:57
Als ik die tests zo zie dan word de CFM ongeveer 3x kleiner als je de fan van 12V naar 5V zet. Bij de 80mm fans is het verschil tussen 5V en 12V groter dan bij de 120mm.

Als jij fans wilt die niet in de test staan dan zou je de CFM bij 12V dus door 3 kunnen delen om een waarde te krijgen die ongeveer overeen zal komen met wat je mag verwachten. Hoeveel geluid daar dan bij hoort is denk ik niet te zeggen. Maar op 5V zullen 120mm fans zo goed als geluidloos werken.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

kaajee schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:31:
Op 5 Volt echter is ie muisstil, alleen hoeveel lucht zou dat ding dan nog verplaatsen?
Op zich is dat nog niet zo relevant. Het doel is om je componenten koel te houden, zolang dat nog lukt is de airflow voldoende.

Het is een pokkeklus om te doen, maar is het geen optie om de fan op 5 V te laten draaien en gewoon eens wat benchmarks te draaien en de temp te monitoren?

Overigens had mijn case-fan op 5V nog wel eens de neiging om niet altijd te starten op 5V, waardoor ik genoodzaakt was om deze op 7V te zetten.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1