Toon posts:

ADSL modem op Router of HUB, verschil?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik had tot vanavond een werkend netwerk met een ADSL modem gekoppeld aan een router. De router is nu overleden. En dacht ik, laat ik eens de HUB direct op de ADSL modem koppelen. En...het werkt.

Kan iemand mij uitleggen of het beter is om een nieuwe router te kopen of kan ik het gewoon bij de HUB laten (zonder problemen te krijgen)? Ik zie het verschil eigenlijk niet in dit geval.

Configuratie netwerk nu:
- ADSL-modem
- HUB
- 7 computers

Thanks.

• Mushjkin
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-02 16:50
FAQ - Netwerken

Ik zou een router kopen.
Dan "verdeel" je je bandbreedte beter.
maar als het verder werkt...... tja

[ Voor 32% gewijzigd door Mushjkin op 02-02-2008 23:59 ]

(\__/)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

waarschijnlijk heeft je modem al een ingebouwde router

Iperf

• Mushjkin
fish schreef op zondag 03 februari 2008 @ 00:01:
goede aanvulling.

(\__/)

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

Welke IP's krijgen de machines?

Als die in de 192.x, 10.x of 172.x range vallen is je modem al een router en heb je voorheen met dubbel NAT gewerkt.

Verwijderd

Topicstarter
Mushjkin schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 23:58:
FAQ - Netwerken

Ik zou een router kopen.
Dan "verdeel" je je bandbreedte beter.
maar als het verder werkt...... tja
Ik wist niet dat een switch hetzelfde was (of het zelfde doet) als een router. Weer iets geleerd!

Die bandbreedte verdeling is dan wel handig met 7 studenten die allemaal MSN'en, downloaden en video-streamen.
fish schreef op zondag 03 februari 2008 @ 00:01:
Volgens mij niet: D-Link Modem DSL-300T

Ik denk dat ik iedereen zal overtuigen dat qua gebruik van het netwerk dat we beter afzullen zijn met een Router.

Thanks voor de snelle en zeer bruikbare reacties!

Verwijderd

Topicstarter
Yapser schreef op zondag 03 februari 2008 @ 00:07:
Welke IP's krijgen de machines?

Als die in de 192.x, 10.x of 172.x range vallen is je modem al een router en heb je voorheen met dubbel NAT gewerkt.
Ik heb nu even de HUB eraf gehaald en alleen mijn PC op de modem aangesloten. Ik heb nu een 84.x IP adress. DHCP uitgeschakeld (was bij de vorige setup ook).

Mocht dit geen goed antwoord zijn op je vraag (gezien ik alleen mijn PC nu heb aangesloten), dan sluit ik morgen de HUB weer even aan.

• Mushjkin
Je kunt een switch nu ook weer niet hetzelfde noemen als een router,...
Want met een router kun je namelijk nog weer meer.

En dan is de ene router de andere ook weer niet.
Ik kon met mijn asus wl500w vanuit de router bepalen welk ip adres een pc kreeg. en das fijn,.. scheelt het hele huis door hobbelen om alle pc een een ip te geven. (Als je zoals ik er van houd statisch te werken)

(\__/)

• Mushjkin
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 00:16:
[...]

Ik heb nu even de HUB eraf gehaald en alleen mijn PC op de modem aangesloten. Ik heb nu een 84.x IP adress. DHCP uitgeschakeld (was bij de vorige setup ook).

Mocht dit geen goed antwoord zijn op je vraag (gezien ik alleen mijn PC nu heb aangesloten), dan sluit ik morgen de HUB weer even aan.
Als je de DHCP uitzet dan zal het modem geen ip adressen geven. daarom denk ik dat je modem juist wel een soort van router is. zitten er meerdere poorten voor UTP op de achterkant?

(\__/)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[...]

als je nu alleen jouw pc hebt aangesloten, verklaart dat dat het werkt
2pc zullen waarschijnlijk niet werken
You cannot connect the DSL-300T to a hub and have several computers using it. A hub simply passes information through it, and doesn't actually do what's called Network Address Translation (NAT.) This modem will connect solely to 1 client. In order to connect more than one client to the Internet using this modem, you will need a router, such as a DI-604, which will support NAT.

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 03-02-2008 00:29 ]

Iperf

• BHQ

BHQ

Ik heb nu even de HUB eraf gehaald en alleen mijn PC op de modem aangesloten. Ik heb nu een 84.x IP adress.
Dat betekent dat je een extern IP krijgt. Het kan zijn dat je provider niet moeilijk doet over meerdere IP's uitdelen, maar erg netjes is het niet. Hang er een nieuwe router tussen.
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 00:12:
[...]
Ik wist niet dat een switch hetzelfde was (of het zelfde doet) als een router. Weer iets geleerd!
Dat is compleet onwaar. een switch doet op het oog hetzelfde als een hub, maar dan zonder bergen aan collisions waardoor de boel traag als stroop kan worden.

een router doet aan NAT, een switch gooit slechts pakketjes door naar de goede poort.

[ Voor 36% gewijzigd door BHQ op 03-02-2008 00:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga gewoon op jullie advies af en koop een nieuwe router. Ook de informatie die "Fish" quote over de modem stelt hetzelfde.

Nog meteen een kleine vraag, die hier ook mee te maken heeft.

Aan de vorige router had ik de genoemde hub ook aangesloten. Gezien er te weinig poorten op de router zaten. Als ik dat nu weer doe, krijgen dan alle PC's op het netwerk daar last van (gezien de collisions van de HUB) of alleen de PC's die op de HUB zitten?

Een 8-poorts router is veelal duurder dan een 4-poorts. En sommige van mijn huisgenoten zeuren altijd om geld. Dan gaan de nieuwste bewoners gewoon op de HUB en de rest direct op de router. Doch ga ik gewoon eerst opzoek naar een 8-poorts router.

• BHQ

BHQ

Pak gewoon een WRT54GL, gooi daar een decent firmware op (Tomato) en koop voor twee tientjes (of nog minder) een switchje voor de rest..

[ Voor 15% gewijzigd door BHQ op 03-02-2008 11:40 ]

Pagina: 1