Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[Delphi] modelleren, welke versie?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

nieuw hier én in de (hopelijk) wonderbaarlijke wereld der programmering.

Voor mijn thesis moet ik interacties tussen vogelsoorten modelleren/simuleren adhv. Delphi 4 (meegekregen van mijn begeleider/promoter).

Ik heb nog geen enkele programmeerervaring hoedanook, maar ik vroeg me af of een recentere versie niet beter zou zijn? Of maakt dit weinig verschil uit?

Zijn hier mensen die ervaring hebben met IBM/ABM (Individual / Agent Based Modeling)?
Na wat preliminair 'onderzoek' op het internet zijn de meeste van degelijke omgevingen (excuses als ik de correcte terminologie niet volledig beheers ;) ) geschreven in C++ (wat ik oorspronkelijk van plan was om te leren; zoals bv. SWARM). Ik mocht dit gerust doen van mijn begeleider maar dan moest ik alles van nul af aan zelf schrijven en in Delphi zijn voldoende libraries beschikbaar (hoewel ik van mening ben dat dit bij SWARM e.d. zeker het geval is), waardoor ik me meer op het modelleren zelf kon concentreren.

Nu dus enkele vraagjes:
Zou er een groot verschil zijn in Delphi en C++ qua mogelijkheden (ik heb toch altijd gelezen dat C++ een zeer krachtige en snelle taal is, hoe zit het met Delphi?).

Welke versie van Delphi raden jullie aan?
Via de bib heb ik enkele boeken gehaald:
Programmeren in Delphi 4 in 21 dagen (Kent Reisdorph, Academic Service)
Delphi 4 voor gevorderden (ja, geen commentaar ;) ) (Maarten Stefanski, Academic Service)
Delphi 5 (Ervaring niet vereist, Sybex)

Is dit wat?

(daarnaast heb ik ook een kleine tutorial meegekregen van de begeleider om een kever te doen lopen en heb ik me het 'handboek objectgeoriënteerd programmeren' van Jan Beurghs aangeschaft.)

Loont het de moeite om later over te schakelen naar C++ (wat ik toch zou willen leren) of Java (ik vermoed deze minder geschikt)?

Alle tips en links naar soortgelijke toepassingen zijn meer dan welkom!

Alvast bedankt voor alle informatie! _/-\o_
en sorry voor de beginnervraagjes :o

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:13

Boss

+1 Overgewaardeerd

Delphi is een erg snelle taal. Misschien niet zo snel als C++ maar toch zeker wel sneller dan geïnterpreteerde talen als java en al die .net dingen.

En voor simuleren... ik weet niet precies wat je moet simuleren, maar ik heb voor mijn afstuderen een stuk (logistieke) simulatie gedaan in TOMAS, dat aan de TU Delft wordt ontwikkeld. Een krachtige discrete simulatieomgeving in Delphi, werkt erg goed en snel.
Als je een iets nieuwere versie van Delphi kan gebruiken (versie 4?!) zou ik dat wel doen. Als is het maar omdat de IDE door de jaren heen een stuk prettiger is gaan werken. Je kan ook naar FreePascal kijken, een open source variant van Delphi die bijna volledig compatibel is met Delphi. Maar dan gratis :)

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

*Nog een (oud)gebruiker van TOMAS meld zich.

TOMAS werkt best goed voor simulaties, ik heb alleen wel het idee dat het specifiek is ontwikkeld voor logistieke problemen. Daarnaast weet ik niet zeker of het nog echt Delphi 4 is, het is namelijk redelijk object geörienteerd en dat was vooral in de nieuwste versies van toepassing.
edit: het is voor vanaf Delphi 5

[ Voor 5% gewijzigd door Mr_gadget op 03-02-2008 21:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hei,

ik heb idd. Delphi 4 meegekregen. Ik zal zeker Freepascal eens bekijken. Bedankt voor de tip!

Ik neem toch aan dat het objectgeoriënteerd programmeren is, daarom dat een hogere versie idd. beter zou zijn. Ik heb echter geen idee van de 'capaciteiten' van mijn begeleider, maar hij is de enige die mij op dat vlak kan bijstaan in deze onderzoeksgroep (ecologie). Hij is niet bijster geïnteresseerd in programmeren op zich (enkel de resultaten) dus weet ik niet wat ik moet verwachten (kennis/kunde van OOP). Ikzelf ben alleszins bereid om me er grondig in te verdiepen.

Wat de bedoeling is:
ik zou de evolutie van dispersie moeten modelleren (beetje grote taak om in 1 jaar af te werken vrees ik), maar het is het volgende:
Op het labo hebben ze empirische gegevens over interacties van verschillende vogelsoorten, en een model opgesteld adhv deze gegevens. Ik moet nu simuleren hoe dit zo 'geëvolueerd' zou kunnen zijn.
Ik zou dus via literatuurgegevens en logisch denken (;)) de drijfveer van individuen moeten simuleren (hier komt het OOP piepen denk ik; IBM zijn quasi per definitie OO dacht ik) en deze laten interageren (dus zelf 'beslissingen' laten nemen) en dan kijken of dit inderdaad overeenkomt met de empirische gegevens en hun model. Hoogst interessant en een uitstekend excuus om eindelijk te leren programmeren :)

Maar eerst dus degelijke basiskennis opdoen, waarvoor ik alle tips kan gebruiken :)

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Je kunt ook de gratis Turbo Delphi Explorer gebruiken.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment