Hallo allen,
nieuw hier én in de (hopelijk) wonderbaarlijke wereld der programmering.
Voor mijn thesis moet ik interacties tussen vogelsoorten modelleren/simuleren adhv. Delphi 4 (meegekregen van mijn begeleider/promoter).
Ik heb nog geen enkele programmeerervaring hoedanook, maar ik vroeg me af of een recentere versie niet beter zou zijn? Of maakt dit weinig verschil uit?
Zijn hier mensen die ervaring hebben met IBM/ABM (Individual / Agent Based Modeling)?
Na wat preliminair 'onderzoek' op het internet zijn de meeste van degelijke omgevingen (excuses als ik de correcte terminologie niet volledig beheers
) geschreven in C++ (wat ik oorspronkelijk van plan was om te leren; zoals bv. SWARM). Ik mocht dit gerust doen van mijn begeleider maar dan moest ik alles van nul af aan zelf schrijven en in Delphi zijn voldoende libraries beschikbaar (hoewel ik van mening ben dat dit bij SWARM e.d. zeker het geval is), waardoor ik me meer op het modelleren zelf kon concentreren.
Nu dus enkele vraagjes:
Zou er een groot verschil zijn in Delphi en C++ qua mogelijkheden (ik heb toch altijd gelezen dat C++ een zeer krachtige en snelle taal is, hoe zit het met Delphi?).
Welke versie van Delphi raden jullie aan?
Via de bib heb ik enkele boeken gehaald:
Programmeren in Delphi 4 in 21 dagen (Kent Reisdorph, Academic Service)
Delphi 4 voor gevorderden (ja, geen commentaar
) (Maarten Stefanski, Academic Service)
Delphi 5 (Ervaring niet vereist, Sybex)
Is dit wat?
(daarnaast heb ik ook een kleine tutorial meegekregen van de begeleider om een kever te doen lopen en heb ik me het 'handboek objectgeoriënteerd programmeren' van Jan Beurghs aangeschaft.)
Loont het de moeite om later over te schakelen naar C++ (wat ik toch zou willen leren) of Java (ik vermoed deze minder geschikt)?
Alle tips en links naar soortgelijke toepassingen zijn meer dan welkom!
Alvast bedankt voor alle informatie!
en sorry voor de beginnervraagjes
nieuw hier én in de (hopelijk) wonderbaarlijke wereld der programmering.
Voor mijn thesis moet ik interacties tussen vogelsoorten modelleren/simuleren adhv. Delphi 4 (meegekregen van mijn begeleider/promoter).
Ik heb nog geen enkele programmeerervaring hoedanook, maar ik vroeg me af of een recentere versie niet beter zou zijn? Of maakt dit weinig verschil uit?
Zijn hier mensen die ervaring hebben met IBM/ABM (Individual / Agent Based Modeling)?
Na wat preliminair 'onderzoek' op het internet zijn de meeste van degelijke omgevingen (excuses als ik de correcte terminologie niet volledig beheers
Nu dus enkele vraagjes:
Zou er een groot verschil zijn in Delphi en C++ qua mogelijkheden (ik heb toch altijd gelezen dat C++ een zeer krachtige en snelle taal is, hoe zit het met Delphi?).
Welke versie van Delphi raden jullie aan?
Via de bib heb ik enkele boeken gehaald:
Programmeren in Delphi 4 in 21 dagen (Kent Reisdorph, Academic Service)
Delphi 4 voor gevorderden (ja, geen commentaar
Delphi 5 (Ervaring niet vereist, Sybex)
Is dit wat?
(daarnaast heb ik ook een kleine tutorial meegekregen van de begeleider om een kever te doen lopen en heb ik me het 'handboek objectgeoriënteerd programmeren' van Jan Beurghs aangeschaft.)
Loont het de moeite om later over te schakelen naar C++ (wat ik toch zou willen leren) of Java (ik vermoed deze minder geschikt)?
Alle tips en links naar soortgelijke toepassingen zijn meer dan welkom!
Alvast bedankt voor alle informatie!
en sorry voor de beginnervraagjes