[CF] Controller overleden?

Pagina: 1
Acties:

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:12
Voor een geluidsloze PC heb ik eventjes geleden een Sandisk CompactFlash kaartje gekocht (2GB, Extreme III), die in combinatie met een DMA cheap-ass CF->IDE converter een basis voor Linux moet worden. Dit heeft een goeie maand perfect gewerkt (Debian er op geinstalleerd, EXT2 filesystem), maar toen ik vandaag het boeltje weer aansloot (na het een 2tal maand geleden ontmanteld te hebben, examens enzo) wou Debian niet meer opstarten.
De controller, 2 dollar model waar ze op cf2ide.nl blijkbaar veel winst op maken; en het CompactFlash kaartje, ooit eens op Samenkopen.net gekocht)

Wat "onderzoek" later, bleek dat de partitie tabel beschadigd geraakt was. Eens herinstalleren, dacht ik dus. Maar na de Debian netinst opgestart te hebben, werd de 2GB CF kaart herkend als een 137gb grote kaart, met als volumenaam "CanDisk CDCFH3-2 4(" (wat dus "SanDisk SDCFX3-2048" oid moet zijn). Ook "/proc/ide/hda/model" geeft deze informatie, het is dus geen fout in de Debian installer oid. Wat me wel opviel, is dat de "distortion" kan afwijken, ik heb al anders vervormde volumenamen gehad!
Jammer genoeg maakt dit me duidelijk dat er een pak meer om zeep moet zijn dan enkel de partitietabel :(

Kaartje van slot wisselen (het is een dual slot adapter), DMA in of uit schakelen (dmv extra VCC aan of af te koppelen), biedt allemaal geen soelaas.

Zelf heb ik jammer genoeg geen extra CompactFlash kaartje, noch een extra CF->IDE controller, noch een fototoestel dat werkt op CF, ik kan dus niet testen wie de schuldige is.
Maar wat denken jullie, zou dit een beschadigd geraakt CF kaartje zijn (nochtans 2 maand bewaart in een anti statische electriciteits-zakje), of eerder een brakke controller? Zelf verdenk ik de controller, aangezien het een cheap-ass model uit Hongkong is, maar anderzijds lees ik her en der dat je voor kwaliteit op cf2ide.nl moet zijn, waar exact dezelfde controller aangeboden wordt...

Wanneer alles nog werkte, stond de bios instellingen op AUTO (is een oude bios). Maar ook "IDE HDD AUTO DETECTION", en dan een optie selecteren (LBA, Normal, of LARGE); werkt niet . Ik heb ze alledrie uitgeprobeerd, maar blijf steeds de "DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER" error krijgen.

Ik zit er nu al enkele uurtjes op te zoeken, maar kom maar nergens. Alle hulp wordt dus geapprecieert :P

maleadt

Verwijderd

Die "controller" is gewoon een domme adapter van IDE naar CF, die doet verder niks. Grote kans dat je CF kaartje gewoon niet lekker werkt met de IDE controller, niet alle CF kaarten werken even goed. Heb hier een Kingston kaartje die vergelijkbare problemen heeft, en een andere die gewoon niet te partitioneren is (maar het verder wel doet, na partitioneren in een andere pc).