Toon posts:

Router achter modem - waarom werkt het niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedeavond,

Ik heb een internetverbinding via ADSL, en alles werkt prima. Modem: Zyxel
prestige 660R-61C. Dit is een heel simpele modem met slechts een netwerk-
uitgang en om iets meer te kunnen heb ik nu een router gekocht (Linksys
Wireless-G - WRT54GC). De wizard van deze router suggereert dat je 'm er
slechts tussen hoeft te hangen. Maar het effect is dat de computer wel
verbinding krijgt met de router, maar de router niet met internet.

Helaas, ik weet er te weinig vanaf om te zien wat er mis is. Wel kom ik
verschillende dingen tegen op internet:
- Cross-cable i.p.v. normaal (maar dan zou de bijgeleverde kabel toch
zo moeten zijn?)
- Instellingen van modem en/of router omdat de modem nu misschien wel
als router werkt
- Admin bij de provider die geen aansluiting wilt geven aan het HW-adres
van de router

Ik hoop dat er iemand is die me verder wilt helpen?

Groet,
Danny

• Mr-Beamer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-10-2025

Mr-Beamer

And what shall I improve today

mac adres clonen
moet je in iedergeval even doen

en dan bij status kijken of je ip nummers krijgt van de modem

[ Voor 39% gewijzigd door Mr-Beamer op 02-02-2008 19:48 ]

To modify or not to modify that's the quest... It's no question! Always modify!!

Verwijderd

Topicstarter
Dus het mac-adres van de computer opzoeken en die op de een of andere manier in de router krijgen? Op dit soort momenten baal ik ervan dat je tegenwoordig geen normale manuals meer krijgt bij de producten. Ik zal eens kijken of er op de CD van de router nog wat meer info staat. En anders online manuals gaan zoeken.

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-03 09:30

weebl

YARR!

Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 19:56:
Dus het mac-adres van de computer opzoeken en die op de een of andere manier in de router krijgen? Op dit soort momenten baal ik ervan dat je tegenwoordig geen normale manuals meer krijgt bij de producten. Ik zal eens kijken of er op de CD van de router nog wat meer info staat. En anders online manuals gaan zoeken.
Daar zit als ik me niet vergis gewoon een functie voor in de Linksys. Die neemt dan automatisch het MAC-adres over van de ingelogde pc.

Verwijderd

Topicstarter
Yep, intussen heb ik een manual gevonden op de CD. De linksys kan het mac-adres clonen en misschien moet ik ook iets doen met PPPoE - maar hopelijk niet. Nou, maar weer even offline en de router configureren.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, MAC-adres gekopieerd - nog niet voldoende. Ik heb nu ook de manual van de modem gevonden - als ik de router verwijder zou ik hem op hetzelfde IP-adres moeten kunnen vinden als de router ... maar natuurlijk zit 'ie daar niet. Auto-configure van de provider (Tiscali) heeft het IP-adres zeker veranderd. Hoe kom ik daar nu weer achter? Of wordt het tijd voor een power-down van router en modem om te zien of ze er daarna samen uitkomen?

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Wat bij mij (altijd) werkt (upc):

Alle computers uit.
Router uit.
Kabelmodem resetten. (daarna tijdje uitlaten --> aan doen en wachten tot alles goed is. Duurt soms best lang)
Router aan.
Computers aan.

Als ik het anders doe werkt het niet. :? (tja, vreemd, UPC heeft er ook een andere methode voor, maar dan moet je iets met de kabelmodem doen via je pc. Dat heb ik nooit onthouden aangezien dit goed werkt)

Verwijderd

Topicstarter
Ook maar eens proberen. In ieder geval ben ik via het config-scherm achter het IP van de modem gekomen en heb ik een backup kunnen maken van de huidige settings - voor het geval dat ...

Verwijderd

Topicstarter
Reboot heeft niet geholpen. Morgen wellicht verder proberen. Als er nog mensen zijn die enig idee hebben, ik hoor het graag. Ik kan nu bij de router komen of (met de router er tussenuit) bij de modem, maar ik ben bang dat deze twee samen nog niet kunnen uitgoochelen hoe ze de verbinding tot stand moeten brengen.
Wat ik wel zie is dat de modem een IP-adres wil geven vanaf .33, terwijl de router standaard op .100 zit. Moet ik die misschien naar .33 zetten (dat zou DHCP toch moeten regelen)?

• Kwastie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-03 10:33

Kwastie

Awesomeness

Al geprobeerd:

-Firmware Router Updaten?
-Router als bridge configuren?

Heb via google gevonden:
Zet bij 'WAN' Obtain IP adres automatic. (Zyxel probleem?)

When I get sad i stop being sad and be awesome instead

• Opteronx4
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

Opteronx4

Old Boy U.K.

Check of DHCP in de modem aan staat en in de router uit, en stop de kabel vanaf de modem
niet in de WAN ingang van de router maar in een van de 4 andere.

Acoustat Audio Note Cyrus Nuforce Kelvin Labs

• crzyhiphopazn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-03 00:01

crzyhiphopazn

Knowledge = Power

Als je zyxel een router/modem is dan meot je je router in je ip-range van je Zyxel zetten

https://tweakers.net/gallery/96378/inventaris/?inv_id=1241403 || GT= cRzYHipHopAzN || Battle.net ta6g ||

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:14
Opteronx4 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 23:32:
Check of DHCP in de modem aan staat en in de router uit, en stop de kabel vanaf de modem
niet in de WAN ingang van de router maar in een van de 4 andere.
IDD. Eerste wat ik miste was

DHCP uitzetten op je Router
Van modem naar router in 1 van de 4 netwerkporten plaatsen.

MAC adress cloning is alleen noodzakelijk als je ADSL provider de MAC registreerd die online komen..
UPC doet dit ook.. Welke ADSL provider zit je?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:19
Laat maar.

[ Voor 92% gewijzigd door Mistraller op 02-02-2008 23:50 . Reden: iets met spuit 11 en zo ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:25
Ik zou je zyxel in routing mode zetten (vooral de firewall is veel beter en sneller dan die linksys) en je linksys puur als AP (of als je geen wireless nodig hebt, terugbrengen naar de winkel).

edit: http://www.zyxelsupport.nl/z009.html

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 02-02-2008 23:54 ]

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-03 22:07
De Zyxel is ook een router net als de Linksys. Daar ligt de kern. Dus router achter router.
Op dit forum zijn er vele vragen beantwoord met dit probleem. Even zoeken....

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik kan nu weer verder met de experimenten. Wat ik uiteindelijk wil bereiken is om meer dan 1 computer aan te sluiten op de modem (het is dan wel een router, maar met maar 1 uitgang). En als ik dan toch bezig ben, dan maar meteen wireless.
Dus wat ik nu ga proberen:

- IP-adres van de router in de range van de modem (al dacht ik dat DHCP dat zou verzorgen)
- modem koppelen aan computer-ingang (niet WAN) van de router
- DHCP in de router uitzetten (modem staat als router ingesteld)

Verder zou MAC-cloning wellicht uit kunnen, maar het zou geen kwaad moeten kunnen. Toch? Als ik er dan nog niet uitkom, dan nog wat meer zoeken op router achter router.

• DukeBox
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 10:01:
Wat ik uiteindelijk wil bereiken is om meer dan 1 computer aan te sluiten op de modem (het is dan wel een router, maar met maar 1 uitgang).
Dan had je ook gewoon een switch kunnen kopen.
- IP-adres van de router in de range van de modem (al dacht ik dat DHCP dat zou verzorgen)
- modem koppelen aan computer-ingang (niet WAN) van de router
- DHCP in de router uitzetten (modem staat als router ingesteld)
Dat zou moeten werken, je maakt er dan een switch met AP van. En idd zolang je dhcp en de WAN poort niet gebruikt moet dat werken. MITS je zyxel als router draait en niet als bridge (zoals deze bij veel providers is geleverd).

Het zou dan ook helpen om te melden welke provider je hebt, bijv. de oude deamon en zonnet hebben deze modems geleverd in bridge stand.

• Hardcore-Maniac
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-11-2017
simpel.... probleem komt voor omdat de zyxel modem in dezelfde ramge staat als de linksys 192.168.1.*

verrander de linksys dus in 192.168.2.1 en het gaat werken verder geen instellingen mac adres clone ofzo nodig helemaal niet.s

• DukeBox
Zeker weten ? Als de zyxel in bridge staat gaat het zo niet werken.

• Hardcore-Maniac
dan moet je niet met de zyxel gaan kloten en hem op de fabrieksinstelling laten staan

eventueel de router als AP instellen maar verder zie ik het nut niet om instellingen aan de zyxel te verranderen?

misschien kun je me op andere gedachte brengen?

[ Voor 49% gewijzigd door Hardcore-Maniac op 03-02-2008 20:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gebrek aan kennis bij mij en de computerwinkel - dan koop je een router terwijl je een switch of hub had moeten hebben. Ik dacht dat de modem puur een modem was, niet een router.In ieder geval hebben jullie tips geholpen:
Linksys op 192.168.2.1, mac-clone uit, DHCP uit - en de internetverbinding door de router werkt.
Nu nog kijken of ik de wireless aan de praat kan krijgen ...
Overigens, de provider had ik al genoemd, Tiscali.

Verwijderd

Topicstarter
Wireless werkt nu ook, alleen nu de beveiliging nog aanzetten ... en natuurlijk kan ik de linksys nu niet meer bereiken. Grumble Grumble. Waarschijnlijk eerst weer de modem eruit en dan kijken of hij terug komt op zijn oude adres?

• Hardcore-Maniac
dan moet je hem ipv uit die range te zetten in de range van de zyxel laten staan.

zoals ik het zei was het zo dat hij gewoon op de internetpoort aangesloten word. dan heb je wel het router achter router principe.

wat je dus moet doen is je linksys router in de 192.168.1.* range zetten en dhcp server idd uit.(zorg wel dat het uit de dhcp range van je zyxel modem valt.)

dan kun je hem als AP ingesteld houden en hem toch altijd bereiken

Verwijderd

Topicstarter
Na reset van de router het ding weer weten te bereiken en alles zo ingesteld dat ik een redelijk veilige verbinding heb. Nu nog even gebruik gemaakt van WEP, misschien zou WPA beter zijn maar daar moet ik nog maar eens wat over lezen.

Nogmaals bedankt,
Danny

• DukeBox
Wep is binnen 10 sec. gekraakt.. met de kant en klare tools zelfs door een netwerknoob.

• Hardcore-Maniac
jongen binnen 10 seconden is wel heeel erg overdreven hoor... je moet je afvragen of het voor iemand de moeite is.

ze moeten toch een heel aantal pakketten capturen voordat je er ook maar iets uit kunt halen, wat voor programmas gebruik jij ervoor dan dat je het binnen 10 seconden hebt?

• Mistraller
Hardcore-Maniac schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 10:40:
jongen binnen 10 seconden is wel heeel erg overdreven hoor... je moet je afvragen of het voor iemand de moeite is.

ze moeten toch een heel aantal pakketten capturen voordat je er ook maar iets uit kunt halen, wat voor programmas gebruik jij ervoor dan dat je het binnen 10 seconden hebt?
Het is altijd de moeite tegenwoordig, vroeg of laat komt er een leuk wachtwoordje door de lucht vliegen.
Of het nu 10 seconden is of 3 minuten, WPA heeft gewoon de voorkeur. Maar goed, beetje offtopic dit.

---------------

• Hardcore-Maniac
dus jij zegt dat iemand binnen 3 minuten alle pakketten gecaptured heeft en de code daaruit gehaald heeft?

mag je mij eens vertellen hoe, misschien in de meest ideale situatie met een 64 bits code van 0000000000 ofzo.

wpa heeft zeker een voorkeur met hashes e.d. maar om even op WEP te draaien is echt geen probleem.

• Mistraller
Hardcore-Maniac schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 13:15:
dus jij zegt dat iemand binnen 3 minuten alle pakketten gecaptured heeft en de code daaruit gehaald heeft?

mag je mij eens vertellen hoe, misschien in de meest ideale situatie met een 64 bits code van 0000000000 ofzo.

wpa heeft zeker een voorkeur met hashes e.d. maar om even op WEP te draaien is echt geen probleem.
even op WEP niet, maar daar gaat het helemaal niet om. WEP is gewoon een broken protocol.

Jij kan niet bepalen wat de ander over het lijntje stuurt, en hoe belangrijk dat is, of, hoe gewiekst de buren zijn, met evt kwade bedoelingen. Dus advies is altijd: minstens WPA als je hardware dat gewoon aankan.

Eenmaal ingericht wordt naar dit soort dingen vaak nog maar weinig omgekeken, dus daarom beter in een keer goed doen. Waarom denk je dat er nog steeds zoveel onbeveiligde accesspoints zijn?

Maar goed, nogmaals, dit is een beetje offtopic hiero.

---------------

Pagina: 1