Asrock 4core1333-fullhd en ventilatorsnelheid?

Pagina: 1
Acties:

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025
ik heb sinds 3 dagen het bovengenoemde bord (Asrock 4core1333-fullhd)
echter, nu zijn de ventilatoren een stuk harder gaan draaien (van 1000 naar 3000)
dit was met mn oude moederbord dus op ongeveer 1000 rpm, en hartstikke stil,
nu word ik gek van de herrie :/
heb in de bios al de fanspeed op [low] gezet en de "doeltemperatuur" op 65 graden (hoogste) gezet,
(mn processor is nu 41 graden dus dat is het niet)
bios versie 1.60 (nieuwste)

ik heb asrock support gemailed, maar nog niets van gehoord...
hopelijk kunnen ze een bios update regelen, dan is het opgelost...
anders moet ik weerstanden gaan solderen ofzo... :(
of heeft iemand anders nog een idee?

Verwijderd

Kun je ze niet regelen met Speedfan of een ander programma.
Anders inderdaad wachten op bios update of een fancontroller kopen of inderdaad weerstanden ertussen gaan solderen.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2008 18:16 ]

• AlexanderB
speedfan --> geen effect :(

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

heb je uberhaupt al in de bios zelf gekeken naast het requesten van een update?

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
Vreemdt van de ene dag naar de andere dag gaan ze in eens op volle toeren draaien.

Ik hoop dat Asrock snel iets er op vindt de enigste oplossing die ik zo gauw kan bedenken is een ventilatorcontroller er op te zetten.

By the way bevalt verder dit moederbord eigenlijk ik zit er zelf ook aan te denken deze te kopen.

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Verwijderd

napp schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 18:45:
Vreemdt van de ene dag naar de andere dag gaan ze in eens op volle toeren draaien.

Ik hoop dat Asrock snel iets er op vindt de enigste oplossing die ik zo gauw kan bedenken is een ventilatorcontroller er op te zetten.

By the way bevalt verder dit moederbord eigenlijk ik zit er zelf ook aan te denken deze te kopen.
Hij had eerst een ander moederbord nu de Asrock alleen bij dit moederbord draaien de fans altijd vol toeren.

• AlexanderB
napp schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 18:45:

moederbord bevalt verder prima, (paar kleine ergernissen, er zitten "vreemde" sata connectors op, mn sata kabels met enkele clip blijven hier niet op zitten (ga ik vastzetten met een druppeltje lijm) en alle usb headers zitten vooraan in de hoek, zodat in dus mn usb bracket dat ik nog had (met korte kabeltjes) niet kan gebruiken achterin (kon met vorige bord wel) en dat gedoe met die fans dus, verder een uitstekend bord :))

en de fans gingen harder met dit bord dus, dan met mn oude (asus/hp bord.) niet van de ene op de andere dag, maar van het ene op het andere bord :/
Boudewijn schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 18:40:
heb je uberhaupt al in de bios zelf gekeken naast het requesten van een update?
ja... kijk nog es in de OP? het fansysteem werkt met doelsnelheden en doeltemperatuur.. doelsnelheid zo laag mogelijk en doeltemperatuur zo hoog.... en toch blijven ze voluit loeien... (nja, chassis gaat van 100 --> 70 (=low?) en mn cpu fan blijft 100%

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Is doel/target temperatuur niet de temperatuur waar het moederbord een waarschuwing bij geeft? Meestal ligt dit rond de 65-75.

• AlexanderB
ja, 45 tot 65 kan ik instellen, iig, fan speed op zn laagst is geen succes...
heb ook niets meer gehoord van de asrock support (raar, want iemand anders met hetzelfde probleem had binnen eenuur antword, en binnen een dag oplossing)
:(
dan maar ff weerstanden halen..

Verwijderd

en die oplossing kan je niet gebruiken :?

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-05 01:07
zou best een non-public BIOS kunnen zijn (betatje oid)... en dat is dan niet zo makkelijk te vinden :P

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
Heb je Speedfan echt goed ingesteld. Want als je de fanspeed op 50% zet gebeurt er meestal niets. Ik ben op me werk dus weet niet helemaal hoe het moet, maar volgens mij staat op het forum van extreme systems wel hoe het moet.

• AlexanderB
was idd een custom/beta biosje, en voor een ander type bord (dat vrijwel dezelfde specs heeft, maar natuurlijk niet uitwisselbaar ;))
nouja, weerstanden it-is... jammer dat de asrock service geen tijd voor mij heeft ofzo....

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-05 13:25
_avalanche_ schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 10:10:
Heb je Speedfan echt goed ingesteld. Want als je de fanspeed op 50% zet gebeurt er meestal niets. Ik ben op me werk dus weet niet helemaal hoe het moet, maar volgens mij staat op het forum van extreme systems wel hoe het moet.
ik quote mezelf even. Je moet naar configuration -> advanced -> goede chipset kiezen -> en dan staan daar de fan speed sensors tussen. Die kan je dan op verschillende opties zetten. Even het vinkboxje bij remember aanzetten. En met de juiste keuze kan je wss de fanspeed regelen.

• AlexanderB
...heleboel checkboxjes.. ik ga dr ff mee spelen... verwacht alleen niet echt dat het helpt, helaas...

• Bigben
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-05 21:41
AlexanderB schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 20:21:
...heleboel checkboxjes.. ik ga dr ff mee spelen... verwacht alleen niet echt dat het helpt, helaas...
Ik heb het zelfde probleem, de fan draait standaard veel te hard op dit bord. Ik heb er een Coolermaster Musketeer tussen gezet en nu is het prima. Een software oplossing kreeg ik ook niet aan de gang en werkt ook pas als Windows wordt geladen.

• AlexanderB
ondertussen nog veel meer rare problemen gehad sinds ik het bord nieuw heb.. ik vermoed dat het toch aan het bord ligt, en niet aan mn windows install...
(voortaan weer asus, en geen asrock :/)
pci kaartem malfunctionen, IDE dvd speler wil niet lekker lezen, de fanspeed dus, en vaak/veel foutmeldingen in allerlei programma's

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
AlexanderB schreef op zaterdag 23 februari 2008 @ 23:27:
pci kaartem malfunctionen, IDE dvd speler wil niet lekker lezen, de fanspeed dus, en vaak/veel foutmeldingen in allerlei programma's
Heb je wel Windows compleet opnieuw geinstalleerd?

• AlexanderB
ja...
(oude windows gaf allen maar bsod, dus heb er een andere lege, nieuwe hdd in gedaan die ik als dataschijf wou gebruiken, en die maar geformatteeerd/geinstalleeerd...)

[ Voor 94% gewijzigd door AlexanderB op 07-03-2008 14:28 ]

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
nou hier de zelfde ervaringen met twee asrock borden. steeds allerlei vage problemen en een instabiel systeem. Op het laatste bordje ben ik uiteindelijk uit nijd met mijn grote poten op gaan springen. Hier nooit meer asrock!!! dan maar een paar tientjes meer voor minder ergenissen.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:35
udybees schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 23:54:
nou hier de zelfde ervaringen met twee asrock borden. steeds allerlei vage problemen en een instabiel systeem. Op het laatste bordje ben ik uiteindelijk uit nijd met mijn grote poten op gaan springen. Hier nooit meer asrock!!! dan maar een paar tientjes meer voor minder ergenissen.
Zoals bijna overall altijd word gezegt bij aankoop van een pc bezuinig niet op je moederbord!!! tis tenslotte het onderdeel van je pc die stabiel moet zijn :)

Mijn Blacklist

Asrock
ECS
Foxcon
De goedkope MSI modellen

Mijn Voorkeur

Asus bordjes
MSI duurdere series
Gigabyte
Intel <3

• DieAnder
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:45
AlexanderB schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 18:12:
ik heb sinds 3 dagen het bovengenoemde bord (Asrock 4core1333-fullhd)
echter, nu zijn de ventilatoren een stuk harder gaan draaien (van 1000 naar 3000)
nu word ik gek van de herrie :/
heb in de bios al de fanspeed op [low] gezet en de "doeltemperatuur" op 65 graden (hoogste) gezet,
(mn processor is nu 41 graden dus dat is het niet)
bios versie 1.60 (nieuwste)
AlexanderB,
'k heb sinds een dag of twee ook zo'n bordje, met hetzelfde probleem, echter in een review van een ander ASRock boardje las ik dat 'ie alleen een CPU fan met vierpinnige connector kan regelen. En inderdaad, de stock cooler van Intel (4 pins) wordt keurig terug geregeld :), terwijl mijn Zalman cnps8000 (3 pins) alleen maar standje full-speed kent :(.

Nu kan ik alleen niet verklaren hoe jouw fan van de ene dag op de andere op hol sloeg :?
Kabeltje geknakt?

PS ik heb bios 1.70

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-05 18:46

hellbringer

Weeeeeeee!

DieAnder schreef op zondag 22 juni 2008 @ 23:16:
[...]
Nu kan ik alleen niet verklaren hoe jouw fan van de ene dag op de andere op hol sloeg :?
Kabeltje geknakt?

PS ik heb bios 1.70
nu word ik gek van de herrie
Dus niet met hetzelfde moederbord maar met een ander moederbord (Asrock ipv Asus bord)

Ik heb op mijn moederbord 2 aansluitingen die door de BIOS/Windows geregeld kunnen worden, de 3de draait altijd full speed.
Kan het zijn dat de aansluiting waarop je fan zit niet geregeld kan worden door de Bios? M.a.w.: andere connector gebruiken?

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21-05 21:13

Dani86

AeroGeek

Het ligt 100% aan de BIOS. Als je CPU quiet fan enabled en op low zet, is de fanspeed nog steeds erg hoog met de std. Px.xx biossen. Dit heb ik ook gehad.

Deze dudes reageren bij mij meestal binnen 1-2 dagen: support2@asrock.nl ( nederlandse support :) ). Wel netjes blijven :P

Enne ASrock staat hoe dan ook niet op mijn blacklist. Ben er wel tevreden over. Je kan er alleen niet mee OC'en.

[ Voor 17% gewijzigd door Dani86 op 23-06-2008 12:55 ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Pagina: 1