Toon posts:

responstijd so-dimm en upgrade laptop-cpu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 2 1/2 jaar oude HP Pavilion zv6066ea met 512mb. Ik ben nu van plan om het geheugen te vernieuwen en heb daartoe tweakers gezocht naar pc2700 so-dimm. Komplett biedt 1024mb crucial so-dimm 333 aan met een responstijd van 6ns. Dit is echter wat duurder dan de Dane-Elec of Corsair die bij andere (web)shops wordt aangeboden.

Ik vroeg me nu af wat een normale responstijd is en of dit erg belangrijk is in het functioneren? M.a.w. is deze optie de meerprijs waard? Of zijn er misshien andere redenen om voor crucial te kiezen?

Verder vraag ik me nog af of het in laptops mogelijk is om je cpu te upgraden. Ik denk zelf dat een laptop erg custombuild is en dat dat dus vrijwel onmogelijk is maar wellicht hebben sommigen van jullie andere ervaringen. Een AMD Athlon X2 EE3800 zou denk ik ook samen gaan met de ATI 200 XPress chipset en is natuurlijk wel een erg aanlokkelijk idee :9~

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 13:31:
Ik heb een 2 1/2 jaar oude HP Pavilion zv6066ea met 512mb. Ik ben nu van plan om het geheugen te vernieuwen en heb daartoe tweakers gezocht naar pc2700 so-dimm. Komplett biedt 1024mb crucial so-dimm 333 aan met een responstijd van 6ns. Dit is echter wat duurder dan de Dane-Elec of Corsair die bij andere (web)shops wordt aangeboden.
Ik vroeg me nu af wat een normale responstijd is en of dit erg belangrijk is in het functioneren? M.a.w. is deze optie de meerprijs waard? Of zijn er misshien andere redenen om voor crucial te kiezen?
Zoek eens op wat cas-latency is
Verder vraag ik me nog af of het in laptops mogelijk is om je cpu te upgraden. Ik denk zelf dat een laptop erg custombuild is en dat dat dus vrijwel onmogelijk is maar wellicht hebben sommigen van jullie andere ervaringen. Een AMD Athlon X2 EE3800 zou denk ik ook samen gaan met de ATI 200 XPress chipset en is natuurlijk wel een erg aanlokkelijk idee :9~
Je kunt cpus prima upgraden hoor, je moet er alleen opletten dat er waarschijnlijk een mobile cpu in gaat cpu in gaat ipv een standaard cpu.

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 17:36:
[...]

Zoek eens op wat cas-latency is
CL is de tijd tussen het verspringen van de ene registerlokatie naar de andere en het ontvangen van de eerste data. Deze staat voor zowel de corsair als de crucial op 2,5. Ik snap dan dus ook niet wat men bedoelt met de 6ns bij de crucial reepjes: http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=123476
Terw_Dan schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 17:36:
[...]

Je kunt cpus prima upgraden hoor, je moet er alleen opletten dat er waarschijnlijk een mobile cpu in gaat cpu in gaat ipv een standaard cpu.
Dank, maar heeft iemand hier er ook ervaring mee?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 21:35:
[...]

CL is de tijd tussen het verspringen van de ene registerlokatie naar de andere en het ontvangen van de eerste data. Deze staat voor zowel de corsair als de crucial op 2,5. Ik snap dan dus ook niet wat men bedoelt met de 6ns bij de crucial reepjes: http://www.komplett.nl/k/ki.aspx?sku=123476
RAM FAQ
dit stukje uit de FAQ heeft het erover.
Dank, maar heeft iemand hier er ook ervaring mee?
Tja, heb vaker cpus in notebooks vervangen. Het is niet moeilijker dan in desktops in principe, alleen is het zo dat een notebook wat fragieler in elkaar zit, en vaak niet directe toegang biedt naar de cpu, dus je moet hem helemaal uit elkaar halen.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30
Zet eens neer welke CPU je op het moment hebt. Als je een oudere generatie Pentium-M hebt heeft het al vrij weinig zin om die up te graden. Je zla er toch nooit een Dualcore CPU in kunnen gebruiken als je dat soms had verwacht. Dat kan ik je nu al vertellen bij een 2,5 jaar oude laptop.

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:04

Krizzie

Progressive Music \o/

Let ook op het verbruik van de cpu die je nu hebt. Als je er eentje in stopt die meer verbruikt dan kan de koeling van je laptop het misschien niet eens aan. :)

Die 6ns staat gelijk aan 333Mhz ram geheugen. ;)

1000/166=6 (afgerond)

Omdat het DDR geheugen betreft kan je die 166 naar 333 verdubbelen.

Geluidswolk

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 21:46:
Zet eens neer welke CPU je op het moment hebt. Als je een oudere generatie Pentium-M hebt heeft het al vrij weinig zin om die up te graden. Je zla er toch nooit een Dualcore CPU in kunnen gebruiken als je dat soms had verwacht. Dat kan ik je nu al vertellen bij een 2,5 jaar oude laptop.
Er zit een Athlon 64 3500+ in. Toen ik hem kocht stond er in de specs een venice maar als ik in CPU-Z kijk staat dat het een Newcastle is. Hij runt op 2188,9Mhz (199x11) en heeft revisienr DH7-CG. Bij package staat socket 939. Er zit een ATI Radeon XPress 200M chipset in de laptop.
Krizzie schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 21:51:
Let ook op het verbruik van de cpu die je nu hebt. Als je er eentje in stopt die meer verbruikt dan kan de koeling van je laptop het misschien niet eens aan. :)

Die 6ns staat gelijk aan 333Mhz ram geheugen. ;)

1000/166=6 (afgerond)

Omdat het DDR geheugen betreft kan je die 166 naar 333 verdubbelen.
Thnx Krizzie. Soms moet je het idd niet te ver zoeken, denk ik. Mijn huidige CPU verbruikt 35W. De X2 3800 die ik op het oog heb verbruikt hetzelfde. Of dat ook betekent dat hij net zo warm wordt of warmer is moeilijk te zeggen maar ik verwacht daar geen probleem. De vraag is of deze replacement mogelijk is natuurlijk. Het zou wel aardig zijn. _/-\o_

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:30
De 3500+ is opzich wel zo ongeveer de snelste die daar in zal kunnen denk ik. Ten eerste moet je al een X2 op S939 hebben terwijl het meeste nu op AM2 zit. Daarnaast moet er ook een BIOS update beschikbaar zijn. Dan meot je nog kijken of een Mobile Athlon (welke jij nu hebt waarschijnlijk) wel hetzelfde is als een normale Athlon X2 zodat de koeler er op past. Ik geef je weinig kans op een 2,5 jaar oude laptop.
Pagina: 1