Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Alfa156] Remmen functioneren niet goed

Pagina: 1
Acties:

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-11 18:12
Hallo,

Ik heb een Alfa 156. Hiermee heb ik een probleem wat mij toch zeer veel zorgen baart.

Een aantal maanden geleden was ik op cursus in Amsterdam. 's Middags weer naar huis richting Amersfoort. File's, files en nog eens files. Op een gegeven moment begon het te rijden, ik dus ook rijden. 1km stond het stil. Iedereen "vol" in de remmen. Maar goed ik had gelukkig afstand bewaard, dus RedHat remt gewoon rustig af.

Ik voel in m'n rempedaal een trilling en het voelde alsof ik met m'n schoenen over schuurpapier heen schaafde. Ik dacht dat moet de ABS wezen die op een vreemde manier ingrijpt ofzo. Ik rem dus nog harder maar de auto remt nauwelijks. M'n reaktie was dus ook :o :o :o shit.

Al nauwelijks remmend komen er toch wel een hoop auto's op mij af. Ik zat verbouwereerd in mijn stoel :\ :? Mijn auto remde nauwelijks, hoe kan dit. Ik kwam zo dichtbij de andere auto's met nog veel ste veel vaart dat ik begon terug te schakelen en m'n koppeling iets op liet komen. Hèè dat remt nog best wel lekker af. Maar niet genoeg though, dus tussen de 2 rijstroken door alleen iets verder op stond een auto iets te veel naar rechts op de linkerbaan zodat ik daar niet meer tussendoor kon. Net voor dat punt kwam ik door flink terug schakelen, koppeling op laten komen, gelukkig stil.

Het hart zat mij in de keel. Wat was ik geschrokken. Het ABS lampje ging ook branden van m'n auto. Vreemd dunkt me, de auto remde niet / nauwelijks.

Volgende dag naar autogarage, die zeiden dat m'n remschijven en remblokken op waren. Dit vond ik al vreemd want km stand staat op 110.000 en de volgende grote beurt staat geplant op 120.000 of aug 08. Maar goed, de garage zegt het,d us het zal wel zo zijn. Ze hebben schijven+blokken vervangen en hij reed goed.

ABS lampje begon even later te branden, maar de auto remde goed. Afspraak gemaakt bij autogarage die konden er over 2 weken pas naar kijken. De auto moest uitgelezen worden. Toch maar de auto zo veel mogelijk laten staan.

Vanochtend de auto nodig, en warempel, het ABS lampje ging uit. Vreemd dacht ik, maar goed de auto zal de ABS wel gecontroleerd hebben en het zou dus moeten werken. 40 km binnendoorweggetjes geen probleem, ben bijna thuis. Je raad het al, ik rem, hij remde echt nauwelijks en weer het gevoel in het rempedaal dat ik met m'n voeten over schuurpapier ging.

De remschijven + remblokken was dus toch niet het probleem dunkt me. Maar volgens de garage is de auto 100% in orde want ABS lampje brand niet en hij remde daar gewoon goed.

Iemand soortgelijke ervaring gehad? Ik vind dit toch beangstigend moet ik heel eerlijk zeggen.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Dat is een abs probleem. Er werkt iets niet goed in je ABS, waardoor hij denkt dat een van je banden blokkeert. Als reactie vermindert hij dan de remkracht net zo lang totdat hij niet meer 'blokkeert'.
Waarschijnlijk is een van de sensoren niet goed meer.
In je boekje staat ook duidelijk dat als het ABS ingrijpt je dat voelt als een trilling in je rempedaal.

[ Voor 17% gewijzigd door Devil op 02-02-2008 13:18 ]

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-11 22:15
Klinkt inderdaad als ABS sensor die of een los contact heeft/los zit of kapot is.

[removed]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Zodra ze de computer uitlezen weet je meteen wat er aan de hand is met het ABS systeem, de foutmeldingen slaat ie namelijk gewoon op. Ook als het lampje uit gaat. Misschien kan je hem zelf wel uitlezen, bij mijn 146 gaat dat vrij makkelijk. 2 pinnen van een stekker verbinden en contact aanzetten. Dan gaat het ABS lampje knipperen en geeft ie alle opgeslagen codes weer.

• RedHat
Ik heb een andere alfa dealer gebeld, die al meteen zei dat het ABS-systeem niet goed functioneerd. Versleten bedrading, vies contactje, kan van alles wezen.

Dinsdag om half 2 mag ik m'n auto uit komen lezen om de preciese foutmelding te achterhalen.

Hier ben ik heel blij mee, want hij denkt dus idd dat het wiel blokkeerd en gaat daardoor heel zacht remmen. Had minder goed af kunnen lopen dus.

Vraag me af wat dit mij gaat kosten. Ben nu zo onderhand 1500,= kwijt door de onkunde van een ander (schijven,blokken, arbeidsuren en nog wat andere kleine meuk) terwijl het gewoon de ABS is :(

[ Voor 19% gewijzigd door RedHat op 02-02-2008 15:39 ]

• matthijsln
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-11 12:58
RedHat schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 12:55:
Ik voel in m'n rempedaal een trilling en het voelde alsof ik met m'n schoenen over schuurpapier heen schaafde. Ik dacht dat moet de ABS wezen die op een vreemde manier ingrijpt ofzo. Ik rem dus nog harder maar de auto remt nauwelijks. M'n reaktie was dus ook :o :o :o shit.

Al nauwelijks remmend komen er toch wel een hoop auto's op mij af. Ik zat verbouwereerd in mijn stoel :\ :? Mijn auto remde nauwelijks, hoe kan dit. Ik kwam zo dichtbij de andere auto's met nog veel ste veel vaart dat ik begon terug te schakelen en m'n koppeling iets op liet komen. Hèè dat remt nog best wel lekker af. Maar niet genoeg though, dus tussen de 2 rijstroken door alleen iets verder op stond een auto iets te veel naar rechts op de linkerbaan zodat ik daar niet meer tussendoor kon. Net voor dat punt kwam ik door flink terug schakelen, koppeling op laten komen, gelukkig stil.

Het hart zat mij in de keel. Wat was ik geschrokken. Het ABS lampje ging ook branden van m'n auto. Vreemd dunkt me, de auto remde niet / nauwelijks.
Misschien door de schrik niet aan gedacht, maar je had ook je handrem kunnen gebruiken.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:18
Was dat slecht remmen eenmalig? Of heb je er daarna nog de hele weg last van gehad?

Als je ABS om een of andere reden niet meer functioneert meteen rempedaal helemaal los en opnieuw proberen... Sterker nog, wanneer je ABS terecht ingrijpt kun je ook meemaken dat ie op een gegevenmoment stopt met remmen (wanneer je pedaal op de bodem ligt). Misschien dat je door dit defect dat punt ook sneller bereikte?
matthijsln schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 16:04:
[...]

Misschien door de schrik niet aan gedacht, maar je had ook je handrem kunnen gebruiken.
Niet proberen als je af aan het remmen bent voor een bocht. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

RedHat schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 15:38:
Vraag me af wat dit mij gaat kosten. Ben nu zo onderhand 1500,= kwijt door de onkunde van een ander (schijven,blokken, arbeidsuren en nog wat andere kleine meuk) terwijl het gewoon de ABS is :(
Ja je bent duidelijk genaaid door die garage. Want iedereen met een klein beetje achtergrond kennis over het ABS systeem zal dit als de schuldige kunnen aanwijzen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• RedHat
Je voelt het ook bij zacht remmen soms. Niet altijd, maar soms. En dat komt niet omdat ik hem in de ABS trap.

En je handrem gebruiken is ook niet echt handig. Je hebt best wel kans dat je achterkant je voorbij komt. Beetje lastig op een snelweg met 2 rijstroken helemaal vol en dan in't midden door 2 rijén auto's heen met aan beide zeiden een paar cm ruimte.

Vooral je handrem gebruiken :+

* Wel in acht nemend dat ik dus op dat moment ook moest sturen omdat ze auto's niet allemaal recht achter elkaar stonden natuurlijk. Beetje zigzaggend. En dan nog in een noodsituatie denk je daar niet aan (of iig niet bij een defect).

[ Voor 79% gewijzigd door RedHat op 02-02-2008 17:51 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
zolang je achterwielen niet blokkeren komt je achterkant echt niet voorbijzetten

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• redwing
Widow schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 19:58:
zolang je achterwielen niet blokkeren komt je achterkant echt niet voorbijzetten
Ten eerste kun je ook je handrem doseren, en verder als je keuze bestaat uit ergens achterop klappen of tollend op tijd stil staan ga ik toch voor de laatste :P

En RedHat, ik zou iig nooit meer naar die betreffende garage gaan want wat er bij jou gebeurt is kan gewoon niet aan je remblokken/schijven liggen. Ten eerste zijn echt niet alle 4 je remblokken/schijven tegelijk helemaal op en ten tweede is het resultaat daarvan niet dat je niet meer kan remmen maar dat je wielen heel snel blokkeren.

Verder vind ik het nogal lomp dat ze stellen dat de ABS het niet kan zijn omdat het lampje niet aan is. Een tijdelijke storing als een los contact kun je alleen vinden door de computer uit te lezen, hij kan nl. best allang weer contact maken.

[removed]

Verwijderd

redwing schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 20:50:
[...]

En RedHat, ik zou iig nooit meer naar die betreffende garage gaan want wat er bij jou gebeurt is kan gewoon niet aan je remblokken/schijven liggen. Ten eerste zijn echt niet alle 4 je remblokken/schijven tegelijk helemaal op en ten tweede is het resultaat daarvan niet dat je niet meer kan remmen maar dat je wielen heel snel blokkeren.
Waarschijnlijk idd een abs storing maar hier wou ik nog even op reageren. Als je remmen echt op zijn blokkeren je wielen uiteraard juist totaal niet meer omdat daar dan niet voldoende remkracht voor is.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
IDD. waarschijnlijk ABS defect.. Kan je ABS niet afzetten?
Daarnaast kan natuurlijk wel zo zijn dat je remmen versleten zijn. Dat licht aan je rem gedrag..

A Soldiers manual and a pair of boots.

• redwing
Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 23:31:
[...]

Waarschijnlijk idd een abs storing maar hier wou ik nog even op reageren. Als je remmen echt op zijn blokkeren je wielen uiteraard juist totaal niet meer omdat daar dan niet voldoende remkracht voor is.
Juist wel omdat je dan staal op staal hebt wat in eerste instantie inderdaad haast niet remt, maar daarna slaat het juist vast (dat gebeurde bij mij iig wel toen 1 van mijn remmen op was, zodra ik rustig moest remmen merkte je er weinig van, zodra je iets harder remde blokkeerde dat wiel).
Maar dan nog is dat niet iets wat opeens met alle 4 je wielen gebeurt, bij 1 slecht werkende rem kan ik me nog voorstellen dat je er weinig van merkt, zodra het er 2 of meer zijn merk je dat echt wel.

[ Voor 13% gewijzigd door redwing op 03-02-2008 00:04 ]

[removed]

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
ben ik de enige die het uiterst gevaarlijk vindt dat een slecht werkende ABS sensor oid leidt tot een bijna niet remmende auto? :? raar dat daar geen soort van beveiliging voor is in het remsysteem (blijkbaar)

ik heb dit trouwens nog nooit eerder gehoord terwijl ik toch een zeer actief lid ben van diverse Alfaclubs en forums (rij zelf een 147)

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 18:03

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

^^ Klinkt idd uiterst gevaarlijk..

Btw, als je remmen + schijven daadwerkelijk versleten waren, dan had je dat ook zeker wel gehoord ;)
Aangezien je het probleem nu nog steeds hebt, zou ik zo met de bon voor het ABS-verhaal (mits opgelost) teruggaan naar de eerste dealer.

Heb je de ABS zelf ook al eens getest? (bv; linkerhelft auto op weg, rechterhelft op gras en dan eens remmen?)

Nog iets; ABS is een aanvulling op je 'gewone' remkracht... het zorgt er alleen maar voor dat je remmen niet blokkeren, door net voor dat punt opnieuw te remmen (dat schakelen, is het schokken dat je voelt zodra de abs echt in werking schiet).
Als de ABS niet meer werkt, horen je gewone remmen het nog wel te doen?! :?

[ Voor 29% gewijzigd door Michael Knight op 03-02-2008 17:00 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19-11 23:04
ABS is juist een remkrachtverminderend systeem dacht ik. Als jij in een noodsituatie instinctief het rempedaal door de bodem stampt zouden zonder ABS de wielen blokkeren, waardoor de remweg veel te lang is en je in een slip raakt. ABS zorgt ervoor dat de wielen niet blokkeren, door de remkracht vlak voor het punt van blokkeren te houden. Dat punt is afhankelijk van heel veel omstandigheden dus wanneer de ABS merkt dat de wielen grip verliezen, wordt de remkracht verminderd om te corrigeren. De wielen hebben dan weer grip, dus gaat de ABS op zoek naar het punt waar ze hun grip verliezen door de remkracht weer te laten toenemen, dan weer afnemen, enz. Zo balanceert het op het randje zodat de wielen geen grip verliezen en de auto bestuurbaar blijft.
Een zeer geoefend bestuurder zal met alle 4 de wielen op asfalt zonder ABS sneller tot stilstand kunnen komen dan met. De gemiddelde bestuurder stamt het pedaal door de vloer en heeft dus ABS nodig voor een kortere en gecontroleerde remweg.

Dus. Als de sensoren de hele tijd (foutief) aangeven dat de wielen geen grip meer hebben zal het systeem remkracht verminderen. Met als gevolg: bijna geen remkracht. Dat lijkt me een zeer aanvaardbare theorie voor wat er met de auto van de TS aan de hand is.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:18
Michael Knight schreef op zondag 03 februari 2008 @ 16:57:
Nog iets; ABS is een aanvulling op je 'gewone' remkracht... het zorgt er alleen maar voor dat je remmen niet blokkeren, door net voor dat punt opnieuw te remmen (dat schakelen, is het schokken dat je voelt zodra de abs echt in werking schiet).
Als de ABS niet meer werkt, horen je gewone remmen het nog wel te doen?! :?
Klopt.

Maar als je ABS systeem denkt dat je wielen blokkeren terwijl dat nog niet zo is.... you do the math. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• redwing
Duesenberg J schreef op zondag 03 februari 2008 @ 17:20:
Een zeer geoefend bestuurder zal met alle 4 de wielen op asfalt zonder ABS sneller tot stilstand kunnen komen dan met.
Dit is tegenwoordig niet in alle gevallen meer waar. De eerste versies van ABS werkten door de bij het blokkeren van de wielen de remmen even los te laten. Door dit tig keer per seconde te doen krijg je dat je op bijna maximale remkracht remt en tegelijkertijd kunt sturen. Bij de nieuwste systemen werkt de ABS echter door het maximale rempunt op te zoeken, maar daarnaast heb ik begrepen dat ze dit per wiel kunnen doen. Aangezien jij als bestuurder niet de remkracht van afzonderlijke wielen kan bedienen remt zo'n ABS dus sneller als dat jij ooit zou kunnen.
Dus. Als de sensoren de hele tijd (foutief) aangeven dat de wielen geen grip meer hebben zal het systeem remkracht verminderen. Met als gevolg: bijna geen remkracht. Dat lijkt me een zeer aanvaardbare theorie voor wat er met de auto van de TS aan de hand is.
Yup, dit is het probleem. Zo'n sensor meet het ronddraaien van het wiel. Als de sensor dus om de een of andere reden niet meer meet of los zit geeft hij aan dat de wielen niet meer draaien en als gevolg daarvan stopt hij dus met remmen.

[removed]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Wat ik me trouwens afvraag: als ABS op alle wielen werkt, hoe meten ze dan of het voertuig nog rijd of stilstaat?

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Verwijderd

Widow schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:13:
Wat ik me trouwens afvraag: als ABS op alle wielen werkt, hoe meten ze dan of het voertuig nog rijd of stilstaat?
De ecu weet hoeveel km/h het voertuig gaat. Er zit ook een snelheids-sensor bij het wiel die registreert hoe hard het wiel draait :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 05-02-2008 15:23 ]

• RedHat
Was dus een contactje wat ze met wat spul hebben in gespoten bij de dealert. Meer was het niet.

Maar toch wel gevaarlijk, 1 contactje niet helemaal 100% zuiver, en je remt bjina niet meer.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-11 17:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Wel gevaarlijk ja, maar ja, Italianen en electronica, dat gaat gewoon niet samen :p

Bij een goed systeem test de ABS-computer of de sensoren goed werken, bijvoorbeeld door te meten of de pulsen onder het rijden (dus met de remmen los) van de ABS-sensoren wel overeen komen me de snelheid die op de versnellingsbak wordt gemeten (voor de snelheidsmeter). Als daar teveel verschil tussen zit, dan hoort het systeem zichzelf uit te schakelen.
Een dergelijk systeem hanteerd BMW iig. Bij een auto waar ik interesse in had, had een defect ABS-systeem, waarbij het lampje pas ging branden onder het rijden. Die blokkeerde dan ook bij hard remmen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1