[Deb] Dir sharen voor windows

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 08:19
Probleem :)

Share met samba is allemaal goed enzo, userrights worden ook toegepast e.d.

UserA = read/write
UserB = read/write
UserC = read

@readusers = UserC
@writeusers = UserA, UserB

Als UserA een map/bestand aanmaakt, mogen UserB & C dit lezen. UserB mag het echter niet meer aanpassen. Daarvoor moet ik eerst
code:
1
chown -R nobody:writeusers /media/data

doen.

Ik wil echter dat UserA (hellanzb) zijn downloads op de dataschijf mag wegschrijven, en dat ik deze met mijn eigen account (UserB) mag bewerken/verwijderen. Me broertje (UserC) mag alleen lezen.
Als UserB zijnde, heb ik dus niet de rechten om de door UserA aangemaakte mappen/bestanden aan te passen. Ik denk niet dat het aan samba ligt, want na bovenstaand commando werkt het wel ... Ik wil alleen niet elke keer in moeten loggen om mezelf rechten te geven |-).
Hoe fixt * magiel dit ?
Thanks in advance :)

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Door samba te zeggen dat aangemaakte bestanden enzo een bepaalde chmod en een bepaalde owner en group moeten krijgen... Hoe dit moet valt zeker weten in de documentatie te vinden, die via google erg simpel te bemachtigen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-09 08:19
Ah, daar zou je best wel eens gelijk in kunnen hebben ... Heb in webmin wel iets van Unix new file mode waar dan '755' achter staat. Even googlen welk getal ik daar in moet vullen voor wat ik wil :)

//Update: Dit werkt, maar alleen voor bestanden die via Samba aangemaakt worden. Nu is nog maar een deel opgelost, want bestanden die Hellanzb maakt, worden niet via samba aangemaakt ...

[ Voor 33% gewijzigd door magiel op 02-02-2008 13:11 ]

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:38
Dan moet je het process met een umask van 002 laten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En als je de map een chmod g+s geeft?

Dit is de 'set-group-ID-on-execution' bit, waardoor een nieuw bestand dat wordt aangemaakt in de map dezelfde groep krijgt toegewezen als de map. Als Hellanzb dat verder niet meer gaat zitten veranderen dan kun je er wat mee.

Disclaimer: Pas dit niet toe op executable files of op mappen met privacygevoelige gegevens.