Toon posts:

geluidskaart op receiver aansluiten middels S/Pdif / coax

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Via google en de rest van het forum kom ik niet veel verder, omdat mijn (technische) kennis op dit gebied beperkt is. De winkel heeft geen ervaring met dergelijke aansluitingen en ook de handleiding biedt (mij) geen duidelijkheid Vandaar de vraag hier. Wie kan mij helpen?

Ik wil mijn PC aansluiten op mijn home/cinema set. Het beeld is reeds geregeld met een VGA kabel. Maar nu het geluid nog. Mijn vraag ik of ik middels een coax-kabel de S/PDIF OUT (op mijn computer) kan aansluiten op de COAX DIGITAL IN van mijn receiver (Harman Kardon AVR-245).

Ik heb het nog niet kunnen proberen omdat ik nogal een afstand moet overbruggen en ik geen dure kabel wil aanschaffen voordat ik weet of het uberhaupt werkt...

Heeft iemand ervaring met dergelijke aansluitingen? Bedankt alvast in ieder geval

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja hoor, maar je hoeft echt geen dure kabel daarvoor te kopen, gewoon een goefkope kutkabel is zat

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Kwaliteit maakt daarin dus niets uit? Een gewone reguliere coax van de praxis met twee zelfgemonteerde mannetjes stekkers is voldoende???

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:14

Sharky

Skamn Dippy!

of reguliere coax werkt weet ik niet maar als je nog wat standaar tulp hebt liggen werkt het ook perfect.

This too shall pass

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:19

voodooless

Sound is no voodoo!

standaard tulp werkt alleen over korte afstanden afdoende. Wil je langere afstanden overbruggen, neem dan wel coax. Hoeft ook niet duur te zijn. Gewoon simpele TV kabel met twee RCA plugjes aan de uiteindelijk is prima.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-02 17:08
Wat is de impedantie van die versterkeringang? Impedantie van kabel coax is 75 ohm en van netwerk coax 50 ohm. Misschien maakt dat uit voor het type dat je moet gebruiken. Voor lange kabel coax (of slecht signaal) kun je een signaalversterker gebruiken, maar ik vraag me af of dat bij geluid ook werkt en geen vervorming geeft.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Verwijderd

Topicstarter
Volgens de handleiding is de impedantie 75 Ohm. Ik denk dat ik voor de zekerheid maar een hoogwaardigere 75 Ohm coax kabel koop en kijk wat er gebeurt. Ik moet ongeveer 10 meter overbruggen. Is dat een (te) lange afstand voor coax?

Dan moet ik daarna alleen eens gaan uitvogelen op welke preset ik e.e.a. moet instellen op mn receiver. Tot zover in elk geval bedankt!

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

http://www.allekabels.nl/...essionele-Audiokabel.html
Maar dit werkt ook prima: http://www.allekabels.nl/...AXIAAL-AANSLUITKABEL.html

[ Voor 40% gewijzigd door |sWORDs| op 02-02-2008 15:28 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Japser
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-02 15:53

Japser

Jeej!

Ik heb zelf ook mn digitale uitgang van de PC naar mn HK AVR via digitale COAX lopen over een afstand van +/- 6 meter (heb 10m kabel gekocht), werkt prima.

[ Voor 22% gewijzigd door Japser op 02-02-2008 16:38 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh ja wel coax nemen.

maar standaard kutkabel waar en tulp aanzit is altijd wel coaxiaal hoor
75 ohms is te bewtijfelen als het niet vermeld is
ik gebruik ook een standaard kabel zonder problemen

en hoogwaardig hoeft echt niet

voor de 75 ohms zweerders, het gaat om de reflecties bij de impedantieovergangen
een kort slecht kabeltje heeft daar hetzefde effect als een lang slecht kabeltje
daarna kun je allen nog maar isseus hebben met je demping van het singaal, wat bij 10 meter met praktisch geen enkele kabel een probleem is

[ Voor 62% gewijzigd door Fish op 02-02-2008 19:10 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb alles gedaan zoals ik had gepland:

Middels een coaxkabel heb ik de Spdif OUT van mn PC aangesloten op de COAX 1 IN op mn Harman Kardon AVR-245.

Als ik nu een willekeurige (nog niet in gebruikzijnde) source instel op COAX 1 zou toch het geluid van mn PC via mn versterker te horen moeten zijn?

Toch lijkt het niet te werken. 8)7 De gebruikershandleiding biedt geen oplossing en ook Google en dit forum kunnen me (tot op heden) nog niet helpen.

Moet ik ergens een instelling veranderen op mn PC? Of op mn versterker...of misschien wel op allebei?

Is er iemand die ervaring heeft met iets dergelijks? Mijn computer draait op Windows XP.

Wie helpt me om mijn systeem compleet te krijgen zoals ik het wil hebben?

Thanx! :) _/-\o_

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Afhankelijk van je geluidskaart moet je vaak selecteren dat je digitaal wil uitsturen. Is ook afhankelijk van je OS overigens. In mediacenter (Vista) kon ik gewoon opgeven dat ik Toss-Link gebruikte en voila klaar. (Onboard Asus geluid) Bij mn Creative Audigy SE moest ik een vinkje zetten.(XP)

Ik heb altijd een 3.5mm naar 2 x tulp kabeltje gebruikt

Afbeeldingslocatie: http://www.mnm-computers.nl/images/Kabels/Audio/Audio_3.5mm-Tulp.jpg

Als ik dan de witte in de digitale ingang van de reciever stopte had ik geluid. Tegenwoordig heb ik een fiber kabeltje er tussen zitten.

Afbeeldingslocatie: http://www.hardwarezone.com/img/data/articles/2003/605/optical-cable-1.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de indruk dat ik ergens in de software van mn geluidskaart (c-media ac'97) de spdif uitgang open moet zetten,maar ik kan t echt nergens vinden! Ben nu de nieuwste drivers aan het installeren om te kijken of ik ergens een configuratieprogramma omhoog kan toveren....maar tot op heden nog geen succes!

Iemand?

Verwijderd

Topicstarter
Nieuwste drivers zijn niet de oplossing...kheb echt geen idee meer waar ik het moet zoeken. Op een of andere manier heb ik het idee dat mn comp geen geluid uitstuurt via mn spdif uitgang. Bestaat er een mogelijkheid om die uitgang softwarematig open te zetten of het geluid uit te sturen?

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-01 14:01

gakkethijs

niks

je zou ac3filter kunnen proberen en dan alles aanvinken dat je s/pdif wil gebruiken

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Of even met VLC mediaplayer een bestandje afspelen. Dan kan je bij de advanced settings ook een optie kiezen om het geforceerd digitaal te verzenden volgens mij. :)

Verwijderd

Topicstarter
Helaas....beide programmatjes (inclusief Spdifer van AC3 filter) geven niet het gewenste resultaat. Tot op heden nog geen vorderingen. Ik heb contact gelegd met de serviceafdeling van harman/kardon. hoop dat die me verder kunnen helpen, maar betwijfel het.

Ik heb nog iets (voor mij) vreemds ontdekt. De SPdif in- en uitgang zitten aan de achterzijde van mn pc NIET op de geluidskaart maar op plaat waar ook de USB aansluitingen, monitor, printer, muis en keyboard aansluitingen zitten. Weet niet of dat er iets mee te maken heeft, maar het lijkt me zo vreemd...alles wat met geluid in- en uitsturen te maken heeft zou je toch verwachten op je geluidskaart?
Ik kan me niet voorstellen waarvoor de SPDIF aansluitigen anders voor gebruikt zouden kunnen worden...of is dat misschien alleen voor beeld?

Hopelijk kunnen jullie me weer een stapje verder helpen. Bedankt voor de moeite in elk geval! :)

• joeltje
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Via configuratie scherm naar geluiden, dan apparaten. Daar kun je selevteren of je analoog of optisch wilt.

Vaak zit het ook nog eens in de geluids-speler (bijv. Media center, daar moet je die optie ook handmatig omzetten...)

We weten echter niet welke compu je hebt (welke geluidskaart) welk OS je draait, en met welk programma je je muziek luistert....

[edit]

Heb je niet onboard SPDIF, waarbij je die in je apparaat beheer moet aanzetten of zo?

[ Voor 12% gewijzigd door joeltje op 15-02-2008 09:46 ]

Ik heb niets te melden.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb een 10m optical kabel vrij goedkoop gekocht voor 12,5 euro om vanaf mijn Abit MN2hd mb naar mijn Sony Str780qs aan te sluiten. Een nadeel: je kan dan geen geluid meer harder of zachter zetten van je pc. Maar het werkt perfect. Je versterker regelt de rest en klaar. Met coax gaat je pc vanalles regelen maar dat wilde ik niet omdat het geluid van een onboard kaart best bagger is.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02 18:58

iop

Je moet in control panel --> audio devices :tab: Audio
Wel ff je juiste geluidskaart instellen

Als je pc speelt via je geluidskaartje en je sluit de boel aan op onboard, dan heeft dat natuurlijk niet veel zin..

Ik heb mijn spul al een aantal jaar optisch naar mijn Harman Kardon en het werkt prima.

voor de dudielijkheid: je hebt nu dus twee geluidskaarten, een 'echte' en een onboard, laatstgenoemde moet actief (en geinstalled) zijn voor je output.

[ Voor 19% gewijzigd door iop op 15-02-2008 09:56 ]

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

Verwijderd

Topicstarter
Hey, dr gaat een wereld voor me open! Tot op heden ben ik dus verder tot het volgende punt:

Mijn PC (een vrij simpele Medion, die goed voldoet waarvoor ik m gebruik) draait op Windows XP Home edition en luister mn muziek via WinAmp Pro.

Als ik het goed begrijp heb ik een onboard geluids kaart (met alleen een SPDIF in- en uitgang) en een losse geluidskaart. Die losse geluidskaart is een C-Media (welke ook verschijnt bij het tab AUDIO in het configuratie scherm). Via deze geluidskaart heb ik twee losse Creative boxen aangesloten, die werken.

Wat de geluidskaart onboard is kan ik echter niet met zekerheid ontdekken. Ik denk dat het mogelijk een Realtek AC'97 is. Als hiervan de meest recente driver download en installeer komt er op het tabblad AUDIO van het configuratiescherm geen standaardapparaat en doet mijn geluid het niet.

Mijn vraag is: wat moet ik doen om zowel de onboardkaart te activeren (en deze aan te sluiten op mijn AVR245) en de losse geluidskaart (voor het geluid uit mn Creative boxen) te laten draaien?

Ik hoop niet dat ik te lastig ben! Bedankt ik elk geval allemaal!

Verwijderd

Ik ben op dit moment met exact hetzelfde bezig, maar ik vraag me het volgende af:

Wanneer ik COAX ga gebruiken, krijg ik dan las van eventuele aardlussen ? Mijn PC is geaard aangesloten, mijn receiver niet, maar mijn TV natuurlijk weer wel via de kabelaansluiting. Tussen TV en kabel zit wel een scheidingdfilter, maar ik heb geen idee of dat wel voldoende is om de aardlekstroom te stoppen.

Ik kan natuurlijk ook kiezen voor glasvezelverbinding, dan heb ik natuurlijk geen last van dit effect. Maar het probleem is dan weer dat ik 8 meter moet overbruggen, en ik absoluut geen idee heb hoe de kwaliteit is van glasvezelverbindingen over die afstanden (zijn transmitters op mobo's wel krachtig genoeg oid ?)

Wat zouden jullie mij aanraden ?

Verwijderd

Topicstarter
Hey..dit is mijn topic! :-)

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die mij kan vertellen hoe ik mijn onboard geluidskaart moet activeren zodat de spdif uitgang ingeschakeld kan worden.....?

• iop
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-02 18:58

iop

Verwijderd schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 14:08:
Niemand die mij kan vertellen hoe ik mijn onboard geluidskaart moet activeren zodat de spdif uitgang ingeschakeld kan worden.....?
misschien staat ie uit in je BIOS

mag de groeten niet doen dus dat doe ik niet :P

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:14

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Onboard cmedia zal al aanstaan, maar ik denk dat het gewoon of of is...dus of analoog, of digitaal.
Je zult je c-media moeten configgen dat ie de digitale out pakt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
even gekeken, maar in de BIOS staat ie op 'enabled' . Ook even gebeld met Medion. Volgens hen is de C-media AC'97 de onboard geluidskaart. De nieuwster driver staat erop, maar ik heb nergens een stuurprogramma waar ik instellingen in kan wijzigen.

Ik ben bang voor een onoplosbaar probleem...weet het echt niet meer!

• bastian433
  • Laatst online: 07-02 15:27
het is een vinkje in de driver, ik heb vroeger cmedia gehad ergens, en dat vinkje zat op een rare plek.
Ik heb overigens 15 meter goedkope rotkabel minijack -> tulp gehaald en vind het geluid eigenlijk prima(het is toch ook digitaal geluid?) in principe krijg je of wel geluid of geen geluid. als de kabel te slecht was komen niet alle signalen over dus zou theoretisch gezien het geluid moeten stotteren of niet over komen als je het mij vraagt. Maar het feit dat ik wel het volume dan kan regelen vind ik dan wel raar, dat zou dan ook niet mogelijk moeten zijn.
Probeer ook nieuwere drivers van internet.

• joeltje
  • Niet online
wat gebeurt er als je de niet onboard geluidskaard uitschakeld?

Ik heb niets te melden.

Verwijderd

Topicstarter
Geen idee hoe ik in de sturingsprogrammas van beide apparaten (onboard en extern) moet komen. Kan het niet ontdekken...het lijkt alsof ik alles heb geprobeerd.

Is er iemand die me kan uitleggen hoe ik die twee geluidskaarten softwarematig kan benaderen en de instellingen kan wijzigen?

Bedankt!

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:00

thommich

Belg

Ik heb een hele poos hetzelfde probleem gehad met mijn vorige pc. Dat was ook een MEDION pc met interne geluidskaart met spdif in/uit.

Ik heb toen lang gegoogled en ergens custom drivers gevonden waarmee het perfect werkte. Ik moet nu in feite weg, dus heb weinig tijd om het op te zoeken, maar ik start mijn oudere pc binnenkort eens op om te checken welke drivers dat juist waren.

Wanhoop nog niet ;)

EDIT: Is het bovendien zeker dat de topicstarter 2 geluidskaarten heeft???

[ Voor 8% gewijzigd door thommich op 23-02-2008 19:00 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Thommich,

Voor zover ik nu kan beoordelen zitten er inderdaad 2 geluidskaarten in de PC. Eentje is onboard en heeft alleen SPDIF in en SPDIF out. Deze uitgangen zitten aan de achterzijde bovenaan op het moederbord.

Onder aan de achterzijde zit nog een geluidskaart met de reguliere in en uitgangen, waar nu ook mijn standaard PC boxen op zijn aangesloten. Het rare is dat Medion zegt dat er alleen een onboard kaart op moet zitten volgens de specs. Dit terwijl ik absoluut zelf geen geluidskaart heb toegevoegd.

De drivers die ik zo 1,2,3 kan vinden mbt een geluidskaart zijn een C-media driver (waarbij is niets kan aanpassen of aanvinken in de settings) en een Realtek Driver (waarvan het lijkt of er nergens een stuurprogramma te openen is). Zelf heb ik de indruk dat de Realtek de 'boosdoener' is, maar kan alleen niet aanduiden hoe en waarom!

Hoop dat je me kan helpen...t klinkt hoopvol! :)

• thommich

thommich

Belg

Hmm, ik heb net even gecontroleerd en het gaat om Xear 3D Drivers voor de c-media 8738. Daarin kun je allerlei instellingen maken, ook om spdif passthrough te krijgen

Ik heb wat gegoogled maar ik vind ze nergens meer. Als ik mij goed herinner (want het is toch al enkele jaren geleden) kwam dat van de hydrogenaudio forums...

Misschien dat iemand ze wel nog kan vinden voor je...

EDIT: Ik heb ze misschien toch gevonden: Link

[ Voor 13% gewijzigd door thommich op 24-02-2008 11:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey, ben echt superblij met je adviezen en hulp, maaaaaaaarrrrrrrrrrrr....

de link die je opgeeft kan ik wel downloaden, maar niet installeren....ook op Google kom ik niet veel verder....ARRRRGHHH!!!

• thommich

thommich

Belg

Wat bedoelje met "ik kan niet installeren" ?

Komt er een foutcode, of gebeurt er niets of nog iets anders??

Bestandje downloaden, unzippen en op setup.exe klikken zou normaal toch moeten gaan dacht ik?

Verwijderd

Als je dan toch een mooie harman kardon set hebt,
waarom koop je dan geen fatsoenlijke geluidskaart met optische aansluiting op dezelfde kaart.

Een X-Fi bulk kaartje heb je al voor 33,50 bij 4launch, en dan gaat voortaan al je audio gewoon via 1 fatsoenlijke kaart.

Misschien is dat de makkelijkste, beste, minst tijdrovende oplossing.

Verwijderd

Topicstarter
Hahaha, daar heb je wel gelijk in...en dat is ook het probleem niet. Maar voor mij is het nu de sport om het ding toch aan de praat te krijgen. De makkelijkste oplossing is niet altijd de leukste oplossing toch?

@ Thommich:

Als ik het bestand download en uitpak kan ik m inderdaad 'setuppen', als het setup proces klaar is krijg ik een leeg popup venster met alleen een gele driehoek met een uitroep teken erin. Verder is het geinstalleerde progje dan nergens terug te vinden....Snap er niks van!

• thommich

thommich

Belg

Misschien moet je een andere versie hebben.

Hier heb ik die vorige link vandaan gehaald. Aan de rechterkant van het scherm staan de verschillende links. Misschien moet je eens een van de andere proberen? Voor de rest zou ik het ook niet weten....

Verwijderd

Topicstarter
Nee...helaas. Ook dit is niet oplossing...zal nog eens proberen een post te plaatsen op het forum waar Thommich vorige keer wel geslaagd is.

Ik blijf goede hoop houden ;-)

Verwijderd

itsalex schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 09:46:
Ik heb een 10m optical kabel vrij goedkoop gekocht voor 12,5 euro om vanaf mijn Abit MN2hd mb naar mijn Sony Str780qs aan te sluiten. Een nadeel: je kan dan geen geluid meer harder of zachter zetten van je pc. Maar het werkt perfect. Je versterker regelt de rest en klaar. Met coax gaat je pc vanalles regelen maar dat wilde ik niet omdat het geluid van een onboard kaart best bagger is.
Persoonlijk vraagje, ik wil hetzelfde doen met m'n laptop van acer.
Ik moet me hierbij dan redden met volgende producten; http://www.panda.nl/product_info.php?products_id=208 en http://www.panda.nl/product_info.php?products_id=658

Nu is mijn vraag aan jou? Kan je werkelijk je signaal zo goed transporteren over zo'n lange afstand zonder verlies of haperingen? Ik kan me niet voorstellen dat een simpel led lampje zo'n afstand kan afleggen. Daarbij waar heb je jouw kabel gevonden?
Pagina: 1