Externe en snelle harde schijf in Raid 1, kan dit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-05 11:38
Ik ben op zoek naar een goedkope externe harde schijf in Raid 1 voor mijn data.

Op mijn moederbord Gigabyte GA-P35-DS3R heb ik 2 Raid-controllers.

1)Op de Intel ICH9R SATA RAID controller heb ik 2 harde schijven van 160GB in raid 0 staan.
Deze zijn ook nog eens in partities zijn verdeeld. Op partitie 1 staat Vista Home Premium (64bit), op partitie 2 staat Windows XP Pro en partitie 3 staat ter beschikking voor downloads en tijdelijke data.Op dezelfde Intel ICH9R SATA RAID controller hangen ook nog 2 DVD-writers.

2)Op de GIGABYTE SATA2 RAID heb ik 2 harde schijven van 500GB in raid 1 staan.
Deze harde schijven zijn niet in partities verdeeld zodat ik de volle 500GB kan benutten voor al mijn data. Ik heb voor raid 1 gekozen omdat ik in geen geval verlies (100% foutcorrectie) van mijn data wil hebben.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Omdat ik graag op veilig speel voor mijn data, heb ik ook nog een externe harde schijf “Lacie van 500GB” (model Porsche) op USB2.0.
Ik maak dus iedere week een backup van mijn computer naar deze externe harde schijf.
Het backuppen gaat helaas over USB2.0 naar het extern apparaat enorm traag.
Ook heb ik hierbij geen enkele controle of mijn externe harde schijf nog optimaal werkt of enige uitval van data kan hebben er is dus geen foutcorrectie.

Daarom dacht ik aan een externe harde schijf van minimaal 750GB die in raid 1 werkt.
Wat ik dus niet nodig heb is NAS of netwerk.

Wat ik zeer belangrijk vindt is Raid 1 en een hogere snelheid dan USB2.0
Zelf dacht ik aan de Western Digital My Book Premium Edition II prijs is +/- 379 Euro

Deze externe schijf biedt ook FireWire 800, helaas zit dit niet op mijn moederbord en zou ik dus een Pci-kaartje met FireWire 800 erop moeten kopen.

Alleen weet ik niet of dit mij een hogere snelheid biedt dan USB2.0 :?

Iemand die mij bij de keuze enige tips kan geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

RAID1 is géén backup. (zie bijv. [RAID1]hard disk verbrand na doorgeslagen voeding!)

[ Voor 64% gewijzigd door Guardian Angel op 02-02-2008 10:45 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Deze backup zou buiten de computer gebeuren.
Dus een extern apparaat dat 2 harde schijven bevat van dezelfde grootte die in raid 1 worden gezet.
Dit zou veiliger moeten werken dan een backup in de computer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt 1 enkele disk niet in RAID 1 zetten (tja, kan wel, maar het voegt niets toe aan de werking). Je kunt externe disks prima in RAID zetten als je dat wilt, eS-ATA zou de logische oplossing zijn. Er zijn eS-ATA brackets te vinden die je gewoon aan de interne controller kunt hangen en daar zou je een RAID array aan kunnen gaan hangen (dat ben ik op den duur ook van plan, omdat er maar 7 disks in m'n pc passen).
Wat ik bij die WD die je aanhaalt nergens ziet is dat het om een behuizing met meerdere schijven gaat die je in RAID zou kunnen zetten (die zijn er overigens wel).

Firewire biedt je in elk geval een hogere snelheid dan USB2.0, al is het maar dat ieder apparaat gewoon de 800Mb/s kan gebruiken die firewire biedt (wel met wat overhead, maar je hoeft niets te delen).

Verder, als tip. Duw die 2 disks in RAID 1 naar je ICH9R controller, die werkt een stuk beter dan de JMicron.

en nog een tip, ipv een hele zut ------ te gebruiken, gebruik de [hr]-tag dan krijg je een mooie lijn, die niet de layout verneukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Op die manier, alleen de data extern in RAID1 opslaan, geeft uiteraard meer zekerheid. In theorie heb je dan 3 HD's met dezelfde data.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Guardian Angel schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 10:51:
Op die manier, alleen de data extern in RAID1 opslaan, geeft uiteraard meer zekerheid. In theorie heb je dan 3 HD's met dezelfde data.
Klopt, in dat geval heb je een backup van je interne drives, maar die backups staan nog eens in RAID 1, dus daar heb je ook extra redundancy op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Wanneer ik mijn Raid 1 verplaats naar de ICH9R controller dan kan ik op dezelfde ICH9R controller geen extra raid 0 meer aanmaken of bedoel je dat ik mijn harde schijven gewoon moet wisselen van controller :?
De WD zou een raid 1 controller met 2 harde schijven aan boord hebben.
Terw_Dan schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 10:50:
Je kunt 1 enkele disk niet in RAID 1 zetten (tja, kan wel, maar het voegt niets toe aan de werking). Je kunt externe disks prima in RAID zetten als je dat wilt, eS-ATA zou de logische oplossing zijn. Er zijn eS-ATA brackets te vinden die je gewoon aan de interne controller kunt hangen en daar zou je een RAID array aan kunnen gaan hangen (dat ben ik op den duur ook van plan, omdat er maar 7 disks in m'n pc passen).
Wat ik bij die WD die je aanhaalt nergens ziet is dat het om een behuizing met meerdere schijven gaat die je in RAID zou kunnen zetten (die zijn er overigens wel).

Firewire biedt je in elk geval een hogere snelheid dan USB2.0, al is het maar dat ieder apparaat gewoon de 800Mb/s kan gebruiken die firewire biedt (wel met wat overhead, maar je hoeft niets te delen).

Verder, als tip. Duw die 2 disks in RAID 1 naar je , die werkt een stuk beter dan de JMicron.

en nog een tip, ipv een hele zut ------ te gebruiken, gebruik de [hr]-tag dan krijg je een mooie lijn, die niet de layout verneukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Moris schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 11:04:
Wanneer ik mijn Raid 1 verplaats naar de ICH9R controller dan kan ik op dezelfde ICH9R controller geen extra raid 0 meer aanmaken of bedoel je dat ik mijn harde schijven gewoon moet wisselen van controller :?
De WD zou een raid 1 controller met 2 harde schijven aan boord hebben.

[...]
Nee, niet wisselen van controller, gewoon de arrays naast elkaar draaien. Je hebt 6 connectoren op dat bord, dan kun je ze ook beter gewoon gebruiken :)

Als die WD een RAIDcontroller heeft, dan kun je dat prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Dus ik hang mijn huidige mirror mee aan de ICH intel controller en verplaats dus enkel mijn DVD-writers naar de Gigabyte controller.
Kan ik dit doen, zonder verlies van data :?
In geval het fout mocht lopen heb ik nog steeds mijn extern backup :)

Wanneer ik de WD met ingebouwde raid 1 controller zou aankopen.
Kan ik dan best ook een Pci-kaartje met FireWire 800 erbij nemen voor een hogere snelheids winst tov USB2.0 :?
Terw_Dan schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 11:09:
[...]

Nee, niet wisselen van controller, gewoon de arrays naast elkaar draaien. Je hebt 6 connectoren op dat bord, dan kun je ze ook beter gewoon gebruiken :)

Als die WD een RAIDcontroller heeft, dan kun je dat prima doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Even voor alle duidelijkheid.

Ik dacht dat ik op de Intel ICH9R controller geen verschillende arrays kon maken.

Kan ik op dezelfde Intel ICH9R controller een array in Raid 0 en een array in Raid 1 aanmaken, die beide naast elkaar op dezelfde controller werken :?

In dat geval worden inderdaad mijn DVD-writers naar de Gigabyte controller verplaatst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Moris schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 11:27:
Even voor alle duidelijkheid.

Ik dacht dat ik op de Intel ICH9R controller geen verschillende arrays kon maken.

Kan ik op dezelfde Intel ICH9R controller een array in Raid 0 en een array in Raid 1 aanmaken, die beide naast elkaar op dezelfde controller werken :?

In dat geval worden inderdaad mijn DVD-writers naar de Gigabyte controller verplaatst :)
In de meeste gevallen kun je de RAID 1 gewoon overzetten (omdat je op 1 disk gewoon alle data hebt), alleen moet je hem wel rebuilden. Ik zou het dan ook alleen doen als je toch een keer opnieuw gaat installeren ofzo, en die disks leeg zijn.

Je kunt op een ICH9R prima 2 disks in RAID 0 zetten, en 2 disks in RAID 1, sterker nog, je kunt op deze controller ook prima een RAID 0 en RAID 1 op dezelfde disks aanmaken.

Verder, waarom laat je de DVDwriters niet gewoon aan die ICH9R hangen? Je hebt toch maar 4 hdds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Wanneer ik een volgende keer mijn pc opnieuw installeer han ik de 4 harde schijven aan de ICH9R.
Zo heb ik een array in Raid 0 en Raid 1.
Wat betreft de DVD-writers heb je gelijk, deze kan ik net zo goed aan ICH9R hangen.
Op die manier heb ik maar 1 controller te installeren en krijg ik ook een snellere opstart v/d pc.

Alleen begrijp ik niet goed wat je wil zeggen met:
"sterker nog, je kunt op deze controller ook prima een RAID 0 en RAID 1 op dezelfde disks aanmaken."

Dit gaat toch alleen maar met minimaal 4 harde schijven v/d zelfde grootte voor een Raid 0+1 :?
Terw_Dan schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 11:42:
[...]

In de meeste gevallen kun je de RAID 1 gewoon overzetten (omdat je op 1 disk gewoon alle data hebt), alleen moet je hem wel rebuilden. Ik zou het dan ook alleen doen als je toch een keer opnieuw gaat installeren ofzo, en die disks leeg zijn.

Je kunt op een ICH9R prima 2 disks in RAID 0 zetten, en 2 disks in RAID 1, sterker nog, je kunt op deze controller ook prima een RAID 0 en RAID 1 op dezelfde disks aanmaken.

Verder, waarom laat je de DVDwriters niet gewoon aan die ICH9R hangen? Je hebt toch maar 4 hdds?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41852

Ik zou je HDDs op de Intel ICH9R controller zetten (beide arrays) en je DVD/opticals op de extra controller, dat geeft meestal de beste resultaten. Zorg wel dat je geen write-back op de mirror gebruikt, of je bent alsnog niet verzekerd van veilige opslag!

RAID icm externe storage is lastig als de verbinding nogal eens verbreekt, dan moet een trage rebuild gebeuren die dankzij de externe interface lang kan duren (4-6 uur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Moris schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 12:35:
Alleen begrijp ik niet goed wat je wil zeggen met:
"sterker nog, je kunt op deze controller ook prima een RAID 0 en RAID 1 op dezelfde disks aanmaken."

Dit gaat toch alleen maar met minimaal 4 harde schijven v/d zelfde grootte voor een Raid 0+1 :?
Op een intel matrix controller kun je 2 hdds pakken, een deel van deze hdds in RAID 1 zetten en een deel in RAID 0.

Afbeeldingslocatie: http://toprunet.com/publications/pic/0/2165800404460d9b.jpg
Anoniem: 41852 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 12:36:
Ik zou je HDDs op de Intel ICH9R controller zetten (beide arrays) en je DVD/opticals op de extra controller, dat geeft meestal de beste resultaten. Zorg wel dat je geen write-back op de mirror gebruikt, of je bent alsnog niet verzekerd van veilige opslag!
Waarom zou je de opticals aan de JMicron controller hangen? Dat ding is echt baggertraag. Ik heb mijn opticals ook aan m'n ICH8R gehangen, dan kun je wel gewoon 2 DVDtjes tegelijk fikken, dat lukt je met die JMicron niet, daar is die gewoon te langzaam voor (en hij verbruikt meer cpu dan die ICH controllertjes). Daarbij, als je de poorten niet gebruikt, kun je dat ding gewoon uitzetten, dat scheelt weer in boottijd.

[ Voor 41% gewijzigd door TERW_DAN op 02-02-2008 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41852

Als je het over je JMicron JMB363 PCIe controller hebt, die geeft uitstekende doorvoer in mijn systemen. Alleen de driver RAID functies kun je beter niet gebruiken, dat is een software issue. Ik zie geen reden waarom deze controller voor opticals te langzaam zouden zijn, aangezien een dvd fikken meestal niet meer dan 15MB/s aan datastroom betekent. Als je daar performance problemen hebt verdenk ik eerder een PIO mode ofzo.

Punt is dat je je HDDs liever wel allemaal op de chipset controller hangt, en vaak is daar niet genoeg plek. Pas nieuwere chipsets bieden 6 full-speed Serial ATA poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb zonet op de Intel ICH9R 2 arrays aangemaakt waarvan ik 1 array in Raid 0 en de andere array in Raid 1 heb gezet.

De data die op mijn vorige Raid 1 (mirror) stond ben ik kwijt, gelukkig staat deze data nog op mijn externe schijf en kan deze probleemloos terug gezet worden.

Het booten gaat alvast wat sneller :)

Nu ben ik nog op zoek naar een externe harde schijf met ingebouwde Raid 1 (2 disks in 1 behuizing) die voeldoende snel is om prettig te werken :9~ :?
Terw_Dan schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 14:17:
[...]

Op een intel matrix controller kun je 2 hdds pakken, een deel van deze hdds in RAID 1 zetten en een deel in RAID 0.

[afbeelding]

[...]

Waarom zou je de opticals aan de JMicron controller hangen? Dat ding is echt baggertraag. Ik heb mijn opticals ook aan m'n ICH8R gehangen, dan kun je wel gewoon 2 DVDtjes tegelijk fikken, dat lukt je met die JMicron niet, daar is die gewoon te langzaam voor (en hij verbruikt meer cpu dan die ICH controllertjes). Daarbij, als je de poorten niet gebruikt, kun je dat ding gewoon uitzetten, dat scheelt weer in boottijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moris
Ik heb mijn oude CD-writers aan de JMicron controller moeten hangen, anders kon/kan ik mijn boot-Cd's niet meer gebruiken :?

Voor de rest hangen al mijn Sata harde schijven en Sata DVD-Writers aan de Intel-Controller.

Voor de rest werkt mijn systeem beter en wat sneller :9~

Nu ben ik nog op zoek naar een externe harddisk met Raid 1 (2 interne Harde schijven) aan boord :)

[ Voor 25% gewijzigd door Moris op 04-02-2008 00:07 ]

Pagina: 1