Prijzenoorlog in autoland?

Pagina: 1
Acties:

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Prijzenslag auto's door 'slurptaks'
door Theo Kuijpers
AMSTERDAM - Het gevecht om de gunst van de autokoper lijkt te zijn uitgebroken. Een groot aantal merken, waaronder grote firma's als Volkswagen en Toyota, verlagen vandaag de prijzen van de populairste modellen met duizenden euro's. Ook Hyundai heeft op verschillende modellen extra kortingen toegepast.

Alle autofabrikanten moeten met nieuwe prijslijsten komen, omdat zowel de befaamde 'slurptaks' als de reeds eerder aangekondigde (geringe) verlaging van de bpm vandaag van kracht wordt. Bovendien worden hogere subsidies op modellen met A- en B-label verstrekt, terwijl auto's met E- t/m G-label zwaarder worden belast.

Pon's Automobielhandel, onder meer importeur van Volkswagen, voert lós van de wettelijke maatregelen ook nog eens een algemene prijsverlaging door, waarbij modellen als de Polo, Golf en Passat soms 2000 euro tot ruim 5000 euro goedkoper worden.

Onduidelijkheid

De verkopen laten zien dat er in de eerste twintig dagen van januari al ruim 5000 auto's minder zijn verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Veel kopers hebben door alle onduidelijkheid omtrent de nieuwe prijsstellingen bewust tot 1 februari gewacht.

Opel zegt verrast te zijn door de actie van Volkswagen en neemt voorlopig nog een afwachtende houding aan.

Ook bij Toyota zijn veel modellen goedkoper geworden. Het Japanse merk levert deze maand 6500 nieuwe auto's af, een nog nooit gehaald aantal.
Ik ben natuurlijk even, sceptisch, gaan kijken, en was toch wel heel erg verrast.

De prijzen zijn inderdaad aangepast, en niet een beetje. Een Golf is echt stukken goedkoper, tot duizenden euro's aan toe, tot inderdaad ruim 5000,-.

Niet alleen de duurdere modellen, maar ook gewoon een 1.9 Comfortline is 3000,- goedkoper.

Dit heeft nauwelijks iets te maken met de BPM regels, de verschillen zijn veel groter dan dat.

Bij Toyota hetzelfde verhaal, en Hyundai schijnt ook te beginnen. Het lijkt me dat bijvoorbeeld Opel wel moet volgen.

Het begin van wat mooi's? Of een tijdelijke actie?

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Op zich vallen die prijzen van VW tov Opel wel mee.
Op de site van autoweek hebben ze een snelvergelijker gebouwd. Daar kun je dan snel op label sorteren. En dan blijkt voor in energieklasse B, dat opel toch nog flink goedkoper is dan vw als het op het Golf-segment aan komt. Toch wel een flink verschil.
Ik heb even de oude prijzen niet bij de hand, maar als ik ook kijk naar de uitstoot, dan vallen diesels van VW in klasse C/D en de diesels van Opel in klasse G.
En dat maakt echt wel verschil in de prijs.

[ Voor 22% gewijzigd door Murcielago op 01-02-2008 23:04 ]

PSN: djmurcielago

• PWM
  • Niet online
Murcielago schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 23:01:
Op zich vallen die prijzen van VW tov Opel wel mee.
Op de site van autoweek hebben ze een snelvergelijker gebouwd. Daar kun je dan snel op label sorteren. En dan blijkt voor in energieklasse B, dat opel toch nog flink goedkoper is dan vw als het op het Golf-segment aan komt. Toch wel een flink verschil.
Ik heb even de oude prijzen niet bij de hand, maar als ik ook kijk naar de uitstoot, dan vallen diesels van VW in klasse C/D en de diesels van Opel in klasse G.
En dat maakt echt wel verschil in de prijs.
Dat zijn de oude prijzen ;)

Je kan er dus nog wel een paar duizend euro afhalen :)

Even een paar op een rij:

Golf GTI DSG: Was gister 36.700, is vandaag 32.850
Golf GT 170PK DSG: Was 38.100, is nu 33.700

Dat zijn dus klasse E auto's. Pakken we een G klasse erbij:

Golf R32 DSG, was gister nog 47.000, en is vandaag 41.900

Dat is dus een auto waar een extra boete op is gekomen.

Ik gebruik de Golf als voorbeeld, maar het is over de hele Volkswagen linie.
In de B-Klasse staat daar bijvoorbeeld nog de Passat 1.9TDI voor 32.500, terwijl deze nu nog 30.000 kost. Dat zijn toch aanzienlijke verschillen.

Autoweek moet zijn prijzen dus nog aanpassen. Niet zo gek, aangezien Volkswagen het vandaag pas heeft bekend gemaakt:

http://www.volkswagen.nl/...ad/0,15259,_D0Lnl,00.html

[ Voor 23% gewijzigd door PWM op 01-02-2008 23:38 ]

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik dacht dat die regeling echt idioot zou zijn, maar ik zie dat veel van de door mij begeerde auto's nog steeds een B of C-label hebben. Uiteindelijk maakt het dus niet zoveel uit, en worden veel auto's eigenlijk goedkoper als je een lagere motorisering kiest.

Wat ik echter niet begrijp is dat de 130i een D-label krijgt, en een 330i een C-label. Worden auto's binnen klasses vergeleken?

M.a.w. zo slecht vind ik die regeling uiteindelijk niet. :)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Interessant. Je kan al een Golf 1.6 benzine kopen voor 19.600. Ik meende dat dat altijd ver boven de 20K lag.

Jammer dat je niet meer kan vergelijken met de prijzen van voor 1 februari.

Of klopt het volgens de autoweek site dat de Golf 1.6 Trendline eerst 21K kostte?

[ Voor 55% gewijzigd door Gunner op 01-02-2008 23:39 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• PWM
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 23:35:

Jammer dat je niet meer kan vergelijken met de prijzen van voor 1 februari.
Als je nu op Autoweek in de kijkt, staan daar de oude prijzen nog.

Golf 1.6 is zo'n 2500 goedkoper geworden.

Zelfs een echte slurper: De Passat Variant 3.2FSI V6 DSG is 3500 goedkoper geworden 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 01-02-2008 23:41 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PWM schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 23:39:
[...]

Als je nu op Autoweek in de kijkt, staan daar de oude prijzen nog.
Zie m'n edit. Heb ik het zo bij het juiste eind?

• PWM
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 23:40:
[...]

Zie m'n edit. Heb ik het zo bij het juiste eind?
Yep.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Interessant. Zo loont het misschien nog om deze wagen nieuw te kopen.
PWM schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 23:39:
Zelfs een echte slurper: De Passat Variant 3.2FSI V6 DSG is 3500 goedkoper geworden 8)7
Raar. Je zou juist denken dat zo'n auto duurder zou zijn. Wat is het nut van zo'n slurptax dan.

[ Voor 89% gewijzigd door Gunner op 01-02-2008 23:42 ]

• Plague
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 23:42:
Interessant. Zo loont het misschien nog om deze wagen nieuw te kopen.

[...]

Raar. Je zou juist denken dat zo'n auto duurder zou zijn. Wat is het nut van zo'n slurptax dan.
Da's dus min of meer wat ik ook zei. Alleen ECHTE slurpers worden dus zwaarder belast, en dat is m.i. niet eens zo slecht. Als minder erge slurpers dan maar goedkoper worden.

Je bent wel de sjaak als je net een Golfje hebt gekocht, dan is je eerste jaar de afschrijving al dubbel.

Volgens mij zijn we met zijn allen enorm bang gemaakt voor niets eigenlijk. Een BMW 525i of zelfs een 530i wordt geen cent duurder. Dat zijn toch niet echt heel zuinige auto's ofzo. Ik had verwacht dat met deze regeling deze auto's wel een paar K duurder zouden worden, maar dat lijkt dus erg mee te vallen.

Edit: het nut van de slurptax is dus in feite om mensen zuinige auto's te laten kopen. Niet om mensen die normale auto's kopen af te straffen. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Plague op 01-02-2008 23:49 ]

• PWM
  • Niet online
Gunner schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 23:42:

Raar dat de prijzen zakken is het niet, ik heb even de prijzen EX Belasting erbij gepakt.

Bijvoorbeeld de R32 (4Motion DSG) Ex belasting was 29.607, en is vandaag geworden 25.900
Een Golf TDI is ook zo'n 2000,- goedkoper geworden voor belasting. Dit werkt natuurlijk extra door, aangezien BPM en BTW vaste percentages zijn die er bovenop komen.

Volkswagen heeft dus de prijzen voor alle belastingen met een paar duizend euro verlaagd. Let wel, dit zijn dus de netto prijzen. Volkswagen verdiend nu dus veel minder per verkochte Golf.

Had VW de prijzen gelijk gehouden, dan waren ze gestegen. Op 1 of andere manier heeft VW nu besloten de prijzen gigantisch te laten dalen. Volgens mij ook sterk onder het niveau van de landen om ons heen.

Ik heb niet zo'n behoefde aan een Volkswagen (hoewel ik 1 jaar geleden bijna de nieuwe GTI had genomen), maar ik ben vooral benieuwd of andere merken gaan volgen.

* PWM wil eigenlijk een nieuwe V70 of 335D O+
Jaja, ik weet het, 2 heel verschillende bakken :+

[ Voor 35% gewijzigd door PWM op 01-02-2008 23:56 ]

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 17:46
BPM was geloof ik ook 6 komma nogwat procent omlaag gegaan. Misschien dat het daar aan ligt? al zijn genoemde bedragen haast niet te bereiken met een marginale verlaging van de BPM naar mijn idee

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PWM schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 23:50:
Ik heb niet zo'n behoefde aan een Volkswagen (hoewel ik 1 jaar geleden bijna de nieuwe GTI had genomen), maar ik ben vooral benieuwd of andere merken gaan volgen.
* Gunner wel, is namelijk topicstarter van Het grote Volkswagen topic :P

[ Voor 38% gewijzigd door Gunner op 02-02-2008 10:15 ]

• PWM
  • Niet online
Gunner schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 09:56:
[...]

* Gunner wel, is namelijk topicstarter van Het grote Volkswagen topic :P
Op Autotrader e.d. staan jonge Golfjes met 10.000 kilometer die nu duurder zijn dan hun nieuwe zusjes :) Sla je slag ;)

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-11 18:08
PWM schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 22:35:
[...]

Ik ben natuurlijk even, sceptisch, gaan kijken, en was toch wel heel erg verrast.

De prijzen zijn inderdaad aangepast, en niet een beetje. Een Golf is echt stukken goedkoper, tot duizenden euro's aan toe, tot inderdaad ruim 5000,-.

Niet alleen de duurdere modellen, maar ook gewoon een 1.9 Comfortline is 3000,- goedkoper.

Dit heeft nauwelijks iets te maken met de BPM regels, de verschillen zijn veel groter dan dat.

Bij Toyota hetzelfde verhaal, en Hyundai schijnt ook te beginnen. Het lijkt me dat bijvoorbeeld Opel wel moet volgen.

Het begin van wat mooi's? Of een tijdelijke actie?
Dan doet dat het effect van de slurptax teniet want mensen kunnen nu voor "dezelfde" prijs als voorheen dezelfde auto kopen. Per saldo: de regerering sleept weer een hoop geld binnen en niemand wordt er beter van.

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PWM schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 10:52:
[...]

Op Autotrader e.d. staan jonge Golfjes met 10.000 kilometer die nu duurder zijn dan hun nieuwe zusjes :) Sla je slag ;)
Ja, maar is het dan ook niet funest voor de inruilwaarde van m'n huidige wagen?

Nou ja, kwestie van misschien een paar bekende dealers afgaan en onderhandelen. Het maakt me niet zoveel uit hoeveel ik terugkrijg bij inruil, maar wat ik aan de onderkant van de streep bij moet leggen.

Take-it-or-leave it :P

[ Voor 26% gewijzigd door Gunner op 02-02-2008 11:08 ]

• Boeie
  • Laatst online: 21-11 11:57
Dit bied wel weer perspectieven voor mensen uit Duitsland. Als ze nu hun nieuwe auto in NL kopen en die direct laten exporteren hoeven ze de BPM en belastingen niet te betalen.... Dus is de auto nog goedkoper!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Heel veel auto's hier in Duitsland worden ook vanuit Denemarken geimporteerd.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Oei, dat zal ik maar niet tegen een collega op m'n werk zeggen. Die heeft een gloednieuwe GTI DSG gekocht, net 3 weken geleden heeft ie hem.

Zo'n 4.000 door z'n neus geboord :X

• PWM
  • Niet online
Bartjuh schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 13:43:
Oei, dat zal ik maar niet tegen een collega op m'n werk zeggen. Die heeft een gloednieuwe GTI DSG gekocht, net 3 weken geleden heeft ie hem.

Zo'n 4.000 door z'n neus geboord :X
Niet zeggen?

Ik heb al een uitgebreide mail gestuurd naar een collega die in januari zijn 2.0TDI 170PK DSG Passat heeft gehad. Verschil, 5000,- :)

Scheelt je 600,- netto per jaar bijtelling

Geen leuker vermaak, dan leed vermaak :+

[ Voor 4% gewijzigd door PWM op 02-02-2008 16:52 ]

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:33

Wokschotel

Op 6 wielen

Mooie berichten, ik mag over 2 maanden een nieuwe leasebak uitzoeken. Zo'n Golf GTI komt binnen bereik :9

De islam kan uw vrijheid schaden

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
moet je wel een heel goed inkomen hebben... incl brandstof moet je zo'n 730 euro/maand rekenen...
en natuurlijk 452 euro bijtelling per maand...

Bijna 1000 euro per maand kwijt! en dat is nog voor het simpelste model...

U vraagt, wij antwoorden.

• Boeie
  • Laatst online: 21-11 11:57
Er staat nu ook een bericht op autoweek.nl met wat voorbeelden van prijzen:
http://www.autoweek.nl/nieuws.php?id=8210

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:33

Wokschotel

Op 6 wielen

MeMoRy schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:19:
moet je wel een heel goed inkomen hebben... incl brandstof moet je zo'n 730 euro/maand rekenen...
en natuurlijk 452 euro bijtelling per maand...

Bijna 1000 euro per maand kwijt! en dat is nog voor het simpelste model...
:? Die 730 betaalt de zaak natuurlijk. Volgens mij is dat bedrag wel iets hoger trouwens voor een Golf GTI, maargoed.

De islam kan uw vrijheid schaden

Verwijderd

Ik vind het maar raar dat de 105 pk TDI met handgeschakelde 6-bak een D-label heeft, net als de 170 pk GT. De GT heb ik wel eens mee gereden. Een hele vlotte auto, niet met een 1.9 TDI te vergelijken. Ook lijkt het alsof de vierwielaangedreven modellen automatisch een klasse hoger zitten.

Ik vind het allemaal maar matig, die energielabels.

Edit:
En de A3 1.9 TDI 105 pk heeft een B label, terwijl de Golf 1.9 TDI een D label heeft. _/-\o_

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-02-2008 21:40 ]

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Verwijderd schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:35:
En de A3 1.9 TDI 105 pk heeft een B label, terwijl de Golf 1.9 TDI een D label heeft. _/-\o_
Das wel apart dan, want het zijn in principe dezelfde motoren. Maar je schrijft dan niet hoeveel PK die Golf onder de kap heeft.

Verwijderd

Gunner schreef op maandag 04 februari 2008 @ 22:16:
[...]

Das wel apart dan, want het zijn in principe dezelfde motoren. Maar je schrijft dan niet hoeveel PK die Golf onder de kap heeft.
Ik had het dus inderdaad over de 105 pk Golf.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-11 23:09

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Labels gaan per klasse - de c30 is bijvoorbeeld iets verlengd in de bumper om een betere score te halen.

Bovendien zijn ze europees bepaald en dan ook nog in een labtest. (de focus diesel kan prachtige zwarte wolken produceren als je gas geeft, maar heeft toch een A-label)

ping 127.212.23.124

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Wat sta je nou te kijken!

Volkswagen slijpt de messen en valt dit jaar de markt aan met flink lagere prijzen voor de Polo, Golf, Golf Plus, de Passat en de Passat Variant.
[...]
Een huis-tuin-en-keuken-Golf als de 1,4-liter TSI Comfortline heeft een prijs gekregen van 22.630 euro. Dat wat tot voor kort 25.250 euro. Echt spectaculair wordt het bij de snelle modellen: wat dacht je van een GTI voor 30.550 euro in plaats van 34.375 euro? Een R32 met DSG-versnellingsbak is 41.940 euro. Dat is liefst 5.020 euro minder dan voorheen. Ook de slurptaks wordt niet doorberekend.
[...]
Over het algemeen zijn is de Passat zo’n 3.000 euro in prijs verlaagd.
http://www.nu.nl/news/142...gen_verlaagt_prijzen.html

Dus het is metname VW die aan het stunten is. Benieuwd of de rest mee gaat doen.

PSN: Shiver23

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Wokschotel schreef op maandag 04 februari 2008 @ 21:27:
[...]

:? Die 730 betaalt de zaak natuurlijk. Volgens mij is dat bedrag wel iets hoger trouwens voor een Golf GTI, maargoed.
Dacht je dat... als je die auto niet neemt komt dat geld er gewoon lekker op je rekening bij... (min belasting natuurlijk). Zo werkt het bij goede werkgevers in ieder geval.
Daarnaast willen werkgevers vaak ook niet zo'n hoge leaseprijs hebben...

Bedrag klopt wel...

maar goed, dit is offtopic...

U vraagt, wij antwoorden.

• PWM
  • Niet online
Als jij mij verteld waar ik voor 730,- inclusief brandstof een GTI kan leasen (met normale kilometrage) moet je het mij even melden. Dan lease ik er zelf 1 bij voor mijn vriendin :)

EDIT:

Ik zie het denk ik al. 730,- is bij 15.000 kilometer per jaar. Bij een normale 30.000 ga je richting de 1000,-.

Ik betaal inmiddels 875,- bijtelling 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door PWM op 07-02-2008 11:44 ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 19:41

_Arthur

blub

PWM schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:41:
Ik betaal inmiddels 875,- bijtelling 8)7
Dan rij je ook een auto van over de 40k. Dus medelijden hoeven we toch niet te hebben 8)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PWM schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:41:
ik betaal inmiddels 875,- bijtelling 8)7
Beetje offtopic, maar je kan die smiley er wel bijzetten, maar niemand verplicht je om die auto privé te rijden. Dus ja, het slaat feitelijk natuurlijk nergens op.

Ik heb echt moeite met mensen die jammeren over hun bijtelling wat feitelijk hun eigen keuze is.

* Gunner heeft nul euro bijtelling. _O-

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 07-02-2008 12:06 ]

• PWM
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:05:
[...]

Beetje offtopic, maar je kan die smiley er wel bijzetten, maar niemand verplicht je om die auto privé te rijden. Dus ja, het slaat feitelijk natuurlijk nergens op.

Ik heb echt moeite met mensen die jammeren over hun bijtelling wat feitelijk hun eigen keuze is.

* Gunner heeft nul euro bijtelling. _O-
Ik jammer niet. Maar al is het mijn eigen keuze, dan is het nog een debiel hoog bedrag :) Maar dat is inderdaad een andere discussie.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:11

SeatRider

Hips don't lie

_Arthur schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 11:54:
[...]

Dan rij je ook een auto van over de 40k. Dus medelijden hoeven we toch niet te hebben 8)
Dan heb je 875 bijtelling, je betaalt neem ik aan minder? Of rij je een auto van rond de 80k?

Nederlands is makkelijker als je denkt

• rb338
  • Laatst online: 05-01 12:58
Shiver23 schreef op dinsdag 05 februari 2008 @ 09:31:
[...]

http://www.nu.nl/news/142...gen_verlaagt_prijzen.html

Dus het is metname VW die aan het stunten is. Benieuwd of de rest mee gaat doen.
Had toevallig een paar dagen eerder een offerte voor een Golf gekregen. Gisteren viel een nieuwe offerte in de bus met aangepaste prijzen. Zelfde auto, zelfde opties, maar wel 3500 euro goedkoper. Dat is mooi meegenomen ;)

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

PWM schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:29:
Ik jammer niet. Maar al is het mijn eigen keuze, dan is het nog een debiel hoog bedrag :) Maar dat is inderdaad een andere discussie.
Goedkopere auto uitzoeken.

Probleem opgelost.

Maar goed [/offtopic]

[ Voor 4% gewijzigd door Gunner op 07-02-2008 12:49 ]

• PWM
  • Niet online
Gunner schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 12:49:
[...]

Goedkopere auto uitzoeken.

Probleem opgelost.

Maar goed [/offtopic]

Nee, we moeten terug naar de bijtelling regels van een paar jaar geleden:

In 5 stappen naar de 25%.

Tot 500: 0%
Tot 2000: 5%
Tot 5000: 10%
Tot 8000: 15%
Vanaf 8000:25%

(percentages zijn indicatief, heb ze no niet bij de hand).

DAT en niets anders gaat lease rijders minder laten rijden. Nu rijd ik onbeperkt, overal heen, omdat ik toch mijn bijtelling betaal, en 500km niet reeel is. Echter, als ik kan kiezen voor bijvoorbeeld 5000 kilometer, dan kan ik mij daar op richten.

[ Voor 3% gewijzigd door PWM op 07-02-2008 18:00 ]

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Die belachelijke bijtellingsregel ook. Een paar auto's 14% en de rest 25%. Er is dan ook geen motivatie om een auto uit de A categorie te halen ipv uit de D categorie. Maar ja, anders kost het teveel en zou het behalve een verkapte belastingsmaatregel ook nog andere voordelen hebben.

Zijn er al meer dalingen van prijzen gesignaleerd? Of is VW vooralsnog de enige?

• PWM
  • Niet online
Shiver23 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 18:12:Zijn er al meer dalingen van prijzen gesignaleerd? Of is VW vooralsnog de enige?
Toyota schijnt ook redelijk te stunten met hun modellen. Alleen officieel staat dat niet op de prijslijst. Je kan wel 3500,- korting krijgen op bijvoorbeeld een Avensis, maar de cataloguswaarde (dus bijtelling) blijft gelijk.

Ik hoorde van de week een interview (volgens mij BNR), waarin verteld werd dat vooral Opel erg zenuwachtig werd. Als je kijkt naar prijs-kwaliteit, dan kan je nu niet meer om Volkswagen heen, die met de Polo en Golf echt de betere aanbieding heeft nu. Als Volkswagen dit nog even volhoudt, gaat Opel mee. Vanaf dat moment kan het echt interessant worden.

[ Voor 7% gewijzigd door PWM op 07-02-2008 18:25 ]

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Ook bij Toyota zijn veel modellen goedkoper geworden. Het Japanse merk levert deze maand 6500 nieuwe auto's af, een nog nooit gehaald aantal.
Het overgrote deel daarvan zijn zeker Priusjes (en Aygo's) die aan leasemaatschappijen geleverd zijn :D

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Shiver23 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 18:12:

Zijn er al meer dalingen van prijzen gesignaleerd? Of is VW vooralsnog de enige?
En belangrijker, is het een structurele prijsverlaging of een tijdelijke?

Elect a clown, expect a circus.

• PWM
  • Niet online
Slasher schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 20:32:
[...]

En belangrijker, is het een structurele prijsverlaging of een tijdelijke?
De VW prijsverlaging geldt voor zover ik heb gelezen voor het hele jaar 2008.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

PWM schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 20:45:
[...]

De VW prijsverlaging geldt voor zover ik heb gelezen voor het hele jaar 2008.
En dan weer terug naar het oude niveau werd dat ook zo gezegd?

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

2009 komen als het goed is de nieuwe Golf en nieuwe Polo dus lijkt mij onwaarschijnlijk dat de prijzen dan weer omhoog gaan.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Shiver23 schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 20:57:
2009 komen als het goed is de nieuwe Golf en nieuwe Polo dus lijkt mij onwaarschijnlijk dat de prijzen dan weer omhoog gaan.
Plus het feit dat ze dan eind 2008 veel verkopen en in 2009 minder, of mensen willen graag het nieuwe model hebben dat kan

Maar ik neem aan dat andere merken gaan volgen, bijvoorbeeld de prijzen met Seat (het B-merk) zijn amper lager, dat vind ik ook erg raar

[ Voor 16% gewijzigd door Slasher op 07-02-2008 21:11 ]

• PWM
  • Niet online
Slasher schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 20:49:
[...]

En dan weer terug naar het oude niveau werd dat ook zo gezegd?
Zoals Shiver inderdaad zegt, er komen dan nieuwe modellen. Geen idee wat er dan gebeurd.

De nieuwe Passat laat nog wel even op zich wachten. Die kreeg echter dermate sterke concurentie (denk aan de nieuwe Mondeo die veeeel goedkoper is), dat ze die hebben meegenomen.

EDIT:

Zit net te denken: Een Golf kost nu minder dan een Leon

[ Voor 6% gewijzigd door PWM op 07-02-2008 21:12 ]

• Slasher
  • Niet online

Slasher

PWM schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:10:

EDIT:

Zit net te denken: Een Golf kost nu minder dan een Leon
Zie mijn edit ;)

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-11 09:01
Weet iemand of BMW ook in prijs verlaging is?

A Soldiers manual and a pair of boots.

• PWM
  • Niet online
Eigenlijk is Seat niet het VW B-Merk :) Seat moet de sportieve broer zijn van Volkswagen. Allebei A dus.

Skoda is het echte B-merk van VW. Dat heeft overigens niets te maken met kwaliteit, als wel met design, interieur etc.

• Rejgun
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Tegenwoordig doet een Skoda echt niet onder voor een VW. Kwalitatief exact hetzelfde.

Audi: Vorsprung durch Technik

Verwijderd

Rejgun schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 19:21:
Tegenwoordig doet een Skoda echt niet onder voor een VW. Kwalitatief exact hetzelfde.
Zoals PWM ook al zegt, heeft dat niets met de kwaliteit te maken. De meeste technische delen zijn dezelfde onderdelen. Maar het is nog steeds het B-merk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 20:10:
[...]

Zoals PWM ook al zegt, heeft dat niets met de kwaliteit te maken. De meeste technische delen zijn dezelfde onderdelen. Maar het is nog steeds het B-merk.
Hoezo zou het dan nog steeds een B-merk zijn?

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 20:28:
[...]

Door de naam uit het verleden, als tsjechisch merk

Verwijderd

Slasher schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 20:29:
[...]

Door de naam uit het verleden, als tsjechisch merk
Dat is een redenering van niks. Dit zou dan ook zomaar voor SEAT kunnen gelden.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
PWM schreef op donderdag 07 februari 2008 @ 21:24:
[...]

Eigenlijk is Seat niet het VW B-Merk :) Seat moet de sportieve broer zijn van Volkswagen. Allebei A dus.

Skoda is het echte B-merk van VW. Dat heeft overigens niets te maken met kwaliteit, als wel met design, interieur etc.
Als Seat rijder durf ik wél te beweren dat Skoda op een hoger niveau zit qua kwaliteit. Qua design misschien niet, maar het merk zet zeker wel een eigen lijn neer. En qua interieur voelt een Octavia beter aan dan een Léon. Overigens is het plan van Seat om op het niveau van Audi te komen, maar dan de sportieve variant waar Audi toch wat meer luxe en comfort is.
Bij Seat zijn ook wel een aantal prijzen lager dan voor 1 februari overigens.

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

[...]

Dat merk je wel aan je inruilwaarde.

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 20:34:
[...]

Dat is een redenering van niks. Dit zou dan ook zomaar voor SEAT kunnen gelden.
O maar dat zeg ik ook, ook al ben ik zelf in het bezit van een redelijk recente Seat Leon...... VW is denk ik beter in afwerking in materialen

• PWM
  • Niet online
[...]

A B of C differentiatie heeft niet altijd met kwaliteit of design te maken. Tuurlijk is het zo bij veel B-Merken dat de kwaliteit net iets minder is. Echter, het kan ook door de positionering van het merk te maken hebben.

VW heeft voor Skoda duidelijk een andere strategie dan met Audi. De dealers zien er allemaal wat minder uit en zitten niet op de beste locaties. De prijzen zijn gewoon steevast lager, reclame-uitingen gaan steevast over verstand, niet gevoel.

Al deze dingen bij elkaar opgeteld (en meer) maken dat Skoda word gezien als B-merk. Dat heeft dus niets met kwaliteit te maken.

Het is overigens redelijk normaal, je ziet het in alle branches. Elk groot A-merk wat wij kennen, heeft ook wel een B-Merk in de schappen staan, van dezelfde materialen.

Het bekendste voorbeeld is wel de groente in potjes in de Supermarkt: Bij een aantal types staat in 1 fabriek 1 band de potjes te vullen. Het enige wat verschillend is, is aan het einde het etiket wat er op gaat. En dit kan A tot en met C zijn.

Sommige Philips tv's staan in de US te koop als Magnavox, tegen een aanzienlijk lager bedrag. Dat terwijl de orginele Philips tv er gewoon naast staat :)

Overigens heb ik zelf bijvoorbeeld 3 jaar Seat gereden, en ik kan je verklappen dat je echt wel kan merken dat er verschil is tussen VW-Audi, en Seat-Skoda.

[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 09-02-2008 11:20 ]

• Rejgun
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Shiver23 schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 20:40:
[...]

Dat merk je wel aan je inruilwaarde.
Bull, die is in vergelijking met bijvoorbeeld een merk dat als 'premium' wordt gezien, namelijk Alfa Romeo gewoon zeer goed te noemen.

Audi: Vorsprung durch Technik

• FreakNL
  • Laatst online: 12:43

FreakNL

Well do ya punk?

Geen eerlijke vergelijking, ik waag namelijk te betwijfelen of Alfa wel een premium merk is, dat zijn technisch nou niet bepaald de beste bakken...

En zo denken meer mensen over Alfa (al dan niet terecht), en de meeste mensen bepalen nog altijd de publieke opinie, en zo gaat de prijs vanzelf omlaag...

Zelfde verhaal met die Skoda, alleen omdat er Skoda opstaat is hij al "minder" waard..

• Shiver23
  • Niet online

Shiver23

Rejgun schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 19:20:
[...]

Bull, die is in vergelijking met bijvoorbeeld een merk dat als 'premium' wordt gezien, namelijk Alfa Romeo gewoon zeer goed te noemen.
Beetje kromme vergelijking. Het gaat hier om de vergelijking VW-Skoda/Seat. Alfa heeft zijn betrouwbaarheid en type bestuurder niet echt mee.

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:18

Wimo.

Shake and Bake!

Rejgun schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 19:20:
[...]

Alfa's zijn dus absoluut niet waardevast .. op de gt's na maar daar komt ook steeds meer verandering in .

[ Voor 9% gewijzigd door Wimo. op 09-02-2008 23:41 ]

Pagina: 1