[Multiboot] Boot disk failure na uitnemen bootharddisk*

Pagina: 1
Acties:

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:06

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Ik heb een probleem en kom er niet uit. Google en search kwam ik niet echt uit.
Ik heb 2 harddisk's in mijn pc zitten:

Harddisk 1 IDE: C: Boot
Harddisk 2 SATA channel 3: Ubuntu
Harddisk 2 SATA channel 3: D: Windows XP
Harddisk 2 SATA channel 3: E: Windows Vista
Harddisk 2 SATA channel 3: F: Data

Ik wil nu Harddisk 1 eruithalen helaas zonder succes.
Beetje gekloot en nu krijg ik een GRUB ERROR 22 als ik HDD1 terug erin stop.
Nouwja dan maar oplossen zonder HDD1. Krijg ik te zien Boot disk failure .... Logisch want HDD1 is eruit. Nu krijg ik met geen mogelijkheid mijn windows werkend. Vista installatie dvd kan geen besturingssystemen vinden. Windows XP REcovery vind er 2. Als ik Fixboot uitvoer krijg ik een fout. Dus dan maar Fixmbr. Helaas zonder succes. Hoe kan ik nu mijn Vista en XP weer laten werken.

Heb nog een 2e pc waar ook een schijf uitmoet en deze krijg ik nu ook de melding Boot disk failure .... Wat kan ik hier aan doen?

Verdere specs lijken me niet nodig aangezien dit specifiek HDD en Windows is.

Edit: Als HDD1 eruit is en ik ga in de recovery console van XP dan zijn de schijven netjes C en D. Alleen Fixboot krijg ik een error.
Edit2: bootcfg /rebuild bood ook geen uitkomst. Parttities zijn overigens wel in orde.
Edit3: PC2 heeft een gelijke config. HDD1 de c dus de boot. en HDD2 Windows XP. Hier moet HDD1 uit maar na wat geprobeerd te hebben met fixboot en fixmbr krijg ik ook daar boot disk failure

[ Voor 15% gewijzigd door Twazerty op 01-02-2008 22:26 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Titelfixje..

Heb je ook al gekeken waar de MBR voor de tweede disk zit?
En denk ook even terug aan de volgorde van je installatie, het kan best zo zijn dat je dezelfde volgorde moet aanhouden bij het fixen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
geen idee hoe kan ik dat te weten komen.

Eerst heb ik XP geinstalleerd toen Vista. Ik denk dat Ubuntu er niet meer toe doet want deze stonden verder los van windows xp en vista.

Als vista niet meer werkt is geen probleem. Op dit moment moet ik er gewoon 1 werkend hebben. of dat nu Xp of Vista is maakt niet uit. Moet een hoop files heen en weer kopieren omdat ik in RAID wil gaan draaien. Had beter eerst kunnnen kopieren voordat ik verder ging maarja dat is nu te laat. En PC2 moet gewoon Windows Xp gaan werken want daar is verder niks mis mee. Heb dit al verschillende keren meegemaakt en had gewoon windows opnieuw geinstalleerd. ooh ja Vista MOET werken omdat ik eerst mn raid controller er op moet testen. Dat XP dalijk niet meer werkt boeit niet.

[ Voor 68% gewijzigd door Twazerty op 01-02-2008 22:33 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Je maakt het er niet echt duidelijker op zo he ? :)

Haal eens diep adem en denk goed na wat de reden kan zijn dat een installatie/herstelCD /DVD geen HDDs kan zien/ installatie kan herkennen.
Pak één PC per keer aan, zorg dat je de eenvoudigste het eerst aan de praat krijgt, want dan kan je tenminste iets doen.

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 01-02-2008 22:52 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
idd het word er niet makkelijker van. Ben gewoon geirriteerd geraakt door die klote MS. Is al de 3e keer dat ik dit geouwehour heb. 1x op kunnen lossen.

OK PC2 pak ik aan:

HDD1: de c schijf en tegelijkertijd de boot schijf.
HDD2: d schijf DATA
HDD2: e schijf Windows XP.

HDD1 losgekoppeld. Windows recovery mode laat d schijf als c zien en de e schijf als d. Perfect. Hoe krijg ik nu in godsnaam de nieuwe c schijf als boot. Als ik Fixboot uitvoer dan krijg ik een te zien (effe kijken iig het lukt em niet), Fixmbr werkt wel maar nog steeds Boot Failure. chkdsk /rebuild lost het probleem ook niet op.

ps ik kan echt niet gaan slapen voordat het weer werkt. :(

[ Voor 12% gewijzigd door Twazerty op 01-02-2008 23:02 ]

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

azerty1234 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 22:58:
idd het word er niet makkelijker van. Ben gewoon geirriteerd geraakt door die klote MS. Is al de 3e keer dat ik dit geouwehour heb. 1x op kunnen lossen.
Ik moet eerlijk zeggen dat je installatie op deze PC ook niet echt 'standaard' is wat het er niet eenvoudiger maakt.
overigens: staar je niet blind op driveletters, maar kijk ook wat je actieve, primaire en logische partities zijn.
Een primaire partitie krijgt als eerste een driveletter toegekend (meestal dus de C:) en is over het algemeen de prime candidate om de bootsector te krijgen.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Hoe kan ik dat te weten komen zonder werkende instal. Hoe kom ik erachter of iets active is. De pc waar we nu op verder gaan heeft alleen primaire partities. De andere pc ook nog een logische stations.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

azerty1234 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 23:21:
Hoe kan ik dat te weten komen zonder werkende instal.
Gebruik Diskpart eens?
Die util zit standaard in je Vista DVD. Daar kan je dat goed mee controleren en zelfs aanpassen :)

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 01-02-2008 23:35 ]

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
alt-92 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 23:23:
[...]

Gebruik Diskpart eens?
Die util zit standaard in je Vista DVD. Daar kan je dat goed mee controleren en zelfs aanpassen :)
Diskpart onder XP zojuist gepakt. Daar staat d bovenaan daarna c. Effe vista proberen dan. Had niet goed gelezen. Onder xp had ik wel fixboot geprobeerd maar dat kan natuurlijk niet werken. Moest zijn fixboot c. Was ik weer vergeten fixmbr te doen. Dus weer proberen. Verder nog iets wat ik kan doen. Moet er bv nog iets gebeuren met ntldr?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die wordt normaal gesproken door het repareren van je bootsector (bootcfg /rebuild) goed gezet, als je tenminste een actieve primary partitie hebt.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
met diskpart van vista ben ik een stuk verder gekomen. Dit kwam er tot mijn grote verbazing uit:

Partition 0: Uitgebreid 41GB
Partition 2: Logisch 41GB
Partition 1: Primair 424GB
Heb dit dus zo nooit zelf gedaan. Zal windows wel automatisch hebben gedaan op een of andere duistere reden.

Partition 1 is c dus heb ik die als actief gezet. Nu start ik op en ontbreekt ntldr. Ook al zeer vaak gehad. Zou je even kunnen vertellen hoe ik ntldr op de schijf zet via recovery console.

Is dat exact dit?:

typ net zo lang "cd .." (hierna enter) totdat er "C:\>" staat
tik hierna in: "x:" (en dan enter) waarbij x de driveletter van je cdrom drive is
dan tik je: "cd i386" (weer enter), er zou dan "x:\i386>" oid moeten staan
hierna tik je dit in: "copy ntldr c:" (enter)
en dan: "copy ntdetect.com c:" (enter)
reboot je computer nu.

[ Voor 38% gewijzigd door Twazerty op 02-02-2008 00:03 ]

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Misschien is het een optie om als het helemaal niet lukt een Knoppix cd te downen op een andere pc.
Dan kun je iig al je data copieeren, als ik het goed begrepen heb is dat voor jou het belangrijkst toch??

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
heb wel live cd's liggen van ubuntu. De files zijn op zich niet belangrijk alleen het is zonde mocht ik dat kwijtraken. Ik heb in ieder geval mn pc weer werkend. Mbv Diskpart(vista) en fixboot c en fixmbr en het kopieren van ntldr en ntdetect.com. Ziet er nu wel raar uit heb geen c schijf meer en de ntldr en ntdetect staan op e:. Nouwja het werkt.

Maar nu
mn belangrijkste pc. Hoe krijg ik die zover dat vista opstart. Ik ga iig eerst via diskpart de boot partitie actief maken. Ik neem aan dat dat de schijf van vista moet worden?

• good4u
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-03-2025
Volgens mij wel ja..want Vista heeft een andere bootmanager dan XP had ik begrepen.

edit: hhmmzz maakt natuurlijk niet meer uit omdat je bootpart toch al weg is....

[ Voor 33% gewijzigd door good4u op 02-02-2008 00:46 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

het verhaal zit hem in de plek van de boot.ini zoek daar maar eens op. Daarnaast is het simpel te herstellen via de xp cd via 'reparair' die maakt dan zelf weer een juiste opstart omgeving aan en zet oa ntldr op de juiste plek. Als je het goed aanpakt ben je met 10 minuten klaar :)

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Ray schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 00:46:
het verhaal zit hem in de plek van de boot.ini zoek daar maar eens op. Daarnaast is het simpel te herstellen via de xp cd via 'reparair' die maakt dan zelf weer een juiste opstart omgeving aan en zet oa ntldr op de juiste plek. Als je het goed aanpakt ben je met 10 minuten klaar :)
als je alles echt goed had gelezen had je misschien te weten gekomen dat mijn partitie niet als active stond. Dan werkt dat namelijk niet.

Heb iig Vista ook weer werkend. Nu XP nog even toevoegen met vistbootpro. Dan even de xp cd erin om eventueel het een en ander te herstellen kwa ntldr.

@alt-92
bedankt voor de naam diskpart van vista anders was het nooit gelukt.

[ Voor 4% gewijzigd door Twazerty op 02-02-2008 01:20 ]

Pagina: 1