Toon posts:

SLi probleem met de EN8500GT

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik draai sinds kort op mijn A8N-SLi mobo twee videokaarten van type: EN8500GT op een breedbeeldscherm met een resolutie van 1440X900 bij 60Hz in SLi-modus.
Maar ik krijg de twee kaarten maar niet goed geinstalleerdt.
De allerlaatste versie drivers toegepast, maar telkens als er een 3D-toepassing wordt gestart begint het beeld te knipperen en lopen de kleuren door elkaar heen.

Ik heb beide kaarten standalone getest en werken zonder problemen.
Ik ben geen 'overklokker' dus laat alles zoveel mogelijk op fabrieksinstellingen staan.
Gerommel met voltages en 'cpu-grillen' is niet aan mij besteed, zorgt alleen maar voor nog meer ellende.
Ik heb al diverse versies stuurprogramma's uitgeprobeert, inclusief de meegeleverde stuurprogramma's van ASUS zelf maar zonder succes.

Heeft iemand een vermoede wat het probleem zou kunnen zijn?
Waarom werkt in uitgeschakeld SLi-modus de videokaarten probleemloos, maar met SLi krijg ik een verstoort beeld?

Ter info:
Hiervoor had ik trouwens twee andere kaarten van Nvidia uit de 7300 serie en die vrijwel altijd probleemloos hebben gewerkt.

Systeem:

Microsoft Windows XP
Professional
Versie 2002
Service Pack 2

Computer:

-Moederbord: A8N-SLi
Driverversie moederbord: 6.86_nforce_win2kxp_international
Biosversie: 1014

-CPU: AMD Athlon 64 Processor 3200+
Kloksnelheid: 2.01 GHz

-Geheugen: 1GB DDR 333 Single Channel, 64bit

-Hardeschijven:
1x IBM-DTLA-305020 30Gb
1x Maxtor 6L040J2 40Gb
2x Maxtor RAID Stripe 305.33Gb

-Videokaarten: 2x ASUS EN8500GT 512mb DDR2 (PCI-E)
Driverversie videokaart: 169.21_forceware_winxp_32bit

Monitor: Acer AL1916W
Resolutie: 1440x900 60Hz

Voeding: CoolerMaster 550W (Realpower)

(Dit moet wel genoeg info zijn)

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 15:25
Aangezien je vroeger al met SLI werkte, ga ik ervan uit dat je nergens iets vergeten bent in de setup. Tenzij misschien de SLI-bridge vergeten? Dat clipje die je op de videokaarten moet pluggen waardoor ze synchroon lopen? Dat verklaart misschien waarom je blurry beeld krijgt...

En als er daarvoor geen aansluiting op de kaart is: ik weet dat er bepaalde typen GeForce 8's zijn (vooral de lagere modellen zoals 8600,8500 en 8400) die niet eens SLI ondersteunen.

Dit limiteren doen ze pas sinds de 8xxx-serie, bij de 7xxx-serie werkten ze wel nog allemaal keurig in SLI

Ik kan er natuurlijk ook volledig naast zitten _/-\o_
Werken beide GPU's zonder problemen apart?

Sorry, inderdaad niet gezien :+

[ Voor 3% gewijzigd door darkjeric op 01-02-2008 22:38 ]

• LeVortex
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-01 17:21
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 21:40:

Ik heb beide kaarten standalone getest en werken zonder problemen.
Ik ben geen 'overklokker' dus laat alles zoveel mogelijk op fabrieksinstellingen staan.
Gerommel met voltages en 'cpu-grillen' is niet aan mij besteed, zorgt alleen maar voor nog meer ellende.
je hebt stukje gemist in ze'n post, misschien gewoon ff windows eraf en er dan weer opnieuw op?? kan zijn dat er ergens toch een instellinkje verkeerd staat van windows zelf.

Verwijderd

Topicstarter
De hardware is gechecked, alles volgens de boekjes aangesloten en op juiste wijze gemonteerd.

Ik vroeg mij af of het ook kan zijn dat DDR 2 van mijn videokaart niet goed ondersteund word door mijn moederbord of dat DDR 2 en DDR 333 misschien conflicten geven.

Trouwens windows opnieuw installeren wilde ik als allerlaatste optie houden, want het is vrij resent opnieuw geinstalleerd en ik wil er zeker van zijn dat dat ook werkelijk de oorzaak is.

• darkjeric
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15-05 15:25
Je moederbord heeft niets, maar dan ook niets te maken met het geheugen op je GPU! De meeste high-end GPU's gebruiken al GDDR4-geheugen, hoeveel chipsets ken je die al DDR4-RAM ondersteunen? Daarbij komt nog dat GDDR en DDR twee totaal verschillende dingen zijn.

Kort: Nee, het ligt zeker en vast niet aan het geheugen van je 8500GT's die niet ondersteund zou worden door je mobo!

Heb je al eens gegoogled op eventuele problemen met een A8N-SLI en de 8xxx-serie?

[ Voor 5% gewijzigd door darkjeric op 02-02-2008 01:45 ]

Verwijderd

Sommige moederborden verlangen dat je een extra 12v stekkertje van je voeding op je MB plant.
Dit had ik ook met mijn Asus A8N32 Sli.
Deze zit ter hoogte van de eerste Pci Express Slot.
Zo,n zelfde stekkertje als van je HD.
Ook je voeding zou het kunnen zijn, niet waarschijnlijk 550 moet genoeg zijn.
Is deze wel SLI gecertificeerd? en is het een gestabbiliceerde voeding.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
Ik had ook even getwijfeld over de voeding maar ik heb het voor de zekerheid maar even op gezocht op internet;

Specificaties Merk Cooler Master
Type Real Power ATX, 550W SLI
Moederbord aansluiting 24-polig 24-pins
Moederbord aansluiting 4-polig 1x ATX 12V
Aansluiting IDE 6x
Aansluiting Floppy 1x
Aansluiting Serial-ATA 3x
Aansluiting EPS12V 1x
Aansluiting PCI express 2x
Vermogen (continu) 550 W
Vermogen (piek) 650 W
Rendement 75%
Ingangsspanning 230 V
Break-out box
Tempratuurgeregeld
Aan/uit schakelaar
Spanningschakelaar
Tempratuur aanduiding
Led kleur Blauw
Koeler 120 mm
Lengte 140 mm
Breedte 150 mm
Hoogte 86 mm
Converter 24 to 20 pin
Uitvoering Retail

Beschrijving
Voor wie echt veel van zijn PC vraagt.
Deze voeding biedt maarliefst 550W vermogen en heeft tevens een SLI-stroomaansluiting.

Volgens mij zou het niet aan de voeding liggen. 8)
En het stekkertje vlak naast de videokaarten is inderdaad aangeloten.
Ik heb al een aantal keer gespeurd op google ik vond dit op de site van ASUS:

Question

Can EN8500GT series VGA card support nVidia SLi technology?

Answer

Yes, EN8500GT series VGA card does indeed supports nVidia SLi technology via software implementation.

Note: SLi bridge is not required to enable nVidia SLi technology with a pair of EN8500GT series VGA cards.

Wat zou verstandig zijn, ik heb een SLi-brug tussen de twee kaarten aangesloten.
Wel of niet?

Ik ben de site kwijt geraakt, maar er stond daar iets te lezen over het zelf in elkaar sleutelen van een stuurprogramma.
Er kwam te sprake dat de standaard stuurprogramma's van Nvidia niet goed werd geinstalleerdt, omdat deze kaart directx 9 en 10 kon ondersteunen en werden de verkeerde gegevens geladen.
Als je zelf een stuurprogramma samenstelde, dus losse onderdelen van het stuurprogramma downloaden deze met een speciaal programma compilen en dan zou het wel goed gaan.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Pagina: 1