Toon posts:

[RAID1]hard disk verbrand na doorgeslagen voeding!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben net terug van reis, en had even m'n PC aangezet en daarna was ik uit eten gegaan.

Toen ik terug was brandden de lichtjes van m'n harddisken nog in de backplane, de koelers van m'n CPU etc draaiden nog, maar de LED's vooraan die normaal opgelicht zijn als m'n PC aanstaat brandden niet.

Toestel reageerde niet nergens meer op. Daarna heb ik geprobeerd met een nieuwe voeding etc, maar niets hielp. PC startte niet meer op. Voeding rook verbrand, hard disken ook.

Ik vermoed dus dat de voeding "doorgeslagen" is oid.

In m'n PC zaten 2 Western digital SATA harde schijven van 320 GB in RAID 1 op de onboard RAID controller van nvidia (op een A8N-SLI premium plank).

Op die schijven staat, voor mij, heel belangrijke data.nu wens ik die graag te recuperen.

Ik heb ze reeds geprobeerd in een andere PC, maar ze beginnen zelfs niet te spinnen.
Graag zou ik weten, mocht ik een identieke schijf zoeken (WD3200JD) om te proberen met de electronica te switchen, of ik dan de data er zomaar kan afhalen in een andere PC (waar er géén NVRAID controller op zit) aangezien die schijf in een RAID volume (weliswaar RAID 1) zat.

Alle info en ervaringen hieromtrent zijn zéér welkom.

HARTELIJK DANK.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 21:03:
Hoi,

Ik ben net terug van reis, en had even m'n PC aangezet en daarna was ik uit eten gegaan.

Toen ik terug was brandden de lichtjes van m'n harddisken nog in de backplane, de koelers van m'n CPU etc draaiden nog, maar de LED's vooraan die normaal opgelicht zijn als m'n PC aanstaat brandden niet.

Toestel reageerde niet nergens meer op. Daarna heb ik geprobeerd met een nieuwe voeding etc, maar niets hielp. PC startte niet meer op. Voeding rook verbrand, hard disken ook.

Ik vermoed dus dat de voeding "doorgeslagen" is oid.

In m'n PC zaten 2 Western digital SATA harde schijven van 320 GB in RAID 1 op de onboard RAID controller van nvidia (op een A8N-SLI premium plank).

Op die schijven staat, voor mij, heel belangrijke data.nu wens ik die graag te recuperen.

Ik heb ze reeds geprobeerd in een andere PC, maar ze beginnen zelfs niet te spinnen.
Graag zou ik weten, mocht ik een identieke schijf zoeken (WD3200JD) om te proberen met de electronica te switchen, of ik dan de data er zomaar kan afhalen in een andere PC (waar er géén NVRAID controller op zit) aangezien die schijf in een RAID volume (weliswaar RAID 1) zat.

Alle info en ervaringen hieromtrent zijn zéér welkom.

HARTELIJK DANK.
Whoot, wat een vraag :/ Moeilijk, even denken:

Ik ga dit antwoord in 3 delen opsplitsen

1. Ik zou heel de PC ter reparatie aanbieden want je systeem heeft een donderklap gehad. Dit recupeer je zelf niet meer (zelfde polis als bliksemschade? Inboedel of WA?)
Lees de voorwaarden van je verzekeringen door!

2. Particulier WA verzekerden hebben vaak recht te claimen op de verzekering. Dit is schade zonder omzichtig te hebben gehandeld en dit kon je niet voorkomen. Doe navraag en informeer naar de mogelijkheden (dit dan ook daadwerkelijk doen)

3. http://www.ontrackdatarec...rch=Google_NL_RecoveryAd1
De derde optie kost heel veel geld. 400 euro is geschat (ik ken die tarieven een beetje van mijn werk)
Ow, en wat ook helpt: Schrijf een bewijslast van de urgentie van je data. Misschien worden de kosten vergoed.

Let op: Ik kan geen garanties geven of dit verzekerd wordt. Ik ken jou polisvoorwaarden niet.

Succes, en ik hoop van ganzer harte dat jij de data terugkrijgt ;)

BEWAAR de oude voeding als bewijslast! :just some kind of help:

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2008 08:39 ]

Verwijderd

Heel belangrijk.

Haal de harddisk met de data er onmiddelijk uit en bewaar deze. Bij reparatie formatteren ze nog wel eens. Niet mijn methode, maar zo werkt dat eenmaal, helaas.

De platters waar de informatie nog in volle glorie aanwezig is, is door Ontrack makkelijk terug te halen. Voor servers kunnen de kosten in de tonnen lopen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

:w Welkom op GoT

Het antwoord staat hier; RAID FAQ

RAID1 is overigens nooit een volledig veilige methode als backup, daar ben je i.i.g. nu wel achter, en het is erg belangrijk om op andere media die buiten de PC kan worden bewaard een kopie te bewaren.

/me GA mompelt iets van kalf en put.

[ Voor 60% gewijzigd door Guardian Angel op 02-02-2008 09:14 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

bedankt voor bovenstaande antwoorden: maar de kern van m'n vraag is de volgende:

Vooraleer ik een nieuwe WD3200JD harde schijf aanschaf, enkel en alleen om de elektronica, zou ik graag weten of het de kost waard is. Wetende dat de defecte schijf uit een RAID 1 volume komt, en dat ik de controller (in mijn geval=moederbord) niet meer kan gebruiken omdat die defect is, kan ik dan de data van die schijf halen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Sowieso is aanschaf van een nieuwe HD niet goedkoop en is gebruikt beter. Handig is om ook iemand te vinden die tijdelijk jouw `gerepareerde` HD aan zijn MB wil hangen of evt. ook een gebruikt MB op de kop te tikken.

Wat voor jou je bestanden waard zijn weet ik natuurlijk niet. Voor mij zijn ze i.i.g. niets waard. :)

>>>> RAID FAQ <<<<

[ Voor 12% gewijzigd door Guardian Angel op 02-02-2008 10:39 ]

ARME AOW’er

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:16

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Als de data echt heel belangrijk voor je is dan zou ik (ondanks dat wij Tweakers zijn ;) ) niet te veel meer zelf gaan sleutelen tenzij je al wel ervaring hebt met dergelijke electronica. Verstandig is misschien eens contact op te nemen met www.harddisk-recovery.nl zij zitten in Delft en werken op een "No Cure No Pay" basis. (ze worden overigens in het FAQ genoemd) Mochten zij er niet uitkomen dan kan het zijn dat zij Palmer Data Recovery in Londen aanraden. Palmer Data Recovery werkt eveneens op een "No Cure No Pay" basis.

De kosten gaan naar het aantal MB's / GB's dat men kan terug halen het kan prijzig zijn, maar je hebt een goede kans dat zij je data kunnen terugt halen.

Voor een opdracht gever heb ik ruim een jaar geleden een 40GB laptop schijf toevertrouwed aan deze beide bedrijven, uiteindelijk heeft Palmer Data Recovery de gehele schijf kunnen kopiëren op een identieke 40GB schijf. Deze nieuwe schijf betaal je incl. voor de recovery, in dit geval was het meen ik zo rond de 600 pond.

Maar ik zou zeggen neem eens contact op met het bedrijf in Delft, gaat misschien nog wel makkelijker, mocht je niet erg bedreven zijn in het engels.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1