[VPN] Stations en mappen onbereikbaar

Pagina: 1
Acties:

• Joost.B
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-10-2025
Ik heb laatst een router van Draytek geinstalleerd, 2820, daarmee wil ik een VPN verbinding maken met mijn thuisnetwerk. Er is software meegeleverd door Drayek, Smart VPN Client.

Ik heb verbinding met het doelnetwerk, de Client geeft aan contact te hebben. Als ik dan, Start>run *cmd*> *ipconfig*, doe dan blijkt alles te kloppen en ben ik in staat alle (static) IP's te pingen. De VPN router/modem geeft mij een IP buiten die range zoals ingesteld.

Nu is het belangrijkste doel van deze VPN geweest om in de mappen te werken die op een fileserver staan, het IP is pingbaar maar ik kan deze mappen niet bereiken. Deze mappen zijn overigens binnen het netwerk vrij beschikbaar.

Er staat enorm veel informatie op GoT en google over VPN, daar ben ik dan ook al geruime tijd doorheen aan het bladeren maar een concrete oplossing voor het probleem heb ik nog niet kunnen vinden. Wel lijken sommige problemen erop maar het mengelmoesje van het netwerk is net iets anders.

Bij voorbaat dank.

Joost.B

• Joost.B
Even een update op dit probleem.

Ondertussen blijkt dus dat ik alle werkplekken, printers en servers kan pingen (mits ze aan zijn).
Ik kom alleen nog steeds niet via de 'windows netwerk' manier in de mappen. Met een omweg kom ik er via de FTP wel in maar dan moet ik handmatig uploaden en downloaden.

Tevens doet Net View ook niks bijzonders, ik zie daar onze servernaam niet bij staan (eigenlijk alleen de pc waar ik op werk) terwijl dat wel gebeurd als ik in dat netwerk Net view intik.

Iemand een idee?

[ Voor 4% gewijzigd door Joost.B op 04-02-2008 16:29 ]

Verwijderd

Hier staat een A t/m Z handleiding:

http://forums.speedguide.net/showthread.php?t=221830

Let vooral op de opties die je moet zetten bij de netwerkkaart die door de VPN software is aangemaakt en het volledige padnaam van de share ipv verkorte naam die Windows aanmaakt voor de share.

• Joost.B
Het enige wat ik daarin zie staan wat ik niet eerder tegen ben gekomen is WINS server. Heb ik daar uberhaubt mee te maken gezien dit een fileserver is?

[ Voor 23% gewijzigd door Joost.B op 04-02-2008 16:43 ]

Verwijderd

Joost.B schreef op maandag 04 februari 2008 @ 16:40:
Het enige wat ik daarin zie staan wat ik niet eerder tegen ben gekomen is WINS server. Heb ik daar uberhaubt mee te maken gezien dit een fileserver is?
Tja er zijn mensen die zeggen dat WINS niet meer nodig is in WinXP / 2003 netwerk... maar hoor ook wel eens dat mensen WINS toch gebruiken in een 2003 AD netwerk omdat het toch z'n voordelen zou hebben.

Ik zou zeggen probeer het eens. Nu weet je in ieder geval dat het niet werkt.

• Joost.B
Hmm vreemd. Ik heb blijkbaar nog niet gewoon \\10.0.0.4 ingetypt in mijn adresbalk want toen kwam hij opeens naar boven. Dus volgens mij heb ik alweer een puntje minder van mijn vragenlijst.

Een opmerking is wel het gaat niet schokkend snel. (zal wel komen omdat de upload daar rond de 100 zit)

Kan ik vanaf hier ook printen op het netwerk daar? Er staat een printer op met een netwerkkaart en een vast IP. Pingen werkt wel, zoeken voor netwerkprinter niet.

Verwijderd

De meeste netwerkprinters kun je toevoegen via nieuwe printer toevoegen en dan het IP adres van de printer in te tikken. Moet je nog wel zelf de drivers hebben.

Uiteraard kan je een printer ook delen via een server en op die manier ook de drivers ervoor beschikbaar stellen. Deze worden dan automatisch geinstalleerd.

• Joost.B
Die methode die je aangeeft heb ik al geprobeerd een keer vantevoren zonder succes. Maar omdat ik nu ook in de server kan komen ga ik het van de week nogmaals proberen. Kan helaas niet eerder in verband met carnaval.

Bedankt voor je tips, ik kom er nog op terug!

• Joost.B
Ik heb ontdekt dat het probleem zit in meerdere verbindingen, ook draadloos werkt niet mee. Precies hetzelfde gebeurt daar. Daarom denk ik dat ergens een 'blokkade' zit in mijn Draytek router waardoor stations en printers binnen het netwerk niet bereikbaar zijn.

Iemand een idee welke instelling ik aan moet passen om dit werkend te krijgen?

PS: ben het probleem meermaals op GoT tegen gekomen en allemaal met Draytek routers. Jammer dat deze mensen alleen nooit de oplossing erop gezet hebben.

edit>

Door middel van dit volgende topic: Wel internet, geen netwerk met router Vigor2200E

Heb ik 'voor de grap' mijn firewall eens uitgezet. Dit werkt. Nu zet ik mijn firewall weer terug aan en schijnt alles nog steeds te werken. Dit zal ik eens proberen met de VPN vanavond en dan hopen dat het werkt.

Ik laat het hier weten!

[ Voor 45% gewijzigd door Joost.B op 07-02-2008 13:40 ]

• Joost.B
*schopje*

De vpn werk alleen blijft er 1 klein probleempje over. Ik connect nu al enige tijd via VPN met ons netwerk, daarna zoek ik via FTP toegang tot onze netwerk-drives. Ik doe dat op deze manier omdat de windows manier, (Als voorbeeld: //10.0.0.4/*******/, zo vreselijk traag is vergelijken met FTP. Nu is FTP niet lekker werken omdat je niet rechtstreeks mag schrijven naar je shares.

Dit mag met de windows manier wel alleen omdat het zo traag is is werken met die methode geen fijne optie. Nu weet ik niet waar het aan ligt dat het zo traag is.

Iemand een idee waarom deze methode van connecten naar netwerk-shares so traag is?

Bij voorbaat dank.

Joost~

• Joost.B
Weet niemand de specifieke oplossing voor deze instellingen?

• Joost.B
Bij deze een kick.

Om even te beschrijven hoe het ervoor staat:

De VPN verbinding werkt nu L2TP over IPsec. Het probleem is nog steeds dat de netwerkdrives via verkenner e.d. niet snel bereikbaar zijn (vastlopers).

Nu wil ik gewoon in staat zijn om via VPN een bestand te openen met een programma, erin te werken, en meteen op te slaan. Momenteel moet ik een copy van het bestand op mijn bureaublad opslaan en nadat ik het aangepast heb terug kopieren.

Instellingen nu:

L2tp over IPSec
Beveiliging
High (ESP) > DES
Pre-sharedkey

Deze instellingen werken dus niet. Ik kan nu nog kiezen om te gaan werken met:

-PPTP
-L2TP
-IPSec Tunnel
(ik moet erbij zeggen dat ik hier al druk mee aan het uitproberen ben)

Met eventueel andere beveiligingsinstellingen.
In het topic terug kun je vinden welke hardware ik gebruik. (Smart VPN client, draytek)

Nu is mijn vraag dus welke instellingen ik nu moet gaan gebruiken die veilig genoeg zijn en zeer zeker mijn methode van werken ondersteunen. (Het opslaan verhaal)

Bij voorbaat dank.

[ Voor 3% gewijzigd door Joost.B op 07-05-2008 10:23 ]

Pagina: 1