Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hele simpele scope probe vraag

Pagina: 1
Acties:

• Losha
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-10 07:13

Losha

clear my path motherfucker

Topicstarter
Als een Oscilloscope een bepaalde maximale voltage mag hebben op de ingang, laten we zeggen 100Volt

is het dan ALTIJD zo dat een 1:10 probe dit verhoogd met factor 10 ? dat je in theorie dus dan 1000Volt erop mag knallen, of werkt dit niet zo ?

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 18:58
ja, mits je probe daartegen bestand is...

gang is alles

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 13:02
De spanning die je meet wordt op dat moment door 10 gedeeld. Je hebt zo ook 1 op 100 probes, en actieve high voltage probes.

Maar zoals hier boven al staat, je probe moet er wel tegen kunnen. Als het niet om de kwalitijt van het signaal gaat kun je natuurlijk ook zelf met twee weerstanden een spanningsdeler maken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Hou met bovenstaande tip (weerstanden als spanningsdeler) rekening met de maximale spanning op weerstanden, standaard trough-hole 1/4W weerstanden kunnen doorgaans een 300-tal V aan, weerstanden voor hogere vermogens kunnen meestal meer aan.
Voorzie ook iets van beveiliging voor als er iets misgaat, een transorb bijvoorbeeld, die kies je volgens de maximale spanning (in je voorbeeld 100V), zet je parallel op de ingang van je scoop. Als de spanning kort boven de 100V gaat wordt die kortgesloten, de transorb is zo geconstrueerd dat hij in defecte toestand kortgesloten is (je ingang blijft beschermd).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Losha

Losha

Topicstarter
ZO goedkoop ben ik nou ook niet :o

was meer de vraag omdat ik naar diverse scopes aant kijken ben en sommige usb scopes hebben een nogal lage ingang volgens specs

• Losha

Losha

Topicstarter
ben ik weer ...
heb een andere scope gekocht (had al een analoge 35mhz) maar die had geen crusor-readout en dat heb ik wel nodig

helaas zit bij deze nu geen manual en er is niets te vinden op inet.
voorop staat 400V max. input
is dat nou met x10 of zonder :?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zonder lijkt me logisch?
Welk model is het?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zonder

maar waarom zoveel vragen over de tamelijk hoge voltages, die imho tamelijk basic zijn

mag ik vragen wat je van plan bent te meten en hoe ?

[ Voor 92% gewijzigd door Fish op 03-02-2008 01:04 ]

Iperf

• Losha

Losha

Topicstarter
zoveel vragen valt wel mee, 2 maar
en tamelijk hoog vind ik het niet, werk nog weleens met hoogspanning 35kv, dat vind ik tamelijk hoog
als ik vraag naar 400v bij 1:10 is dat dus maar 40v bij 1:1, zou je de input bij 50 slopen
vind jij 50 al hoog dan ?
daarmee kun je denk ik wel gokken wat ik meet

en ja de vragen zijn simpel, maar dat stond ook al in de topictitel
wou het gewoon 100% zeker weten

Verwijderd

Alles boven de 35 volt is in principe een 'hoog' voltage.

Dus als je iets vraagt een beetje duidelijk zijn in wat je precies hebt en wat je precies wil gaan doen ipv zo vaag te zijn en nonchalant over extreme hoogspanning.

Ik ken een paar mensen die op regelmatige basis met dergelijke voltages werken en die doen er helemaal niet nonchalant over ook al is het bijna dagelijks werk. Je kunt alleen met zoiets werken als je heel precies en voorzichtig te werk gaat.

• Losha

Losha

Topicstarter
ik doe het ook regelmatig (nu al ca. 4,5 jaar) :)
en dat heeft niets te maken met mijn eerste vraag over 1:1 en 1:10 probes
als je daar rare dingen bij in wilt denken moet je dat zelf weten

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Losha schreef op zondag 03 februari 2008 @ 03:54:
zoveel vragen valt wel mee, 2 maar
en tamelijk hoog vind ik het niet, werk nog weleens met hoogspanning 35kv, dat vind ik tamelijk hoog
als ik vraag naar 400v bij 1:10 is dat dus maar 40v bij 1:1, zou je de input bij 50 slopen
vind jij 50 al hoog dan ?
daarmee kun je denk ik wel gokken wat ik meet

en ja de vragen zijn simpel, maar dat stond ook al in de topictitel
wou het gewoon 100% zeker weten
nee maar je hebt het wel over levengevaarlijke voltages, dat is hoog in mijn boekje.
maar als je 35000 volt meet weet je ook dat daar speciale hoogspanningsprobes voor zijn
je hebt geen scope kunnen vinden die in een ingangs spanning van 35000 volt aankan toch ?

het was gewoon een "domme" vraag , (nofi)

die vraag in combinatie met het voltage maakte me gewoon zorgen, blame me

Iperf

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Een "echte" scoop (dus met scherm en knoppen, je weet wel wat ik bedoel) kan nagenoeg altijd 300V aan, dat is met een 1:1 probe.

Voor spanningen tot enkele kV bestaan er kleine 1:100 probes, maar voor de 35kV die jij nodig hebt (let altijd héél goed op, dat zijn spanningen die je echt niet wil aanraken, het mag nooit routine worden) moet je een echte hoogspanningsprobe hebben, wordt een dure bedoening vrees ik.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Losha

Losha

Topicstarter
jullie kunnen echt allemaal niet lezen hé
ik heb nergens geschreven dat ik 35kv wil kunnen meten, alleen dat ik ermee weleens werk
dat is nogal een verschil (daarvan afgezien dat ik wel een hv-probe heb...)

de vraag over de ingangs-spanning is imo best duidelijk en simpel
ik snap niet dat jullie daar van alles en nogwat achter moeten gaan zoeken :S

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

je werkt met een scoop en je werkt met 35000v
iets met 1+1 = 2

Iperf

• Losha

Losha

Topicstarter
1+1= niet altijd 2

ik sleutel veel aan projectoren (die 3 crt gevallen) en ander video apparatuur
en soms moet je dus ook buizen vervangen, en dan "werk" je dus met 35kv

mijn dom-simpele vraag over de max. input kwam eigenlijk alleen omdat ik al jaren met een analoge scope werk die me net niet beviel omdat deze dus geen cursor read-out heeft, wat nauwkeurig afstellen erg bemoeilijkt.

nou was ik aan het kijken naar andere mogelijkheden qua scope en struikelede erover dat bij velen gewoon bijstaat wat de max input is bij 1:1 (vaak te laag bij usb apparaten) en bij 1:10 (en daar staat vaak wat anders aangegeven dan 10x de gewone max)
echter kom ik ook soms een paar tegen waar verder niets staat, dus begon ik me af te vragen of het wel altijd x10 is (ik had natuurlijk ook gewoon met mn dmm kunnen meten na een 1x en 10x probe, maar daar had ik geen zin in :) )

heb dus van de week een "nieuwe" scope gekocht welke wel cursor-readout heeft
echter is het merk "wordt niet meer gemaakt" en er is niets over te vinden op internet
en daarom wou ik dus andersom ook weten of die 400v op de voorkant bij 1x is
heb namelijk geen zin om de scope meteen op te blazen als ik er bijv. 80v mee wil meten
Pagina: 1