Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[AJAX /DIV] Scroll naar 0.0

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb voor een klant een ontwerp met AJAX. De losse pagina's worden geladen in een DIV.
Heb ook scroll er in zitten om de inhoud niet teveel naar beneden te vullen.
Probleem is echter dat wanneer pagina wordt gelezen de volgende pagina dezelfde stand heeft als de vorige. Bezoekers moeten dan eerst weer terugscrollen.
Iemand een oplossing hiervoor ?
Pagina is tijdelijk te zien op:

Duitse Herders 1

Klik maar op "informatie" scroll wat, en klik vervolgens op "nakomelingen".

Het andere voorbeeld (alleen met scrollbar rechts) staat bij

Duitse Herders 2

• f.v.b
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-11 09:06
Wat dacht je van:

JavaScript:
1
document.getElementById("inhoud").scrollTop = 0;

Daarmee verspringt de inhoud weer naar boven.

Houdt er wel rekening mee dat door deze oplossing je bezoekers de back-button van de browser niet kunnen gebruiken. Ook kunnen ze geen pagina's bookmarken. Verder zullen ze, als ze via een zoekmachine binnenkomen, direct op pagina's zoals:

http://home.hetnet.nl/~jcderidder/Duitseherders/tekst1.html

terechtkomen. Die pagina krijgen ze ook te zien als ze een link in een nieuw tabblad openen of javascript uit hebben staan.

Wat zijn volgens jou de voordelen?

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie en adviezen. Overigens is het losse pagina's openen eenvoudig
te voorkomen met het scriptje. Klik maar eens op je link 'tekst1' nu.
De linkregels zoals omschreven zijn juist nodig om indexering van pagina's mogelijk te maken.
Met alleen onclick vinden niet alle zoekmachines de indexering en links.
Ander alternatief zou zijn zoals bij 'index2'. Maar dan kan de inhoud zo groot worden dat
het menu weer niet zichtbaar blijft bij scrollen. Andere mogelijkheid is om Iframe toe te passen. Maar dat is tegenwoordig 'not done'. En de aangegeven mogelijkheid had ook te maken met achtergrondafbeelding die nu niet in stukken gehakt hoeft te worden. Verschillende pagina vullen bij div zal wel gepaard gaan met gebruik van javascripts. Maar je hebt wel gelijk...blijft afweging voor klant, wat is functioneel ?

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:43

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 18:53:
blijft afweging voor klant, wat is functioneel ?
Daar hoor jij als developer de klant in te helpen. Je zou de klant hier gewoon echt keihard af moeten raden om deze methode te kiezen. Of jij, of de klant heeft het hypewoord AJAX als heilig en musthave ingebeeld.
Je site is zonder JS niet navigeerbaar, wat erg slecht is. Waarom kijk je niet gewoon naar een heel simpele php oplossing?

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

* curry684 huppelt rond met een linkje naar [google=graceful degradation].

Een site die zonder JS niet bruikbaar is is kut omdat klanten zonder JS het niet kunnen gebruiken en klanten met alternatieve browsers het niet kunnen gebruiken.

En weet je wat het ergste is?

GOOGLEBOT IS EEN ALTERNATIEVE BROWSER ZONDER JAVASCRIPT SUPPORT.

Zo. Leg de klant maar uit dat ie met jouw oplossing niet in Google gaat verschijnen en wacht vervolgens op z'n suggestie.

Professionele website nodig?

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01:43

MueR

Admin Devschuur® & Discord

is niet lief

* MueR mept curry684
Dat zei ik ook, maar dan zodat ie zelf nog wat moest uitzoeken!

Edit@below:
Nietes. Ik kwoot:
MueR schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 19:02:
Je site is zonder JS niet navigeerbaar, wat erg slecht is. Waarom kijk je niet gewoon naar een heel simpele php oplossing?

[ Voor 58% gewijzigd door MueR op 01-02-2008 20:07 ]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

• curry684

curry684

Jij liet nog opening over om voor de JS-only oplossing te kiezen terwijl die echt onbesprekelijk ontoelaatbaar slecht is :P

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19-11 18:15

Sebazzz

3dp

Het mooiste is om je site hybride te bouwen. Het vergt wel wat code maar het is goed te doen.
Gewoon een soort template maken voor iedere pagina, header/footer en basis. Als je het script aanroept met bijvoorbeeld AJAX=true stuurt ie alleen basis door, en anders header+basis+footer :)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

het nut van Ajax op deze pagina ontgaat me volkomen, kun je dat toelichten? wat is met er mis met de H uit html?

Verwijderd

Topicstarter
Klant had zelf al opzet layout. ook de wens dat hondenkop op de achtergrond zichtbaar moest blijven. Indeling was dus al bekend. Bovendien moeten er ongeveer 7 losse pagina's worden geladen.
In deze opzet in de div. Kunt natuurlijk ook de complete layout in elke pagina terug laten komen en de inhoud per pagina vastleggen.

• f.v.b
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-11 09:06
Dat zou ik bij zeven pagina's wel doen. Dan ben je binnen een paar uur klaar.

Op de oorspronkelijke manier ben je dagen aan het testen en coderen en verlies je uiteindelijk functionaliteit zonder er veel mee te winnen.

Als je de vormgeving wilt hergebruiken, dan kan je dat doen door de CSS extern te plaatsen. Of je kiest voor PHP en wat include files als je ook de HTML wilt hergebruiken.

Don't erase all files?
       [Yes]   [No]

Verwijderd

Topicstarter
Maak ook gebruik van extern CSS bestand. En code valt echt mee. Is eigenlijk alleen script om
zonder refresh pagina in DIV te laden. De losse pagina's zijn gewoon HTML met extern CSS.
Positionering is via padding al geregeld in DIV css.
En het AJAX script leest het eigenlijk gewoon in als innerhtml.
Alleen voor het pagina-afhankelijke, zoals tabellen, afbeeldingen, lettertypes, etc., wordt aparte CSS gemaakt.
Maar allemaal bedankt voor de opmerkingen, kennis en het inzicht dat jullie deelden.

• curry684

curry684

I quote:
"Al met al een interessante ontwikkeling waarmee veel rotzooi uit de resultaten zal verdwijnen en waarmee slecht opgezette sites met javascript toch gespiderd kunnen worden."

Daarnaast kan ik je met de hand op het hart garanderen dat deze nieuwe googlebot nog niet live is, ik heb een klant waarvoor wij de site aan het moderniseren zijn op het moment die na jaren nog immer maar exact 7 pagina's in Google heeft staan van de 200+ dankzij een JS-menustructuur.

Pagina: 1