[XP] probleem? 2 IP adressen voor Subnet mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• vehjt
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
Beste medetweakers,

Waarschijnlijk is de topic titel niet echt duidelijk dus hier komt mijn probleem/vraag:

Op het bedrijf waar ik werk hebben we de volgende situatie;

1 klasse A netwerk dat dient als hoofd netwerk voor het bedrijf.
1 klasse C netwerk dat dient als PLC netwek

deze 2 netwerken worden met elkaar verbonden door een server met 2 NIC's

Nu zit ik op het klassse A netwerk met een XP machine waarmee ik beide netwerken wil kunnen zien en benaderen. (dus, ik voer een netwerk scan uit, en ik vind ook de computers op het klasse C netwerk)

Volgens mij zou het mogelijk moeten zijn om dit te realiseren door mijn netwerkkaart (ik heb er helaas maar 1 in m'n laptop met windows XP ) 2 IP adressen te geven. 1 met de IP reeks van het klasse A netwerk, en 1 met de IP reeks van het klasse C netwerk.

Nu weet ik echter niet of het mogelijk is om op beide netwerken tegelijk 'verblijven'.

Ik heb een boel mogelijk gerelateerde topics op T.net doorgenomen maar heb helaas geen antwoord op deze vragen kunnen krijgen.

alvast bedankt voor eventuele reacties.

Forensische IT

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Als de twee netwerken fysiek van elkaar gescheiden zijn en de server daadwerkelijk als router dient (dus met op IF1 netwerk 'A' en op IF2 netwerk 'C'), dan heeft het geen nut om in netwerk 'A' een IP toe te voegen van netwerk 'C'.

Maar iets zegt me dat die server zelfs niet eens als router werkt en dat de twee netwerken gewoon van elkaar gescheiden zijn. Of gaan beide netwerken over dezelfde infrastructuur?

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-02 19:00

@r!k

It is I, Leclerq

Kun je dat niet beter aan de systeem/netwerkbeheerder daar vragen?

Misschien hebben ze wel bepaalde regels binnen dat bedrijf waardoor het niet eens mag. anders zit je waarschijnlijk nog met switches die op een ander Vlan ingesteld moeten worden enzo.

Een hele rij microsoft certificeringen.

• vehjt
zie laatste reply

[ Voor 174% gewijzigd door vehjt op 01-02-2008 13:32 ]

Forensische IT

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Stel: je PC staat in de 10 reeks, je default gateway staat naar de server/router. Je doet nu een request naar het 192 netwerk, dan moet de router dat herekennen en je doorsturen naar dat netwerk.
Als je PC in de 192 reeks staat, moet er iets soortgelijks gebeuren.

Het lijkt er dus op dat de router functionaliteit niet goed werkt.

[ Voor 26% gewijzigd door ajhaverkamp op 01-02-2008 13:15 ]

This footer is intentionally left blank

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je hebt inderdaad gewoon een routeringsprobleem. Je pc thuis heeft toch ook geen ip adres in elk subnet wat zich op het internet bevindt. Dat zou best leuk zijn want op dit moment bestaan er zon 230000 indivuduele subnets op het internet.

• vehjt
Osiris,

Na aanleiding van je vraag ben ik nog eens om tafel gaan zitten met de netwerkbeheerder. Het kwam er op neer dat er een miscommunicatie heeft plaatsgevonden. Het was de bedoeling dat er niet geswitcht hoeft te worden tussen IP adressen (handmatig) als je de laptop op het andere netwerk aansluit.
Dus een voorbeeldje: Technicus zoekt een probleem op het C klasse netwerk, plugt in op een switch en heeft 'automatisch' het juiste IP
daarna loopt hij naar het klasse A netwerk, plugt in, en krijgt een ander IP.

Sorry voor deze wellicht wat overhaaste topic, maar ik heb het verhaal dat me verteld werd verkeerd opgevat.

Ik denk dat ik er verder wel uit kom, in ieder geval bedankt voor de snelle reacties.

Groetjes.

Forensische IT

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

TrailBlazer schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 13:18:
je hebt inderdaad gewoon een routeringsprobleem. Je pc thuis heeft toch ook geen ip adres in elk subnet wat zich op het internet bevindt. Dat zou best leuk zijn want op dit moment bestaan er zon 230000 indivuduele subnets op het internet.
Wel meer. Op dit moment is een full routing table op internet ongeveer 250.000 routes. En daar is al een flink eind in geaggregeerd ;)

Anyway, volgens mij heeft TS niet eens zozeer een routeringsprobleem maar weet 'ie gewoon niet precies waar 'ie het over heeft. Als die server doos daadwerkelijk route tussen de twee subnets is het enige wat je moet doen zorgen dat je XP client een route heeft naar dat subnet via die server en vice versa (Als die server de default gateway is voor beide netwerken ben je daar al meteen meer klaar.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

CyBeR schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 01:15:
[...]

Wel meer. Op dit moment is een full routing table op internet ongeveer 250.000 routes. En daar is al een flink eind in geaggregeerd ;)
Damn dan gaat het wel hard wel spannend want onze routers konden maar iets van 260K routes cef switchen ofzo.
Pagina: 1