[XP] Bestaand OS aan boot.ini toevoegen.*

Pagina: 1
Acties:

• Biggyboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-03-2010
Hallo tweakers,

Voordat ik mijn bestruringssysteem had geherinstalleerd had ik bij het opstarten van mijn PC de keuze tussen de volgende twee besturingssystemen:
Windows XP Professional SP2 (op partitie c:)
Windows Media Center 2005 (op partitie e:)

Werkte voor de rest prima maar nu heb ik maandag mijn Windows XP installatie geherinstalleerd.
Is ook goed verlopen maar ik krijg nu tijdens het opstarten de keuze tussen de OS'en niet meer.

Ik heb via google gezocht op:
Add os to boot.ini
Add media center to boot.ini
Voeg besturingssysteem aan boot.ini toe
Boot.ini editor
How to edit boot.ini

Hierdoor ben ik op verschillende forums en informatie paginas gekomen, Het is me niet gelukt er met deze informatie uit te komen.
Ik heb ook PE Builder geprobeerd maar geen succes.
Er bleek ook een bootcfg command in 'cmd' te zijn maar ook dit werkte niet.
Als ik bijvoorbeeld de syntax bootcfg /rebuild gebruik krijg ik een syntax error.

Graag jullie hulp bij mijn probleem.
Bedankt, alle suggesties zijn welkom.

Verwijderd

bootcfg is een commando voor de recovery console op de windows install cd.
Wat is juist het probleem met de oplossingen die je op andere fora terugvindt? Het zou voldoende moeten zijn om de juiste partitie-info aan je boot.ini toe te voegen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2008 15:49 ]

• Biggyboy
Ja klopt,, maar hoe kom ik aan de partitie-info?

Het probleem is dat er geen oplossingen tussen staan, tenminste, geen oplossing voor mijn siuatie.

[ Voor 49% gewijzigd door Biggyboy op 02-02-2008 12:00 ]

• Biggyboy
Weet niemand hier de oplossing op?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Biggyboy schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 16:27:
Ja klopt,, maar hoe kom ik aan de partitie-info?
Diskpart?

Start > cmd > diskpart.

Zo lastig is het echt niet.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Biggyboy
Ik heb verschillende commandos via diskpart geprobeerd.
Zoals detail partition, of detail partition e: maar ik krijg telkens de melding dat ik geen schijf heb geselecteerd.
Het is me wel gelukt om een schijf te selecteren maar ik kan alleen 'schijf 1' selectteren en dit is een data schijf van mij, windows MCE staat op mijn 'c-schijf'.
Het lukt me overigens ook niet om de partitie info op te vragen die ik nodig heb.
Is er geen vaste regel o.i.d voor Windows MCE die ik aan me boot.ini kan toevoegen?

Voorbeeld van mijn huidige boot.ini:

[boot loader]
timeout=1
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Bedankt

[ Voor 16% gewijzigd door Biggyboy op 02-02-2008 17:52 ]

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:57

Twazerty

AVCHDCoder developer

Biggyboy schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 17:42:
Zoals detail partition, of detail partition e: maar ik krijg telkens de melding dat ik geen schijf heb geselecteerd.
Het is me wel gelukt om een schijf te selecteren maar ik kan alleen 'schijf 1' selectteren en dit is een data schijf van mij, windows MCE staat op mijn 'c-schijf'.
Het lukt me overigens ook niet om de partitie info op te vragen die ik nodig heb.
Is er geen vaste regel o.i.d voor Windows MCE die ik aan me boot.ini kan toevoegen?

[boot loader]
timeout=1
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

Bedankt
Als je geen schijf hebt geselecteerd dan selecteer je toch gewoon een schijf. tik in help en voila.
Als je maar 1 schijf hebt kun je er ook maar 1 selecteren. Misschien partion selecteren

volgens mij gewoon zo:
[boot loader]
timeout=30
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(vul hier de partitie in)\WINDOWS="Microsoft Windows MCE" /noexecute=optin /fastdetect

[ Voor 19% gewijzigd door Twazerty op 02-02-2008 18:18 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik denk dat je dan even het verschil moet leren maken tussen een 'schijfletter' en een harddisk.
Een schijfletter is alleen maar een labeltje op een volume, namelijk :)
Diskpart laat je de harddisk selecteren en laat je vervolgens zien welke volumes (partities) er aanwezig zijn waar je dan een schijfletter aan kan koppelen.
Vandaar dat je (afgezien van de schijfletter van het system/boot volume) je schijfletters ook zo makkelijk kan veranderen in Disk Management.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Jake Bullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 09:09

Jake Bullet

Wise Scripter

[boot loader]
timeout=1
[operating systems]

Bedankt
Zo moeilijk is het toch niet om iets te vinden over boot.ini? Staat zelfs vermeld in de Windows Clients-faq met een link naar MS

Voeg de volgende regel toe
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /noexecute=optin /fastdetect

waar "3" ook "4" kan zijn. Je vertelt niet of je nog meer schijven hebt en of die eventueel je d-schijf is.

Suc6

• Biggyboy
Zo moeilijk is het toch niet om iets te vinden over boot.ini? Staat zelfs vermeld in de Windows Clients-faq met een link naar MS

Voeg de volgende regel toe
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /noexecute=optin /fastdetect

waar "3" ook "4" kan zijn. Je vertelt niet of je nog meer schijven hebt en of die eventueel je d-schijf is.

Suc6
[/quote]

Opgelost!
Ik heb jou regel toegevoegd en een verschillende partities geprobeerd.
Het was uiteindelijk:

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Media Center Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Bedankt

• Jake Bullet
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 09:09

Jake Bullet

Wise Scripter

Aha, het was je eerste partitie, had ik ook kunnen bedenken 8)7

Fijn dat het weer werkt.
Pagina: 1