Toon posts:

heel raar pc probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 1.174 views

Verwijderd

Topicstarter
Mensen ik ben hier pas nieuw!
Als dit bericht hier niet hoord verplaats het dan maar.

Ik hoop dat hier wat slimme mensen zijn die mij kunnen helpen.

Mijn hardware:

Voeding: Netzteil 600 Watt Xilencepower Redwing Gaming 135mm SATA
Moederbord: ZZ MB ASUS M2N32 WS PRO Sound,2xGLan,FW,SATA2Raid
Processor AMD AM2 Athlon 64 X2 6400+ BOX 2x3,2Ghz Black Edition
Geheugen: DDR2 OCZ 4GB DDR2-800 2x2048MB PC6400 4-4-4-15 Reaper HPC
Video kaart: NV GF8 8800GTX 768MB XFX TV 2xDVI HDTV 575/1800MHz
Harde Schijf: SATA 320GB 7200 16MB Hitachi T7K500

Het probleem is:

Ik start hem voor het eerst dus er staat nog helemaal niks op.

- Ik zet hem aan LED op moederbord en netwerkkabel brand.
- Ventilators draaien ook.
- er gebeurt verder niks meer: geen beeld CD-Rom reageerd ook geen piep gebeurd helemaal niks verder.
- druk ik reset knop in pc start opnieuw op CD-rom doet het hij gaat ook langs de bios tot aan de Disk boot failure.
- Daarna pc uitgezet voeding er af, jumper om gezet.
- eerste keer komt hij weer niet langs de bios 2e keer gaat hij weer tot de disk boor failure.
- de jumper heb ik tot 2 keer toe omgezet.
- hier ook tot aan de disk boot failure.
- daarna zet ik hem af voeding er af en alls los gekoppeld( toetsenbord,muis enz).
- even mijn oude pc weer aangesloten want ik moest even op internet zijn.
- Daarna weer mijn nieuwe aangesloten.
- Wil ik hem opstarten doet hij weer helemaal niks, de zelfde simtomen als dat ik hem de eerste keer aan had gezet.
LED op moederbord en internetkbel branden, ventilators doen het ook maar voor de rest weer niks.
- reset knop ingeduwd reageert hij niet meer op.
- toen weer een keer uigezet en weer opnieuw aangzet 3 of 4 keer gedaan ook 3of 4 keer reset knop in geduwd hij start nog steeds niet op.
- Andere video kaart er in gezet geheugen strip er uit gehaald.
- je raad het al nog steeds niks.

Wat ik niet snap eerst deed hij het wel en nu opeens niet meer.

Die disk boot failure is gewoon een domme fout. Ik had eerst de cd-rom speler moeten laten booten.
( even instellen in de bios).

maarja dat gaat nu op de een of andere manier niet meer omdat hij niet opstart.

please kan iemand mij helpen

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen met de informatie.

Alvast bedankt
Bert Gerrits

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Met jumper omzetten bedoel je dat je je BIOS gereset hebt?

Verder: na een reset van de bios heb je 1 keer beeld gehad, daarna niet meer? En wat nu als je nog een keer "goed" reset? Jumper om, batterij eruit, voedingskabel eruit en een half uur zo laten liggen?

En lees Hangen en Opstartproblemen troubleshooter even door.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-05 20:51

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Mischien je voeding die het meer trekt, is mij een onbekend merk en ja ze kunnen kapot gaan, ook al naar paar dagen helaas en ook als het een topmerk is. ( Mocht ie niet zo oud zijn).
Probeer met alleen cpu, graka en 1 strip mem en evt een hd.
Nog beter is alles uit de kast en op een stuk karton alles minimaal opbouwen, om sluiting van je kast uit te sluiten en zo te kijken welk onderdeel prob's geeft.
Verder lees: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Edit: Net te laat :P

Wel eerst je voedingskabel eruithalen en een paar keer op aan/uit knop dukken om elco's en andere dingen op je mobo te ontladen, dus niet eerst de batterij eruit wippen en je jumper omzetten!!!Wellicht domme opmerking, maar better save then sorry ;)

[ Voor 21% gewijzigd door DaLoona op 01-02-2008 11:53 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Dark Power Pro 13, 1600W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Verwijderd

Topicstarter
Bios hebben we gereset volgens de handleiding van mijn moederbord.

We hebben een andere harde shijf er in gezet en ander geheugen (kingston)
We hebben ook nog andere voeding stekertjes op de CD-rom en harde shijf gezet.

nog steeds niks :(

please weet iemand iets?

@ Rainmaker
Na de 1e keer de bios gereset te hebben, heb ik geen beeld gahad er veranderede niks.

Alvast bedankt
Bert Gerrits

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-05 20:10
Verwijderd schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 15:18:
Bios hebben we gereset volgens de handleiding van mijn moederbord.

We hebben een andere harde shijf er in gezet en ander geheugen (kingston)
We hebben ook nog andere voeding stekertjes op de CD-rom en harde shijf gezet.

nog steeds niks :(

please weet iemand iets?

@ Rainmaker
Na de 1e keer de bios gereset te hebben, heb ik geen beeld gahad er veranderede niks.

Alvast bedankt
Bert Gerrits
Wat voor geheugen heb je van kingston erin gestopt?

• Gman2oo6
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-04 00:55
Uhh als ik dit uitreken op asus dan moet je dit minimaal hebben
Your Recommended Minimum Power Supply is 700 Watts

Afbeeldingslocatie: http://www.engeloogje.nl/imgdel/amd.gif

http://support.asus.com.t...ator.aspx?SLanguage=en-us

dus ik denk dat je voeding te zwak is ( ondanks dat het een GOED merk is )

[ Voor 9% gewijzigd door Gman2oo6 op 02-02-2008 00:33 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gman2oo6 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 00:24:
Uhh als ik dit uitreken op asus dan moet je dit minimaal hebben
Your Recommended Minimum Power Supply is 700 Watts
http://support.asus.com.t...ator.aspx?SLanguage=en-us
dus ik denk dat je voeding te zwak is ( ondanks dat het een GOED merk is )
600W van een A-merk moet meer dan voldoende zijn voor de PC van de TS. Het zou kunnen dat er toch iets met de voeding is maar 700W is overkill. Met 600W zou je zelfs SLI kunnen draaien met 2x 8800GTX.

Een goede 500W moet ook voldoende zijn voor deze PC. De PC verbruikt ook het meeste als je aan het gamen gaat. Bij de boot heb je wel even een piek maar toch heeft ie dan minder nodig dan bij gamen.

Mijn eigen PC met Q6600 @ 3.1GHz en X1900XT met 4 HDD's verbruikt met gamen ongeveer 320W. Doe er 150W extra bij en dan zit je nog ruim onder wat de voeding van de TS kan leveren.

Persoonlijk denk ik dat er iets met het moederbord aan de hand is.

Weet je zeker dat de BIOS reset goed gegaan is ? Dus met stekker uit de PC de BIOS gereset.

Zoals ik het altijd doe. Stekker uit de PC. BIOS batterij er uit. Paar keer op de aan en uit knop drukken om alle stroom er uit te krijgen. Dan gewoon BIOS batterij er weer in en stekker er weer in.

Op deze manier hoef je ook niet te wachten omdat door de PC aan te zetten zonder batterij en stroom kabel ie alle stroom die er nog in zit in 1x verbruikt waardoor ie echt gereset is.

[ Voor 27% gewijzigd door PilatuS op 02-02-2008 00:35 ]

• Gman2oo6
PilatuS schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 00:29:
[...]

600W van een A-merk moet meer dan voldoende zijn voor de PC van de TS. Het zou kunnen dat er toch iets met de voeding is maar 700W is overkill. Met 600W zou je zelfs SLI kunnen draaien met 2x 8800GTX.

Een goede 500W moet ook voldoende zijn voor deze PC. De PC verbruikt ook het meeste als je aan het gamen gaat. Bij de boot heb je wel even een piek maar toch heeft ie dan minder nodig dan bij gamen.

Persoonlijk denk ik dat er iets met het moederbord aan de hand is.

Weet je zeker dat de BIOS reset goed gegaan is ? Dus met stekker uit de PC de BIOS gereset.

Zoals ik het altijd doe. Stekker uit de PC. BIOS batterij er uit. Paar keer op de aan en uit knop drukken om alle stroom er uit te krijgen. Dan gewoon BIOS batterij er weer in en stekker er weer in.

Op deze manier hoef je ook niet te wachten omdat door de PC aan te zetten zonder batterij en stroom kabel ie alle stroom die er nog in zit in 1x verbruikt waardoor ie echt gereset is.
dan moeten ze het bij asus beter formuleren ik ga gewoon uit van hetgeen dat hun daar berekenen
en volgens die berekening is de voeding gewoon te zwak hij moet minimaal 700 watt hebben

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Gman2oo6 schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 00:35:
[...]

dan moeten ze het bij asus beter formuleren ik ga gewoon uit van hetgeen dat hun daar berekenen
en volgens die berekening is de voeding gewoon te zwak hij moet minimaal 700 watt hebben
Die 700W staat daar waarschijnlijk omdat een brakke 650W Q-tec voeding helemaal geen 650W continu kan leveren maar slechts iets van 400W. Als je dan 700W op die site zet hou je ook rekening met brakke voedingen van slechte merken. Een 700W Sweex of Q-tec kan te zwak zijn. Een 500W A-merk voeding is meer dan voldoende. Er zit een enorm verschil in de kwaliteit van voedingen daarom moet je ook altijd een A-merk voeding hebben. Ik draai zelf met een 460W Zalman met een PC die waarschijnlijk maar iets minder verbruikt dan de PC van de TS.

Minimaal 700W voor de PC van de TS is echt dikke onzin. Ik weet zeker dat een 520W Corsair de PC makkelijk kan trekken zonder enige problemen. Je kan dan uren gamen zonder dat er iets fout gaat.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 02-02-2008 00:42 ]

• Gman2oo6
PilatuS schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 00:39:
[...]

Die 700W staat daar waarschijnlijk omdat een brakke 650W Q-tec voeding helemaal geen 650W continu kan leveren maar slechts iets van 400W. Als je dan 700W op die site zet hou je ook rekening met brakke voedingen van slechte merken. Een 700W Sweex of Q-tec kan te zwak zijn. Een 500W A-merk voeding is meer dan voldoende.

Minimaal 700W voor de PC van de TS is echt dikke onzin. Ik weet zeker dat een 520W Corsair de PC makkelijk kan trekken zonder enige problemen. Je kan dan uren gamen zonder dat er iets fout gaat.
Jep ben ik met je eens maar dan nog vind ik dat ze het bij asus fout doen
zijn voeding is zeker goed is echt geen slecht ding
http://www.levicom.de/xilence/en/xp600.(135)r.htm
maar goed het was mogelijk he ( is nog steeds mogelijk )
anders opstarten met cpu / gpu / 1 memory en voor de rest niks kijk eens wat ie dan doet !!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Volgens eXtreme PSU Calculator v2.5 is 333w voldoende voor het onderstaande systeem, 700w is natuurlijk veel te veel.

System Type: Single Processor
Motherboard: High End - Desktop
CPU: AMD Athlon 64 X2 6400+ 3200 MHz AM2 Windsor
RAM: 2 Sticks DDR2 SDRAM
Video Card: NVIDIA GeForce 8800 GTX
Video Type: Single Card
IDE HDD 7200 rpm: 2 HDDs
DVD-RW/DVD+RW Drive: 1 Drive
Keyboard and mouse: Yes

Recommended Wattage: 333 Watts

Een te zwaar voeding zorgt alleen maar voor een onnodige verbruik, want voeding zijn meestal het zuinigst rond de 70-75% belasting dacht ik.

Verwijderd

Ik kom uit op exact 400 watt via die site en dat klopt alleen wanneer alles in het systeem op top-load zit. In idle (zoals nu op dit forum surfen en tikken) kost weinig energie.

De wattmeter:

Idle 147 watt continue (inclusief monitor)
Stressed 394 watt continue (inclusief monitor), dus ik gebruik lang niet alle hardware tegelijk. Mijn voeding is een 500 watt Rocketteer voeding en die geeft geen krimp.

Dus 22 inch TFT = 50 watt (schat ik)
Voeding efficiëntie is 70 %

Dus 394 - 50 = 344 watt/uur en daarvan 70% is 240,8 watt voor het systeem zelf, dus bij stressing moet mijn voeding dan continue kunnen leveren en graag ook stabiel en daarom raden mensen je vaak aan om naar de voeding te kijken.
Een multimeter van 2 tientjes is in dit geval goud waard, het scheeld de winkel al gauw een half uur zoekwerk zodat je die multimeter ook meteen hebt terugverdient :)

240,8 watt is wel even (heel grof genomen) 20 ampere ala 12 volt!
Ik geloof wel dat dit aardig kan kloppen. Als ik al een uur aan het gamen ben en ik voel de de stroom lucht die uit de kast komt is deze lucht lauw en niet warm. In idle stand is de luchtstroom gewoon koud of haast niet waar te nemen in temperatuur.

Ik geloof ook dat een PC die op een koele plaats minder stroom verbruikt als een PC op een zoldertje van 30 graden. Bij lagere temperaturen is er minder weerstand. Hier in mijn woonkamer is het altijd 15-16 graden en de PC is dan heerlijk stil zoals nu :)

Ook de vaste schijven blijven opmerkelijk cool en beide zitten ze nu onder de 22 graden. Elke 10 graden van je systeem af verlengt de levensduur dubbel, dus:
Volgens de MTBF zou mijn harddisk allang dood moeten zijn, maar hij doet het opperbest.

30 graden in-take = 2 jaar (als voorbeeld)
20 graden in-take = 4 jaar (huiskamertemp)
15 graden in-take = 6 jaar (in de zomer airco en winter)

Goed, nu zal ik je helpen:

Welkom op Gathering of Tweakers en ik hoop dat je hier veel opsteekt ;) Het is een technisch aangelegt forum waar 'tweakers' hun ei kwijtkunnen.

Tip: Haal een multimeter en meet die voeding eens door. Dus Geel-Zwart en Rood-Zwart.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2008 07:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry mensen hij is al weg gebracht.
Hij word helemaal na gekeken.

Nog even over de Bios reset zo heb ik het gedaan:
- voeding uitgezet
- 2tot3 keer op de aan knop geduwd
- Toen batterij er uit gehaald
- jumpertje omgezet naar pin 2 en 3
- volgens mij iets langer dan 10sec had ik het gedaan (volgens mij 15 sec, maakt dat wat uit?)
- Jumpertje weer terug gezet naar pin 1 en 2
- voeding aan gezet
je raad het al
Hij starte weer niet op.

Ik vind zelf dat we met dit toppic nog even mee verder moeten gaan.
kijken wat jullie denken dat het is.
Als de pc is door gemeten dan zal ik zeggen wat er aan de hand was.
kijken of jullie het zelfde zeggen.

Ik denk zelf iets met het moederbord of processor anders de voeding. :P
Dan raakt mijn computer kennis op. :P

Harde schijf kan ook kapot zijn maar dan moet hij toch nog gewoon op starten.
Dan geeft hij gewoon aan dat hij de harde schijf niet kan vinden.

Het is net of het moederbord geen signaal meer door geeft aan de hare schijf en cd-rom speler.
Zou dat toch iets met de bios te maken kunnen hebben?

De processor denk ik dan weer niet want wat kan daar fout mee gaan ?
Want hij heeft het gedaan.

Alles heeft het eigenlijk gedaan anders was hij niet opgestart.

Even voor alle duidelijk heid alle harware onderdelen heb ik afgelopen woensdag pas gehaald.
Er staat dus ook nog geen Windows XP op.

Ben benieuwd wat jullie hier van zeggen.

Groeten
Bert Gerrits

• jefjef
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:27

jefjef

learning by doing

nvm

Marstek Venus E v3 | v145 | NoM | CT003 I v122

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Ja zonder pc kunnen we niet verder praten want er valt niks meer uit te sluiten zonder dat je dat kan test op de pc die je nu niet meer in je bezit heb (tijdelijk), word dus allemaal gis werk hebben we dus niks aan. Einde oefening. :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

^^

Idd. De Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is er niet voor niets, en vereiste daarvoor is dat je je PC daadwerkelijk bij de hand hebt. Je hebt behoorlijk wat zelf opgezocht en geprobeerd - hulde daarvoor :) - maar als je niet cruciale onderdelen (voeding, videokaart, geheugen, evt CPU of moederbord) uit gaat wisselen om te achterhalen exact waar het probleem zit kom je er nooit achter. Beetje jammer dat je na een halve poging zo opgeeft...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.