Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

SATA DVD drive externe powersupply?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goeienavond!
Ik wil een interne SATA DVD drive een externe powersupply geven, rechtstreeks van uit het stopcontact dus.. Ik weet wat de verschillende pinnen/kabels voor de SATA power supply zijn, (3,3v, 5v, en 12v en grnd) en heb enige soldeer ervaring, maar mijn vraag is; Wat voor soort adapter moet ik gebruiken? Ben wat dat betreft echt een stroom n00b, ik weet, ik weet :+ Iemand een suggestie?

Verwijderd

Ik zou zeggen haal een externe drive enclosure. Daar zit meestal een kant-en-klare adapter bij. Je kunt 'm in de enclosure doen of niet natuurlijk. Dan moet je de SATA/Power-connector er uit slopen.

Dubbelposten is hier trouwens NIET de bedoeling.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2008 03:50 ]

• Santford
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:44

Santford

FP PowerMod
Bij de SATA en IDE naar USB converter van Conceptronic wordt een voedingsadapter geleverd met daaraan een gewone molex aansluiting (er zit ook nog een aan/uit schakelaar tussen). Misschien is dit een makkelijke kant en klare oplossing.

Afbeeldingslocatie: http://www.conceptronic.net/site/images/produkten/CSATAI23U/CSATAI23U_pz1_30.jpg

Ze zijn iig te koop bij mediamarkt voor €30, daar heb ik er laatst een gehaald.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Die 3.3V is niet noodzakelijk, elke huidige schijf werkt perfect met +12V en +5V.

Op de adapter die ik hier heb liggen, lees ik af dat ie 2A kan leveren op beide voedingslijnen, het is uiteraard een geschakelde voeding. Zelf zo'n geschakelde voeding maken is niet realistisch, zonder grondige kennis, het probleem is de veiligheid aan de kant van de netspanning, als je de voordelen van een geschakelde voeding wil (hoger rendement, lagere ruststroom, minder koeling nodig, ...) koop je deze best zo aan.

Wat je er zelf aan kan maken, is een omzetting van 12V naar 5V, koop dan een geschakelde voeding die +12V en (meer dan) 3A kan leveren. Maak dan zelf een geschakelde voeding die naar +5V gaat met een rendement van 80% of meer.
Lineair oplossen (7805 en dergerlijken) is in ontwerp eenvoudiger, maar je koeling moet flink wat vermogen kunnen dissiperen, en je hebt een hele tik meer ingangsvermogen nodig.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.