Toon posts:

3pin CPU fan op 4pin mobo fan aansluiting?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier nu met een Scythe infinity en een Gigabyte p35-DS3R mobo, en ik zie dat de aansluiting van de scythe opvallend een 3pin is, terwijl bij de meeste cpu fans 4pin is met PWM support.

Nu vraag ik mij af of dit nadelen heeft voor mijn systeem, en of ik de fan dan nog wel aan kan sturen via Speedfan, wat ik op dit moment nog met een andere koeler doe, die wel PWM support heeft.
Tevens heb ik ook de mogelijkheid om de cpu fan op de fancontroller aan te sluiten indien het niet via speedfan te controllen is.

Mijn vragen:

• Hoe krijg ik de 3fan op de 4 fan mobo aansluiting?
• Kan ik deze 3pins fan nog controllen via speedfan?
• Is het een beter idee om hem op de fancontroller aan te sluiten?
• Heeft een 3pin fan een groot nadeel ten opzichte van een 4pin fan?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

• Hoe krijg ik de 3fan op de 4 fan mobo aansluiting?
gewoon erop prikken.
• Kan ik deze 3pins fan nog controllen via speedfan?
geen idee
• Is het een beter idee om hem op de fancontroller aan te sluiten?
Als het niet via speedfan werkt dan wel, anders maakt het niet veel uit.
• Heeft een 3pin fan een groot nadeel ten opzichte van een 4pin fan?
Je, je hebt geen PWM zoals die netjes vanuit de bios geregeld kan worden.

• Theft_eXP
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-04-2023
3pin is ook gewoon te regelen met speedfan. als het standaard niet werkt kan je een config van internet afhalen. ergens op GoT staat ook nog een config. en ander kan je ook wel mailen. krijg je mijne (P35-DQ6)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-01 14:44
Sinds wanneer heb je geen PWM met 3-pins fans? Rood/zwart is voeding en geel is PWM.
Ik snap ook niet waar die 4de pin voor is, maar heb al mijn 3pin fans gewoon op mijn P35C-DS3R aangesloten, op de 4-pins headers.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 25-01 14:46

mace

Sapere Aude

Het heeft iets te maken met ventilatoren die meer stroom nodig hebben volgens intel, al lijkt me dat sterk.

Rood is +12, zwart is GND, Geel is RPM signaal, en blauw is dan een of ander PWM stuursignaal voor de fan geloof ik.

[ Voor 35% gewijzigd door mace op 01-02-2008 00:14 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Wat tel jij allemaal mee aan pinnetjes? :P
Moederbord aansluitingen zijn normaalgesproken drie-pins (rood, zwart, geel voor pwm) en doorgaans af te regelen met speedfan. Fans met een 4-pins stekker zijn voorzien van gewone molexen voor de computervoeding.

[ Voor 3% gewijzigd door MadMarky op 01-02-2008 00:14 ]

🖥️ | 🚗

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:46
MadMarky schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:14:
Moederbord ansluitingen zijn normaalgesprolen drie-pins (rood, zwart, geel voor pwm) en doorgaans af te regelen met speedfan. Fans met een 4-pins stekker zijn voorzien van gewone molexen voor de computervoeding.
Een Asus M2A-VM HDMI heeft anders een 4-pins aansluiting voor een CPU-fan en de boxed cooler die bij de AMD Athlon64 X2 3800+ zat, had een 4-pins aansluiting. :)

En de pinnamen zijn:
GND
CPU FAN PWR
CPU FAN IN
CPU FAN PWM

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jjvdveen/got/tca/Screenshot-e2976_m2a-vm-hdmi.pdf.png

[ Voor 13% gewijzigd door Jaap-Jan op 01-02-2008 00:23 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• mace

mace

Sapere Aude

MadMarky schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:14:
Moederbord ansluitingen zijn allemaal drie pins (rood, zwart, geel voor pwm) en doorgaans af te regelen met speedfan. Fans met een 4-pins stekker zijn voorzien van gewone molexen voor de computervoeding.
Je loopt achter de feiten aan.

Intel gebruikt sinds LGA775 4-pins fanaansluitingen, deze zijn zowel backwards- en forwards compatible. (3-pin fan kan op 4-pin aansluiting en 4-pin fan kan op 3-pin aansluiting.)

En AMD, dat weet ik zo niet, ik ben van Barton naar Conroe gegaan. :+

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 01-02-2008 00:16 ]

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-01 10:41

DaRoot

Some say...

frickY schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:10:
Sinds wanneer heb je geen PWM met 3-pins fans? Rood/zwart is voeding en geel is PWM.
Ik snap ook niet waar die 4de pin voor is, maar heb al mijn 3pin fans gewoon op mijn P35C-DS3R aangesloten, op de 4-pins headers.
Geel is GEEN PWM... is tacho signaal, puur ter controle PWM staat voor Pulse Width Modulation. Daarmee worden fans aangestuurd door er een blokspanning heen te sturen (Pulse), en hoe langer de pulsen, hoe harder de fans draaien. In theorie mogelijk via een 3 pins aansluiting, door op de rode draad een pulsspanning te zetten.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• mace

mace

Sapere Aude

DaRoot schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:16:
[...]

Geel is GEEN PWM... is tacho signaal, puur ter controle PWM staat voor Pulse Width Modulation. Daarmee worden fans aangestuurd door er een blokspanning heen te sturen (Pulse), en hoe langer de pulsen, hoe harder de fans draaien. In theorie mogelijk via een 3 pins aansluiting, door op de rode draad een pulsspanning te zetten.
Je hebt gelijk, er komt echter wel een blokgolf van de tachosensor af, maar dat is irrelevant.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

MaCe1337 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:17:
[...]

Je hebt gelijk, er komt echter wel een blokgolf van de tachosensor af, maar dat is irrelevant.
kan zijn, maar is niet voor de aansturing, wat de TS bedoeld volgens mij..

Edit: eigenlijk ook geen PWM.. de breedte van de pulse verandert volgens mij niet bij verandering van het toerental, alleen de frequentie..

[ Voor 19% gewijzigd door DaRoot op 01-02-2008 00:21 ]

• mace

mace

Sapere Aude

DaRoot schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:20:
[...]

kan zijn, maar is niet voor de aansturing, wat de TS bedoeld volgens mij..

Edit: eigenlijk ook geen PWM.. de breedte van de pulse verandert volgens mij niet bij verandering van het toerental, alleen de frequentie..
Mja, ik zei ook dat het irrelevant was. :P

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Haha true true.. maar wel ff leuk om over te brainstormen

• mace

mace

Sapere Aude

DaRoot schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:27:
Haha true true.. maar wel ff leuk om over te brainstormen
Idd, ik denk trouwens dat als de fan langzamer draait dat de puls ook iets langer wordt, aangezien het magneetje langer in bereik van de sensor is zeg maar. Maar echt PWM is het natuurlijk niet.

• DaRoot

DaRoot

Some say...

MaCe1337 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 00:32:
[...]

Idd, ik denk trouwens dat als de fan langzamer draait dat de puls ook iets langer wordt, aangezien het magneetje langer in bereik van de sensor is zeg maar. Maar echt PWM is het natuurlijk niet.
Best kans op ja.. maar meestal wordt het voltage ook lager als deze door het Mobo geregeld wordt, en soms wordt de spanning te laag voor het mobo om de tacho goed uit te lezen..

Verwijderd

Topicstarter
Terw_Dan schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 22:48:
[...]

gewoon erop prikken.

[...]

geen idee

[...]

Als het niet via speedfan werkt dan wel, anders maakt het niet veel uit.

[...]

Je, je hebt geen PWM zoals die netjes vanuit de bios geregeld kan worden.
Ja, maar hoe kan ik dat dan ''gewoon'' er op prikken terwijl er 4pin aansluiting is. Dat betekend dus dat ik moet kiezen in welke pins ik hem dan stop?

Ik heb trouwens een Gigabyte P35c-ds3r

• Jaap-Jan
Verwijderd schreef op zaterdag 02 februari 2008 @ 13:11:
[...]

Ja, maar hoe kan ik dat dan ''gewoon'' er op prikken terwijl er 4pin aansluiting is. Dat betekend dus dat ik moet kiezen in welke pins ik hem dan stop?

Ik heb trouwens een Gigabyte P35c-ds3r
Kijk naar het plastic bij de aansluiting en kijk naar je connector:
Afbeeldingslocatie: http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/sb/img/4pin.jpg

Het past maar op één manier, tenzij je de boel gaat forceren. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Jaap-Jan op 02-02-2008 13:15 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Nee, het past maar op 1 manier. spuit 11

[ Voor 20% gewijzigd door Kuhlie op 02-02-2008 13:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, bedankt. Nu nog kijken hoe ik die dingen handmatig kan controllen.

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-01 13:27
ik zit met hetzelfde, ik heb een zalman koeler met maar 3 pinnetje, maar moet om Qfan te kunnen gebruiken een pwm signaal hebben op met mobo (M2N).
Iemand tips hoe dit te doen.
Btw zalman koeler is de :CNPS7000-Cu

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Pimmetje651 schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 14:44:
ik zit met hetzelfde, ik heb een zalman koeler met maar 3 pinnetje, maar moet om Qfan te kunnen gebruiken een pwm signaal hebben op met mobo (M2N).
Iemand tips hoe dit te doen.
Btw zalman koeler is de :CNPS7000-Cu
Speedfan gebruiken is een optie. Alleen draait de fan vóór het starten van het operating system op volle toeren. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-01 13:27
@ the crow, helaas kan speedfan niet aansturen !Had ik al getest.Heb de fan controller die bij de zalman zat maar gepakt werd gek van het kabaal.

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

• Jaap-Jan
Heb je in het BIOS geen optie? Ik heb met m'n Asus M2A-VM HDMI onder 'Hardware Monitor' een optie 'CPU Fan Type' waarmee ik kan kiezen voor DC of PWM, al vind ik de benamingen een beetje wazig.

DC zou dan mijns inziens voor 4-pins moeten zijn, want daar krijgt de fan voortdurend 12v en wordt bijgestuurd door het PWM- signaal op pin 4. PWM zou dan betekenen dat de fan aangestuurd wordt met een PWM- signaal. Ik kan er niets anders van maken en de user manual maakt mij al niet veel duidelijker:
CPU.Fan.Type [DC]
Allows you to select the CPU fan type.
Configuration options: [DC] [PWM]
8)7

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10-2025
Nee, PWM is voor 4 pins. DC is voor 3 pins.
Pagina: 1