• Buffalo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-04 19:39
Zal proberen uit te leggen wat mijn probleem is:

Eerst mijn specificaties:

Moederbord: ASRock 4CoreDual-VSTA
Processor: Intel Core2Duo E6600 (niet overclocked)
Geheugen: 2x 1 GB Kingston Value Ram
Harde schijf: Seagate Barracuda 7200.10 80 GB (SATA) en een SATA 250 GB schijf
Besturing: Windows XP SP2

Mijn Probleem:

Eerder heb ik een topic geopend over dat het serven zo traag ging bij mij. Inmiddels denk ik dat mijn probleem ligt bij het geheugen. Via een collega van mij ben ik daar achter gekomen. Die heeft mij het een en ander uitgelegd.

Het probleem is dat mijn FSB niet 1 op1 wil komen met mijn geheugen. Ik heb in het bios al het een en ander geprobeerd, maar zonder resultaat :? Ik snap er echt niks van.

Als ik bijvoorbeeld Everest bekijk zie ik staan:

Front Side Bus Eigenschappen:
Bus Type Intel AGTL+
Bus Breedte 64 bit
Werkelijke kloksnelheid 267 Mhz (QDR)
Effectieve kloksnelheid 1067 Mhz
Bandbreedte 8533 MB/s

Geheugenbus-Eigenschappen:
Bus Type Dual DDR2 SDRAM
Bus Breedte 128 bit
DRAM:FSB verhouding 6:8
Werkelijke kloksnelheid 200 Mhz (DDR)
Effectieve kloksnelheid 400 Mhz
Bandbreedte 6400 MB/s

Chipsetbus-Eigenschappen:
Bus Type VIA V-Link
Werkelijke kloksnelheid 67 Mhz
Effectieve kloksnelheid 67 Mhz

En:

CPU-Eigenschappen:
CPU Type DualCore Intel Core 2 Duo E6600, 2400 MHz (9 x 267)
CPU Aanduiding Conroe
CPU stepping B2
Instructieset x86, x86-64, MMX, SSE, SSE2, SSE3, SSSE3
Originele kloksnelheid 2400 Mhz
Min / Max CPU Multiplier 6x / 9x
Engineering Sample Nee
L1 Code Cache 32 KB per core
L1 Data cache 32 KB per core
L2 Cache 4 MB (On-Die, ASC, Full-Speed)

Multi CPU:
Moederbord ID TEMPLATE ETEMPLATE
CPU #0 Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz, 2394 Mhz
CPU #1 Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz, 2394 Mhz

Ik zie staan dat mijn wereklijke kloksnelheid 200 MHz is van mijn geheugen? Dit klopt toch niet? Ook heb ik in het bios al mijn processor op 333 MHz gezet en ook mijn geheugen, maar als ik dan weer de gegevens controleer is er niet veranderd.

Wie zou mij kunnen vertellen wat ik er aan kan doen?? De rede is eigenlijk dat vooral nadat de PC is opgestart hij meestal even vast staat. En ook als ik vensters sluit, gaat dit niet in een keer, maar van boven naar beneden. Het is dan net alsof er ergens iets vertraagd. Maar wat weet ik niet.

Verwijderd

Je geheugen zou op 266 echt MHz moeten werken om dezelfde frequenties te hebben als de FSB van je CPU. Als je dan ook nog 2 geheugenreepjes gebruikt dan kun je ze Dual Channel draaien en dan zit je idealiter met een overeenkomstige clockrate tussen geheugen en processor.

Trek eens een reepje geheugen uit je machine en kijk eens exact welk type en snelheid geheugen het is.

Een beetje internetten wordt daar trouwens echt niet trager of sneller van. Als je daar problemen mee hebt zou ik het toch ergens anders zoeken. Wat niet wil zeggen dat dit geheugen'probleem' wel opgelost dient te worden.

Is het überhaupt wel 266 MHz geheugen of beter? Als dat 200 MHz RAM is dan heb je het verkeerde spul gekocht of geleverd gekregen.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 20:45 ]

• Buffalo
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:39:
Je geheugen zou op 266 echt MHz moeten werken om dezelfde frequenties te hebben als de FSB van je CPU. Als je dan ook nog 2 geheugenreepjes gebruikt dan kun je ze Dual Channel draaien en dan zit je idealiter met een overeenkomstige clockrate tussen geheugen en processor.

Trek eens een reepje geheugen uit je machine en kijk eens exact welk type en snelheid geheugen het is.

Een beetje internetten wordt daar trouwens echt niet trager of sneller van. Als je daar problemen mee hebt zou ik het toch ergens anders zoeken. Wat niet wil zeggen dat dit geheugen'probleem' wel opgelost dient te worden.

Is het überhaupt wel 266 MHz geheugen of beter? Als dat 200 MHz RAM is dan heb je het verkeerde spul gekocht of geleverd gekregen.
Vergeten te zeggen: Die 2GB 2x 1 GB DDR2 draait Dual Channel. Dit kan ik ook niet veranderen trouwens. En het 667 MHz geheugen.

Verwijderd

Het je de nieuwste BIOS er op staan?

Ik ken de ASRock niet maar ik heb ook een E6600 en ik kan in de BIOS gewoon instellen hoe ik het allemaal hebben wil. Je kunt eens beginnen met de optimized defaults te laden. En dan te kijken hoe het zaakje ingesteld staat. Je CPU is 9 x 266 MHz, en je geheugen wordt ws. aangegeven als 533 MHz. Optimaal gezien dan. Omdat het DDR is.

Je geheugen zou zich volgens de SPD correct moeten instellen. Maar het kan zijn dat die te conservatief is voorgeprogrammeerd. Zet je geheugen dus op handmatig qua timen en zet de frequentie op 266 MHz / 533 MHz (net wat ie aangeeft dat logisch is .. of ie nu 200 of 400 aangeeft). Zet de timings zo hoog mogelijk voor de test. Die kun je naderhand nog wat strakker stellen.

Ideaal gesproken ga je eerst goed uitzoeken welke timings, welk voltage, e.d. je geheugen heeft. Dat kun je vaak wel vinden door het typenummer op het reepje door google te gooien.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 20:58 ]

• Buffalo
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:55:
Het je de nieuwste BIOS er op staan?

Ik ken de ASRock niet maar ik heb ook een E6600 en ik kan in de BIOS gewoon instellen hoe ik het allemaal hebben wil. JE kunt eens beginnen met de optimized defaults te laden. En dan te kijken hoe het zaakje ingesteld staat. Je CPU is 9 x 266 MHz, en je geheugen wordt ws. aangegeven als 533 MHz. Optimaal gezien dan. Omdat het DDR is.
Hm, Bios update ga ik niet aan beginnen. Daar begrijp ik echt helemaal niks van.

Met dat Asrock bord kan je zoiezo weinig instellen. Heb het eigenlijk alleen omdat het een mooie prijs was met de processor erbij en een goeie koeler. Tweede hands overgenomen van iemand.

Optimized Defaults staat dan gewoon in het bios neem ik aan?

Verwijderd

Als je er echt zo weinig vanaf weet dan moet je er gewoon afblijven en een lokale PC-winkel vragen of ze er even voor je naar willen kijken. "Begin ik niet aan" is niet iets voor een tweaker ;)

• Buffalo
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:00:
Als je er echt zo weinig vanaf weet dan moet je er gewoon afblijven en een lokale PC-winkel vragen of ze er even voor je naar willen kijken. "Begin ik niet aan" is niet iets voor een tweaker ;)
Ik weet heus wel het een en ander van computers :+ , die set heb ik er ook zelf ingeprakt. Bovendien volg ik een opleiding in de techniek, dus durf heus wel het een en ander te ondernemen. Maar heb weinig zin om mijn computer de vernieling in te helpen na een bios update.

Ik zal om te beginnen is even een geheugen module eruit halen, en nog eens wat in het bios rondkijken. Mijn bevindingen zet ik wel weer neer dan.

[ Voor 11% gewijzigd door Buffalo op 31-01-2008 21:03 ]

Verwijderd

Buffalo schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:02:
Ik weet heus wel het een en ander van computers
Blijkbaar niet. Als je al zo bang bent van een BIOS update. En je nog moet vragen ook waar de default bios settings in te stellen zijn.

• Buffalo
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:04:
[...]

Blijkbaar niet. Als je al zo bang bent van een BIOS update. En je nog moet vragen ook waar de default bios settings in te stellen zijn.
Optimal Defaults gevonden. En waarempel is de verhoudning nu 1 op 1 op 266 MHz. En over dat internetten: Ik merk nu echt verschil daarmee hoor. Ook met vensters afsluiten, die zijn in 1 keer weg nu. Nou bedankt dan maar ;)

Ben heus niet bang van een bios update hoor :D Maar ik lees mezelf graag eerst altijd even in voordat ik ergens aan begin ;)
Pagina: 1