Toon posts:

Advies nodig kopen pc/audio-sequencing software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil serieus gaan beginnen met het maken van digitale muziek.
Hiervoor ga ik een computer kopen (ach, het zou ook fijn zijn als ik er nog eens een tekstverwerkingprogramma op zou kunnen runnen :P )
Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer, dus zou ik aan jullie willen vragen:

-welke programma's raden jullie aan?
enige research heeft mij gebracht tot Reason, Logic Pro en Cubase. Maar wat is de beste keuze? ik besef natuurlijk dat het een kwestie van smaak is, maar jullie mening stel ik zeer op prijs ;)

-en wat voor computer met wat voor specs is aan te raden om deze programma's aangenaam te laten lopen? Mijn budget is wel ietwat beperkt...

(schroom niet om dit topic weg te flikkeren als het al 100 keer op internet staat, maar ik heb het helaas niet kunnen vinden.)

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Alvast bedankt!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Zonder te posten welke muziek en hoe je die gaat maken kan er weinig gezegd worden. Ga je externe geluidsbronnen aansluiten, ga je midi gebruiken??? De minimum specs van die softwares vind je vast op de sites, check daar ook even de prijs van al hetgeen je noemt en kijk hoe het in je budget valt...

Wat heet "een beperkt budget"? Wat heet "Ik wil serieus gaan beginnen met het maken van digitale muziek."

Elke moderne pc kan wellicht wat jij wil, welke soundkaart er in komt hangt af van info die je niet gepost hebt. Hell, je zegt zelfs niet als je een PC of een MAC wil kopen...

You don't need eyes to see, you need vision

Verwijderd

Topicstarter
Kijk, zo zie je feilloos mijn niveau. Je kan mij toch wel zeker onder de redelijke noobs scharen. Desalniettemin wil ik wel er ECHT mee bezig, dus ik verwacht dat als ik iets halfs ga kopen (musicmaker of whatever :P) dat ik daar dan waarschijnlijk snel te weinig aan heb.

Als antwoord op je vragen:
- ja, ik wil midi gebruiken
- ja, ik wil externe bronnen bronnen gebruiken als midi keyboard, microfoon (voor oa zang en saxofoon), evt (bas)gitaar.
- wat voor muziek: vooral house (dan vooral dingen als Club House, Minimal, en dingen als Basement Jaxx, Daft Punk) /techno/ etc.
- voor pc is 1200 euro max. voor software maakt niet zoveel uit.
- serieus betekent het proberen te maken van eigen muziek om te draaien in clubs. (ik heb een vaste draaiavond in een club)
- Mac of PC: zelfs dat ligt open. Als ik kies voor Logic, dan wordt het mac, maar als ik kies voor Cubase, dan ligt een PC meer voor de hand begrijp ik. Behalve als jullie zeggen: ja lekkere bullshit! :)

excuses voor mijn onvolledige post

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 20:15 ]

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07-2025

terabyte

kan denken als een computer

Als je alleen MIDI + externe apperatuur gaat gebruiken dan is een oude Amiga al voldoende.
Of een oude bak met een een of andere gratis sequencer. :P

Wat vooral interessant is, is of je de computer ook voor daadwerkelijke audio opnamen wilt gebruiken (meestal meerdere tracks tegelijk) en dat de MIDI sequencer ook een audio functie moet hebben.
Dan heb je een kwaliteitsgeluidskaart (en alles van Creative Labs valt dan af) nodig die meerdere ingangen heeft.
Wil je ook sofwarematige effecten hebben, of heb je een externe 19 inch effectenbakje?

Dat zijn allemaal dingen die je ook in overweging moet nemen.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Budget:
P3 - 733
Firewire geluidskaartje
Cakewalk of Cubase

Ideaal:
Mac G5
Protools
Firewire IO interface

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
terabyte schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:21:
Als je alleen MIDI + externe apperatuur gaat gebruiken dan is een oude Amiga al voldoende.
Of een oude bak met een een of andere gratis sequencer. :P

Wat vooral interessant is, is of je de computer ook voor daadwerkelijke audio opnamen wilt gebruiken (meestal meerdere tracks tegelijk) en dat de MIDI sequencer ook een audio functie moet hebben.
Dan heb je een kwaliteitsgeluidskaart (en alles van Creative Labs valt dan af) nodig die meerdere ingangen heeft.
Wil je ook sofwarematige effecten hebben, of heb je een externe 19 inch effectenbakje?

Dat zijn allemaal dingen die je ook in overweging moet nemen.
ik wil wel audio opnamen maken. dus ook een audio functie inderdaad. Maar meerdere tracks tegelijk is voor nu nog niet nodig. (ik speel tenslotte maar 1 instrument tegelijk) Maar ik zou het liefst de mogelijkheid wel open willen houden .. ALS dit niet in een keer 800 euro meer is ;). Ik zal de nummers nu gewoon spoor voor spoor in gaan spelen.

Ik heb nog Niks, dus ook geen effectenpaneeltje. Ik weet dat het wel relaxed is om dat echt met de hand te kunnen doen, dus ik ben wel van plan dat dan te kopen. (hebben jullie misschien tips welke dan is aan te raden?)
dominic schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:23:
Budget:
P3 - 733
Firewire geluidskaartje
Cakewalk of Cubase

Ideaal:
Mac G5
Protools
Firewire IO interface
bedoel je dat je met een mac lager dan G5 niet moet proberen ook maar iets te doen met midi sequencers? Op zich zou het met uizondering van de IO interface nog wel in het budget passen, iig de G5, maar dan wel met 1GB RAM ... dat is vrij minimaal..
bedankt voor julie reactie allemaal!!

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 20:37 ]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Je moet ze op een gegeven moment gaan mixen, dat gaat CPU / RAM vragen. Het liefts heb je dat inmixen realtime beschikbaar, maw 1 spoor per keer inspelen geeft je geen reden om een lagere CPU / RAM / Disk te nemen

Verwijderd

Topicstarter
Okee, bedankt voor je advies!
wat is voor jullie het minimale RAM/CPU ? apple zegt 1 Gb RAM en Intel Core duo of intel xeon. is dit dan ook écht genoeg om het vloeiend te laten lopen?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 20:42 ]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ik zou voor meer dan 1 GB RAM gaan, OSX zit graag ruim in het geheugen, voor die paar extra euro's ga je een serieuze performance winst terugkrijgen.

Een G5 is niet meer te krijgen, dat was de laatse CPU die apple op het Power platform had, tegenwoordig zitten ze bij intel, de software voor Power draait niet op intel en omgekeerd (ja power draait op wel intel met rossetta, maar dat ga je in je performance voelen)

[ Voor 47% gewijzigd door Yalopa op 31-01-2008 21:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
thanks!

Wat voor geluidkaart raad je aan? die in de imac zit is niet heel bijzonder...
Pagina: 1