Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[C#] Structuur winforms

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik sta aan het begin van het ontwerp van een GUI (winforms) en ik zoek raad over hoe ik dit het best structureel en zo performant mogelijk aanpak.

situatie:
Er zijn 3 grote delen (thema's) die op hun buurt meestal een 5 tal verschillende "pagina's" bevatten met overzichten van data, invulformulieren etc.

Mijn eerste idee was om bovenaan 3 grote knoppen te maken alsook 3 verschillende TabControls te maken met X aantal TabPages.
Als je bovenaan drukt op 1 van de 3 grote knoppen krijg je dus desbetreffende TabControl te zien.

Nu vraag ik me af indien dit geen performance problemen heeft.
Een bepaalde gebruiker zal nu eenmaal enkel gebruik maken van slechts een paar TabPages per sessie. Ik wil niet dat het programma vertraagt omdat het ook alle andere TabPages (met betreffende content) inlaad (om toch nooit te gebruiken).

Is dit enkel op te lossen door de TabPages @ runtime aan te maken?
(minder leuk is dat ik dan designer view niet echt meer kan gebruiken?)

Kan ik het misschien oplossen door aparte forms in te laden in mijn hoofdform? (dus niet in een apart popup venster) hoe doe ik dit?

Zou MDI (multiple Document Interface) een oplossing kunnen bieden of is dit eerder overkill voor dit probleem?

Is er een andere "manier van aanpak"

Alvast bedankt voor uw advies

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:33
Het laden vand e GUI is meestal niet echt het probleem. Het ophalen van data om je forms van data te voorzien duurt meestal veel langer. Ik zou als ik jou was gewoon je GUI compleet in de designer maken, en er voor zorgen dat er pas gegevens geladen gaat worden op het moment dat het ook nodig is ("lazy loading").
Dus niet: app start, laad 3x5 forms en prop deze vol met data.
Maar: app start, laad 3x5 forms, user klikt op een tab? Laad de data die nodig is voor het geselecteerde form.

Roomba E5 te koop