Samsung LE26S81B resolutie probleem op HDMI1

Pagina: 1
Acties:

• XhaiKhaL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-02 19:49
Mijn TV (LE26S81B) heeft 2 HDMI poorten en op HDMI2 krijg ik via een DVI -> HDMI kabel perfect beeld op een resolutie van 1360 * 768 (native). Maar op HDMI1 kom ik niet verder dan 1280 * 720 (720p dus). Het beeld is hierbij erg onscherp, ziet er gewoon niet uit. Ik heb dit probleem met 3 videokaarten en een Xbox 360. Terwijl deze het allemaal goed doen op HDMI2. Ook via de VGA krijg ik scherp beeld op 1360 * 768 met al deze PC's / Xbox.

Ik heb Samsung hier over gebeld, hiertoe is een monteur langs geweest en deze heeft het mainboard van dat ding vervangen. Geen resultaat.

Nog een keer gebeld, nog een monteur langs geweest. Deze man had een kastje van Samsung die hij op mijn TV aan sloot en vervolgens mijn PC mee testte. Op dat moment was ik aan het knutselen in mijn PC en kon hem het probleem niet zelf laten zien. Hij sloot dat kastje dus aan en liet mij zien dat mijn TV beeld gaf op 720p (1280 * 720), volgens hem HOEFT de poort geen 1360 * 768 te ondersteunen omdat deze HD Ready is. Toen ik hem vroeg hoe het dan kwam dat ik op HDMI2 perfect beeld kreeg maar dat dezelfde apparaten op HDMI1 problemen hebben zei die dat dat niet zijn zaak was en dat ik maar eens naar de instellingen moest kijken (ik weet verdomme echt wel hoe ik een resolutie instel). Hij zou alleen over de hardware gaan en die was gewoon goed. Nu heb ik mijn handleiding doorgespit en daar staat zelfs dat 1360 * 768 de 'optimum' resolutie is voor een PC (daar hebben ze het wel over de VGA poort, dat is volgens hun per sé waar je de PC op aan sluit). Maar, vervolgens staat er een tabel en daar staat 1360 * 768 ook als ondersteunde resolutie. Het is sowieso erg vreemd dat de ene HDMI-poort fungeert zoals ik verwacht en de andere dat gewoon niet doet, en dus overduidelijk anders werkt dan de ene.

De handleiding is hier in PDF-formaat te downloaden, ook hier is te zien dat de TV 1360 * 768 moet ondersteunen.

Dus ik bel nog een keer, word weer doorverwezen naar de Selectro (geloof ik) reparatie service en daar vertellen ze me doodleuk dat er nog een keer een monteur langs kan komen maar omdat er al 2x eerder een monteur is geweest ik €85,- moet betalen mits het toestel volgens hun WEL binnen zijn specificaties valt. Na mijn mening valt deze dus duidelijk buiten zijn specificaties omdat HDMI1 geen resolutie van 1360 * 768 aan kan (staat ook in de handleiding en op de site van Samsung dat de TV deze wel ondersteund), maar aangezien de vorige keer ook de conclusie werd getrokken door de monteur (en hij heeft wel het laatste woord) dat de TV WEL goed was omdat deze HD Ready is en geen hogere resoluties dan 1280 * 720 aan HOEFT te kunnen ben ik bang dat ze mij voor de kosten laten opdraaien.

Ik heb er al voor gekozen het risico te nemen en zal die monteur een goed laten zien wat er mis is, maar denken jullie dat ik stevig in mijn schoenen sta? Zou ik, om het zo maar even te formulieren, een rechtzaak op dit gebied winnen?

Ik zie in de handleiding (pagina 34 van de PDF) overigens verschillende modussen staan, namelijk IBM en VESA, deze staan toch niet voor de verschillende HDMI poorten? Want alleen VESA ondersteund 1360 * 768 of zo. Staat verder niet bij wat dit betekend en er staat verder ook niks over bij.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:53

MaDLiVe

.-Observer-.

Bij mij pakken beide HDMI poorten 1360x768. Waar ik dacht dat ze juist 1366x768 zouden moeten pakken. Ik heb dus zwarte randen aan de zijkanten. Dit echter alleen via HDMI, met de VGA aansluiting geen problemen. De xbox via composite geeft geen problemen (720P). Zelfde TV btw. Er raar probleem dat zich bij jou voordoet. Ik overigens wel de verhalen over het niet altijd 'hetzelfde' functioneren van de HDMI poorten. Hoe je het moet oplossen, geen idee.

[ Voor 27% gewijzigd door MaDLiVe op 01-02-2008 15:52 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• XhaiKhaL
MaDLiVe schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 15:46:
Bij mij pakken beide HDMI poorten 1360x768. Waar ik dacht dat ze juist 1366x768 zouden moeten pakken. Ik heb dus zwarte randen aan de zijkanten. Dit echter alleen via HDMI, met de VGA aansluiting geen problemen. De xbox via composite geeft geen problemen (720P). Zelfde TV btw. Er raar probleem dat zich bij jou voordoet. Ik overigens wel de verhalen over het niet altijd 'hetzelfde' functioneren van de HDMI poorten. Hoe je het moet oplossen, geen idee.
Bedankt voor het nakijken! :) Betreft het trouwens ook precies hetzelfde model? Want in dat geval lijkt me dat ik behoorlijk stevig in mijn schoenen sta (en ik dus die 85 euro niet hoef te betalen).

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:53

MaDLiVe

.-Observer-.

Jeps exact dezelfde :) Heb hem bij de scheer en foppen vandaan. Check anders ook even het grote samsung LCD topic. Daar stonden soortgelijk ervaringen in en kun je wellicht wat meer van dat soort problemen vinden.

LCD TV Samsung LCD TV`s ( alle series ) Deel 9

Denk dat het hele topic trouwens eerder tegen een oplossing loopt in Consumentenvideo en videobewerking

[ Voor 52% gewijzigd door MaDLiVe op 01-02-2008 21:48 ]

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• XhaiKhaL
Bedankt voor de tip :), heb dit topic even daar geplaatst (klik). Deze kan dus op slot.

[EDIT]
Slechte timing?

[EDIT2]
Nu ik toch dit topic open heb over mijn TV kan ik het net zo goed even hebben over een ander probleem dat ik denk ik heb met mijn TV. Ik heb het idee dat het dynamisch contrast niet werkt. Deze monitor moet een dynamisch contrast van 4000:1 hebben, een kameraad van mij heeft een Samsung Syncmaster 226 (geloof ik) met een dynamisch contrast van 2000:1. Als ik op zijn monitor plaatjes kijk en ik wissel van een erg licht plaatje naar een wat donkere dan zie je echt dat de monitor de backlight omlaag gooit. Bij mij zie je dat absoluut niet (ik heb contrast op 100 ingesteld).

Iemand een suggestie om het dynamisch contrast te testen?

[ Voor 79% gewijzigd door XhaiKhaL op 01-02-2008 22:21 ]

• XhaiKhaL
Het volgende is gebeurd:

Er kwam een monteur van Selectro, hij testte de poorten en kwam tot de conclusie dat poort 1 inderdaad niet op een hogere resolutie dan 1280 x 720, vond die vreemd. Hij belde met de werkplaats en kreeg te horen dat er inderdaad verschil in resolutie tussen deze poorten zit, zo zou die ontworpen zijn.

In de handleiding en op internet is hier echter NIKS over terug te vinden. Desalniettemin laten ze mij een rekening van 85 euro betalen, omdat er geen hardwarematig defect is volgens hun. In de specificaties staat echter wel dat deze resolutie (1360 x 768) ondersteund wordt, ik heb dit verscheidene keren nagevraagd bij zowel de Samsung helpdesk als de Selectro helpdesk, als ik dan elke keer te horen krijg 'ik weet het niet' dan ga ik er maar van uit dat het een defect is.

Iemand tips om niet te hoeven betalen? Ik heb maar geen handtekening gezet onder zijn formulier, hij zei me dat dit geen probleem was en dat er wel een rekening gestuurd zou worden.

• lethargy
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-02 16:15
Op pagina 126 van de pdf handleiding staat het volgende:
"- Wanneer u een HDMI/DVI-kabelverbinding gebruikt, is dit alleen mogelijk vanaf de HDMI IN 2 aansluiting"
Het klopt dus toch dat er verschil zit tussen HDMI 1 en HDMI 2.

• XhaiKhaL
lethargy schreef op vrijdag 08 februari 2008 @ 18:14:
Op pagina 126 van de pdf handleiding staat het volgende:
"- Wanneer u een HDMI/DVI-kabelverbinding gebruikt, is dit alleen mogelijk vanaf de HDMI IN 2 aansluiting"
Het klopt dus toch dat er verschil zit tussen HDMI 1 en HDMI 2.
Inderdaad, maar het probleem doet zich ook voor bij de Xbox 360, waar een HDMI-HDMI kabel wordt gebruikt.

Voel d'r echt helemaal niks voor 85 euro te betalen :/.

Verwijderd

XhaiKhaL schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 22:02:
.

Iemand een suggestie om het dynamisch contrast te testen?
Je PC aansluiten, je bureaublad zwart maken, of paint gebruiken. En dan een wit venster groter en kleiner maken. Ook een film zoals Sin City zal erg lastig zijn voor dynamisch contrasts (daarom ben ik er geen fan van).

• XhaiKhaL
Dan zie ik dus werkelijk helemaal geen verschil in lichtsterkte, mijn scherm is in films waarbij het nagenoeg helemaal donker is ook érg blauw (niet egaal overigens, de plekken van de backlights zijn te zien).
Pagina: 1