Toon posts:

[XP] ipconfig /release @ shutdown

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op mijn PC 3 systemen staan die ik alle3 gebruik: XP, Vista en OpenSuse. De DHCP in mijn lan probeert mij iedere keer hetzelfde ip te geven (omdat mijn mac adres blijft), maar soms als ik vanuit het ene systeem in het andere boot, krijg ik een ander ip toegewezen, wat nogal lastig is omdat ik een aantal services draai. Static toewijzen is geen optie, ivm conflikten moet ik echt de dhcp configuratie gebruiken.

Ik heb nu in zowel vista als xp bij de shutdown scripts een 'ipconfig /release' toegevoegd. Opensuse released het ip standaard al bij het afsluiten van het systeem. In vista werkt het nu goed, ik kan nu steeds van vista naar opensuse en terug rebooten, en ik blijf hetzelfde ip behouden. Maar zodra ik een keer in XP heb geboot, krijg ik de volgende keer als ik terug ga naar vista of suse een ander ip adres. Het lijkt erop alsof het ip toch niet wordt vrijgegeven, ondanks het 'ipconfig /release' commando tijdens het shutdown process.

Wat zie ik over het hoofd?

Verwijderd

Je kan toch een reservation DHCP lease instellen voor die machine?

Edit:

Afbeeldingslocatie: http://www.windowsnetworking.com/img/upl/dhcp_reserve1074173059296.jpg

Als we ervan uit gaan dat het een Windows DHCP Server is uiteraard.

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 15:06 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:48

ralpje

Deugpopje

Sowieso al vaag imho omdat een router niet 'ziet' wat voor OS je draait: het ip wordt geleased aan de hand van je MAC-adres. Niet toevallig op die systemen handmatig je mac aangepast?

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:13

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Die Release die geldt toch alleen voor je eigen netwerkkaart, daar doet de DHCP-server verder niets mee toch?
Kun je niet in je DHCP een regel aanmaken dat dat MAC adres altijd hetzelfde IP adres krijgt?

En verder, wat geeft er conflicten als je een vast IP adres instelt? Die 3 systemen (os'en ) staan in multiboot op 1 pc? Dus die ga je nooit tegelijk gebruiken? Ik heb ook XP en Vista in dualboot staan, allebei met ip 1.40 als vast IP adres. Werkt goed hoor.

Verwijderd

deelt jou router ip adressen uit?
kun je niet gewoon op MAC basis ip adressen uitleveren?

Verwijderd

Je kan toch gewoon static instellen en dan verander je toch gewoon je DHCP scoop. Is toch geen probleem lijkt mij. Of je gaat gewoon buiten je DHCP scoop zitten.

Je wilt telkens hetzelfde IP hebben (static), maar dat kan volgens jou niet vanwege conflicten :S
Als jij dat adres toegewezen krijgt via dhcp kan een ander dat ook via dhcp en dan krijg je conflicten als je het statisch invult.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 16:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft een internet ip adres dat ik krijg van de DHCP van mijn isp. Ik heb dus geen toegang tot de DHCP. Omdat ik in een groot WAN netwerk zit (uni campus) zijn deze ip adressen niet statisch. Het statisch instellen van mijn ip zal leiden tot conflikten wanneer de dhcp hetzelfde ip aan iemand anders toewijst, en die kans is best groot want bijna de hele range is in gebruik.

Naar mij is verteld door de admin verleent de DHCP op grond van mijn MAC adres een ip adres. Dit ip adres is een uur geldig (als het niet verlend wordt), dus als ik naar een ander os boot, zonder het ip te releasen, ziet de dhcp zich blijkbaar genoodzaakt een ander ip toe te wijzen, omdat het oude ip nog ingebruik is.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-03 20:11
Je heb dus sowieso een dynamisch ip-adres? Als je je windows machine vandaag opstart heb je een ander ip dan gisteren? Wat is dan het probleem? Of is het zo belangrijk dat je in elk besturingssysteem hezelfde ip heb?

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Verwijderd

Kijk aan die info hebben we wat.

Theoretisch gezien geef je op je PC een 'release' maar dit ziet de dhcp server niet. Tevens verandert je mac adres niet dus ik vind het een beetje raar. Maar als ik het goed begrijp heb jij dag en nacht je pc aanstaan om hetzelfde IP adres te kunnen behouden?

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-03 17:49
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 16:13:
Het betreft een internet ip adres dat ik krijg van de DHCP van mijn isp. Ik heb dus geen toegang tot de DHCP. Omdat ik in een groot WAN netwerk zit (uni campus) zijn deze ip adressen niet statisch. Het statisch instellen van mijn ip zal leiden tot conflikten wanneer de dhcp hetzelfde ip aan iemand anders toewijst, en die kans is best groot want bijna de hele range is in gebruik.

Naar mij is verteld door de admin verleent de DHCP op grond van mijn MAC adres een ip adres. Dit ip adres is een uur geldig (als het niet verlend wordt), dus als ik naar een ander os boot, zonder het ip te releasen, ziet de dhcp zich blijkbaar genoodzaakt een ander ip toe te wijzen, omdat het oude ip nog ingebruik is.
Zet er een huis tuin en keuken router tussen, zorg dat die altijd aan staat zodat deze altijd hetzelfde IP terugkrijgt... ( is geen garantie, beter optie als je toch contact hebt met de admin: vraag een vaste)

PC een vast intern IP en eventueel poorten mappen...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

Pagina: 1