Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Kan een motor in twee richtingen draaien?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga er van uit dat een benzine/dieselmotor altijd in de zelfde richting draait. Als je de startmotor zou omdraaien, zal de motor dan in de verkeerde richting gaan lopen?

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:27

iMars

Full time prutser

Nee, ik denk het niet, ... denk maar aan de inlaat en uitlaat kleppen... de hele timing is dan weg.

Eerst benzine erin, dan de explosie en dan de gassen eruit. Als de dat omdraait, gaat dat niet werken.

[ Voor 35% gewijzigd door iMars op 31-01-2008 13:35 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

BrZ

Nee, je nokkenas zal de verkeerde kleppen openen.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-11 21:06

Bob

Zeer primitieve 2 takt motoren kunnen dit wel. Bepaalde modellen van Trabant kon je bijvoorbeeld eenvoudig in de foute richting aanzwengelen :)

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Bob schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:38:
Zeer primitieve 2 takt motoren kunnen dit wel. Bepaalde modellen van Trabant kon je bijvoorbeeld eenvoudig in de foute richting aanzwengelen :)
Bij oude traktoren kon het inderdaad ook. Quote over een oude Lanz Bulldog:
Als de motor aanslaat kan deze vooruit, maar ook achteruit lopen! Het is dan zaak om het toerental zover te laten zakken dat de motor terugslaat.Dan gelijk weer gas geven en de motor loopt in de goede richting!

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Verwijderd

Topicstarter
Grappig, dan heb je ineens meerdere versnellingen beschikbaar om achteuit te rijden.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-11 09:49

unclero

MB EQA ftw \o/

argro schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 14:18:
[...]
Bij oude traktoren kon het inderdaad ook. Quote over een oude Lanz Bulldog:

[...]
Dat was zeker met de oude bronsmotor/gloeikopmotor? Die had die 'feature' inderdaad. Later zette men er (met name bij schepen) een soort koppeling op zodat je gewoon vooruit of achteruit kon schakelen ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• DaRace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2023
Ik heb het wel eens gehad met een oude kubota trekker idd: hij sloeg bijna af, dus koppeling in, toerental stijgt weer, koppeling weer op: achteruit? :? Koppeling weer in, kijken of hij wel in de goede versn. stond, koppeling weer op: weer achteruit :? WTF: rook uit het luchtfilter???? 8)7

blijkbaar 'teruggeslagen' toen hij bijna afsloeg

[ Voor 8% gewijzigd door DaRace op 31-01-2008 14:41 ]

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
4-takts komen inderdaad met de kleppentiming in de knoop.

2-takts kunnen wel prima de andere kant op draaien. Bij motoren die hier gevoelig voor zijn (bijvoorbeeld modelvliegtuig motoren waarbij je de propellor rond moet slaan om ze te starten en je ook de andere kant op zou kunnen slaan) zit er vaak een beveiliging in de ontsteking die de draairichting controleert.

[ Voor 53% gewijzigd door FragDaddy op 31-01-2008 15:08 ]

Have a wheelie good weekend!

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-11 09:15
Oude brommertjes Zundapp/Kreidlers, kunnen ook met een goede trap op het vliegwiel de verkeerde kant op draaien, dan kan je achteruit rijden.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:17

Exigence

dnkroz

De Hatz diesels die je op trilplaten, aggregaten en maaimachines vindt kunnen dit ook :P Wel grappig inderdaad, maar lijkt me niet zo gezond voor je luchtfilter etc.

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 16:26

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Mn brommer (derbi senda) kon ook achteruit rijden. Gewoon achteruit aan lopen. Dan inderdaad het toertal tot bijna afslaan laten zakken, flink op het gas en je rijdt weer normaal.

.

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-11 21:06

B-lennium

Volvo 164 1975!

ik ben een keer volgas achteruit door de heg gereden met mn brommer.... verkeerde afstelling ontsteking....

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
B-lennium schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 17:59:
ik ben een keer volgas achteruit door de heg gereden met mn brommer.... verkeerde afstelling ontsteking....
Had m'n scheikunde leraar vroeger bij het stoplicht :+

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:02

steveman

Comfortabel ten onder

TEAMIKKE schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 18:01:
[...]

Had m'n scheikunde leraar vroeger bij het stoplicht :+
Geloof NOOIT een scheikundeleraar ;)

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
4 takt kan het ook. Geen problemen met de kleppen. Wel een aanpassing nodig van de EDU.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Mn Puch kon 't ook 8)

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:56

-tom-562

Oliesjeik

pep_82 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 15:09:
Oude brommertjes Zundapp/Kreidlers, kunnen ook met een goede trap op het vliegwiel de verkeerde kant op draaien, dan kan je achteruit rijden.
Iedere 2-takt kan het. Gewoon een kwestie om het ontstekingstijdstip te verdraaien zodat 'ie de andere kant op het goede moment vonkt

Vaak bu'j te bang!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 19:08

DinX

Motormuis

Bob schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:38:
* DinX moet spontaan aan dit denken :p

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19
Exigence schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 15:15:
De Hatz diesels die je op trilplaten, aggregaten en maaimachines vindt kunnen dit ook :P Wel grappig inderdaad, maar lijkt me niet zo gezond voor je luchtfilter etc.
Wow, dat ga ik ook eens met me trekker proberen. Is namelijk ook een hatz! ( en niet alleen een hatz motor, zoals veel mensen denken. Dat bedrijf heeft echte tractoren gemaakt :P )

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp uit eerdere reacties worden luchtinlaat en uitlaat zegmaar omgedraaid?

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 21:34

4x2

lộn xộn quá

Nee, gewoon de krukas zelf die andersom draait.
Een 4-takt kan het trouwens ook gewoon, zoals chevy al zegt, kwestie vd ontsteking extreem laat zetten (dan heeft ie voorontsteking als ie achteruit loopt, wat je ook wil hebben) en m achteruit aan zien te zwengelen.

leeg

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 12:02

steveman

Comfortabel ten onder

Wikipedia: Two-stroke engine - Wikipedia, the free encyclopedia

check de animatie, zo kun je ook zien dat er met tweetakt iig geen rook uit je luchtfilter kan komen.

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:01

DukeBox

loves wheat smoothies

Misschien kan het ook met een toyota prius als je de + en - omdraait ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online

BrZ

Chevy454 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 18:21:
4 takt kan het ook. Geen problemen met de kleppen. Wel een aanpassing nodig van de EDU.
Normaal gaat de zuiger naar beneden terwijl de inlaatklep open staat. Als hij achteruit draait gaat de zuiger naar boven terwijl de inlaatklep open staat. Daarnaast heb je gewoonlijk eerst een uitlaatslag en dan een inlaatslag, als het andersom draait heb je eerst een slag waar de zuiger naar beneden gaat en de uitlaatklep open staat, en daarna een slag naar boven terwijl de inlaatklep open staat.

Dit kan nooit werken, of mis ik nu compleet iets? :?

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Wij hebben 't thuis gehad met een Renault vrachtwagen (6 cilinder motor, 310pk, bouwjaar ca 1980).

Als je op een flinke helling stond (oprit van een dijk) en de hellingproef niet correct uitvoerde, om 't maar zo te zegggen, begon dat kreng ook achteruit te draaien.

Reuze irritant, volgens m'n vader ;)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:12

mr_petit

opperprutser

Er zijn vroeger auto's geweest (messerschmidt) waarbij je zelfs een aparte startknop had die de motor omgedraaid liet lopen om zo achteruit te kunnen rijden. Dat maakte de versnellingsbak ook gelijk een stuk simpeler :).
Het was uiteraard een 2takt

"man is not truly one, but truly two,"

Verwijderd

Ik ken verhalen van mijn pa van al lang geleden. Hij had toen een Kreidler oid. Heuveltje op .. te weinig power .. bijna laten afslaan, gas er op .. hoppa volgas achteruit en op z'n muil. Lol.
Pagina: 1