Toon posts:

Specs voor streaming server?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wij zijn bezig met ons eind project voor school.
Ons doel is om een streaming video server te maken, met een werkende applicatie om ze te bekijken via php. je moet een beetje denken aan YouTube.

nu hebben we alles draaiend en het werkt allemaal goed.. maar voor in ons verslag moeten we wat informatie over wat voor specs de server moet hebben.
de server die we nu tot onze beschikking hebben is:
  • 2x Dual Quad Core Xeon
  • 4 GB intern geheugen
  • 2x 500 GB in RAID-0 configuratie
Is er een berekening dat je kunt uitrekenen wat je voor een x aantal gebruikers en een x aantal filmpjes (on-demand streaming) aan server specs nodig hebt?

Alvast bedankt voor de reacties.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-03 21:24
Over LAN? Of internet? Hou er rekening mee dat je server nog zo snel kan zijn, als je het over een 10Mbit netwerkje of over een instap-ADSL abbo wilt gooien schiet je er dus helemaal niks mee op.

Wat voor kwaliteit filmpjes moet je aan denken? 320x240 of FullHD?

RAID0 in een server? Gezien de grootte van de schijven wordt dat meteen je opslag. Dan kan ik je nu al vast vertellen dat dat het eerste is waar je kritiek op krijgt.

Dual Quad Xeon's is misschien een beetje over the top, maar dat kun je eigenlijk ook alleen maar zeggen als je weet hoeveel mensen je ongeveer te verwerken krijgt.

BTW, het is een huiswerkvraag. Lijkt het je niet verstandiger (in het kader van je opleiding) om dit op eigen houtje uit te zoeken? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door The Realone op 31-01-2008 12:33 ]

Verwijderd

Specs van een server?? is in dit geval niet je belangrijkste issue denk ik (ik werk bij een grote internet provider, wij hebben hier streaming servers staan die nog op een pentium 3 draaien), een streaming server hoeft alleen maar packetjes over het net te sturen. Denk dat je beter meer aandacht kan besteden aan je netwerk aansluitingen en verbindingen (misschien fiber, of bonding gebruiken).
Wat voor kwaliteit filmpjes moet je aan denken? 320x240 of FullHD?
Wat maakt dat uit ? (zie mijn opmerking hierboven)
Het zou evt. uitmaken dat de IO wat groter is bij HD movies. Maar echt veel processor kracht meer kost het niet.
RAID0 in een server? Gezien de grootte van de schijven wordt dat meteen je opslag. Dan kan ik je nu al vast vertellen dat dat het eerste is waar je kritiek op krijgt.
Mee eens.... niet zo redundant deze opzet. En denk aan IO.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 12:42 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar je rekening mee moet houden is de throughput die je kunt genereren en hoe je het zaakje schaalbaar wilt houden (als dat nodig is natuurlijk). De internetlijn is je kritieke punt.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-03 21:24
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 12:41:
Wat maakt dat uit ? (zie mijn opmerking hierboven)
Het zou evt. uitmaken dat de IO wat groter is bij HD movies. Maar echt veel processor kracht meer kost het niet.
Ik zeg ook nergens dat het echt van groot belang is voor de CPU keuze, vandaar dat ik daar later in en nieuwe "alinea" over begin. ;)

Maar voor het grote geheel is dat wel degelijk van belang (opslag, verbinding en in mindere mate ook IO's). Het is allemaal nogal vaag als er niet aangegeven wordt om wat voor hoeveelheden publiek het gaat. Een dienst als Youtube heeft het allemaal niet op Pentium 3's draaien. :)