Toon posts:

4gb ddr2 in Windows 2003 server enterprise. /PAE werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,,

Ik heb al een heleboel forums afgelezen, maar ze hebben het telkens over /PAE of /3gb enz enz. Maar voor mij werkt het niet.

Mijn bios zegt keurig dat ik 4gb aan geheugen in mn laptop heb zitten, maar in windows doet hij er niks mee.

Ik heb een compaq NC6320, C2D T5600, 4gb DDR2 667MHZ, 100GB 7200rpm HDD, Windows 2003 enterprise Experience edition.

Ik heb dus /PAE en ook /3gb los vanelkaar geprobeerd in de boot.ini. Ook achter elkaar maar lijkt niks uit te maken. Misschien heeft er nog iemand een andere oplossing.
Alvast bedankt voor het reageren.

Groet Gerard

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 07:25
Ook server 2003 enterprise is nog steeds een 32bit OS met dus een limiet van 232 omgerekend: 4.294.967.296
is dus 4GB...

Met een x64 versie kan je pas echt gebruik maken van 4gb en meer... 8) 8) 8)

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 21:13
Is je OS 64bit?

Want bij 32bit kijkt ie alleen naar max. 3gb

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
Is het OS 64-bit?

Zo nee dan kun je inderdaad geen 4gb gebruiken.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
mensen lul niet zo veel uit het nekje :)

De 3GB switch is er om aan een process 3GB "virtual adress space" toe te kunnen kennen, ipv de 2GB die standaard is. Dus die switch moet je maar vergeten.

Volgens mij moet die enterprise versie PAE wel gewoon doen, en dus gewoon meer dan 4GB ondersteunen. (ook al is het een 32 bits os)

Verder moet je moederbord PAE ook ondersteunen, en je moet in de bios REMAPPEN of iets dergelijks aan hebben staan. Je wilt de laatste 2GB gemapped hebben om daar weer bij te kunnen komen met PAE. Als het goed is staat dan in windows bij "system info" dat PAE aan staat...

PAE is dus 36 bits adressering dus max 2^36 = 68 719 476 736 aan ram... Max 68GB dus..

[ Voor 33% gewijzigd door maratropa op 31-01-2008 10:56 ]

specs

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:56
Sanch schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:43:
Is het OS 64-bit?

Zo nee dan kun je inderdaad geen 4gb gebruiken.
Een klasgenoot van me gebruikt Windows Server 2003 Enterprise ook, 32 bits mét 6GB RAM :)
Zal hem eens vragen hoe precies maar volgens mij is het de /PEA switch in boot.ini.

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 21:13
Sorry, PAE was me onbekend.

Misschien helpt deze links en de reacties eronder:
http://www.techzine.nl/tweaks/522/Inschakelen-van-PAE.html

Eventueel hulp van Microsoft:
http://www.microsoft.com/...rm/server/PAE/PAEdrv.mspx

[ Voor 27% gewijzigd door Silver7 op 31-01-2008 10:51 ]

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 07:25
OK voor de liefhebbers....

Comparison of 32-bit and 64-bit memory architecture for 64-bit editions of Windows XP and Windows Server 2003

Had de TS ook zelf kunnen vinden denk ik... (Google: memory size limit win 2003)

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-05 09:37
In 32 bit win heb je voor 4GB alleen de /3GB switch nodig.
Standaard is je geheugen in tweeen opgedeeld een gedeelte voor users, en een gedeelte voor de kernel / pci kaarten / AGP / enz enz

Met /3gb stel je in dat het user gedeelte ipv de standaard 2GB nu 3GB groot is.
Dit is dus voor al je applicaties samen.

/PAE heb je alleen nodig als je meer dan 4GB wilt aanspreken.

Met welke applicaties heb je geprobeerd ofdat ie meer dan de standaard 2GB gebruikt ?

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Fiander schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:52:
In 32 bit win heb je voor 4GB alleen de /3GB switch nodig.
StandaartD is je geheugen in tweeen opgedeelt een gedeelte voor users, en een gedeelte voor de kernel / pci kaarten / AGP / enz enz

Met /3gb stel je in dat het user gedeelte ipv de standaart 2GB nu 3GB groot is.
Dit is dus voor al je applicaties samen.

/PAE heb je alleen nodig als je meer dan 4GB wilt aanspreken.

Met welke applicaties heb je geprobeert ofdat ie meer dan de standaartD 2GB gebruikt ?
Fixed

https://discord.com/invite/tweakers

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

eXSs schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:45:
Een klasgenoot van me gebruikt Windows Server 2003 Enterprise ook, 32 bits mét 6GB RAM :)
Zal hem eens vragen hoe precies maar volgens mij is het de /PEA switch in boot.ini.
Dat weet ik eigenlijk wel heel zeker. Met Page Address Extension heb je 236 adressen tot je beschikking. :)
De reden dat dit onder bijvoorbeeld Windows XP 32-bit SP2 niet meer werkt, komt door DEP en soms incompitibiteit met drivers. Ik meende dat dat ook het geval was vanaf Windows Server 2003 SP1.
Fiander schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:52:
Met welke applicaties heb je geprobeert ofdat ie meer dan de standaart 2GB gebruikt ?
De TS doelt volgens mij niet op het feit z'n virtuele adresruimte van 2GB te klein zou zijn. Het enige probleem is dat hij geen 4GB ziet. Dus het probleem zit dus puur in, zoals je zelf ook aangeeft, de PAE switch. Als DEP (/noexecute=optin) aanstaat wordt de /PAE standaard aangenomen.

[ Voor 28% gewijzigd door _the_crow_ op 31-01-2008 10:59 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Fiander
Je had er nog 5 gemist.

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• maratropa
  • Niet online
Nah het komt niet door DEP. PAE is nodig voor DEP, en zit dus wel in XP 32 bit en vista, maar in kreupele vorm, dus alleen voor DEP.

Microsoft heeft op een gegeven moment een limitatie ingebouwd van geen totaal werkende PAE en max ongeveer 3,2GB aan ram omdat veel "third party" drivers niet om kunnen gaan met adressen in de hogere regionen, en over de zeik gaan. En dan krijgt MS natuurlijk weer de schuld van het blauwe scherm :)

Dus het is helaas de schuld van slechte driverbouwers dat wij nu met XP vast zitten aan minder dan 4GB...

En ik geloof dat simpele versies van 2003 dit ook hebben, maar de enterprise versie moet gewoon werken, maar dus met een ondersteunende processor, moederbord, en remappen aan in de bios.

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 31-01-2008 11:01 ]

specs

• Fiander
_the_crow_ schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:56:
De TS doelt volgens mij niet op het feit z'n virtuele adresruimte van 2GB te klein zou zijn. Het enige probleem is dat hij geen 4GB ziet. Dus het probleem zit dus puur in, zoals je zelf ook aangeeft, de PAE switch. Als DEP (/noexecute=optin) aanstaat wordt de /PAE standaard aangenomen.
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:36:
maar in windows doet hij er niks mee.
Hieruit maak ik op dat windows het wel ziet, maar niet gebruikt. vandaar de vraag, met welk programma is er getest ?
Bij de meeste grote programma's moet je ook in het programma zelf instellen dat er meer dan 2GB gebruikt mag / kan worden. ( IIS / MSSQL / Exchange )

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor de reacties....

Maar ik heb al heeeel veel pagina's gezien door google. En ze verwijzen dus allemaal naar het /PAE. Of idd naar de /3gb.

Maar het werkt echt niet. In de bios kan ik helaas geen PIEEP instellen. Ook kan ik niet bij het shared geheugen van mn videokaart.
Er staat ook niks in over geheugen mapping enz enz.

In de bios heb ik 4gb staan, en ik kan dat ook gewoon testen via de bios tool. Niks geen foutmeldingen...

et is wat.....

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Fiander schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:04:
Hieruit maak ik op dat windows het wel ziet, maar niet gebruikt. vandaar de vraag, met welk programma is er getest ?
Zo interpreteerde ik dat niet, maar goed. :P
maratropa schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:00:
Nah het komt niet door DEP. PAE is nodig voor DEP, en zit dus wel in XP 32 bit en vista, maar in kreupele vorm, dus alleen voor DEP.

Microsoft heeft op een gegeven moment een limitatie ingebouwd van geen totaal werkende PAE en max ongeveer 3,2GB aan ram omdat veel "third party" drivers niet om kunnen gaan met adressen in de hogere regionen, en over de zeik gaan. En dan krijgt MS natuurlijk weer de schuld van het blauwe scherm :)
Is het niet mogelijk DEP uit te schakelen (/noexecute=AlwaysOff) en dan de /PAE parameter te hanteren. Geen idee of het werkt, maar goed....
Of sla ik nu de plank mis?
Dus het is helaas de schuld van slechte driverbouwers dat wij nu met XP vast zitten aan minder dan 4GB...
Daar refereerde ik ook naar. ;)

De mapping-functie is echter bij de meeste laptop-biossen ver te zoeken. Dus dat gaat wel een probleempje worden.

[ Voor 4% gewijzigd door _the_crow_ op 31-01-2008 11:38 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens.....

Ik bekijk het via.. rechtermuisknop op deze computer. En dan bij gewoon het 1e venster. De samenvatting.

Aida32 en everest zien de banken trouwens ook wel,,, maar niet bij de "samenvatting". Klik je op spd.. dan zien ze mooi 2 banken zitten.

Ik draai overigens met deze windows...:
Windows_2003_eXPerience_Edition

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 11:55 ]

• maratropa
  • Niet online
(Haal even die linkjes naar illigale dingen weg, anders is dit sneller dicht dan een engelse pub.)

Wat zegt windows nu in je "system settings"? Als het goed is geeft ie daar weer hoeveel ram je hebt min het aantal ram wat qua adressen in beslag genomen wordt door apparaten.

Het probleem is dus dat je 4GB hebt, maar dat daar een deel van niet beschikbaar is. Door de adressen boven de 4GB grens te "mappen" omzeil je dit, maar dan heb je wel werken PAE of een 64bits OS nodig.

Zoals ik al zei, vergeet die /3GB switch, dat is iets voor in windows.

Maar als je niet kan remappen houdt het op denk ik..

[ Voor 14% gewijzigd door maratropa op 31-01-2008 11:42 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
Euhmm. dat ben ik al eerder tegengekomen..

Maar waar kan ik dat vinden.. system settings?
sorry ast een domme vraag is.. maar goed

Verwijderd

Topicstarter
is dat hetzelfde als taakbeheer?

• maratropa
  • Niet online
Ok, even wat tips, omdat anders dit topic gewoon dicht gegooid word:

-Post niet 2 of meer dingen achter elkaar, maar pas je bericht aan. Er zit een EDIT knop rechts boven.
-Haal dan ook die link van je weg naar de ISO. ies fout.

En formuleer dan even duidelijk wat je vraag is want ik begrijp het niet helemaal...

specs

Verwijderd

Topicstarter
Oke,
Nou ik heb dus een windows 2003 server. Deze "ziet"mijn 4gb niet. In de bios kan ik niks doen. En /PAE werkt niet voor mij.

Als ik rechtermuisknop op deze computer doe, en ik kijk bij de eigenschappen staat er 3,nog wat gig.
Nou zei u.. kijk even bij je system settings. Maar ik zou niet weten waar ik die vinden kan.

Dit ga ik nog even proberen:
------------
Is het niet mogelijk DEP uit te schakelen (/noexecute=AlwaysOff) en dan de /PAE parameter te hanteren. Geen idee of het werkt, maar goed....
Of sla ik nu de plank mis?
------------

.... (/noexecute=AlwaysOff) en dan de /PAE parameter Oke, dat werkt ook niet

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 12:02 ]

• maratropa
  • Niet online
Ok, dat begreep ik wel, meer je laatste opmerkingen niet.

Maar PAE werkt denk ik niet omdat er geen adressen door de bios boven de 4GB grens gemapped worden. Als je bios niet zo'n soort optie heeft, en loop ze nog allemaal even na, dan vraag ik me af of je PAE wel kan gebruiken...

Want Remappen zal ook niet altijd aan staan, omdat je dan met een 32bits OS zonder PAE dan niet meer dan 2GB aan ram ziet.

Je zou je hardware documentatie er op na moeten slaan, of je moederbord en bios dit ondersteunen enzo..

[ Voor 11% gewijzigd door maratropa op 31-01-2008 12:23 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
oke... nou goed.. dan toch bedankt.
mijn windows ziet 3,24gb of Ram

Rechtermuisknop op deze computer dan zie ik dit:
Tiny Windows 2003
Intel(R) Core (TM)2 CPU
1.83 GHz, 3,24gb of ram
Physical address extension.

Ondanks dat ik niks meer heb aangepast aan de boot.ini zie je wel PAE aanstaan. Maar die 1ne gb ziet hij dus niet. Ik heb overigens 2 banken van 2gb in mn laptop

------------------------------------
Trouwens.. dat mapping kan ik niet buiten de bios om aanzetten??

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 12:57 ]

• gavro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:25
Welk moederbord heb je dan? Kan je niet kijken of ze een biosupdate hebben als je het dan echt niet kan vinden in het bios...

edit: wacht, je gaf aan dat je een compaq hebt... eens kijken wat HP hierover te zeggen heeft...

[ Voor 28% gewijzigd door gavro op 31-01-2008 13:05 ]

Whoo-ah.

Verwijderd

Topicstarter
aa... nieuwe uitvinding. ...

1 bankje eruit.. opnieuw opstarten. Ja, 2gb of ram.
bankje er weer in.. opnieuwe opstarten... nieuw geheugen gevonden. 33 enz enz ram gevonden. Daar dus ook 3 gb. In dat scherm voordat je opstart.

Kijk ik daarna in de bios zie je wel 4096 gb.
Dit is mijn moederbord naam : hewlett-packard 30AA
op de officele site van HP heb ik de bios weg. Maar daar kan ik niks instellen

Zou het kunnen dat er ook geavanceerde biossen zijn? Of dat ik buiten de bios om wat dingen kan doen?

hewlett-packard 30AA---> ZEGT AIDA32
hewlett-packard HP Compaq NC6320 (EVO73AV) ---> Zegt EVEREST

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 13:15 ]

• gavro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:25
Ik zat even te kijken in een manual van je laptop, en er zijn zover ik zie geen remap opties. Wel zie ik de volgende optie staan:
Enable/disable Intel® Data Execution Prevention or
AMD® PSAE Execution Disable. When enabled, the
processor can disable some virus code execution, which
helps to improve computer security.
Probeer dit eens in te schakelen... en dan in win2003 testen met DEP/PAE --> {aan/uit, aan/aan, uit/aan}.

Whoo-ah.

Verwijderd

Topicstarter
en dat kan in de bios??

Wat ik tevens nog zie in Everest:

Physical adress extension (PAE)
supported by operating system YES
Supported by CPY YES
Active YES.

Ik vind het maar vaag

• maratropa
  • Niet online
PAE staat dus wel gewoon aan in windows blijkbaar.

-Die 4GB in de bios klopt, want hij geeft gewoon aan wat er in zit.
-Die 3,2Gb in windows klopt ook, want dat is die 4GB - de zoveel MB aan apparaat adressen die windows zonder pae of 64bit niet kan gebruiken.

Ik zou de HP/Compaq support bellen en vragen hoe het zit met deze laptop en "remappen" van geheugen via de bios. Je zal er wel niet zo heel veel op google over kunnen vinden..
Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:22:
en dat kan in de bios??

Wat ik tevens nog zie in Everest:

Physical adress extension (PAE)
supported by operating system YES
Supported by CPY YES
Active YES.

Ik vind het maar vaag
Het is niet vaag, PAE staat gewoon aan maar zolang de bios niet de in gebruik zijnde adressen remapped heb je er niks aan. Het probleem zit dus in de hardware en niet in de software, lijkt me op dit moment..

[ Voor 40% gewijzigd door maratropa op 31-01-2008 13:25 ]

specs

Verwijderd

Topicstarter
oke.. nou ik ga een belletje wagen...

Enable/disable Intel® Data Execution Prevention or
AMD® PSAE Execution Disable. When enabled, the
processor can disable some virus code execution, which
helps to improve computer security.

Dat scheelt niks helaas.

Nou die hp mensen weten ook niet waardoor het komt, en ik het bios kan ik niks veranderen. En hij heeft ook niks waardoor dat wel kan.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-01-2008 14:08 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:14
De 945GM chipset heeft geen 36bits adresseringsmogelijkheden, dus daarom kunnen alle 4GB onmogelijk geadresseerd worden. Is ook geen instelling voor, is gewoon keiharde beperking van de chipset. Zelfs een 64bits OS zal daar niks aan veranderen.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• maratropa
  • Niet online
bummer, dus :)

specs

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:55

Ethirty

Who...me?

Een aantal aandachtspunten:
- Windows 2003 Enterprise is nooit gemaakt voor laptop's, dus zou goed kunnen zijn dat die hardware niet optimaal word ondersteund
- de /PAE optie heeft alleen nut als je meer dan 4GB heb, maar voor de Enterprise versie maakt het volgens mij zowiezo niet uit.
- De Windows die jij gebruikt is geen officiele release, misschien is die wel rot?
- Het feit dat er staat: "1.83 GHz, 3,24gb of ram, Physical Address Extension" betekend dat PAE gewoon aan staat.
- Een normale Windows 32-bit kan officieel 4GB aan, maar laat altijd maar 3 komma nog wat GB zien. Dit zal een beperking in Windows zelf zijn. Als je de volle 4GB wil gebruiken zou ik toch kijken naar 64-bit.

(edit:ik zie dat ik een paar postjes over het hoofd heb gezien)

[ Voor 4% gewijzigd door Ethirty op 31-01-2008 20:56 ]

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin

Verwijderd

Topicstarter
Oke,,,

Nou ja.. het is niet anders dan.
Wel wat jammer dat ze bij HP dan een moederbord in mn laptop zetten dan 4gb aankan, terwijl de chipset dat niet lukt....

Bedankt voor de reacties!

• Abbadon
Nou, an sich is het niet zo vreemd. Ondanks dat de cpu's sinds jaar en dag al 36bit kunnen adresseren, bestaan er héél veel chipsets met een 32bits adresseringsbeperking. Voorheen had je een zgn. 'enterprise chipset' nodig (b.v. Xeon serverchipset) maar sinds 64bit z'n intrede deed op de desktop zijn tegenwoordig de meeste chipsets niet meer beperkt tot een 32bits adresrange. Helaas geldt dit laatste nog niet voor de laptopchipsets.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Even een schopje.

Windows 2003 Enterprise kan volgens de specs gewoon 60+gb aan.

Ik heb een Dual Xeon systeem die met de PAE optie en mapping aan in de bios weigert op te starten met /pae en zonder maar max 3.2gb aan geeft.

De bios geeft vrolijk 8gb aan. Is dit nou op te lossen?? De chipset moet het gewoon ondersteunen gezien de documentatie van de bios/pc. (het is een xw8200 van HP)

Heeft het zin om R2 te pakken? Want ik begrijp niet waarom dit niet wil werken? 64bit operating systeem werkt helaas niet op dit systeem.

Mijn V&A

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Audi-Addict schreef op woensdag 09 april 2008 @ 17:54:
Windows 2003 Enterprise kan volgens de specs gewoon 60+gb aan.
Ik heb zo direct geen antwoord op je vraag (denk ik), maar volgens de specs die ik vind geven max 32GB op de 32-bit versie met PAE. Echter, dit is een document over R2 dus wellicht dat een installatie R2 inderdaad wel kan helpen. ;)
Windows Server 2003 R2 Enterprise Edition supports Physical Address Extension (PAE), which extends system memory capability to 32 gigabytes (GB) of physical RAM on 32-bit systems. On x64 platforms, the memory support increases to 1 TB RAM, which allows your applications to be highly scalable.
Bron

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

De /3Gb switch gaat je hier in ieder geval niet in helpen. Deze is bedoeld om programma's maximaal 3Gb virtueel user mode geheugen toe te wijzen. Elk proces binnen Windows krijgt 4Gb toegewezen, waarvan 2Gb kernel mode en 2Gb user mode. Deze 4Gb is virtueel, indien dat nodig is zal de swap file aangesproken worden. Als die standaard 2Gb niet voldoende is, zal er middels de /3Gb switch 3Gb aan user mode toegekend worden ten kosten van 1Gb kernel mode. Bij systemen met veel (12 tot 16Gb en meer) geheugen kan dit weer tot problemen leiden, en dan wordt het weer afgeraden om het te gebruiken. Ook al heeft je systeem maar 1Gb RAM ter beschikking, toch krijgt elk proces die 4Gb toegewezen.

Dus je kan proberen of de /PAE switch nut heeft bij je, maar ik verwacht van niet, omdat er tussen de 3Gb en 4Gb meestal een stuk geheugen gereserveerd wordt voor andere zaken. De /PAE switch heeft eigenlijk pas echt nu boven de 4Gb als je systeem het ondersteunt.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
c70070540 schreef op woensdag 09 april 2008 @ 20:28:
De /3Gb switch gaat je hier in ieder geval niet in helpen. Deze is bedoeld om programma's maximaal 3Gb virtueel user mode geheugen toe te wijzen. Elk proces binnen Windows krijgt 4Gb toegewezen, waarvan 2Gb kernel mode en 2Gb user mode. Deze 4Gb is virtueel, indien dat nodig is zal de swap file aangesproken worden. Als die standaard 2Gb niet voldoende is, zal er middels de /3Gb switch 3Gb aan user mode toegekend worden ten kosten van 1Gb kernel mode. Bij systemen met veel (12 tot 16Gb en meer) geheugen kan dit weer tot problemen leiden, en dan wordt het weer afgeraden om het te gebruiken. Ook al heeft je systeem maar 1Gb RAM ter beschikking, toch krijgt elk proces die 4Gb toegewezen.

Dus je kan proberen of de /PAE switch nut heeft bij je, maar ik verwacht van niet, omdat er tussen de 3Gb en 4Gb meestal een stuk geheugen gereserveerd wordt voor andere zaken. De /PAE switch heeft eigenlijk pas echt nu boven de 4Gb als je systeem het ondersteunt.
Dus microsoft heeft een 32bit enterprise versie die een paar duizend euro kost en hier kan maar maximaal 4gb op?

Ik kan me dit haast niet voorstellen :P er moet toch een manier zijn om dit aan de praat te krijgen?
Abbadon schreef op woensdag 09 april 2008 @ 23:25:
[...]

Waarom werkt dat niet? Als het goed is zitten daar EMT64 Xeon's in en de chipset kan het ook gewoon aan.
Heck, ik zie nu dat de XW8200 ook preinstalled met XP X64 is geleverd, dus het moet gewoon werken.
Ik was hier niet duidelijk genoeg in, dit systeem heeft geen VT waardoor ik geen virtuele omgeving kan opzetten met VT 64x ondersteuning. Indien dit wel het geval is, willen we alsnog een 32bit omgeving omdat we hier een licentie voor hebben liggen en onze applicaties bij klanten ook onder 32 bit draaien.

Mijn vraag blijft is er geen mogelijkheid om dit systeem toch met een 32bit besturingssysteem meer dan 3gb te laten gebruiken?

[ Voor 27% gewijzigd door Workaholic op 10-04-2008 00:01 ]

Mijn V&A

• Abbadon
Audi-Addict schreef op woensdag 09 april 2008 @ 17:54:
64bit operating systeem werkt helaas niet op dit systeem.
Waarom werkt dat niet? Als het goed is zitten daar EMT64 Xeon's in en de chipset kan het ook gewoon aan.
Heck, ik zie nu dat de XW8200 ook preinstalled met XP X64 is geleverd, dus het moet gewoon werken.

Verwijderd

Windows Server 2003 kan het gebruik van 4 GB NIET aan. daarvoor zou je al een andere server editie moeten hebben voor je computer.

Heeft WS2003 ook alle service packs geinstalleerd en alle updates

(probeer het eerst eens met 2 GB geheugen dat zou wel moeten werken.)

Update en installeer service packs en probeer het nogmaals

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Audi-Addict schreef op woensdag 09 april 2008 @ 22:58:
[...]

Dus microsoft heeft een 32bit enterprise versie die een paar duizend euro kost en hier kan maar maximaal 4gb op?

Ik kan me dit haast niet voorstellen :P er moet toch een manier zijn om dit aan de praat te krijgen?

[...]
Gelukkig maar dat je het je niet voor kan stellen, want dat zeg ik ook niet... ;)
Link voor x86
Link voor x64
Ik was hier niet duidelijk genoeg in, dit systeem heeft geen VT waardoor ik geen virtuele omgeving kan opzetten met VT 64x ondersteuning. Indien dit wel het geval is, willen we alsnog een 32bit omgeving omdat we hier een licentie voor hebben liggen en onze applicaties bij klanten ook onder 32 bit draaien.

Mijn vraag blijft is er geen mogelijkheid om dit systeem toch met een 32bit besturingssysteem meer dan 3gb te laten gebruiken?
Zonder de /PAE optie kan je inderdaad niet meer dan 3Gb gebruiken. Met die optie kan dat wel. Maar dat moet wel ondersteund worden door de hardware en software.

Duidelijke link en link over de /PAE en /3Gb opties.

[ Voor 16% gewijzigd door Gé Brander op 10-04-2008 10:21 ]

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1