WD schijf spint down en up en schrijft met 4 MB/s

Pagina: 1
Acties:

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Topicstarter
Volgende systeem:
Vista X64
C2D E6600 (2x 3 GHz)
Gigabyte P35 DS3P (stock snelheid)
4x 1 GB DDR2 800 (stock speed)
Antec Sonata II kast
Antec EarthWatts 500W voeding
HD2900XT 512 MB videokaart
Allen SATA:
2x 320 GB Seagate schijven
1x 500 GB WD schijf
1x 120 GB Samsung schijf
1x 120 GB WD schijf <- probleem geval

Ik heb de onderste schijf er bij geplaatst. Alles leek goed te gaan, alleen het formatteren duurde wat lang. De HDD is gecontroleerd en dat leverde geen fouten op. Nu blijkt alleen in de praktijk en ook na benchmarks met HD Tune, dat de schijf zo traag is als maar zijn kan. Gister haalde ik nog wel 10 MB/s, maar vandaag moet ik het doen met 4 MB/s. Ook heeft die schijf last van het soms down en direct weer upspinnen. Ik kan me niet voorstellen dat een andere voeding daar bij moet gaan helpen.

De schijf hangt samen met 2 andere schijven aan de Intel 6-poorts SATA controller. De schijf is ongeveer even oud als de Samsung en ondersteunt net als de Samsung geen SATA II, maar de Samsung presteert gewoon goed.

Verder functioneert de schijf nog steeds goed. Bij het down en up spinnen blijft de schijf in windows gewoon bereikbaar.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Om problemen met mogelijk te lage spanning te controleren: wat doet hij als je (zo veel mogelijk) van de andere HD's afkoppelt? Als hij dan nog problemen geeft is het een gevalletje DOA.

Signatures zijn voor boomers.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 09:49:
Om problemen met mogelijk te lage spanning te controleren: wat doet hij als hij als je (zo veel mogelijk) van de andere HD's afkoppelt? Als hij dan nog problemen geeft is het een gevalletje DOA.
Het is geen nieuwe schijf. Sorry niet bij gezegd. Alleen hoe verklaar je de lage lees en schrijf snelheid?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als hij steeds downspint lijkt me dat logisch. Of doet hij dat niet als hij aan het lezen is?
Deed de schijf het in het vorige systeem wel goed?
Lees de SMART data eens uit?

Lijkt me toch richting gevalletje te weinig spanning gaan. Controleer die eens met een multimeter (als alles aan staat). Hoeveel A kan die voeding op de +5 en de +12 leveren?
[edit]Ik zie dat die voeding twee 12V rails heeft. Probeer eens een andere rail?

[ Voor 10% gewijzigd door Maasluip op 31-01-2008 10:09 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Maasluip schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:06:
Als hij steeds downspint lijkt me dat logisch. Of doet hij dat niet als hij aan het lezen is?
Deed de schijf het in het vorige systeem wel goed?
Lees de SMART data eens uit?

Lijkt me toch richting gevalletje te weinig spanning gaan. Controleer die eens met een multimeter (als alles aan staat). Hoeveel A kan die voeding op de +5 en de +12 leveren?
[edit]Ik zie dat die voeding twee 12V rails heeft. Probeer eens een andere rail?
De schijf spint niet down tijdens het lezen en/of schrijven. Alleen idle doet hij dat. Schrijven en lezen gaat gewoon prima, alleen op lage snelheid. Het lijkt me dat de schijf tijdens het lezen en schrijven de meeste stroom nodig heeft en bij een te lage spanning zou je dan toch juist op die momenten problemen moeten zien?

• Hann1BaL

Hann1BaL

Topicstarter
Met HD tune even het 1 en ander uitgelezen:

Bij de falende schijf staat dit:
Standard: ATA/ATAPI-6 - SATA I
Supported: UDMA Mode 5
Active: UDMA mode 6

Kan dit niet de veroorzaker van het probleem zijn? Alleen is de vraag hoe je in Vista de DMA mode verandert..

• blobber
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

blobber

Sol Lucet Omnibus

Als die schijf down en upspint de hele tijd, zou dat kunnen wijzen op een slecht vastzittend voedingsplugje.Even het plugje eruit halen en er weer indoen of een ander voedinsplugje gebruiken als er nog een vrij is en kijken of het helpt :)

To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour

• Electrowolf
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-02 21:41

Electrowolf

Mod met Liefde!

Ik heb een WD1200JB, waarschijnlijk het zelfde typen als jij hebt. Feit: deze heeft al meer dan 40.000 uur gedraait (+- 4 jaar). _/-\o_
Ondertussen begint hij het zelfde probleem te hebben als die van jou heeft: spontaan up-down spins, aka uit en aan gaan. Vervelende is dat mijn OS op deze schijf staat en dit dus niet altijd zonder crash overleeft.
Verder geeft SMART geen enekele melding van fouten of whatsoever, zelfde geld voor schijfscans. De inhoud van de schijf is dus nog goed maar hij is niet meer stabiel. Denk dus gewoon dat je schijf een beetje aan het einde van z'n leven is gekomen, netzoals deze.

PS. Als de schijf koud is en moet opwarmen is het euvel veel erger dan waneer hij al een tijdje aan staat en op temperatuur is. Misschien is dit bij die van jou het geval.

[ Voor 12% gewijzigd door Electrowolf op 01-02-2008 11:42 . Reden: PS toegevoegd ]

Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work

Pagina: 1