Hifi speakers op auto versterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 07-06 10:49
Voor de carnavalswagen maken we dit jaar gebruik van een 4 kanaals auto versterker (4ohm aansluitingen). Nu willen wij daar 8 ohm speakers (stereoinstallatie) op aansluiten. Het gaat hierbij om 2 speakers van 150 watt rms en 2 speakers van 250 watt rms. Ik weet dat als je de speakers parallel aansluit je 4 ohm kunt maken en dat je de versterker kunt bruggen.

Het probleem is dus dat als je ze gebrugd aansluit parallel je het volume van de speakers niet onafhankelijk van elkaar kunt regelen, dus 2x250 watt en 2x150 watt apart.

Kan het kwaad om de speakers gewoon ierder apart per kanaal aan te sluiten dus gewoon 8 ohm speakers op 4 ohm aansluiting? Zo kunnen we de grotere speakers wat harder zetten voor meer volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• answer_man
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Het kan, maar hou er rekening mee dat de versterker +/- 50% van zen vermogen levert als je er 8 ohm aan weerstand aan hangt. Wat dus automatisch met zich meebrengt dat het volume uiteindelijk minder hard zal zijn.

Probeer het gewoon op beide manieren, kijk wat het beste werkt voor bij jullie :)

Veel plezier met de wagen :D

[Eos 50D] [Tamron 11-18] [Canon 24-85] [Canon 50 1,8] [Sigma 70-200 2.8] [Speedlight 580EX]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

het kan geen kwaad, maar de gemiddelde auto radio komt op 8ohm echt niet boven de 10W, ongeacht wat de beschrijving zegt. Gevolg is waarschijnlijk dat je de radio tot clipping-volume openzet en dan kan het wel weer kwaad voor je speakers.

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 16:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Verschillende speakers parallelin serie zetten is verder ook geen goed plan. Door de verschillende impedantieverlopen gaan de speakers elkaar beïnvloeden en spelen ze ook niet meer zuiver (al is dat niet zo boeiend op een carnavalswagen natuurlijk ;) )

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
We hebben het getest met gewoon alles op een apart kanaal en dat klinkt eigenlijk prima en gaat ook vrij hard.

Wist alleen niet of het kwaad kan. Versterker volume staat rear en front op 75% en ingangsspannings is niet zo heel hoog. Mp3 speler of laptop. Misschien mengpaneel maar als we dat gaan gebruiken kan ik dan met een multimeter ingansspaning meten? Of is een multimeter te traag.

Maar hebben geen zin om de versterker door te laten branden, weet niet of hij nu te warm zou kunnen worden want is maar een simpele caliber versterker weet zo niet welk type is al vrij oud. Staat 800 watt op maar dat haalt hij bij lange na niet. 40A zekering. Denk dat het met 100watt per kanaal al aardig op is.

Edit: Het gaat over een versterker, niet zoals hierboven ergens gezegd wordt: autoradio. We gebruiken geen autoradio ivm microfoonaansluiting.

[ Voor 8% gewijzigd door wiene op 31-01-2008 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

Vindt het wel zonde je Hifi-speakers hiervoor in te zetten :'( . Kan je voor de gelegenheid geen PA-speakers gebruiken. In je kennissenkring zal je vast wel iemand vinden die nog zo'n spullen staan heeft (een of andere DJ bijvoorbeeld). Het zal in die omstandigheden nog een beter resultaat geven ook, vooral in openlucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Anoniem: 143259 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 20:13:
Vindt het wel zonde je Hifi-speakers hiervoor in te zetten :'( . Kan je voor de gelegenheid geen PA-speakers gebruiken. In je kennissenkring zal je vast wel iemand vinden die nog zo'n spullen staan heeft (een of andere DJ bijvoorbeeld). Het zal in die omstandigheden nog een beter resultaat geven ook, vooral in openlucht...
Dit is puur uit kostenbesparing. We hebben jarenlang een omroepinstallatie gehuurd, maar dat is ieder jaar weggegooid geld. Dit spul hebben we allemaal zelf en kost niks, en we zorgen ervoor dat er niks beschadigd/nat kan worden. Mensen met PA spul kennen we niet, iig niemand die het gratis of goedkoop wil regelen.

Jaren terug hebben we het ook zo gedaan en dat klonk toch vrij aardig.Nu hebben we zelfs nog grotere speakers erbij. Dit zijn geen kleine speakertjes van een stereo setje maar toch wel wat grotere. 2x150 watt heeft 12" woofer en 2x250 watt zit zelfs 18" woofer in.

Wij rijden niet in een supergrote optocht waar 1000 en euro's mee gemoeid zijn. Maar in een klein dorpje. Bovendien bouwen we met een jongerenvereniging met jeugd van 15 jaar. Die kunnen geen 50 euro in een carnavalswagen steken. Dit jaar betalen we slechts 15 euro per persoon met 20 man en krijgen we nog 150 euro van de vereniging. Budget 450,-

Maar toch bouwen we ieder jaar een vrij aardige wagen omdat we veel weten te regelen, gratis platen, goedkoop ijzer (vorig jaar rol draadijzer gekocht van 1000 kilo voor 0,25 cent de kilo), gedeelte gratis verf.

Prijzengeld is sowieso verwaarloosbaar. <100 euro, misschien 100 euro als je wint maar dit jaar bouwen we niet voor de overwinning omdat daar gewoonweg te weinig tijd voor was. 4 weken bouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 00:36
maar wat ik me afvraag.. heb je die auto versterker gepakt omdat daar een heleboel watt op staat,,,, die dus niet echt zijn ?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
Speeddragon schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:08:
maar wat ik me afvraag.. heb je die auto versterker gepakt omdat daar een heleboel watt op staat,,,, die dus niet echt zijn ?
Nee, we hebben een auto versterker gepakt omdat die op een accu aangesloten kan worden. Een omvormer voor hoge vermogens (zware 230V versterker) is geen optie. Bovendien hebben we in het verleden met een aggregraat al 2 versterkers naar de klote geholpen. Eén waarbij de trafo is doorgebrand (kosten reparatie 500 euro) en één keer was gelukkig alleen de zekering kapot.

230V met een aggregaat lijkt leuk maar sommige apparaten kunnen niet zo goed tegen een piekspanning of zo. En ook hier geld, we hebben geen beschikking over dure aggregaten die wel 100% stabiel zijn.

Oplossing: 12V autoversterker. Gaat hard genoeg al zijn het dus geen echte watts, zou max 40Ax12V=480Watt + nog een beetje kunnen zijn.

Mengpaneeltje wordt mbv een omvormer aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:54
Als je apparatuur kapot gaat omdat het op een aggregraat zit zit er toch serieus niet goed hoor...
offtopic:
Ik verlang terug naar de tijd dat wij ook nog een beetje beschaafd deden.. Moet vanavond op de een of andere manier 6xSP2, 2x dubbel 15i" bas, 2x exact, 4x EAW 500 toppen, 4x 18" bas, 4 versterkers en nog wat rookmachines, par56's en in totaal 1000 meter snoer op een kar hangen :X Een hels karwei altijd, en zondagavond kan alles er weer af, in redelijk beschonken toestand...

Succes in ieder geval en veel plezier!

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiene
sig69 schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 11:46:
offtopic:
Ik verlang terug naar de tijd dat wij ook nog een beetje beschaafd deden.. Moet vanavond op de een of andere manier 6xSP2, 2x dubbel 15i" bas, 2x exact, 4x EAW 500 toppen, 4x 18" bas, 4 versterkers en nog wat rookmachines, par56's en in totaal 1000 meter snoer op een kar hangen :X Een hels karwei altijd, en zondagavond kan alles er weer af, in redelijk beschonken toestand...
:P Dan heb je wel een zwaar aggregaat nodig, een simpele rookmachine vraagt al 800 watt. Wilden wij 2 jaar geleden op zo'n stil aggregaatje hangen van 800watt nominaal 1200watt piek maar dat trok het niet terwijl de specs van rookmachine 800 watt aangaven.

Zoon 2kW aggregaat is gewoon niet 100% stabiel, althans dat zegt een bekende van mij die in de electronica etc. zit. Vooral als hij bij belasting in toeren omhoog schiet. Misschien dat het bij de nieuwere aggregaten beter is dat weet ik niet. Aansluiten kun je met 230V weinig fout aan doen lijkt me. Speakers zaten ook goed aangesloten.

Afbreken in beschoken toestand ken ik :). Wij beginnen altijd dag na optocht om 9 of 10 uur met afbreken omdat er s'middags weer iets te doen is om 16.00 uur en alles weg moet zijn uit die loods die dag.

[ Voor 8% gewijzigd door wiene op 01-02-2008 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:54
wiene schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 12:06:
[...]

:P Dan heb je wel een zwaar aggregaat nodig, een simpele rookmachine vraagt al 800 watt. Wilden wij 2 jaar geleden op zo'n stil aggregaatje hangen van 800watt nominaal 1200watt piek maar dat trok het niet terwijl de specs van rookmachine 800 watt aangaven.

Afbreken in beschoken toestand ken ik :). Wij beginnen altijd dag na optocht om 9 of 10 uur met afbreken omdat er s'middags weer iets te doen is om 16.00 uur en alles weg moet zijn uit die loods die dag.
30kva hebben we meestal >:). Wij hebben 2 optochten waar we aan meedoen, zaterdag en zondag, dus na de optocht zondag moet meteen alles er weer af..

[ Voor 18% gewijzigd door sig69 op 01-02-2008 13:42 ]

Roomba E5 te koop

Pagina: 1