Effect van jumpers bij gebruik van IDE 2 SATA device.

Pagina: 1
Acties:

• SideBuster
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01-2025

SideBuster

Deka Dirk AH Yeah Vomar Ald!!!

Topicstarter
Ik heb zojuist 2 IDE 2 SATA "stekkers" binnen gekregen en de eerste alvast aangesloten op een IDE harde schijf. Tijdens de boot wordt de harde schijf herkend als zijnde aangesloten op de SATA poort 2. Eenmaal in Windows is de harde schijf nergens te vinden.
De harde schijf heeft momenteel geen jumpers, wat zou beteken dat de schijf als slave werkt als hij als IDE zou worden aangesloten. Nu vraag ik mij af of dit nog effect heeft nu ik er die "stekker" tussen heb zitten en de schijf moet functioneren als een SATA schijf en SATA geen slave en master kent.

V*k voor de frisdrank daar op de hoek... | Specs

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:27
Staat de schijf in apparaatbeheer danwel schijfbeheer? Als de schijf in het BIOS wordt herkend mag je er vanuit gaan dat het geen probleem met jumpers is. Waarschijnlijk moet je nog drivers installeren, de schijf initialiseren of partities aanmaken op de schijf.

[ Voor 25% gewijzigd door Fauna op 31-01-2008 11:22 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat die jumpers niet zijn om te switchen tussen 'S-ATA1' en 'S-ATAII'?
Vaak zitten die dingen er voor compatibility redenen.

Verwijderd

Moet je hem niet gewoon even in apparaat beheer > Schijf beheer formatteren?

• SideBuster

SideBuster

Topicstarter
De schijf komt niet voor in apparaatbeheer of in shcijfbeheer. En de schijf formateren is niet bepaald de bedoeling aangezien er belangrijke data op staat.

De jumpers zijn ook niet voor SATA I/II want het is een IDE harde schijf die middels een convertor is aangesloten op een SATA poort.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-02 05:56
Tjah, ik heb in CT' gelezen dat er toch wel wat problemen zijn met schijfherkenning als je gebruikt maakt van verloop stekkers. Ik zou zeggen, indien nog niet gedaan, probeer eens de jumper op "Cable Select" of "Master". Laat ook Windows eens de nieuwe hardware detecteren, en het kan ook zijn dat ie als unknown device met geel vraagteken in je apparaatbeheer staat.

[ Voor 24% gewijzigd door Jouke74 op 31-01-2008 13:42 ]

"That was left handed..." - JJH

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Wel IDE - legacy modus aangezet in de bios?

ps. Over welke windows spreken we?

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• SideBuster

SideBuster

Topicstarter
We spraken over XP. Maar door wat te testen met andere harde schijven ben ik er achter gekomen dan de schijf dus als als master moet worden gezet middels de jumpers.

Allen toch bedankt voor de reacties.

Pagina: 1