Wat te doen aan boomerig geluid?

Pagina: 1
Acties:

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:40
Tijdje terug heb ik van m'n neef een set JBL Northridge ND-310 speakers weten te bemachtigen. Hij wou ze persee kwijt en ik wou toch al een tijdje wat grotere speakers.

Ondanks de veel betere geluidskwaliteit ten opzichte van de Eltax Concept 400 die ik daarvoor gebruikte maken de JBL's wel een hoop BOOM BOOOOOOOOOOOOOMMM geluid, het galmt echt alle kanten op.

De speakers staan op ongeveer 2,5 tot 3 meter afstand van elkaar, met mijn bureau er tussen, bijna tegen de muur aan, op dezelfde plaats waar voorheen de Concepts stonden, zie onderstaand plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://magical.tweakdsl.nl/GoT/pano.jpg

Mijn woonkamer is vrij lang (8.67m bij 3.5m) en ik heb m'n computer spullen dus bijna in het midden staan. Zou het helpen de boxen ver uit elkaar te plaatsen (in de hoeken van de kamer?), maar dat versterkt de 'boom' toch ook alleen maar?

Het kan ook zijn dat mijn versterker, Een Technics SU-610 veels te licht is voor deze speakers, maar ik weet niet of een zwaardere versterker het boom geluid doet verdwijnen. De JBL's zijn basreflex, met de poorten aan de voorkant.

Heeft iemand een suggestie wat ik zou kunnen doen aan het booooooooooooomm geluid?

Mijn YouTube Channel

• Seers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-10-2025
Van de muur lostrekken. En je moet zelf ook niet tegen een muur aan gaan staan.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

inderdaad verder van de muur afzetten of de basreflex pijp aan de voorkant dempen. Dat kan met schuim of rietjes. Je kan het simpel testen door er ff een sok in te douwen (en voor de grotere poort een kussen :)) gewoon schuiven en proberen. Waarschijnlijk geven rietjes het beste effect maar dat is dus proberen

enne ga je schamen, zie ik dat goed een plant op je speaker ........ daar hoort zon ding niet :P

[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 30-01-2008 23:38 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Heb je overal booooooom of alleen als je achter jouw bureau zit? Want dan kan je nog eens met de opstelling spelen. Van de muur loshalen kan helpen maar als er geen basreflex aan de achterkant zit weet ik niet of dat veel gaat helpen, gewoon proberen dus.
Je kunt ook nog een stuk schuim of zo in de basreflexpoort stoppen, kijken of dat helpt.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Snowwie
Het verschilt een beetje, daar waar ik achter de computer zit is er veel boom, 1,5 meter naar achteren toe minder en bij de andere muur weer veel.

Maar de speakers verder van de muur af, maar dan staan ze zo ver naar voren en dat vind ik maar lelijk... En de poorten dichtproppen met rietjes en kussens.... :? :?

Wat is er mis met die planten?

[ Voor 31% gewijzigd door Snowwie op 30-01-2008 23:42 ]

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Als je vervolgens nóg 1,5 meter naar achteren gaat? Lijkt wel interferentie van de basgolven mss.

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
JBL staat sowieso wel een beetje bekend om een ietwat (te) sterke bass in het geluid. Een paar ideetjes hierboven kunnen wellicht helpen, anders dan dat zou ik aanraden om in de balans de bass wat weg te regelen en daarmee zoeken naar een juiste verhouding.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:19

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat het geluidsniveau van het laag overal in de kamer anders is (ook nog eens bij iedere frequentie anders), is heel normaal.

Die planten mogen best hoor ;) Je moet Ray gewoon vertellen dat dat de ficus audiofilicus is die voor een betere spreiding van het geluidsbeeld zorgt :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Snowwie
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 23:45:
Als je vervolgens nóg 1,5 meter naar achteren gaat? Lijkt wel interferentie van de basgolven mss.
Dan ga ik door de muur heen achter me en lig ik buiten..

Bass klinkt volgens mij altijd voller bij de tegenovergestelde muur ipv midden in de kamer.
Ik heb niemand nog wat horen zeggen over de versterker, het feit dat deze versterker slechts 2x35 watt is heeft er totaal niets mee te maken?

Over de Bass instellingen, de bass knop op de versterker staat al op een kwart minder tov neutral (zeg maar stand 10 uur), loudness heeft nog nooit aangestaan, en in de volumeregeling van zowel windows als winamp staat deze ook neutraal.

Ik heb ook ooit een set Eltax Millennium 500 serie gehad, ietsje kleiner dan deze speakers, ook stukken goedkoper (nieuwprijs), maar die bassen klonken tenminste goed, lekker strak en niet zoveel boooooom boooooom.....

Misschien maar eens sparen voor een goede Rotel of NAD versterker met veel vermogen, tenminste dat zijn de merken die het hier goed doen op GoT. :)

Mijn YouTube Channel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom zou je versterker te licht zijn voor je speakers. Met 35W kun je echt een berg herrie maken, zeker met speakers van 90 dB.

Een versterker kan het laag wel beïnvloeden als de dempingsfactor beroerd is, maar bij transistoramps is dat vrijwel altijd binnen grenzen. Natuurlijk kun je een andere versterker proberen, maar de tips die je al gekregen hebt zijn goedkoper en veel effectiever ;)

• Snowwie
Ik ga zowiezo morgen even met de tips experimenteren.

Mijn YouTube Channel

• dahakon
NAD en Rotel zijn zeker een goede versterkers. Andere versterkers in die range zijn Denon en Marantz. Het is overigens zo dat het inderdaad het beste is om speakers en een versterker bij elkaar te knopen die min of meer hetzelfde vermogen hebben. Een te lichte versterker kun je even simpel opblazen als te lichte speakers.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

dahakon schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 05:02:
Het is overigens zo dat het inderdaad het beste is om speakers en een versterker bij elkaar te knopen die min of meer hetzelfde vermogen hebben. Een te lichte versterker kun je even simpel opblazen als te lichte speakers.
Dat heeft totaal niets met vermogen te maken. Een speaker is niet zwaar als ie veel vermogen kan hebben. Daarvoor is enkel en alleen het impedantieverloop van de speaker van belang. Deze vormt de load voor de versterker. Aangezien de JBL 8 Ohm is vormt dat voor geen enkele versterker en probleem. Zelfs op een buizentrapje van 10 Watt werkt dat prima, zeker met de efficiëntie van de JBL erbij kun je daar nog erg hard mee spelen (100 dB haal je daarmee ;) ).

• dahakon
Buizenversterkers zijn natuurlijk niet te vergelijken met de doorsnee versterkers die men meestal heeft. In ieder geval, als je maar 1 paar speakers aansluit, zou zelfs 4 Ohm genoeg zijn, maar dat is een ander verhaal. Om de beste dynamiek uit de speakers te halen, is een versterker met een wat beter vermogen zeker geen onverstandige keuze zijn. Het zal echter weinig aan de situatie van de extreme bass doen.

Nog 1 klein adviesje dat wellicht het gevoel van de te sterke bass kan verminderen, is de boxen op pootjes te zetten. Minder contact met de vloer is zal het geluid in positieve zin beinvloeden.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik denk dat hij aan de 115 dB die hij met zijn 35W versterkertje kan halen meer dat zat heeft :)

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Inderdaad wat versterker betreft: het is 2*35 watt in klasse a. Ik weet nog niet heel veel af van de klasses e.d. maar 2*35 watt in klasse a is best veel. Versterker zal (kwa vermogen) echt niet het probleem zijn.
Plaatsing van de speakers en luisterpositie echter wel.
Overweeg een grondige herinrichting van je situatie zou ik zeggen :P

Zet ze bijvoorbeeld iets verder uit elkaar en draai ze een beetje naar binnen.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

dahakon was me net voor, maar misschien helpt het inderdaad als je de speakers eens op spikes zet.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

35 W = 35W ;) Onegacht versterkerklasse is dat altijd hetzelfde.

• dahakon
350PK in een Ferrari of 350PK in een vrachtwagen zijn ook precies hetzelfde. Het resultaat ervan is echter een wereld van verschil.
Een buizenversterker kun je terdege niet watt voor watt vergelijken met een spoelen-versterker, zeker niet met de goedkope electronische meuk.

Overigens nog een mogelijke tip, afhankelijk van de situatie. Een beetje geld uittrekken voor goede bekabeling tussen versterker en speaker kan ook een groot verschil in het geluid met zich mee brengen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

dahakon schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:44:
350PK in een Ferrari of 350PK in een vrachtwagen zijn ook precies hetzelfde. Het resultaat ervan is echter een wereld van verschil.
Appels en peren...
Een buizenversterker kun je terdege niet watt voor watt vergelijken met een spoelen-versterker, zeker niet met de goedkope electronische meuk.
Een buizenversterker vormt hier inderdaad een uitzondering, en dat met name omdat die dingen erg hoge spanningen kunnen uitsturen waardoor ze wat dynamischer kunnen klinken en waardoor het ook lijkt alsof het harder gaat met minder vermogen.

Echter zijn Watts gewoon Watts (mits natuurlijk op de zelfde manier gemeten). 30W van een klasse A versterker zijn gelijk aan 30W van een klasse D of AB versterker. Dat het misschien wat anders klinkt is een heel ander verhaal.

Verder is de Technics geen klasse A versterker hoor. Er zit een chipampje in dat gewoon AB wordt aangestuurd. Als het ding in klasse A stond dan zou die heel wat meer koeling nodig hebben om zijn warmte kwijt te kunnen.

Op internet vind je voor deze amp trouwens vermogensopgaves van 2x30 W tot 2x90 W ;) Dus wat nu klopt weet ik niet, maar in alle gevallen is het meer dan zat voor deze speakers en zal zeker niets met de bass te maken hebben.
Overigens nog een mogelijke tip, afhankelijk van de situatie. Een beetje geld uittrekken voor goede bekabeling tussen versterker en speaker kan ook een groot verschil in het geluid met zich mee brengen.
No way dat dat wat gaat uitmaken voor boomerige bass.

• dahakon
voodooless schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:12:

No way dat dat wat gaat uitmaken voor boomerige bass.
Dat heb je mij ook niet horen zeggen, alleen dat het een positieve invloed heeft op het geluid.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

dahakon schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:15:
Dat heb je mij ook niet horen zeggen, alleen dat het een positieve invloed heeft op het geluid.
Zelfs dat waag ik te betwijfelen ;) Maar daar hebben we andere topics over.

• TB
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21-09-2025

TB

pompiedom

dahakon schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:44:

Ongeldige vergelijking: in jouw geval sturen die 350 PK ieder iets anders aan (qua gewicht). In topic's geval beide hetzelfde...

[edit: spuit 11 :)]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-02 20:31

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik weet niet waar de bass-reflex poorten zitten bij jouw JBL's, maar JBL heeft ze bijna altijd aan de achterzijde. Door reflectie van de muur, kan daardoor het laag flink versterkt worden. Ze van de muur trekken heeft dan practisch altijd een positief effect, net als de poorten dempen (wat overigens een heel legitieme methode is, bepaalde fabrikanten leveren zelfs speciale pluggen met de speakers mee om de poorten te dempen/tunen).

Omdat laag ook nog eens omni-directioneel is, kan het zelfs zijn dat met 1 poort dicht, en de andere open, het geluid ook goed gaat klinken. Gewoon lekker experimenteren dus.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:34

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik weet dat wel!
Snowwie schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 23:19:
...
De JBL's zijn basreflex, met de poorten aan de voorkant.
...
;)

Life is not about specs, it is about joy!

• Snowwie
deepbass909 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 13:28:
maar JBL heeft ze bijna altijd aan de achterzijde.
Er zit 1 (brede) basreflexpoort aan de voorkant. De meeste JBL boxen hebben de poorten juist aan de voorzijde, dit ten opzichte van Eltax die ze juist vaak achter heeft zitten.

Afbeeldingslocatie: http://images.amazon.com/images/P/B00002EQC2.01.LZZZZZZZ.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Snowwie op 31-01-2008 15:43 ]

Mijn YouTube Channel

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:04

Tijntje

Hello?!

Misschien een hele domme vraag, maar zijn ze niet gewoon stuk? Als hij er zo graag vanaf wilde.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• Snowwie
Tijntje schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 15:48:
Misschien een hele domme vraag, maar zijn ze niet gewoon stuk? Als hij er zo graag vanaf wilde.
Hij wou er zelf niet vanaf, z'n vriendin wou er vanaf, omdat ze haar te lomp werden en in de weg stonden. :)

Mijn YouTube Channel

• Ik ben het!
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-02 20:51
Waarschijnlijk wordt ik geband voor deze (non hifi) suggestie :P ..
Maar probeer anders is je speakers is uit fase te halen
De draadjes van 1 speaker dus omwisselen (rood-zwart). Dat kost je behoorlijk wat bas..

[ Voor 3% gewijzigd door Ik ben het! op 31-01-2008 22:33 ]

• jasjenl
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-02 16:25

jasjenl

Liab A Tymo

Je kunt ook eens proberen een gramma onder je speakers te leggen, dat ontkoppelt goed en kan ook de 'boom' verminderen.
Pagina: 1