Waarom hebben sommige schermen zo'n rare coating?

Pagina: 1
Acties:

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 18:47
Ik ben op zoek naar een 23"/24" scherm en bij sommige schermen viel me iets op. Als je naar het scherm kijkt en er staat een egaal plaatje op, dan lijkt het net of het niet helemaal egaal is. Alsof er zelfs een beetje stof op ligt. Ga je dan met je ogen dichter naar het scherm dan krijg je soms zelfs rare strepen te zien.
Nou blijkt het dat er in de coating een structuurtje zit. Ik kreeg eens de uitleg dat wit en zwart dan goed wit en zwart bleven als er licht (schuin?) op het scherm schijnt.
Het valt me vooral op bij de Cinema Displays van Apple, maar ik zag het ook eens op een 24" Eizo (ik dacht de 2411). Ik kan er eigenlijk niet naar kijken, zie constant een schittering voor m'n ogen. Is er nou een bepaalde benaming voor die coating wat dat veroorzaakt? Ik wil dus geen scherm met zo'n schittering erin. Weet iemand of de Eizo 2431 het ook heeft?

• the squaler1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 13:49
dat is een glossy scherm heeft een weerspiegelende laag er over voor verbeterde kleurweergave

CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850

• Dancing_Animal
Nee, dit zijn juist 'doffe' schermen. Ze zijn heel goed voor fotobewerking en die glimmende schermen zouden dat juist niet zijn heb ik begrepen.

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17-05 20:40

Nik

Ik heb een glimmende notebookscherm, en die bevalt beter dan een normaal tft scherm (kleuren). Vergelijk in het met een crt, dan komt de tft met glanslaag het meest in de buurt. Moet ik er wel bij zeggen dat de notebook nog geen jaar oud is, en de normale tft al 3 jaar...

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Ik ken dit idd. Dit is dus NIET met glossy schermen, maar juist het andere soort. Het is soms wel vervelend als ik van een foto de ruis wil verwijderen. Soms dan lijkt het alsof er nog ruis is, maar dan is het mijn scherm, als je de foto over het beeld verplaats ('ruis' blijft op zn plaats). Ben benieuwd of hier iemand meer van weet.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Dancing_Animal
Juist, dat bedoel ik, 't is net stof.
Pagina: 1