wat(wanneer) is het full hd op (pc)?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.615 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik en mijn vriend hebben al een paar dagen een felle discussie over Full HD met name op de pc.
We hebbe same al wat research gedaan maar we zijn het nog niet eens geworden.

Daarom is mijn vraagstuk: Full hd op pc, waar hangt dat vanaf(videokaart, hd monitor, hdmi uitgang ofzo). Ik heb zelf namelijk een full hd laptop met de logo erop.
Vaio ar51j, bevat bluray speler en de eigenschappen van de scherm zijn
(17 inch)1400 x 900, X BLACK LCD WXGA +
videokaart: nvidia geforce 8400M GPU

Mijn vriend beweert dat je pas full hd kan weergeven als je een 24 inch of groter tft monitor hebt want dan pas kan het de resolutie aan van full hd ( 1900 x 1080)
Als dat zo is, waarom heeft mijn vaio dan een full hd logo?

ps: dit is mijn eerste topic dus zeg als ik iets fout heb gedaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:19

Koppensneller

winterrrrrr

Full HD is het pas bij een resolutie van 1920x1080. Waarschijnlijk staat het logo op je laptop omdat hij het kan afspelen, niet omdat hij het kan weergeven. Met een externe monitor moet Full HD wel gaan lukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Full HD betekent 1920 x 1080 progressief. Het heeft niets met het fysieke formaat van het scherm te maken, hoewel het inderdaad nog wel eens lastig kon worden om een scherm van minder dan 24" te vinden die deze resolutie (minimaal) heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:35
Kort maar krachtig, je vriend heeft gelijk. :P

Full HD is 1920x1080, dus meer dan de resolutie van je laptop-scherm.
Je laptop is dus eigenlijk 'maar' HD-Ready (in tv-marketing-termen gesproken dan)

[edit]
Damn, te laat! :P

[ Voor 6% gewijzigd door Fire69 op 30-01-2008 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Als je de laptop op een Full HD tv aansluit (of een monitor met een resolutie van 1920x1200 of hoger) zal je in combinatie met de blu-ray speler wel Full HD af kunnen spelen, waarschijnlijk doelen ze daarop met dat logo. Wel een beetje misleidend natuurlijk, want je laptopmonitor is inderdaad niet Full HD.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:46
Full HD is pas als je gebruik kan maken van de voledige resolutie,

dus je moet een 1080P beeldscherm ergens hebben staan en hier je laptop op aansluiten. Dan maak je gerbruik van full HD. Ga je lager naar B.V. 720P dan heb je HD ready

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
't Is toch zo dat een 'apparaat' niet alleen moet voldoen aan de resolutie, maar ook aan diverse inputs en dergelijke? Althans, als ik de Wiki-pagina over HD ready moet geloven wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tnx mensen
ik had niet verwacht dat ik so snel antwoord kreeg en zo veel":P:P:P
Ik vind het wel jammer van dat sony die logo beetje misleidend heeft gebruikt, maar goed het is wel een vette laptop vind ik.

tnx mensen ik denk dat ik overtuigd ben
maar als er tegen argumenten zijn laat maar komen hoor :P

verder heb ik laatst mijn laptop via hdmi kabel op me bravia aangesloten en toen kon ik wel die full hd resolutie kiezen(1900x 1080)

greetz

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:38
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:09:
tnx mensen
ik had niet verwacht dat ik so snel antwoord kreeg en zo veel":P:P:P
Ik vind het wel jammer van dat sony die logo beetje misleidend heeft gebruikt, maar goed het is wel een vette laptop vind ik.
Tja, van 1080p op dat formaat scherm zou je ook niet blij worden denk ik. ;)

Maar in principe is het logo natuurlijk gewoon correct gebruikt. Als je een blueray-speler koopt (standalone) zal daar vast ook een Full HD logo opstaan... Ook al kan het ding zelf helemaal geen beeld weergeven zonder tv...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:46
Let wel op als je het aansluit op een HD scherm, veel beeldschermen zijn 720p, ook een HD resolutie. Dan kan je dus beter voor 720p kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jazco2nd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:15:
Let wel op als je het aansluit op een HD scherm, veel beeldschermen zijn 720p, ook een HD resolutie. Dan kan je dus beter voor 720p kiezen.
mijn lcd tv is full hd, hij zette zichzelf over naar 1080 p,
dat kon ik zien aan de tv zelf toen kwam er een rechthoekig balkje met 1080 p en ik kon me spel op een resolutie zetten van 1900 x 1080.

liever een 1080 p gamen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Trouwens, voor een Sony-freak kan je het wel niet te best spellen :P
Ik zou mijn ondertitel maar eens spellchecken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
snap die ondertitel niet sorry. heb niet de beste videokaart , maar het is ook maar een laptop :)

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
:D
Ik bedoel dat je jouw ondertitel even moet controleren. Sony is met 1 'n' :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 01-09 16:14
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:27:
snap die ondertitel niet sorry. heb niet de beste videokaart , maar het is ook maar een laptop :)
Dat het perse 24" Inch of hoger moet zijn is (natuurlijk) onzin, ik heb hier een 22" Inch beeldscherm en die ondersteund tot 2048*1536. (Ik kan natuurlijk verkeerd zitten en heb helemaal geen verstand van (full) hd)

Straks is die vriend van je hier ook lid, en zit hij natuurlijk allemaal foute antwoorden te geven :D
die zin moet je niet al te serieus nemen

[ Voor 15% gewijzigd door Red-Front op 30-01-2008 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ow soo, :P:P:P ik dacht dat het wel so leuk was Sonny Freakje of ik dacht aan Sjonny Freakje :P

ps: late we vanaf nu niet meer over ondertitels hebbe ok? :P:P
ff bij topic blijfe :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Red-Front schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:36:
[...]

Dat het perse 24" Inch of hoger moet zijn is (natuurlijk) onzin, ik heb hier een 22" Inch beeldscherm en die ondersteund tot 2048*1536. (Ik kan natuurlijk verkeerd zitten en heb helemaal geen verstand van (full) hd)
Ik heb zelf een 17" asus laptop met HD logo die een resolutie van 1920 x 1200 op het 17" scherm afdrukt, alles is dan ook glashelder maar wel klein :P Geen idee of het dan al HD is hoor! maar HD films zien er op dit scherm wel ontzettend strak uit

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bassjuh schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:39:
[...]

Ik heb zelf een 17" asus laptop met HD logo die een resolutie van 1920 x 1200 op het 17" scherm afdrukt, alles is dan ook glashelder maar wel klein :P Geen idee of het dan al HD is hoor! maar HD films zien er op dit scherm wel ontzettend strak uit
Ja, dat vraag ik me nu ook af. Zijn er dan geen duidelijke regels/kenmerken voor hd(monitor) dan?
moet je per see grotere beeldscherm hebbe om hd te weergeven? kan dat ook met 17 inch ofzo?
en vind het nog wel steeds vreemd dat ze dan een hd logo op plakke bij mijn laptop. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-09 21:58

CaDje

Framedrops for life

Ik vind het een beetje misleidend van Sony. Ze plakken op hun laptop een Full HD stikker terwijl de laptop zelf bijv. maar een max res van 1280x800 aankan.

Hier heb ik alvast m'n eigen sticker gedownload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:43:
[...]

Ja, dat vraag ik me nu ook af. Zijn er dan geen duidelijke regels/kenmerken voor hd dan?
moet je per see grotere beeldscherm hebbe om hd te weergeven? kan dat ook met 17 inch ofzo?
en vind het nog wel steeds vreemd dat ze dan een hd logo op plakke bij mijn laptop. :S
Zoals ik al zei, heeft het formaat van het beeldscherm niets te maken met het feit of het HD is of niet.

Er zijn duidelijk eisen voor HD:

1280x720 pixels voor HD-ready en 1920x1080 pixels voor Full-HD. Dit al dan niet interlaced, maar dat terzijde.

Als je monitor het aantal vereiste pixels weer kan geven, dan is het HD-ready, of Full-HD. Je geeft aan 1400x900 pixels te hebben. Daarmee kan je HD-ready van 1280x720 weergeven. Als je een externe monitor aansluit die wel in staat is om 1920x1080 pixels of meer weer te geven, dan kan je Full-HD weergeven. En nogmaals, het maakt niets uit of het 12", 17", 24" of 48" is.

Het Full-HD logo geeft weer dat je videokaart in staat is om 1920x1080 pixels te genereren, maar met je laptopscherm kan je dat dus niet weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fire69
Tuurlijk zijn er duidelijke regels/kenmerken, anders zou het ook geen standaard zijn :)
Er is niet één HDTV-formaat maar de standaard valt uiteen in een groot aantal (36) subformaten, welke weer gebaseerd zijn op het Amerikaanse ATSC-formaat.

De meest toegepaste HDTV-formaten zijn:

1280 x 720, progressief, 30, 50 of 60 Hz, aangeduid als 720p 30, 720p 50 of 720p 60
1920 x 1080, geïnterlinieerd, 50 en 60 Hz, aangeduid als 1080i 50 of 1080i 60, onterecht vaak aangemerkt als 'Full HD'
Andere HDTV-formaten zijn:

1920 x 1080, progressief, 50 en 60 Hz, aangeduid als 1080p 50 en 1080p 60 en als 'Full HD'
1280 x 720, progessief, 24 en 25 Hz, aangeduid als 720p 24 en 720p 25
1920 x 1080, progressief, 24, 25 en 30 Hz, aangeduid als 24p, 25p en 30p
Maar dit is allemaal gewoon op Google te vinden natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
tnx mensen, voel me nu wel een stuk wijzer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Full HD is niet echt van toepassing op PC of Laptop beeldschermen aangezien die al langer hogere resoluties aan kunnen, zelfs voordat het begrip Full hd geintroduceerd is. De term Full hd wordt dan ook meer toegepast uit marketing praat, om de gemiddelde consument die er niet veel van af weet te lokken tot kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ozzietweaker: Ik neuk graag mieren dus:

Het is 1920x1080, geen 1900x1080 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kom op zeg...

Wikipedia: 1080p - Wikipedia, the free encyclopedia

We verwachten dat je zelf een beetje moeite doet om informatie te zoeken voordat je een topic hier opent. Op moment dat blijkbaar Wikipedia al teveel moeite is, ben je duidelijk niet klaar voor een topic.

Daarnaast verwachten we ook een beetje verzorgde posts. Vind je spelling moeilijk? Gebruik dan een spellchecker in je browser. Het is een beetje vermoeiend om "sonny", "blijfe" "per see" "hebbe" en dat soort slordigheden steeds in je posts te moeten lezen. Ook de moeite doen het leesbaar te houden hoort bij de inzet die we verwachten op GoT.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.