Toon posts:

Koeling kast + 8800 gt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag Allemaal,

Ik heb inmiddels mijn nieuwe pc binnen.

Ik heb een paar vragen over de koeling van mijn kast en videokaart.

Ik heb deze Specs: CM Stacker 832
Intel core 2 duo 6750
Scythe mugen processor koeler
Asus P5n32-sli
2 gb kingston geheugen
Asus 8800 Gt ( standaard versie)
Corsair 620 W Modulair
samsung 500 gb harddisk.

Ik heb deze casefans in mijn kast 5 x Scythe S-FLEX, 120 x 120 x 25 mm, ( 3 in zijdeur, 1 achter 1 boven).
- Wat is beter fans rechtsstreek op de voeding aansluiten met 4 pin stekker. of via kleine stekker op het moederbord ( dit kan op 6 plaatsen)?

Hoe kan je de airflow regelen intake/outtake. Kan ik die bovenste fan ook lucht laten wegblazen ?

- Dit zijn mijn idle temps van nu:
- Cpu 36 Graden
- Gpu 47 " ( Fan op 75 %)
- MD 37 "
- HD 35 "

Mijn Gpu wordt tijdens spelen COD4 +/- 70 graden met alles op high settings.

Kan je een 8800gt nog overclokken als ik nu al deze temps heb ?

Of moet ik andere koelpasta en videokaart koeler monteren ?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groeten

Jeroen

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 21:02 ]

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-01 12:39

Sebazzz

3dp

Nee hoor. Ik zou hem zo snel mogelijk inruilen voor een nieuwe want deze temperaturen zijn echt niet meer normaal! Als je toch bezig ben zou ik die CPU fan ook vervangen en gelijk een GeForce 9800X2 meepakken die is veeeeeel beter! :o

Als je had gezocht dan had je gevonden dat ik nu zit te liegen en dat die temperaturen volkomen normaal zijn en de GPU's van tegenwoordig wel tegen een graadje of 100 kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sebazzz op 30-01-2008 21:03 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01 11:45
Dat zeg je nu wel, maar ik zou toch 'ns nagaan of de airflow in je kast wel optimaal is.

Ik heb nl. een baggerkast zonder enige airflow (1x80mm outtake fan aan de achterkant, dat is alles 8)7 ) en mijn 8800GT (Jetway, Stock) wordt met de fan op 29% 50 graden idle, met de fan op 100% (herrie) zo'n 40 graden idle. Ook mijn CPU (Q6600 G0) wordt @ Stock toch zeker 10 graden koeler dan die van jou, gekoeld door een Tuniq Tower.

Dit brengt mij meteen bij het volgende punt van aandacht voor de TS, vermeldt even met welke tools je temps gemeten zijn. Ter informatie, mijnes zijn gemeten met ATITool (VGA) en CoreTemp (CPU).

Over je airflow, algemeen geldt dat het het beste is om (beneden) voor in de kast intake-fans te plaatsen en (boven) achter in de kast outtake-fans te plaatsen.

Overigens klopt wel wat Sebazzz zegt over de max. temps van je 8800GT, de GPU kan zo'n 90-100 graden hebben!

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 20:57:

Ik heb deze casefans in mijn kast 5 x Scythe S-FLEX, 120 x 120 x 25 mm, ( 3 in zijdeur, 1 achter 1 boven).
Waarom zoveel aan je zijdeur? Waarom niet een extra aan de voorkant?
- Wat is beter fans rechtsstreek op de voeding aansluiten met 4 pin stekker. of via kleine stekker op het moederbord ( dit kan op 6 plaatsen)?
Maakt niet uit, het komt uiteinderlijk toch uit je voeding. Maar op je mobo is wat netter met die kleine stekkertjes
Hoe kan je de airflow regelen intake/outtake. Kan ik die bovenste fan ook lucht laten wegblazen ?
Fan omdraaien? Warme lucht stijgt op, dus is het wel zo handig om boven outs te nemen.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:33
bassie schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 00:33:
[...]

Maakt niet uit, het komt uiteinderlijk toch uit je voeding. Maar op je mobo is wat netter met die kleine stekkertjes
Maakt in zoverre iets uit dat je de fans kunt regelen als je ze op het moederbord aan sluit. Wanneer je ze rechtstreeks aan de voeding hangt gaat dat niet.

Verwijderd

Topicstarter
bassie schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 00:33:
[...]

Waarom zoveel aan je zijdeur? Waarom niet een extra aan de voorkant?

[...]

[...]

Fan omdraaien? Warme lucht stijgt op, dus is het wel zo handig om boven outs te nemen.
Dag Bassie,

Ik weet niet of je zelf een stacker kast hebt.

Maar aan de voorkant zitten mijn 2 hardeschijven,2 x dvd, 1 x floppy,1 cardreader waar moet ik deze dan plaatsen ? Komt die dan in zo 5.25 inch bay.

Alvast bedankt

Jeroen

Verwijderd

@ jeroen

Heb zelf ook een stacker en die hdd's (3,5" of 2,5") gaan in een 4 in 3 module waar een fan op de voorkant is geplaatst. Je dvd spelers gaan in een 5,25" bay. En je heb ook als het goed is een paar plaatjes gehad als accesoire om van een 5,25" bay een 3,5" inch bay te maken. Ik had er 2 bijgekregen.

@ commando.nl

En dan even over de fans. Een 120mm fan zit op de voorkant op de 4-3 module als in take. En een 120mm als outtake. 4 x 120mm op een sidetray aan de linkerkant uiteraard die zorgt voor een luchtstroom naar het moederbord toe. Op de bodem zit een grill. Als je die verwijdert kan je er nog 2 x 120mm fan plaatsen voor de intake en dan is er nog een kleine ruimte over voor bv. slagen voor waterkoeling. 1 x 120mm fan als outtake aan de bovenkant. Dit zijn 9 x 120mm fans in totaal en als je dat nog niet voldoende vind kan je van 6 lege 5,25" bays nog 2 x 120mm fan plaatsen per 3 bays.

Kwa koelprestaties is dit de beste kast naar mijn mening ( op lucht ). Maar ze hadden voor het frame van de outtake fan bovenin wel wat groter mogen maken. Net zoals de 900 bv. met een grote 200mm fan i.p.v. 120mm

En als je al die fans gebruikt moet je een fancontroller kopen. Een moederbord heeft meestal maar 3 of 4 aansluitingen. Zalman MFC1 plus is een goede en voordelige fancontroller. Je kan er 6 aansluiten en dan heb je er nog 3,4 over op je moederbord. lijkt me genoeg :)

Wat een nadeel is is dat de warme lucht van je GT in de kast blijft en word er dus niet gelijk uitgeblaast als bij bv. de GTS dus in dit geval zal ik als jou was 2 x 120mm fan aan de onderkant zetten als intake die dus een luchtstroom creëert naar je videokaart. En 70 graden is een normale temperatuur voor een videokaart. De mijne word stressed 85 graden.

En wat ook ff belangrijk is om te melden. De eerste serie 8800gt heeft een koeler die zorgt voor te hoge temps en de laatste versies met de nieuwe koeler blijven ze een stuk koeler. Ik dacht ( weet het niet zeker ) dat de versie van asus ( C.O.H. ) een van de heethoofdjes was.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 03 februari 2008 @ 14:01:
@ jeroen

Heb zelf ook een stacker en die hdd's (3,5" of 2,5") gaan in een 4 in 3 module waar een fan op de voorkant is geplaatst. Je dvd spelers gaan in een 5,25" bay. En je heb ook als het goed is een paar plaatjes gehad als accesoire om van een 5,25" bay een 3,5" inch bay te maken. Ik had er 2 bijgekregen.

@ commando.nl

En dan even over de fans. Een 120mm fan zit op de voorkant op de 4-3 module als in take. En een 120mm als outtake. 4 x 120mm op een sidetray aan de linkerkant uiteraard die zorgt voor een luchtstroom naar het moederbord toe. Op de bodem zit een grill. Als je die verwijdert kan je er nog 2 x 120mm fan plaatsen voor de intake en dan is er nog een kleine ruimte over voor bv. slagen voor waterkoeling. 1 x 120mm fan als outtake aan de bovenkant. Dit zijn 9 x 120mm fans in totaal en als je dat nog niet voldoende vind kan je van 6 lege 5,25" bays nog 2 x 120mm fan plaatsen per 3 bays.

Kwa koelprestaties is dit de beste kast naar mijn mening ( op lucht ). Maar ze hadden voor het frame van de outtake fan bovenin wel wat groter mogen maken. Net zoals de 900 bv. met een grote 200mm fan i.p.v. 120mm

En als je al die fans gebruikt moet je een fancontroller kopen. Een moederbord heeft meestal maar 3 of 4 aansluitingen. Zalman MFC1 plus is een goede en voordelige fancontroller. Je kan er 6 aansluiten en dan heb je er nog 3,4 over op je moederbord. lijkt me genoeg :)

Wat een nadeel is is dat de warme lucht van je GT in de kast blijft en word er dus niet gelijk uitgeblaast als bij bv. de GTS dus in dit geval zal ik als jou was 2 x 120mm fan aan de onderkant zetten als intake die dus een luchtstroom creëert naar je videokaart. En 70 graden is een normale temperatuur voor een videokaart. De mijne word stressed 85 graden.

En wat ook ff belangrijk is om te melden. De eerste serie 8800gt heeft een koeler die zorgt voor te hoge temps en de laatste versies met de nieuwe koeler blijven ze een stuk koeler. Ik dacht ( weet het niet zeker ) dat de versie van asus ( C.O.H. ) een van de heethoofdjes was.
Dag Melaa015,

Ik heb inmiddels 6 fans in mijn kast zitten.( 1 voor de harde schijven intake,1 achter cpu koeler outake, 1 boven outtake, 3 in zijdeur 2 intake 1 outake).
Mijn 8800gt wordt nu idle 50 graden met (fan op 50%) en tijdens COD 4 ( alles op high) wordt die zo'n 80 graden, let wel ik heb hem wel overklokt naar 700,1750,1900.

- Ik heb ook die oude koeler er nog op zitten kan ik die veranderen of moet ik dan een hele nieuwe kaart kopen ?
- nog een vraagje over bovenste fan er zit een frame in voor een 140mm fan klopt dit ?

Groeten

Jeroen

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2008 @ 21:30:
[...]
3 in zijdeur 2 intake 1 outake).
Waarom in je deur 2 intake en 1 outtake :? Het lijkt me dat je zo aardig je airflow om zeep helpt. Zet ze eens in je deur alle drie op intake en ga dan eens opnieuw meten. Wat je nu hebt creeerd als het ware een "airbubble" in je kast wat de rest van je fans in performance doet dalen.

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-01 06:35
Ja... zorg er eerst eens voor dat je airflow zo goed als optimaal is... maak eerst eens een schematische tekening van hoe alles loopt (luchtstroom) en probeer dus alles in 1 vloeiende beweging te laten gaan ( alle fans bijv een kant op?!
............... ^^^
----------------|||||--------------------------------------------------|
..........|.......................................................... |
..<----- |...................................................<----- |
...<-----|..................................................<------ |
...<-----|.....3x INTAKE WINDOW...............<------|
..........|...........................................................|
----------|------------------------------------------------------------

Zo misschien?!

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-01 15:26
Window-intake is het slechtst voor je airflow. Het lucht gaat alle kanten uit. :N

Verwijderd

michel1991 schreef op zondag 10 februari 2008 @ 00:54:
Window-intake is het slechtst voor je airflow. Het lucht gaat alle kanten uit. :N
Klopt, maar er zit ook een out-take fan aan de bovenkant en warme lucht stijgt. Dus dan gaat de airflow voor een deel naar boven langs het moederbord.
Pagina: 1