S/PDIF naar coax switch

Pagina: 1
Acties:

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-02 05:07
Ik heb een verstereker (eigenlijk home cinema set, maar het gaat om de versterker) gekocht die een coax input en twee S/PDIF inputs heeft. Ik heb in principe alle inputs nodig (DVD, Media PC en Sat receiver (Dreambox)) om van alles 5.1 geluid te kunnen horen, dus ik dacht de spijker op z'n kop te hebben geslagen. Weinig kans.
De twee optische inputs zijn STEREO, dus ik heb er niet zoveel aan. Het enige dat wel 5.1 is, dat is de COAX input.

MIjn Dreambox en Media PC hebben beide een optische uitgang, dus ik zoek een apparaat dat als input COAX en OPTISCH en als output COAX heeft. Bestaat dit of kan ik dit op een andere manier oplossen? Zo niet, dan heeft mijn laatste uur geslagen (vrouw, dure aankoop :*) ).

Dit is hem trouwens: Yamaha RX-V461

Dit is de achterkant: De achterkant. Dit is het Amerikaanse model, ik heb de Europese, die heeft ook HDMI.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
No offence: mijn advies: verdiep je in de materie en neem de manual eerst eens goed door.
Tuurlijk kunnen die optical poorten 5.1 (DD51 en DTS) aan......
Ook de gebruikte terminolgie zorgt voor verwarring (S/PDIF, COAX
waar haal jij de wijsheid vandaan dat optisch alleen maar stereo aankan?
ik lees op pag.14:
Notes
• You can use the digital jacks to input PCM, Dolby Digital and
DTS bitstreams. All digital input jacks are compatible with
digital signals with up to 96 kHz of sampling frequency.
(zoals gebruikelijk bij digitale ingangen)

Dus je hoeft niets te kopen; je hebt 3 devices met digitale output en je receiver beschikt over 3 digitale ingangen. Klaas is kees. Nou alleen nog kiezen welke kabel je voor welk devices gebruikt.

• dfader
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-02 05:07
Ik moet toegeven dat ik over die 'note' heb heengelezen, maar mijn initiele gedachte komt voort uit het feit dat o.a. op pagina 19 staat dat cd player m.b.v. tulpjes wordt aangesloten (stereo) en dat je optioneel hiervoor een 'optische kabel' kan gebruiken. Ik ging er in eerste instantie vanuit dat dit niet alleen stereo was, dus ik heb als test een DVD speler aangesloten die ik tot op heden altijd gebruikte, die DTS uit de optische kabel stuurt. Ik heb een muziek-DVD met DTS erin gedaan en toen wilde de versterker niet op 'meer' dan alleen stereo gaan, ik kon het ook niet selecteren op de versterker zelf (althans, is mij nog niet gelukt), terwijl de DVD speler die ik bij de home cinema set heb gekocht via coax wordt aangesloten en daar werkt de DTS perfect (gaat volledig automatisch, ik hoef alleen DTS te selecteren op de DVD).
Ik heb toen de optische kabel in de andere optische poort gedaan (ik dacht dat de optische in bij 'CD' misschien alleen stereo was), maar bij deze optische input had ik hetzelfde probleem, vandaar mijn aanname, omdat ik het dus nergens in de handleiding kon vinden.

Het is stom dat ik hier overheen gelezen heb, maar hierdoor krijg ik een andere vraag. Waarom maakt de versterker er stereo van? Wat me wel opviel is dat als ik op de DVD bijv. DTS kies, dan duurt het zeker 10 seconden (scherm bevriest) voordat ineens de versterker reageert en de output op stereo zet. Ik ben een redelijke leek op dit gebied en ik begrijp dat ik eerst de volledige handleiding zou moeten lezen, maar ik ben schijnbaar te lui om 80 pagina's, incl. alle notes te lezen :)
Rest mij dus dit wel te gaan doen en pas als ik er dan niet uitkom opnieuw te posten.

Nogmaals sorry en thanks.