Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Over een weekje of drie hoop ik naar (Fins) Lapland te reizen. Hoewel de zonne-aktiviteit nu niet erg groot is, zouden de maanden februari en maart de beste maanden zijn om het noorderlicht (Aurora Borealis) te fotograferen.
Zijn er hier gebruikers die dit prachtige fenomeen al vast gelegd hebben op foto en hebben jullie tips (behalve dat ik een statief moet gebruiken)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
Wellicht heb je hier wat informatie wat je kan gebruiken:
http://www.ptialaska.net/~hutch/aurora.html

een licht-sterk objectief lijkt me zeker raadzaam om het schaarse licht zowiezo vast te leggen ;)

[ Voor 33% gewijzigd door NielsTn op 30-01-2008 20:01 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:43

Barrycade

Through the...

Tja zoals in het linkje van Niels te lezen valt heb je redelijk lange sluitertijden nodig. En als je nog wat scherp op de voorgrond wil hebben nog iets langer aangezien je dan een kleiner diafragma moet kiezen.

Voordeel is de kou: natuurlijke ruisonderdrukking (onderdrukt het warmer worden van de sensor door de lange belichting). nadeel wellicht is dat de accu het moeilijker kan krijgen in de kou (en dat je zelf een ijspegel wordt :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 13:49
@Cyberpost: bij terugkeer zien we (even heel algemeen) wel wat show-foto's tegemoet ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 22:54
Kleine tip, gebruik geen lang objectief, kans op bewogen stuff wordt veel hoger.. Een wijd objectief met wat in de voorgrond geeft erg mooie plaatjes.. Opzich kun je met de 18 mm op f/3.5 nog heel mooi uitkomen. Als je echt veel geld in wil proppen moet je toch iets van een 24 f/1.4 nemen, maar dat lijkt me echt nutteloos..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 08:43

janklp

FortyTwo Capital

Ik ben vorig jaar in Lapland geweest en heb gewerkt met mijn d50 en 18-70 lens. Prima te doen, zorg wel voor volle accu's en een statief met afstandsbediening. Je zult de shutter toch wel een paar minuten open moeten houden, dan is een afstandsbediening met die kou geen overbodige luxe.

Veel plezier, je zult het naar je zin hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rond de twee minuten krijg je toch last van "star trails"? Bij dit soort fotografie lijkt me dat niet zo mooi in je plaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 08:43

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 01:35:
Rond de twee minuten krijg je toch last van "star trails"? Bij dit soort fotografie lijkt me dat niet zo mooi in je plaatjes.
Vond ik juist wel, maar daar heb je wel gelijk in verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

BOOKMARK!

* Jejking Aurora Borealis lief vindt O+

Ik hoop dan ook op een verse serie pictures, Google Images doet al veel goeds vermoeden. Voor de fan ook een aanrader, veel highres foto's te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-10 13:28
Het noorder licht kan snel bewegen, dus statief zou ik alleen gebruiken in geval van geen/weinig beweging. Vorig jaar in Noorwegen in januari was het noorderlicht vrij statisch wat betreft beweging, maar helaas ook slecht zichtbaar en niet spectaculair :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 23:28:
Kleine tip, gebruik geen lang objectief, kans op bewogen stuff wordt veel hoger.. Een wijd objectief met wat in de voorgrond geeft erg mooie plaatjes.. Opzich kun je met de 18 mm op f/3.5 nog heel mooi uitkomen. Als je echt veel geld in wil proppen moet je toch iets van een 24 f/1.4 nemen, maar dat lijkt me echt nutteloos..
Even hier op inhaken.
Ik ben beginnend dslr'er maar waarom moet je een lichtsterke lens$$$?
Om alles scherp te hebben DOF wil je toch grote f hebben?8 of hoger, en dan gewoon langere sluitertijd?

Lichtsterkte lijkt mij handig als je geen lange sluitertijd wil of kan.

Of zie ik het verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:03

ThunderNet

Flits!

Waarom zou je alles scherp willen hebben?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThunderNet schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 10:58:
Waarom zou je alles scherp willen hebben?
Lijkt mij mooi omdat het groot/breed is en ver weg van je is.
Maar dat is niet zo eens mijn punt, meer het idee van waarom veel geld betalen voor een lichtsterke lens als je toch niet met een lage f gaat schieten. En of mijn beredenering ook klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 22:54
ging mij om de korte sluitertijden..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

:P als je 23mm op f/1.4 schiet... Stel je in op hyperfocalpoint, en dan zit je vanaf zo'n 21 meter tot oneindig al scherp :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb laatst eens sterren op de foto gezet (op Cuba ergens midden in de Viñales vallei, nauwelijks belichting daar) met m'n 50mm F1.8 van Canon. Dingetje kost maar 90 euro en foto's zijn prima naar mijn mening.
En een stabiel statief is natuurlijk een vereiste, liefst nog met een afstandsbediening voor je camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:28:
ging mij om de korte sluitertijden..
Duidelijk!
ThunderNet schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 11:28
als je 23mm op f/1.4 schiet... Stel je in op hyperfocalpoint, en dan zit je vanaf zo'n 21 meter tot oneindig al scherp
Aha, dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Had je kunnen uitrekenen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freedom
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 18:08
Da's gemeen Thunder... >:) maar je hebt wel gelijk natuurlijk

[ Voor 11% gewijzigd door Freedom op 02-02-2008 13:07 ]

Pagina: 1