Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn Transcerd 16GB Compact Flash kaart. Na wat testfoto's gemaakt te hebben, camera aangesloten op laptop met Vista Home Premium, vraagt vista om te formateren. Vista gaf alleen maar 7,39GB aan, dus ik dat gedaan. Nu is hij geformateerd, kunnen er via de camera nog maar de helft van de foto's op. Naderhand op een XP Media Center en XP Professional geformateerd en dat gaf 14.9GB aan, dus dat kan wel kloppe, als ik heb nu in kaartlezer duw van XP geeft ie gewoon 14.9GB vrije ruimte aan, als ik hem in camera doe en ik schiet heel de kaart vol, zet hij er nogsteeds maar 7.3GB op, en daarna zegt ie vol te zijn. Ik kan de CF kaart niet meer als wisselbare schijf terug brengen op Vista om weer te formateren ofzo. Alleen op XP kan dit wel, en dus ook naar de originele grote formateren, alleen dan pakt de camera toch gewoon de helft en dan stopt hij. Meerdere keren via XP geformateerd. Het is de Transcerd CF 16GB 133X

Wat doe ik fout? en wat moet er gedaan worden om dit te voorkomen?

Alvast Bedankt

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-01 01:08

job

Heb je al geprobeerd om de kaart in de camera te formatteren?

Verwijderd

Topicstarter
Ja ook meerdere keren, steeds blijft hij weer de helft van het maximale aangeven, het gaat over een Sony Alpha 100

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:56

Zoefff

❤ 

Wat heb je voor camera? Het zou zo kunnen zijn dat je camera geen CF van 16GB ondersteund, daar zou je even naar moeten googlen of na moeten vragen bij de fabrikant.

Daarnaast is het altijd aan te raden om geheugenkaartjes te formatteren in het apparaat waar je ze gaat gebruiken, in dit geval dus de camera :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-01 20:05

Garyu

WW

Waarschijnlijk is een geheugenchip fysiek kapot of zit ie er niet op (zwarte-markt verhalen). Hoewel hij ergens aangeeft 16GB te zijn, kan er dus fysiek maar 8GB op?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:56

Zoefff

❤ 

Aha, de Sony Alpha 100 dus :P
De Sony Alpha 700 digitale SLR camera is uitgerust met een dubbel kaartslot. Naast de wijd verspreide CompactFlash geheugenkaart is er tevens ruimte voor de Memory Stick Duo kaart. De Memory Stick Duo kaart wordt ondersteund tot een maximale opslagcapaciteit van 8GB, terwijl de CompactFlash kaart op dit moment verkrijgbaar is met een capaciteit van 16GB. Hoewel de handleiding niets vermeldt over een ondersteuning van een maximale opslagcapaciteit van CF kaarten heb ik tijdens de test ook een SanDisk Extreme III CompactFlash 16GB gebruikt wat geen enkel probleem gaf.
Theoretisch gezien zou het dus wel moeten werken :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Garyu

Garyu

WW

Zoefff schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 18:34:
Wat heb je voor camera? Het zou zo kunnen zijn dat je camera geen CF van 16GB ondersteund, daar zou je even naar moeten googlen of na moeten vragen bij de fabrikant.

Daarnaast is het altijd aan te raden om geheugenkaartjes te formatteren in het apparaat waar je ze gaat gebruiken, in dit geval dus de camera :)
Bij CF zou dat in principe geen probleem moeten zijn, aangezien de geheugencontroller op de kaart zit. De grens tussen 8GB en 16 GB is ook vrij onlogisch anders, aangezien het 33bits en 34bits addressering betekent, in beide gevallen meer dan 32-bits in ieder geval.

Verwijderd

Topicstarter
Jazeker het heeft gewerkt zelf, daarom allemaal heel vaag. in het begin 1045 RAW foto's na formateren 515 RAW foto's terwijl XP pc zegt dat als ik CFkaart helemaal vol knip nog meer als de helft beschikbaar is zegt camera dat kaartje vol is.

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Stiekum meerdere partities of een partitie van 7 GB op de cf-kaart?

www.retroforum.nl

Verwijderd

Topicstarter
Garyu schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 18:36:
Waarschijnlijk is een geheugenchip fysiek kapot of zit ie er niet op (zwarte-markt verhalen). Hoewel hij ergens aangeeft 16GB te zijn, kan er dus fysiek maar 8GB op?
Zwarte markt lijkt me onwaarschijnlijk, aangezien ik hem ''via'' tweakerssite gekocht heb. Hij deed voor het formateren wel gewoon 16GB beschrijven en nu nogmaar 8GB.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Ik zou zeggen, formatteer de kaart als 16 GB, schrijf hem *vol*, en test (bij voorkeur met een md5sum/diff) of je alle files kan teruglezen!
Makkelijkste is:
kopieer er een film op, met verschillende filenames.
Doe daarna een `md5sum *.*`, alle files zouden gelijk moeten zijn.
md5sum.exe is zo nodig gewoon te Googlen.

Als dit niet werkt, weet je in ieder geval zeker dat het kaartje defect is. En ik neem aan dat-ie nog gewoon garantie heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door RemcoDelft op 30-01-2008 18:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
MiStErMaNiAc schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 18:44:
Stiekum meerdere partities of een partitie van 7 GB op de cf-kaart?
1 partitie, in XP is deze partitie 14.9GB groot, in de camera en op Vista is deze partitie maar 8GB, voorgeen was hij in de camera ook 14.9GB, aangezien ik er toen 2x zoveel foto's mee kon maken dan nu. in Vista begon hij meteen te zeuren over formateren, dus daar heeft ie naderhand altijd 8GB aangegeven

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 18:46:
Ik zou zeggen, formatteer de kaart als 16 GB, schrijf hem *vol*, en test (bij voorkeur met een md5sum/diff) of je alle files kan teruglezen!
Makkelijkste is:
kopieer er een film op, met verschillende filenames.
Doe daarna een `md5sum *.*`, alle files zouden gelijk moeten zijn.
md5sum.exe is zo nodig gewoon te Googlen.

Als dit niet werkt, weet je in ieder geval zeker dat het kaartje defect is. En ik neem aan dat-ie nog gewoon garantie heeft.
ik ga even testen of het werk, en er zit levenslange garantie op, en hij is vandaag binnegekomen dus dat is geen probleem

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 18:49:
[...]

ik ga even testen of het werk, en er zit levenslange garantie op, en hij is vandaag binnegekomen dus dat is geen probleem
even geprobeerd, maar over de eerste 4 gb deed pc 2 uur, dus dan ben ik 8 uur bezig voordat het kaartje vol is, dat schiet natuurlijk niet echt op. Hopelijk is er nog een andere manier?

BTW als ik md5sum via command deed, met een lege CF kaart zei hij: no such file: -

• RemcoDelft
4 GB in 2 uur, da's een half MB/s? Hoe TRAAG is dat kaartje? Als je daar 500 foto's op kwijt wil, kom ik op 1 minuut per foto........... Lijkt me niet helemaal goed! Des te meer reden om te testen wat-ie doet als je hem helemaal vol schrijft. Er is geen andere manier om een flashdrive te testen dan hem helemaal te vullen.

md5sum heeft trouwens een file nodig, logisch dat-ie niks doet op een lege drive...

[ Voor 23% gewijzigd door RemcoDelft op 30-01-2008 19:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 19:23:
4 GB in 2 uur, da's een half MB/s? Hoe TRAAG is dat kaartje? Als je daar 500 foto's op kwijt wil, kom ik op 1 minuut per foto........... Lijkt me niet helemaal goed! Des te meer reden om te testen wat-ie doet als je hem helemaal vol schrijft. Er is geen andere manier om een flashdrive te testen dan hem helemaal te vullen.

md5sum heeft trouwens een file nodig, logisch dat-ie niks doet op een lege drive...
Kaartje is 133x, dus 45mb/s ofzo, net zo snel als een Extreme III, maar denk dat het in dat geval aan de pc ligt, aangezien dat nou niet echt een state of the art apperaat is, en er zit geen kaartlezer op mijn laptop vandaar. ik zal het nog eens gaan proberen op andere pc

• C.44
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08-2020

C.44

TurboCharged Supra Driver

Mijn ervaring met transcend is ook niet bepaald goed. Ik heb een 4GB variant uit de 133x serie. Mijn 300D heeft welliswaar geen problemen met de grootte van de kaart, maar crashed wel vaak met die kaart erin. Je kunt daarna (totdat je em formatteerd) ook niets meer op de kaart erbij schieten.

Met een Sandisk 4gb extreme 3 heb ik dat probleem niet. Hoe de transcend zich gedraagt in m'n 30D weet ik niet, dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd.

Wat betreft jouw probleem, gebruik je een USB 1.0 of 2.0 verbinding (kaartlezer, pci-kaart/moederbord, kabel (?)) voor de overdracht ? 1.0 is namelijk dramatisch trager dan 2.0.

Toyota Supra 3.0i Turbo Targa in Panther Black Mica - 300D || 30D || 10-20 || 50mm 1.8 mk1 || 18-55 || 17-85 || 75-300 || Giottos || Manfrotto || Cullmann || Kenko || Hoya

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 18:38:
[...]
Bij CF zou dat in principe geen probleem moeten zijn, aangezien de geheugencontroller op de kaart zit. De grens tussen 8GB en 16 GB is ook vrij onlogisch anders, aangezien het 33bits en 34bits addressering betekent, in beide gevallen meer dan 32-bits in ieder geval.
Klopt maar om de sectoren te adresseren heb je 16 bits nodig voor 8 GB (16 bits = 65536 sectoren x 512 bytes/sector = 8 GB).
De Nikon D50 formatteert 16GB kaartjes met een 8GB partitie (maar kan wel de volle 16GB gebruiken als ze in Windows of een andere camera werd geformatteerd dus zo'n beperking kan wel.

Verwijderd

Topicstarter
zonder te weten wat ik gedaan heb, geeft Vista nu ineens aan dat er 16GB op de CF zit, en hij voor de helfd volgeschreven is, er staat niet op de kaart verder, in het toestel kan ik nogsteeds maar de helfd van de foto's maken, en in het toestel formateren veranderd niet aan het feit dat vista nu zegt dat ie voor de helfd vol is.

• Twister336
  • Niet online
Ga eens naar Start -> Uitvoeren en type dan diskmgmt.msc
Daar zou je de CF kaart moeten zien staan met een enkele partitie van 16GB.

Verwijderd

Topicstarter
G:
Indeling:Eenvoudig
Type:Standaard
Bestandssysteem:FAT32
Status:In orde(primaire partitie)
Capaciteit:14,92GB
Vrije ruimte:7,37GB
% Vrij:49%
Fouttolleratie:Nee
Overheat:0%

Dat is de CF kaart, alleen staat er totaal niets op de kaart, dus 51% in gebruik is niets

• RemcoDelft
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 20:43:
Dat is de CF kaart, alleen staat er totaal niets op de kaart, dus 51% in gebruik is niets
Dan zet je er nog een partitie op :)

Verwijderd

Zit er achter op het kaartje niet een schakelaartje die verkeerd staat? Ik weet dat 8GB kaarten dit schakelaartje hadden ivm FAT16/32 problemen.... Wellicht dat dat het probleem is?

BTW helfd :?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 21:44:
Zit er achter op het kaartje niet een schakelaartje die verkeerd staat? Ik weet dat 8GB kaarten dit schakelaartje hadden ivm FAT16/32 problemen.... Wellicht dat dat het probleem is?

BTW helfd :?
geen schakelaar nee, en ben een beetje an-alfabetisch af en toe :X
ga even proberen er een partitie bij te maken

• Twister336
  • Niet online
Daar heb je niets aan want de camera zal toch maar een partitie herkennen.
Ik zou het kaartje wissen met Flash Memory Toolkit (dan wordt het bestandssysteem volledig gewist) en dan in de camera formatteren.

Verwijderd

Topicstarter
Heb net geprobeerd er film/serie op te zetten, en toen begon ie na 6GB te zeuren over fouten parameters ofzo, ik ga nu even aan de slag met de Flash Memory Toolkit. Anders word het terugsturen of iets in die zin denk ik

Verwijderd

Topicstarter
met de flash memory toolkit ziet hij wel weer 16GB, maar als ik hem erase, veranderd er niet veel, en formateren kan weer alleen naar 7.38GB ipv 16GB. Hier is dus ook geen oplossing in te vinden

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan de CF kaart nu niet meer formateren via de computer. Hij geeft onbekende capaciteit aan. Na paar seconde geeft hij aan dat formateren niet kan. in de camera formateren kan wel, en ik kan wel 8GB volschieten, dus daarin doet hij het wel. Alleen op de PC doet hij nu helemaal niets meer. Op vista en op xp niets

• Twister336
  • Niet online
Kun je de low-level benchmark en Error Scan in Flash Memory Toolkit uitvoeren zonder foutmeldingen?

Verwijderd

Topicstarter
Twister336 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 21:32:
Kun je de low-level benchmark en Error Scan in Flash Memory Toolkit uitvoeren zonder foutmeldingen?
In het begin kon ik dit inderdaad wel ja, zonder problemen. Nu doet hij helemaal niets meer, niet meer in pc formateren, niet meer via toolkit scannen, benchmark enzo doet hij nu allemaal niet meer. Ik heb het idee dat hij nu echt helemaal naar de knoppen is.

• Twister336
  • Niet online
Probeer als laatste redmiddel dit programmatje eens.
Als dat ook niet lukt zou ik de kaart naar Transcend terugsturen.

Verwijderd

Topicstarter
Twister336 schreef op donderdag 31 januari 2008 @ 22:06:
Probeer als laatste redmiddel dit programmatje eens.
Als dat ook niet lukt zou ik de kaart naar Transcend terugsturen.
Het probleem dat de pc hem niet meer uit kan lezen is door deze tool verhopen, alleen is hij weer maar tot 8GB geformateerd. Ik kan nu wel weer foto's maken op deze 8GB en op de pc zetten dus daarmee ben ik wel weer even geholpen. Nu de andere helft nog 8)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Wat staat er op die module?

Transcerd of transcend? Het echte merk schrijf je dus met een "n", mocht er bij jou een "r" staan, dan is het dus vrijwel zeker een nep module.

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op vrijdag 01 februari 2008 @ 08:32:
Wat staat er op die module?

Transcerd of transcend? Het echte merk schrijf je dus met een "n", mocht er bij jou een "r" staan, dan is het dus vrijwel zeker een nep module.
Het word bij mij ''gewoon'' overal aangeduid met de N

• Garyu

Garyu

WW

(ik neem aan dat ajhaverkamp het vraagt omdat je een spelfout in je topictitel hebt, viel mij nou ook pas voor de eerste keer op)

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Inderdaad, de spelfout werd door de TS zo structureel gemaakt dat ik de indruk kreeg dat het dus fout op de module zou staan. Wat het erg aannemelijk zou maken dat het dus een nepperd is van 8 GB.

Mijn advies: terugsturen/brengen want hij lijkt defect.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 18:27:
Ik heb een probleem met mijn Transcerd 16GB Compact Flash kaart. stopt hij. Meerdere keren via XP geformateerd. Het is de Transcerd CF 16GB 133X

Wat doe ik fout? en wat moet er gedaan worden om dit te voorkomen?

Alvast Bedankt
Vermoedelijk is het een imitatie, verklaart veel.

Het merk is Transcend....., gewoon een echte kopen.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:24

ThunderNet

Flits!

En jij moet een bril kopen :*

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
Hij is vandaag teruggestuurd naar de winkel.Nu hopen dat ze er wat nuttigs mee doen.

Verwijderd

Topicstarter
Vandaag nieuw kaartje ontvangen. Via de usbkabel connectie via camera naar laptop/pc deed hij weer moeilijk met formateren naar 8GB ipv 16GB. Uiteraard heb ik hem dus niet weer geformateerd. Via een (usb)kaartlezer geeft het formateren en uitlezen geen enkel probleem, dus heb even een kaartlezer aangeschaft en ga het nu voortaan maar via dat ding doen. Kortom het probleem zit hem in de camera-usb-pc connectie

• PvH18
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:14

PvH18

(Pentax SLR sinds 1988)

ted.vlemmings schreef:
Vandaag nieuw kaartje ontvangen. Via de usbkabel connectie via camera naar laptop/pc deed hij weer moeilijk met formateren naar 8GB ipv 16GB.
???
Je probeert een CF kaart die in de camera zit en als Mass-Storage-Device gezien wordt door de PC te formateren door Windows?
Dat kan nooit goed gaan...
Laat de camera de kaart (zelfstandig) formateren (zonder kabel!) - of - laat Windows de kaart via een kaartlezer formateren.
Uiteraard heb ik hem dus niet weer geformateerd. Via een (usb)kaartlezer geeft het formateren en uitlezen geen enkel probleem, dus heb even een kaartlezer aangeschaft en ga het nu voortaan maar via dat ding doen. Kortom het probleem zit hem in de camera-usb-pc connectie
Altijd de kaart laten formateren door het apparaat waarin de kaart gebruikt wordt. De PC kan elk (geheugenkaart)bestandssysteem lezen, het apparaat (de camera) is echter maar geschikt om één bestandssysteem te schrijven.

K70 + glas van 10 tot 300mm...

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Probeer deze tool, op een ander fotografieforum had iemand zojuist hetzelfde probleem. Daar was deze tool de oplossing.
Met Vista + kaartlezer kun je ook dit proberen.

Pagina: 1