Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Hallo mede tweakers,

Ik heb laatst een MSI P35 Neo2-FR mobo gekocht, o.a. Nu had ik het lumineuze idee deze op een voeding aan te sluiten welk ik nog had liggen. Enfin, boel in elkaar aan het zetten geweest tot ik tot de conclusie kwam dat mijn voeding 1 aansluiting mist welke wel benodigd is; nml de 8 pins EPS aansluiting. De linker dus:

Afbeeldingslocatie: http://www.virtual-hideout.net/reviews/Kingwin_600w_Mach1_PSU/Kingwin12.jpg

Wel heeft mijn voeding een 4 pins 12 v aansluiting, welke dus de helft is van een 8 pins EPS aansluiting. (de rechter op het plaatje)
Aangezien de voeding welke ik had liggen verder nog ruimschoots voldoet, wil ik deze niet gaan vervangen. Enfin, dan kom je dus op een verloopstukje uit. Gisteren de stoute schoenen aangetrokken ( :P ) en er 2 besteld naar aanleiding van wat in de PGM FAQ staat:

" Daarnaast kun je een 4 pins ATX 12V naar 8 pins EPS 12V converter gebruiken. Deze zijn ook als setjes te koop. Verder bestaan ook nog molex naar EPS 12V converters, voor het geval je geen 4 pins ATX 12V stekker uit de voeding hebt hangen. "

Omdat ik het nou niet helemaal vatte, heb ik uiteindelijk maar 2 setjes gehaald, nml deze vanwege standaard molex naar 4 pins ATX en deze vanwege de 4 pins ATX naar 8 pin EPS converter.

Goed, mijn vraag; ik begrijp dat de 4 pins kabels beiden 12 volt zijn, en omdat de processor, een e6750 een dual core processor is, deze beide cores stroom nodig hebben.
Is het nu echter wijzer om de bestaande 4 pins ATX stekker in de 8 poorts EPS stekker te steken + een andere 4 te maken uit een molex middels molex converter (eerste optie) en deze ernaast te steken, of gewoon de 4 naar 8 poort converter te gebruiken..? (2e optie)

Ik kan mijzelf voorstellen dat het wel wezenlijk verschil maakt; immers, in de ene situatie gebruik je echt maar 1x 12 volt met een converter, in de andere situatie gebruik je eigenlijk 2x 12 volt.. Iemand alm eens tegen hetzelfde opgelopen? Heb de search al gebruikt, mar ik kom alleen maar berichten tegen die elkaar tegenspreken.. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt allemaal niks uit. Je hoefde nog niet eens verloopstukjes te kopen. Gewoon de 4 pins van je voeding inpluggen in de 4 meest linkse of 4 meest rechts van de connector op het moederbord en de andere helft openlaten (staat wel concreter in boekje mobo) en ding zou pefect moeten werken. Als je echt wil een convertor gebruiken maar dat is geen meerwaarde. Maar om nu de originele 4 pins in te steken en dan nog molexen te converten naar een 2de 4 pins stuk om er dan naast te pluggen is een beetje van het zotte en compleet onnodig (hoewel het geen kwaad zou mogen).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2008 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xxxneoxxx
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 16:40
Okay, thanks.. Helaas staat het niet al te concreet in het boekje.. :(
Er staat:

"The power1 12v power connector is used to provide power to the CPU.."
Verder: "ATX 12V power should be greater than 18A".

Meer woorden maakt de handleiding er eigenlijk niet aan vuil. Verder lees ik op internet terug dat de 2e 12 v ATX stekker vooral voor stabililteit zou zijn. Ik zag ook dat anderen bij iig Gigabyte mobo's er in sommige gevallen een afdekplaatje hadden zitten over de overige 4 gaatjes. Dat was bij mijn MSI echter weer niet het geval. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17-08-2021
volgens mij is eps eigenlijk bedoeld voor dual cpu en niet voor dual core.
maar dan nog werkt het zelfs met een 4 pins stekker erin.