Gigabyte GA-MA69GM-S2H slecht beeld bij Tv-out

Pagina: 1
Acties:

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:27
Hallo :)

Ik ben in het bezit van een GA-MA69GM-S2H moederbord met onboard ATI X1250-videokaart, maar ik ondervind een probleem met de TV-out. Het beeld vertoont golven in het beeld en ik vermoed dat het wordt veroorzaakt door een te lage refreshrate. Aangezien de pc als HTPC wil gebruiken, is dit een vervelend probleem. In Vista kan in in het Ati Control Center enkel 25i Hz selecteren als refreshrate. Terwijl hetzelfde programma aangeeft dat de monitor tot 60 Hz kan. Er is een knop Force, maar daar kan ik bij de refreshrate niets anders kiezen dan 25i. Dit is dus een te lage refreshrate. Ook bij beeldeigenschappen -> geavanceerd, kan ik enkel kiezen voor 25i. De tv is aangesloten via de TV-out-bracket met behulp van een S-videokabel en scartblokje. Het gebruiken van een composiet-kabel of ander scartblokje heeft geen effect. Deze kabels en scartblokjes geven vanaf mijn andere computer een goed beeld. Het herinstalleren van de laatste ATI-drivers ook niet. De laatste biosversie staat erop. In de bios heb ik het TV-signaal ingesteld als PAL (op NTSC zetten verandert niets, het probleem blijft). Het beeld op de TV is goed bij het opstarten van het systeem, echter wordt slecht op het moment dat de ATI-drivers geladen worden. Weet iemand hoe ik de refreshrate kan instellen (of forceren) op 50 Mhz, zoals het hoort? Of wordt het probleem door iets anders veroorzaakt?

• Sanch
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-04 07:58
Is dit niet meer een vraag voor in V&B?

Daar staat trouwens een leuke TV-out FAQ ;)

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Dat je niet meer dan 25Hz kan kiezen, heeft denk ik te maken met de PAL standaard. Deze kan namelijk alleen beelden met 25fps aan.
PAL wordt haast altijd, gecombineerd met de televisiesystemen B en G of een ander systeem met 625 lijnen per beeld en 25 beelden per seconde. De lijnfrequentie wordt daarmee 15625 Hz, de karakteristieke fluittoon van televisies die jongeren nog kunnen horen.
Voor de rest heb ik geen ervaring met TV-out, maar je zou eens De grote tv-out FAQ door kunnen spitten.

• L.N.
Sanch schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:35:
Is dit niet meer een vraag voor in V&B?

Daar staat trouwens een leuke TV-out FAQ ;)
Ik twijfelde of het niet meer onder V&B hoort, maar aangezien het om een onboard videokaart gaat met een los TV-out-bracket, heb ik toch maar gekozen voor PM&G.

De TV-out-faq heb ik ook doorgenomen, maar geen oplossing kunnen vinden. Zo zitten de tv en pc op hetzelfde stopcontact en ook zonder COAX-kabel is het beeld slecht. Daarnaast denk ik de oorzaak gevonden te hebben: de refreshrate van de TV is niet goed ingesteld en krijg ik niet veranderd.

[ Voor 29% gewijzigd door L.N. op 30-01-2008 14:41 ]

• L.N.
Bitage schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:37:
Dat je niet meer dan 25Hz kan kiezen, heeft denk ik te maken met de PAL standaard. Deze kan namelijk alleen beelden met 25fps aan.

[...]

Voor de rest heb ik geen ervaring met TV-out, maar je zou eens De grote tv-out FAQ door kunnen spitten.
De refreshrate van het beeld en de FPS zijn niet hetzelfde. Een CRT-monitor stel je ook in op minstens 75 Hertz, anders krijg je hoofdpijn. Zo ook een CRT-TV. Er zijn niet voor niets 100 Hz CRT-TV's!

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05 00:59
Hmm, misschien was ik wat in de war met vertical sync in gaming, maargoed :)

Misschien dat PowerStrip uitkomst biedt.
meuk: PowerStrip 3.76 build 594

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

LuukNouwen schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 14:44:
[...]

De refreshrate van het beeld en de FPS zijn niet hetzelfde. Een CRT-monitor stel je ook in op minstens 75 Hertz, anders krijg je hoofdpijn. Zo ook een CRT-TV. Er zijn niet voor niets 100 Hz CRT-TV's!
En als je je ook maar een beetje zou verdiepen in de techniek zou je weten dat 100Hz CRT TVs gewoon een 50Hz input signaal verwerken, maar die dan intern bufferen...

Sowieso hoort deze vraag in VB, want ongeacht waar de videocontroller zich bevindt (je spreekt jezelf tegen: "onboard videokaart" kan niet, het is ofwel onboard, danwel een kaart - en in dit geval zijn beide fout aangezien het integrated is...), maar gezien wat je hier en daar roept ben ik bang dat je beter af bent om even goed de TV-Out (en evt Consumentenvideo) FAQ door te nemen en een kijkje op de relevante Wikipedia pagina's te kijken.

Maar als je even realiseert dat 720x576@25Hz (interlaced) de juiste settings zijn, dan nog blijft je een probleem houden met golvend beeld. Focus daar even op - het klinkt gewoon als (analoge) interferentie van een ander signaal met je videosignaal. En een goede gok is dat het een 50Hz signaal is, namelijk de brom die je krijgt als je PC niet goed geaard is. Kijk dus je aarding even na- het is makkelijk uit te sluiten of dat het is :z

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

heb je ook gekeken wat voor pal setting heb

• L.N.
Het probleem is opgelost. Het bleek de TV-out-module te zijn die defect was. van een vriend heb ik een soortgelijke module geleend en hiermee was het beeld goed. Ik ga eens kijken of ik de bracket kan omruilen.

Allemaal bedankt voor de tips en het meedenken!
Pagina: 1