Probleem Moederbord/Chipset Intel 855GM

Pagina: 1
Acties:

• Stiems4
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-01 15:04
Goedemiddag,

In het verleden heb ik zonder lid te zijn veel dingen op Tweakers kunnen vinden, maar dit probleem komt denk ik niet zo vaak voor.

Ik heb een NEC P520 laptop (ja, zo'n TU/e bakkie) over kunnen nemen. Hiervan werken echter de Overige Apparaten bij Apparaatbeheer niet goed. Het gaat hier om:

Base System-apparaat
Base System-apparaat
Ethernet-controller
Multimedia-audiocontroller
Netwerkcontroller
SM-buscontroller

De laptop start dus wel gewoon op, maar het geluid en de netwerkaansluiting werken niet. Het beeldscherm werkt wel gewoon, maar de resolutie hoort scherper te kunnen dan wat nu in te stellen is.

Ik heb hier nog zo'n laptop liggen die ik voor onderdelen kan gebruiken.

Mijn vraag is dus of ik alleen de chipset (= alleen processor, als ik deze info: Wikipedia: Centrino goed begrijp?) of het hele moederbord moet vervangen.

Kan iemand me helpen? Mocht er nog aanvullende info nodig zijn, vraag het gerust. Alvast bedankt!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:24

lier

MikroTik nerd

Misschien te simpel gedacht, maar heb je al de drivers van de Nec site gedownload en geïnstalleerd ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:04

paularts

Paulux !!!!!!

Waarom zou je het willen vervangen?

Heb je de chipset drivers wel geinstalleerd ?

Als hij gewoon opstart is wss het mobo en of de proc niet stuk
maar het kan dus zijn dat hij de drivers mist en dat daarom het geluid niet werkt en je beeldscherm resolutie niet goed in te stellen is

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:50
Mij lijkt het inderdaad ook een gevalletje drivers installeren. Dat die dingen allemaal niet werken duidt er meestal op dat er geen drivers geinstalleerd zijn :)

• Stiems4
Hmmm, dat zou dan ook nog kunnen, maar hier heb ik geen ervaring mee.

De laptop van de TU/e heeft dit er normaal gesproken standaard wel op staan, maar omdat ik er een nieuwe harde schijf in heb gezet, staat dit hier natuurlijk niet op.

Vervolgens heb ik even Win XP Home erop gezet om te kijken of de boel zou funcioneren. Nu functioneerden deze apparaten dus niet. Ik moet dus de drivers via een andere laptop op cd zetten en dan installeren lijkt me?

De netwerkadapter werkt helemaal niet. Ik kan op de TU/e namelijk een nieuwe image op de laptop zetten. Hiervoor boot ik dan eerst met een TU/e Boot-CD, dan gaat ie de netwerkdriver installeren en vervolgens geeft de laptop aan dat ie de netwerkadapter niet kan vinden...

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:24

lier

MikroTik nerd

Zoek eens op de site van Nec, daar zal je waarschijnlijk de laatste versie van alle drivers kunnen vinden. Gewoon installeren (usb stick/ cd-tje branden) en je bent klaar.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:04

paularts

Paulux !!!!!!

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:58
Je kan idd de drivers gewoon op USB stick gooien en installeren. Kijk idd even op de NEC site voor de drivers. Of gebruik een programma als everest voor de exacte hardware en download de drivers gewoon van de betreffende websites zoals Intel.

De apparaten die jij noemt zijn allemaal verwant aan de chipset/mobo: Chipset zelf, Audio, netwerkcontroller en de (waarschijnlijk) Integrated videokaart. Wss is die videokaart een Intel GMA.

• Stiems4
Bedankt voor de antwoorden zover. De driver van de beeldschermadapter heb ik inmiddels geïntstalleerd en de resolutie is nu goed.

Na het installeren van de Intel ProSet software voor de Wireless LAN 2100 MiniPCI Adapter vind deze echter nog steeds geen netwerkcomponenten.

Ook lukt het me niet om de Audio Soundmax driver te downloaden. Ik krijg dan de foutmelding: The login request was denied.

Weet iemand hier de oplossingen voor?

Verwijderd

Let wel op of je de drivers van Win xp ( x86, x64 ) download en niet van Vista.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:58
Stiems4 schreef op woensdag 30 januari 2008 @ 15:36:
Bedankt voor de antwoorden zover. De driver van de beeldschermadapter heb ik inmiddels geïntstalleerd en de resolutie is nu goed.

Na het installeren van de Intel ProSet software voor de Wireless LAN 2100 MiniPCI Adapter vind deze echter nog steeds geen netwerkcomponenten.
Dat is de WLAN driver, dat is een andere als de netwerkkaart. Overigens moet je misschein ook nog een knopje omzetten om WLAN aan te zetten. Eventueel moet je ook een driver voor dei speciale knoppen installeren

Ook lukt het me niet om de Audio Soundmax driver te downloaden. Ik krijg dan de foutmelding: The login request was denied.
Zoek de driver ergens anders op google

Weet iemand hier de oplossingen voor?

• Stiems4
Wederom dank. De netwerkcontroller werkt inmiddels ook. Nu de WLAN en Audiocontroller nog, maar ik denk dat dit via de site van Intel wel gaat lukken. Everest is inderdaad wel handig. :)

Bedankt voor alle antwoorden!
Pagina: 1